AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Dere som har barn / ungdommer, anser dere selv som strenge foreldre? 0g hadde dere noen veldig strenge (eventuelt milde) foreldre, da dere selv var barn? Anonymkode: 3fd09...5b5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Jeg er ikke en streng forelder, kanskje litt for ettergivende enkelte ganger... Har aldri forstått greia med å være streng jeg da. Hadde ikke spesielt strenge foreldre selv heller. Anonymkode: 1ee8f...820 1
kvinneguide Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har barn / ungdommer, anser dere selv som strenge foreldre? 0g hadde dere noen veldig strenge (eventuelt milde) foreldre, da dere selv var barn? Anonymkode: 3fd09...5b5 Jeg er konsekvent i korrigering av dårlig oppførsel, men kan lett overtales til å lese to kapitler mer enn avtalt i boka på sengekanten. Jeg er ganske bestemt på at vi skal spise sunt, begrense skjermbruk og være ute i aktivitet hver dag. Mine foreldre var litt strenge men også omsorgsfulle og mulig å forhandle med. Jeg hadde tillit til at de ville det beste for meg selv om jeg ikke alltid var enig. 2
Zienna Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 Jeg hadde ganske strenge foreldre, og tror det var nødvendig. Lekser måtte gjøres, og de fulgte med i hvordan det gikk på skolen. Var svært sosial som tidlig ungdom, og hadde fast klokkeslett å komme hjem på. Kom jeg for sent ble det husarrest. Tror nok jeg var rimelig streng i barnas barneår. Men da handlet det om at de måtte lære seg normal folkeskikk. Den eldste likte ikke å gjøre lekser i starten, og jeg husker at han ikke fikk forlate spisebordet før det var unnagjort, uansett hvor lang tid han brukte. Etter noen uker forsto han at han var tjent med å få det unnagjort. Da de ble ungdom og skulle ut, mente jeg først at det var behov for faste tider å komme hjem på. Mannen min var uenig, han hadde aldri hatt det slik. Vel, så bestemte vi oss for å se det an. Det gikk fint. Så i ungdomstiden deres var jeg mye mindre streng enn foreldrene mine hadde vært. Nå er de foreldre selv, og jeg synes faktisk at de er strengere enn det vi var
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 Foreldrene mine var altfor lite strenge synes jeg nå (selv om jeg syntes jeg hadde verdens beste foreldre den gangen). Jeg prøver å lære barna mine alt det jeg ikke fikk lære selv, som bl.a. normal høflighet og folkeskikk. Jeg er vel egentlig ganske gjennomsnittlig, synes ikke jeg er spesielt streng selv. Men foreldrene mine synes det. Anonymkode: 77a55...144
tingeling Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 Vi er strenge på hvordan man oppfører seg (folkeskikk) og lekser, men ikke veldig på husarbeid. Merker godt det hvis vi for eksempel møter andre familier på café. Barna våre har aldri fått lov til å herje rundt, rope og tøyse i butikker, cafeer, restauranter etc og heller ikke hjemme hos andre. Resultatet er barn som blir invitert hjem til andre støtt og stadig og som får masse positiv feedback av andre. Nå skal det sies at vi hele veien har forklart hvorfor vi er strenge: fordi andre skal synes det er hyggelig å ha dem på besøk og fordi jeg som liten ofte var flau fordi jeg ikke hadde lært reglene og opplevde blikk fra voksne.
Vera Vinge Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 Jeg syns jeg er streng i forhold til en del andre familier vi omgås, dvs. at jeg forventer en viss oppførsel når vi er sammen med andre, at barnet sitter ordentlig ved middagsbordet, at det ikke løper i butikker, at det kan si unnskyld og generelt kan ta hensyn til andre, begrensning av tv-titting, sunn mat m.m. Men jeg er ikke en veldig kjeftete forelder, jeg ser bare at jeg tar tak i flere sider av barnas oppførsel enn flere vennefamilier gjør, hvor barna gjør mer som de vil. Jeg føler egentlig ikke at vi er strenge, og tenker ofte at flere vi kjenner er for ettergivende, hvor barna f.eks. spiser kjeks rett før middag og turer på uten å ta så mye hensyn. Men i praksis føler jeg meg ofte litt streng, når barna våre merker at vi har strengere regler. For jeg er heller ikke for veldig streng detaljstyring av barna eller at ting skal slås veldig hardt ned på. Særlig min eldste på 4,5 får en del forklaringer på hvorfor ting er som de er, og da kan han godta overraskende mye uten protest, sammenlignet med hvis man skulle slenge ut beskjeder som en slags kommando. Selv er jeg vokst opp med en ganske streng forelder på noen områder og på andre områder fikk jeg mye frihet til å utforske og prøve meg på egenhånd. Jeg er nok preget av det, at visse prinsipper følges, samtidig som jeg syns barn skal få være barn og de skal få lov til å rote litt og skitne seg til, uten at pekefingeren skal komme med en gang.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har barn / ungdommer, anser dere selv som strenge foreldre? 0g hadde dere noen veldig strenge (eventuelt milde) foreldre, da dere selv var barn? Anonymkode: 3fd09...5b5 Jeg er rettferdig, men er nok litt på den strenge siden. Faren er enda strengere, da. Jeg har barn og ikke ungdommer på 10 år enda Anonymkode: a3009...12e
Mallis Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 Jeg er nok streng på noen områder, samtidig som jeg er ganske avslappet på andre områder.
BlendaSensitive Skrevet 4. august 2016 #10 Skrevet 4. august 2016 Ikke strengt, tipper mange synes vi er for slepphendte. Men min eldste (17,5 år) er selvstendig, fritt tenkende og med stoooor dose empat og engasjement for dyr og menneskers velferd. Men jeg er superstreng på noen ting: Folkeskikk, samt behandle andre mennesker og dyr pent, Litt som kardemommeloven. Der jeg er bastian eller tobias, og ikke tante sofie.
Gjest Chroma Skrevet 4. august 2016 #12 Skrevet 4. august 2016 Jeg burde vært strengere, særlig når det gjelder spilling har jeg innsett.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #13 Skrevet 4. august 2016 Jeg er streng, men siden jeg valgte å være streng fra hun var liten kan jeg nå løsne grepet og er helt sikker på at hun oppfører seg bra. Hun og ei venninne har tydeligvis snakket om hvem som er strengest av oss foreldre... (9åringer) så en dag skjedde det en handling som er så fyfy at jeg ble sint selv om vi var på besøk, det var av typen kaste stein på bilene som kjørte forbi/våre biler. Jeg kjeftet på dem begge, de turte ikke se på meg engang og tok imot straffen/konsekvensen uten noen spm. Mora bare takket meg etterpå, i tilfelle noen skulle lure på hennes reaksjon. Enden på visa var at jeg så dattera mi sender mld til venninna si og spør "hvem sin mamma var mest streng sa du?!" med responsen "din!" Anonymkode: 673fb...869
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå