Gå til innhold

Bolig salg ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er tilfelle at x samboer kan flytte ut slutte å betale, ville selge men ikke betale det heller?

Vi har lån 50-50

Han sier han ikke har penger til å selge og heller ikke vil bo der. Jeg må selge pga dette. Kan ikke sitte med så høye utgifter. 

Har godtatt manglende betaling av regninger og lån siden han har flyttet 3 mnd siden, men han må da være annsvarlig for å betale for salg? Han har null i egenkapital. Nekter å betale for salg. Burde ikke han stå i gjeld til meg da? 

Kan ingenting om dette og synes det hele er helt absurd. 

Anonymkode: 2c265...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart han må være med på utgiftene ved salg! Ta kontakt med advokat og hør om rettighetene dine. Han skal jo dekke sin sum av boligen også, ellers sitter du og betaler på lån, som han vil tjene på :)

Skrevet

Selvfølgelig skal han dekke dette. Hadde også krevd at det han ikke har betalt av lånet i 3mnd skal trekkes fra hans del av gevinsten ved salg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mallis skrev:

Klart han må være med på utgiftene ved salg! Ta kontakt med advokat og hør om rettighetene dine. Han skal jo dekke sin sum av boligen også, ellers sitter du og betaler på lån, som han vil tjene på :)

Han sier bare han ikke har penger. Siden jeg har egenkapital i boligen og ikke han. Mener han at jeg kan bruke av de pengene til megler. Mener det er helt urimelig. Han som ikke vil bo der i utgangspunktet. Føles veldig feil at jeg skal betale av min egenkapital. Siden vi taper på salg siden vi har eid det så kort. Synes jeg at jeg bruker nok av min kapital ved å dekke tapet. Om jeg ikke da også må betale salgs omkostninger. Har tenkt å kontakte advokat for megler er ikke billig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sier bare han ikke har penger. Siden jeg har egenkapital i boligen og ikke han. Mener han at jeg kan bruke av de pengene til megler. Mener det er helt urimelig. Han som ikke vil bo der i utgangspunktet. Føles veldig feil at jeg skal betale av min egenkapital. Siden vi taper på salg siden vi har eid det så kort. Synes jeg at jeg bruker nok av min kapital ved å dekke tapet. Om jeg ikke da også må betale salgs omkostninger. Har tenkt å kontakte advokat for megler er ikke billig. 

Vi har også fastlån vi må si opp det koster endel. Vil ikke betale noenting. Forstår ikke at det kan være lov. Ville ungå advokat. Men når han har råd til ferier til utland har prioriteringen helt feil. Rottent synes jeg. Føler meg økonomisk utnyttet. 

Skrevet

1. Hvor lenge har dere bodd der?

2. Har dere samboerkontrakt?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

1. Hvor lenge har dere bodd der?

2. Har dere samboerkontrakt?

Jeg har bodd der 5 år hadde god egenkapital i huset, han har bare bodd der i knappe året. Står som annsvarlig 50-50 i lånedok.

Har bare videre kontrakt på hva jeg hadde i kapital når han gikk inn ift takst. 

Vi går ikke i pluss i boligen ift ny takst. Derfor eier han ikke noe kapital i boligen. Det vet han og vi har papirer på. Men han har lånet like mye som meg. Var snill og lot han få gode av min egenkapital selv om han skulle betalt mer på lån enn 50% 

Nå vil han ikke betale lenger, det bryr meg ikke så mye som at han ikke vil dekke for salg når det er han som vil selge. 

Sier bare har ikke penger. Men som nevnt utenlands turer drar han på samt byen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd der 5 år hadde god egenkapital i huset, han har bare bodd der i knappe året. Står som annsvarlig 50-50 i lånedok.

Har bare videre kontrakt på hva jeg hadde i kapital når han gikk inn ift takst. 

Vi går ikke i pluss i boligen ift ny takst. Derfor eier han ikke noe kapital i boligen. Det vet han og vi har papirer på. Men han har lånet like mye som meg. Var snill og lot han få gode av min egenkapital selv om han skulle betalt mer på lån enn 50% 

Nå vil han ikke betale lenger, det bryr meg ikke så mye som at han ikke vil dekke for salg når det er han som vil selge. 

Sier bare har ikke penger. Men som nevnt utenlands turer drar han på samt byen. 

Jeg kan ikke lenger sitte på huset aleine pga ned i inntekt, pga dårlige tider innen for min bransje.

