Mis(s)Understood Skrevet 6. august 2016 #61 Skrevet 6. august 2016 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går til privat psykolog, står på venteliste til offentlig psykolog. Men det tar mange måneder. Og går jeg ikke til psykolog, er jeg nok ikke her mye lenger. Så selv om jeg ikke har råd til det, har jeg heller ikke noe valg. Og sånn er det med mye i helsenorge. Man må vente i evigheter på å få hjelp, eller det finnes faktisk ikke hjelp. Ene sykdommen min har jeg vært utredet for i 1 år, og jeg blir bare sendt fra sykehus til sykehus, og ingen vet hva de skal gjøre med meg, da jeg har denne sykdommen i mer alvorlig grad enn de fleste. Og det finnes faktisk ikke en eneste spesialist i Norge. Men få hjelp i utlandet, vil ikke skje. Da må jeg betale selv. Det med reise, skal jeg undersøke, kan hende det er noe å hente der. Anonymkode: cb723...1bf Betyr det at du er henvist til privat psykolog som ikke har avtale med helseforetaket du tilhører om driftstilskudd? Hvis du er henvist av legen på sykehuset mens det ventes på ledig time hos offentlig psykolog så ville jeg tro du faller inn under reglementet om Særfradrag for sykdomsutgifter i selvangivelsen. Jeg tror overgangsreglene er gjeldende også for dette inntekståret, men det vet behandlende lege og psykolog mer om. Finnes det ikke en eneste privatpraktiserende spesialist på sykdommen din heller? Endret 6. august 2016 av Mis(s)Understood
Gjest PetterPanne Skrevet 6. august 2016 #62 Skrevet 6. august 2016 15 timer siden, accountdeleted skrev: Det ville jeg også synes, før i tiden, men jeg har utviklet meg til en samfunnskritisk særing de siste årene. Hele markedsøkonomien er i all hovedsak bygget på sleipe triks. Produsentene slipper ikke nye produkter på markedet "out of the goodness of their hearts". All reklame har ett eneste mål; få deg til å kjøpe det de har produsert. Og det aller, aller meste er ting vi ikke trenger, ting som knapt er en oppgradering fra forrige produkt fra samme produsent. Har du hørt om begrepet "planned obsolence"? https://www.theguardian.com/sustainable-business/2015/mar/23/were-are-all-losers-to-gadget-industry-built-on-planned-obsolescence Det er faktisk sånn at det meste normale mennesker i den vestlige verden omgir seg med av ting og tang er rene luksusprodukter om man tenker på hva vi faktisk trenger. Men for å komme tilbake til tema; Følelsen av at man "må" ha alt dette for å kjenne seg som et normalt menneske i et rikt land er bare det; en følelse. Og når den forsvinner sparer man mye tid og penger. True story. Takk for at du skriver dette. Det er av samme grunn at det er mer lønnsomt for legemiddelfirmaer å finne en pille som holder en sykdom i sjakk, enn å kurere en sykdom totalt. Ta f.eks prevensjon for menn. Det er blitt forsket på alternative måter å gjøre menn midlertidig sterile, men det er mer penger i at flere hundre millioner kvinner knasker en pille hver dag, enn å godkjenne og slippe ut en løsning som koster ganske lite. Det er som du sier, veldig lite vi egentlig trenger idag. Personlig skal den neste smartelefonen min være av billig sort. laptop være billig, klær kjøpes på HM og billigsalg. Bilen skal være bra nok, huset bra nok. Selv om jeg ifølge markedet skal kunne tjene rundt 500k++ ifølge utdannelsen min. Penger og materialistisk lykke er utrolig farlig, og sluker oss hele i dag. Det er hele tiden det jaget etter å ha ting for å fylle et tomrom i seg selv, som er farlig. Det å følge trender slavisk er farlig. Det sluker oss rå. Og så lurer vi på hvorfor nordmenn er blant de med høyest gjeld. Vi ødelegger oss selv på mange måter. Til TS: Du kan klare deg med det du har. Det handler som sagt om prioriteringer. Klart de pengene ikke er mye å juble over, men du må rett og slett tilpasse deg. Var jo en over her som skrev at hun klarte seg fint på 20 000 i mnd. Ofte kan det være mer givende å finne måter å spare penger på. Istedet for å spise ute, lag heller sunne og gode middager hjemme. Kjøp billigprodukter på nett. Gjør så mye du klarer selv, og kjøp kun tjenester når du må ha de. Finn billige underholndingsmetoder som TV, spill og ikke minst bøker. Kjøp deg en Kindle og få tiden til gå med den. Sosiale arrangementer