Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruer du deg til du blir alderspensjonist og er redd du ikke får satt av nok penger til det? Har du ikke nok penger til at barna dine kan være med på de fritidsaktivitetene de ønsker? Eller hva er det du føler du mangler penger til?

Anonymkode: 20e9f...77c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Poverty may be defined as either absolute or relative. Absolute poverty or destitution refers to the lack of means necessary to meet basic needs such as food, clothing and shelter. Relative poverty takes into consideration individual social and economic status compared to the rest of society." (http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/international-migration/glossary/poverty/)

Å ha mindre penger enn de fleste rundt seg er ikke fattigdom. Det er opplevd fattigdom. Ja, det finnes dem her i Norge som mangler det grunnleggende, men vi er mange som lever gode, rike liv under "fattigdomsgrensen" (50% av medianinntekten).

Spørsmålet er i grunnen hva man anser som nødvendig i livet. Hvis man ikke er opptatt av å skaffe seg alt det "alle andre" har, så er det utrolig lite man faktisk trenger. Som andre har sagt; det handler om prioriteringer. Anbefaler dokumentaren "Living on one dollar" - den setter det hele i perspektiv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever på 120 000 kr i året og ser ikke problemet ditt. 

Anonymkode: 1cdb3...2cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer dere å være fornøyd med så "lite penger"?😳 Har dere bil, reiser dere på ferie? Jeg synes det er fantastisk at dere får det til, jeg skjønner bare ikke hvordan... Er dere interessert i klær, mote, interiør, spise ute osv. eller betyr ikke dette noe for dere? 

Anonymkode: d3759...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer dere å være fornøyd med så "lite penger"?😳 Har dere bil, reiser dere på ferie? Jeg synes det er fantastisk at dere får det til, jeg skjønner bare ikke hvordan... Er dere interessert i klær, mote, interiør, spise ute osv. eller betyr ikke dette noe for dere? 

Har ikke bil, bor svært sentralt. Dette med vilje.

Jeg tar så klart noe av sparepengene når jeg vil og kjøper akkurat det du snakker om. Men jeg MÅ ikke dette, da hadde jeg hatt et idiotproblem. Jeg prøver da å ikke ta av sparekontoen, men av de 5000 jeg i utg.pkt skulle spare den mnd. Så sparer jeg fra 0-5000 den mnd.

Om jeg kjøper en jakke, holder den et år, minst Det gjør forsåvidt alle klærne jeg kjøper.

Jeg storkoser meg hver dag, og har ikke bruk for mer penger enn det jeg har Altså 20000 utbet pr mnd.

Anonymkode: 7124b...907

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner deg!! Jeg har 30.000 utbetalt hver måned  - ikke høye utgifter, men jeg sløser uten å skjønne det 😁 Bestille pizza flere ganger på måned, Subway mange ganger pr måned, klær og stæsj - det blir det penger av!

Ikke noe å misunne. Jeg kunne gjort det samme som deg, bare at jeg gjør det ikke. For 5000 kr, som jeg sparer, kunne jeg kjøpt 25 pizza levert på døren hver mnd:-)

Lett for deg å gjøre det du sa, like lett for meg å la være:-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe å misunne. Jeg kunne gjort det samme som deg, bare at jeg gjør det ikke. For 5000 kr, som jeg sparer, kunne jeg kjøpt 25 pizza levert på døren hver mnd:-)

Lett for deg å gjøre det du sa, like lett for meg å la være:-)

Jeg skulle gjerne latt være men det er ikke så lett å snu på inngrodde vaner 😞 Jeg tenker at 200 kr til en pizza er ingenting, men det blir jo store beløp til slutt. Jeg er tom på konto når neste lønn kommer - er dritt lei 😁

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke interessert i mote, klær og interiør. Klarer meg uten, eller kjøper/får brukt på Finn. Har ikke bil, ferierer helst i Norge (fjellturer). Sparer opp til lenger turer (type backpacking). Spiser sjelden ute fordi det meste smaker bedre hjemme, mat er ikke så viktig for meg. Har ikke TV og kjøper ikke verken ukeblader eller glossy magasiner, så jeg slipper all reklamen som skaper alle disse tullebehovene våre.

Bruker nesten ikke penger på hår og sminke, går aldri til frisør. Det eneste jeg bruker litt penger på er ting jeg akter å ha resten av livet (alternativt til det slites ut), og utdanning/kurs.

Det er utrolig frigjørende å ikke lenge føle at man "må" ha alle disse tingene. Med litt trening ser man forbi markedsføringens sleipe triks. Det er en evig kamp å ikke bli påvirket, men det går stadig lettere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, accountdeleted skrev:

Ikke interessert i mote, klær og interiør. Klarer meg uten, eller kjøper/får brukt på Finn. Har ikke bil, ferierer helst i Norge (fjellturer). Sparer opp til lenger turer (type backpacking). Spiser sjelden ute fordi det meste smaker bedre hjemme, mat er ikke så viktig for meg. Har ikke TV og kjøper ikke verken ukeblader eller glossy magasiner, så jeg slipper all reklamen som skaper alle disse tullebehovene våre.

Bruker nesten ikke penger på hår og sminke, går aldri til frisør. Det eneste jeg bruker litt penger på er ting jeg akter å ha resten av livet (alternativt til det slites ut), og utdanning/kurs.