Skrevet

Ikke råd til å selge? Meglerkostnadene betales ikke før salget er gjort, da trekkes det av salgssummen. Så man trenger ikke ha penger tilgjengelig for å legge boligen ut for salg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Snipa skrev:

Ikke råd til å selge? Meglerkostnadene betales ikke før salget er gjort, da trekkes det av salgssummen. Så man trenger ikke ha penger tilgjengelig for å legge boligen ut for salg.

Vet det men han har ikke kapital i huset ergo trekkes av min kapital. Forstår du? Huset har ikke steget og han gikk inn med kr 0. 

Nå vil han ut etter knappe året, men vil ikke betale for salg som jeg mener han må ta av egen lomme. Ikke av huset som er min egenkapital fra tidligere salg og spare penger. Koster og å gå ut av ett fastrentelån vi sammen tok opp når han flyttet inn. Fordi vi lånte ekstra på huset til å betale ut feks hannes bil!! Ergo jeg sitter igjen med regningen for det ene og det andre om jeg lar megler trekke av huset. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vet det men han har ikke kapital i huset ergo trekkes av min kapital. Forstår du? Huset har ikke steget og han gikk inn med kr 0. 

Nå vil han ut etter knappe året, men vil ikke betale for salg som jeg mener han må ta av egen lomme. Ikke av huset som er min egenkapital fra tidligere salg og spare penger. Koster og å gå ut av ett fastrentelån vi sammen tok opp når han flyttet inn. Fordi vi lånte ekstra på huset til å betale ut feks hannes bil!! Ergo jeg sitter igjen med regningen for det ene og det andre om jeg lar megler trekke av huset. 

Han har levd på forbruk hele livet fra han kunne ta opp. Så han har ikke peiling på økonomi vil bare utnytt meg føler jeg. Dum så slapp han inn, men trodde han ville forandre de holdningene men de er verre enn jeg trodde. 

Skrevet

Oj, trodde kanskje dere hadde bodd der i kort tid, og gikk i null, men her blir et faktisk tap. Hadde aldri hørt noen diskutere det før. Hva skjer med restgjelden? 

(Googla litt, men fant bare skatteregler og en gammel tråd om at man ikke fikk solgt fordi banken hadde pant i huset pga lånet. Noen som kan opplyse meg om boligsalg med tap?)

Er det noen mulighet for å leie ut huset til boligmarkedet tar seg opp? Eventuelt leie ut deler for å dekke boliglånet?

AnonymBruker
Skrevet

Eier dere huset sammen? Du bodde der i fem år før han flyttet inn, satte du han som medeier på huset da? Uten at han betalte seg inn ?

Anonymkode: 3b8a1...f6c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Oj, trodde kanskje dere hadde bodd der i kort tid, og gikk i null, men her blir et faktisk tap. Hadde aldri hørt noen diskutere det før. Hva skjer med restgjelden? 

(Googla litt, men fant bare skatteregler og en gammel tråd om at man ikke fikk solgt fordi banken hadde pant i huset pga lånet. Noen som kan opplyse meg om boligsalg med tap?)

Er det noen mulighet for å leie ut huset til boligmarkedet tar seg opp? Eventuelt leie ut deler for å dekke boliglånet?

Han gikk inn med null og ut med null. Jeg hadde 700.000kr. Nå er lånet blitt høyere 200.000kr pga betalt ut hannes bil. Han stikk og latt meg sitte igjen med regningen. Har skriftlig at han skal ut uten fortjeneste. Har nok tapt de 200.000kr dum som jeg er. Men mener ikke han kan slippe unna med salget?? Da må han finne egen kapital fordi den i huset er min og vel så det. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eier dere huset sammen? Du bodde der i fem år før han flyttet inn, satte du han som medeier på huset da? Uten at han betalte seg inn ?

Anonymkode: 3b8a1...f6c

Ja stemmer! Lite lurt har kontrakt på hva jeg hadde i kapital. Han har skrevet under på at han ikke skal ha penger ut for det er jo ikke noe som her hannes. Betalt ut bil for han og de pengene ser jeg aldri igjen. Men mener han må stå for salg også. Er liksom ikke som en tyggis du ikke vil ha er ett hus. Det koster å selge. Han forstår ikke det. Dritt sekk er han men det hjelper ikke meg. Må vite om han juridisk må betale sin del for salg? Forstår ingenting om ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte advokat. Selv om dere taper på boligsalget, så skal du ha tilbake mer enn ham - i og med at du kan dokumentere at du har gått inn med egenkapital. Han må også dekke den delen av boliglånet som egentlig er billån på hans bil. Jeg mener også at han skulle ha fortsatt å betale på boliglånet selv om han ikke bor - men det er advokatmat! 