trenger ikke koste mye. Det koster deg ingenting å være frivillig i en organisajson. Du møter folk, dere jobber sammen om et felles mål, du får dekt et sosialt behov. Ja, kanskje du må legge vekk planen om å reise på tur til Australia på hylla for nå. Men det skal gå an å spare. Alt du vil gjøre får du ikke gjort NÅ eller i nærmeste fremtid, men du kan alltid spare mot et mål og kunne nyte på lik linje med alle andre. Opplevd fattigdom suger, men i realiteten er du ikke så fattig som du tror. Om du skal sammenlikne deg opp mot resten av samfunnet vil det bare dra deg ned. Ta tak i den situasjonen du er i nå, og tenk fremover. Ønsker deg lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #63 Skrevet 6. august 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er alvorlig kronisk syk, har utgifter hvert år pga. det opp til begge frikortgrenser, studerer og lever på 7550kr måneden. Har ikke vært i stand til å jobbe ved siden av. Har ikke bil, aldri ferie, ikke råd til all helsebehandling jeg trenger. Lever med smerter stort sett hver dag. Hadde levd råflott på 20 000kr i sofakroken. Anonymkode: 627d1...435 Støtter det at man lever bra på 20.000, men ellers virker det som du overdriver situasjonen din litt. Alle som tar fullt lån og stipend får 2 store utbetalinger, med disse har man da litt over 10.000 i mnd. Å si at du "aldri har ferie" når du studerer og ikke jobber ved siden av, er tull. Studenter har minst 1 uke juleferie, påskeferie og ca 2 mnd sommerferie. Jeg har forståelse for at sykdom kan gjøre det uaktuelt å jobbe deltid i skoleåret, men med 2 mnd ferie burde det være mulig å jobbe litt, når du studerer til vanlig. Jeg har selv jobbet hver sommer i flere år, og hatt 3 uker ferie likevel. Anonymkode: d665b...d28 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #64 Skrevet 6. august 2016 Jeg har som sagt tidligere utbet 20000 i mnd. For meg er det en gåte hvorfor folk trenger mer enn dette. Folk forsvarer det med at "vi har jo tatt en lang utdannelse, så det skulle bare mangle at vi ikke har 600k i lønn i året". Vel og greit nok, men uansett hvor man vrir og vender på det TRENGER man ikke mer enn 20000 i mnd. Ja, om man vil ha hytte , motorsykkel, båt, heftig hus osv. Men jeg verken trenger det eller vil ha det. Jeg sparer heller 5000 til å kjøpe en mobil jeg vil ha, da smaker det også mye bedre, siden man har spart opp til den. Ikke minst den superfølelsen av å ikke ha kjøpt den på kreditt. Jeg har alt jeg trenger og vel så det. I tillegg sparer jeg hver mnd. Så kommer det viktigste: Jeg har tak over hodet og en trygg bolig på 75 m2. Jeg har varmt vann i springen og strøm i kontakten. Jeg har mat på bordet OG i kjøleskapet. Jeg trenger ikke frykte krig i gatene her jeg bor.Dette gjør meg til noen av de heldigste i verden:-) Anonymkode: 7124b...907 7
accountdeleted Skrevet 6. august 2016 #65 Skrevet 6. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tak over hodet og en trygg bolig på 75 m2. Jeg har varmt vann i springen og strøm i kontakten. Jeg har mat på bordet OG i kjøleskapet. Jeg trenger ikke frykte krig i gatene her jeg bor.Dette gjør meg til noen av de heldigste i verden:-) Anonymkode: 7124b...907 I tillegg har vi et fungerende helsevesen som er for alle, en fantastisk natur, allemannsretten (!!!), biblioteker, gratis utdannelse. Så lenge helsen er sånn noenlunde så det er ikke mange av oss som har rett til å sutre. Da har jeg mye mer medfølelse for de som har dårlig helse 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #66 Skrevet 6. august 2016 4 timer siden, PetterPanne skrev: Takk for at du skriver dette. Det er av samme grunn at det er mer lønnsomt for legemiddelfirmaer å finne en pille som holder en sykdom i sjakk, enn å kurere en sykdom totalt. Ta f.eks prevensjon for menn. Det er blitt forsket på alternative måter å gjøre menn midlertidig sterile, men det er mer penger i at flere hundre millioner kvinner knasker en pille hver dag, enn å godkjenne og slippe ut en løsning som koster ganske lite. Du skriver ellers mye fint, men jeg må kommentere dette. For mekanismen å gjøre kvinner midlertidig sterile er veldig enkel - alle kvinner er pr definisjon sterile når de er allerede gravide. Altså, gravide