Det er utrolig frigjørende å ikke lenge føle at man "må" ha alle disse tingene. Med litt trening ser man forbi markedsføringens sleipe triks. Det er en evig kamp å ikke bli påvirket, men det går stadig lettere. 

Dette hadde nok blitt for ekstremt for meg. Men en mellomting av det du sier og pizzamannen over her, er nok der jeg er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne latt være men det er ikke så lett å snu på inngrodde vaner 😞 Jeg tenker at 200 kr til en pizza er ingenting, men det blir jo store beløp til slutt. Jeg er tom på konto når neste lønn kommer - er dritt lei 😁

Ssss...jeg kjøper da pizza og subways, jeg også:-) Men sikkert mindre enn deg:-)

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ssss...jeg kjøper da pizza og subways, jeg også:-) Men sikkert mindre enn deg:-)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde nok blitt for ekstremt for meg. Men en mellomting av det du sier og pizzamannen over her, er nok der jeg er.

Ble litt sitat-tull, og påfølgende klipp-og-lim.

Mn livsstil er frivillig asketisk fordi det er dette jeg trives med, og det gjør at jeg trenger veldig lite penger. MEN dette er som du sier en ganske ekstrem livsstil, og passer ikke for alle.

Men å sette seg ned og gå igjennom kontoutskriften for å kartlegge hvor pengene blir av er alltid en nyttig øvelse. I tillegg kan man jo fundere litt på hvorfor man føler man "må ha" tingene på ønskelisten sin. Er det faktiske behov, blir livet bedre hvis man kjøper alle disse tingene? Hva skjer etterpå? Jo, da kommer det en ny og enda finere ting. Og sånn går no dagan...

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Rumle skrev:

Hvorfor skriver du så ofte så mye dritt? Hva får du ut av det egentlig? :klo: 

TS får utbetalt 20 000 i måneden. Det er mer enn en barnehagetante tjener, og de som tjener minstelønn bruker 10 timer fem dager i uken på å jobbe. Hvordan får man det til å bli feil? Selv om du tjener 25-30 000 vil du jo kunne gå opp i lønn ved å gå til AAP siden du slipper kostnadene med å jobbe (bil alene koster mange tusen i måneden).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye handler om hva en selv gjør det til. Jeg får utbetalt rundt 17-18 tusen i måneden, men greier fint å spare/nedbetale huslån minst 4.000 i måneden, som oftest nærmere 6. Tidligere hadde jeg nærmere 30. En tilpasser seg en lavere inntekt over tid. Jeg husket at de første månedene etter boligkjøp ble knappe fordi jeg ikke hadde vendt meg til så høye faste utgifter. En blir flinkere til å spørre seg selv om en virkelig trenger den tingen, eller å spise ute, eller å gå på kino. Det er mye som er gratis her i livet om en bare får øyene opp for det.

Anonymkode: f1d92...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker litt det samme. Er så irritert på meg selv for at jeg ikke passer til så mye man tjener bra på. Har prøvd å forbedre karakterene, men alle gangene gikk det galt. Det er liksom ingenting jeg passer til! Flyvertinne?? Tjener vel greit..

Anonymkode: e1325...369

Skrevet
Den Wednesday, August 03, 2016 at 19.33, amativeReflection skrev:

NAVere kan jo bare sitte hjemme å skrive blogg eller passe på veskehundene sine eller hva det nå enn er de finner på.

Altså, det heiter ikkje NAVing når ein er sjuk! NAVing er når ein er frisk og snyltar på systemet. Dette til informasjon.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Den 3. august 2016 at 19.33, amativeReflection skrev:

Gjennomsnittslønnen er 500 000 så at de fleste tjener mindre blir litt feil å si.

Men det er helt klart enklere å sitte hjemme på trygd, og man sparer masse penger på å slippe transport, parkering, fine klær, og sosialt samvær med kollegaer. En kveld ute med kollegaer koster fort noen tusenlapper. NAVere kan jo bare sitte hjemme å skrive blogg eller passe på veskehundene sine eller hva det nå enn er de finner på.

Du er virkelig ikke god. Kan ikke være lett å være så dømmende og dirkete frekk ovenfor andre mennesker.

Anonymkode: 94d49...1b8

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du er virkelig ikke god. Kan ikke være lett å være så dømmende og dirkete frekk ovenfor andre mennesker.

TS sitter å klager på at hen er fattig mens 700 millioner mennesker lever i absolutt fattigdom og hen er blant den 1% rikeste i verden. Cry me a river. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

TS sitter å klager på at hen er fattig mens 700 millioner mennesker lever i absolutt fattigdom og hen er blant den 1% rikeste i verden. Cry me a river. 

Jeg er selv ufør og jeg sitter da ikke bare hjemme mens pengene vokser og gror på kontoen.Jeg trenger klær som alle andre og jeg har utgifter til parkering,besin etc. Jeg er ufør pga sykdom og sykdommen krever behandling flere ganger i uka.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, accountdeleted skrev:

Oida. Unnskyld, men dette høres ut som tortur. SKIKKELIG tortur.:overrasket: Og det handler da vitterlig ikke om sleipe trisk av diverse folk, men å leve som et normalt menneske, i et rikt land.

Anonymkode: 03b09...cff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...