Restgjelden når boligen er solgt, må selvfølgelig betales - men den skal ikke, slik jeg ser det, fordeles likt på dere. 

dessverre kan du ikke få skattefradrag når dere selger boligen - reglene er slik at skattefradrag gis dersom man har eid og bebodd i mindre enn 12 av de siste 24 mnd (det samme gjelder skatt på gevinst av boligsalg - det må man skatte for dersom man har eid og bebodd mindre enn 12 av de siste 24 mnd) Sjekk det gjerne med ligningskontoret der du bor for å være 100% sikker. 

Lykke til! 

Anonymkode: 744e1...33b

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt. Sånn som jeg ser det, huset er ditt, du burde betale for å selge, siden du må selge. Han tok opp lån og betalte det i ett år mens han bodde der, det er greit. Du fikk jo nedbetalt lånet litt ihvertfall. Men huset er altså i Stavanger, prisene er dårlige og du vil tape penger på selge nå? Det ville du uansett, med eller uten samlivsbrudd. Billånet derimot, hans bil, dere bakte inn lånet i huslånet. Den bilen må selges, og boliglån delvis nedbetales med de pengene. Hvis bilen selges med tap ift til kjøpesummen, synes jeg dere burde dele tapet i to dere i mellom. Var vel felles avgjørelse å kjøpe en bil, eller å bake enn billån i huslånet? Hvis han ikke vil selge bilen, må han betale til deg den summen. Evt ta opp nytt billån, for å betale de pengene til deg. 

Anonymkode: 22897...6e5

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt. Sånn som jeg ser det, huset er ditt, du burde betale for å selge, siden du må selge. Han tok opp lån og betalte det i ett år mens han bodde der, det er greit. Du fikk jo nedbetalt lånet litt ihvertfall. Men huset er altså i Stavanger, prisene er dårlige og du vil tape penger på selge nå? Det ville du uansett, med eller uten samlivsbrudd. Billånet derimot, hans bil, dere bakte inn lånet i huslånet. Den bilen må selges, og boliglån delvis nedbetales med de pengene. Hvis bilen selges med tap ift til kjøpesummen, synes jeg dere burde dele tapet i to dere i mellom. Var vel felles avgjørelse å kjøpe en bil, eller å bake enn billån i huslånet? Hvis han ikke vil selge bilen, må han betale til deg den summen. Evt ta opp nytt billån, for å betale de pengene til deg. 

Anonymkode: 22897...6e5

Forstår at du ikke forstår må anonymisere litt. Men poenget er ja huset var mitt han kjøpe seg inn med kr null. Bilen hadde han men vi tok opp ekstra lån på mitt lån til å betale ut hannes bil 200.000kr, pluss en god del annet. Derfor har min egen kapital godt ned. Renter og avdrag på 200.000kr og 100.000kr i ekstra annet som ikke angår huset. Blir ikke nedbetalt på ett år. Står likevel på huslånet han går fra. Som han har signert han er 50% ansvarlig for i banken. Vi har kontrakt på hva jeg hadde når vi tok opp ekstra når han flyttet inn. Ergo jeg går i minus. På denne tiden han har bodd der har jeg godt ned i lønn. Bor ikke i Stavanger men Bergen. Tviler på jeg får kjøpt han ut pga huset er høyere belånt nå enn før han kom inn i bilde. 

Derfor mener jeg ja det er feil å ikke betale på lånet, ingen av oss bor der. Klarer det ikke etter det stygge bruddet. 

Han mener jeg må betale prisen for å selge. Han har jo kjøpt seg inn og klarer ikke jeg overta hannes lån må vi selge også. Er det virkelig rimelig at jeg skal betale det. Har allerede betalt veldig mye aleine fordi han stoppet å betale når han flyttet ut, jeg flyttet også ut. 

Vet saken ikke er lett. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Han må dekke kostnaden med salg med 50 %. Dersom han fortsatt har bilen kan du kreve den solgt for å få igjen noe av din utgift mot at han slipper å dekke sin halvdel av salget.

Jeg synes du har vært usedvanlig naiv når du har gitt vekk din halvdel av boligen og at på til har betalt ut lånet på bilen. Dette er tapt nå, og det er heller usannsynlig at du ser en krone til.

AnonymBruker
Skrevet

Skaff advokat! Dette er ikke mat på KG. Gjør det raskest mulig, svi vil det uansett. Hadde aldri latt min nåværende kjæreste kjøpt seg inn i min bolig!  Dumskap! Hadde vi skulle fått tak i ny bolig hadde det vært noe annet, men dette var ikke ett klokt valg... Idioter er det nok av der ute😭 Og desverre får man svi av slike valg..

Anonymkode: 2f00a...66b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...