kvinner kan ikke bli gravide "dobbelt", og det er det ppiller baserer seg på. Det er ikke helt det samme med menn! Sterile menn er de som mangler testosteron, f.eks. Men å sette menn på østrogen behandling vil gi dem veldig mange bevirkinger, og ikke sikkert det er mulig å reversere. Du ser, "gravide" kvinner er fortsatt sunne kvinner som oftest, men menn med manglende testosteron er faktisk veldig syke. Mekanismen for mannlige ppiller er derfor mye vanskeligere. Det forskes på å å få sperm til å midlertidig miste "hælene" og derifra også bevegelighet men problemet er at sperm er fryktelig levedyktig. Selvfølgelig er det det, overlevelse av hele menneskerasen er jo basert seg på det. Dette er veldig offtopic men bare til info og mer tanker. Det er ikke konspirasjon som ligger bak akkurat dette her men faktisk helt naturlige grunner. Anonymkode: d2d06...6d5
Gjest PetterPanne Skrevet 6. august 2016 #67 Skrevet 6. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du skriver ellers mye fint, men jeg må kommentere dette. For mekanismen å gjøre kvinner midlertidig sterile er veldig enkel - alle kvinner er pr definisjon sterile når de er allerede gravide. Altså, gravide kvinner kan ikke bli gravide "dobbelt", og det er det ppiller baserer seg på. Det er ikke helt det samme med menn! Sterile menn er de som mangler testosteron, f.eks. Men å sette menn på østrogen behandling vil gi dem veldig mange bevirkinger, og ikke sikkert det er mulig å reversere. Du ser, "gravide" kvinner er fortsatt sunne kvinner som oftest, men menn med manglende testosteron er faktisk veldig syke. Mekanismen for mannlige ppiller er derfor mye vanskeligere. Det forskes på å å få sperm til å midlertidig miste "hælene" og derifra også bevegelighet men problemet er at sperm er fryktelig levedyktig. Selvfølgelig er det det, overlevelse av hele menneskerasen er jo basert seg på det. Dette er veldig offtopic men bare til info og mer tanker. Det er ikke konspirasjon som ligger bak akkurat dette her men faktisk helt naturlige grunner. Anonymkode: d2d06...6d5 Du antar at jeg snakker om hormonell behandling. Google RISUG og Vasalgel.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #68 Skrevet 6. august 2016 5 minutter siden, PetterPanne skrev: Du antar at jeg snakker om hormonell behandling. Google RISUG og Vasalgel. Ja, siden du snakket om ppiller, antok jeg at du snakket om ppiller for menn. Googlet, og ser bra ut. Men som du ser, det er veldig nye ting (trial begynte i 2002?). De kommer nok på markedet engang men det tar tid. Ppiller for kvinner begynte sin historie i 1930 men ble først testet på mennesker i 1956! Og her ser du mye bedre forklart ang problemmer rundt prevensjon for menn, selv om harmonsfri - http://forskning.no/menneskekroppen-celler-hormoner-sex/2012/08/naermere-p-pille-menn Anonymkode: d2d06...6d5
Gjest PetterPanne Skrevet 6. august 2016 #69 Skrevet 6. august 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, siden du snakket om ppiller, antok jeg at du snakket om ppiller for menn. Googlet, og ser bra ut. Men som du ser, det er veldig nye ting (trial begynte i 2002?). De kommer nok på markedet engang men det tar tid. Ppiller for kvinner begynte sin historie i 1930 men ble først testet på mennesker i 1956! Og her ser du mye bedre forklart ang problemmer rundt prevensjon for menn, selv om harmonsfri - http://forskning.no/menneskekroppen-celler-hormoner-sex/2012/08/naermere-p-pille-menn Anonymkode: d2d06...6d5 Beklager, skjønner selvfølelig nå at det kan misforstås. Takk for link. Skal ta en titt. Prevensjon er jo kanskje enda viktigere for oss menn som ikke vil bli pult av loven
Bærtur Skrevet 6. august 2016 #70 Skrevet 6. august 2016 Gratis sparetips fra meg: lån Amalie Skrams Hellemyrsfolket på biblioteket. Bli hjemme noen kvelder og si du kultiverer deg selv. Da sparer du penger og får litt perspektiv Men alvorlig talt, alle som ikke tjener villt mye penger må prioritere. Hva vil du bruke penger på, hva er ikke så viktig? Du kan ikke spise ute hver dag, fornye møblene annenhver måned og dra på storbyferie annenhver helg. Unn deg noe som du har råd til, eller se på sparingen som langsiktig unning. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå