AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Hei, har sjekket litt rundt på nettet, kommet frem til at plastisk kirurgi aldersgrense ligger på 18 år. Fant ikke noe på lovdata om aldersgrenser i forhold til dette, legger til en link fra nyhetene i dag: http://www.byas.no/article/andrea-21-gledet-seg-til-18-arsdagen-for-da-kunne-hun-endelig-fikse-pa-utseendet-57a1c3debdbfd16e008b45fa Lest om sterilisering, der aldersgrensen ligger på 25 år eller over.https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-03-57 "Kap. II. Sterilisering. § 2.(alminnelige vilkår for sterilisering). Person som har bosted her i landet og som har fylt 25 år kan steriliseres når han selv begjærer det. Dette gjelder ikke person som har en alvorlig sinnslidelse eller er psykisk utviklingshemmet eller psykisk svekket." Det jeg vil diskutere er hvorfor man som 18 år (nettopp myndig) skal kunne bestemme og fikse på kroppen sin, i mange tilfeller ødelegge seg selv (man har sett mange skrekkelige eksempler på hvor plastisk kirurgi har gått for langt), men man er nødt å være 25 år eller eldre for å hindre en selv å sette barn til verden som allerede er overbefolket. Man kan godt argumentere med at "man kan aldri vite at man aldri vil ha barn i så ung alder" osv, men da sier jeg og; "man kan aldri vite at man vil forandre så drastisk på kroppen sin i så ung alder". Kjør debatt! Anonymkode: 54e2e...4a5 1
linsejesus Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Tror ikke loven skiller mellom grunner til plastisk kirurgi. Det kan jo være alt fra arr etter ulykker til at man vil ha større pupper. Det med sterilisering forstår jeg, for man kan forandre mening ganske drastisk fra man er 16 til man er 25.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Jeg tror ærlig talt ikke at du har innsikt i noen av problemstillingene. Dersom du virkelig tror at konsekvensene, og hva det innebærer å endre mening, er i samme omfang i begge disse situasjonene blir jeg litt bekymret for din egen refleksjonsevne. Det er uansett mye som går innunder plastisk kirurgi. Man skiller mellom kosmetisk plastikkirurgi og medisinsk plastikkirurgi. Det sistnevnte har åpenbart ikke en satt aldersgrense. Det er heller ikke en satt aldersgrense for kosmetisk plastikkirurgi. Dette bestemmer klinikken selv, men de må selvsagt være over 18 år. Utover det er det flere klinikker som opererer med 20-årsgrense for eksempel. Dette varierer også med type inngrep. Merkelig forsøk på å skape debatt. Anonymkode: 29e40...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ærlig talt ikke at du har innsikt i noen av problemstillingene. Dersom du virkelig tror at konsekvensene, og hva det innebærer å endre mening, er i samme omfang i begge disse situasjonene blir jeg litt bekymret for din egen refleksjonsevne. Det er uansett mye som går innunder plastisk kirurgi. Man skiller mellom kosmetisk plastikkirurgi og medisinsk plastikkirurgi. Det sistnevnte har åpenbart ikke en satt aldersgrense. Det er heller ikke en satt aldersgrense for kosmetisk plastikkirurgi. Dette bestemmer klinikken selv, men de må selvsagt være over 18 år. Utover det er det flere klinikker som opererer med 20-årsgrense for eksempel. Dette varierer også med type inngrep. Merkelig forsøk på å skape debatt. Anonymkode: 29e40...1aa Jeg tenker ikke på de som har medisinske grunner selvfølgelig, men sånn helt tilfeldig at man vil ha større lepper, pupper, osv som Kim Khardashian for utseendets skyld. Dette er veldig alvorlig store inngrep som kan smelle tilbake i senere tid, når man vokser ifra seg barbie fantasien og ser hva man har gjort med seg selv. Poenget mitt egentlig er at det er synd at man ikke kan hindre en selv 100% i å sette barn til verden som som sagt er overbefolket fra før (etiske og miljømessige grunner), før man er 25, uten å bruke masse penger på prevensjon vs. det å forandre på utseendet, fordi man vil (fordi man kan og er misfornøyd med en selv). Altså, man må vente med sterilisering til man er 25 år og "voksen nok til den beslutningen" i en allerede overbefolket verden (noe jeg selv mener er uansvarlig og egoistisk av alle på kloden, man har sett statistikker på unge mødre og fosterbarn, det er rett og slett litt egoistisk å få egne barn nå til dags, med tanke på alle de som trenger et hjem allerede og klodens ressurser). Men å fylle i lepper, bryster og rumpe som selveste Kim Khardashian, nei det er godtatt fra dagen man er mynding, for da er man så voksen når man nettopp kom ut av VGS. Get my point? De er voksne nok til å bestemme over utseende og kropp, men ikke over ens egen kropp..... Jeg mener så lenge plastisk kirurgi (som i å fylle lepper, pupper, rumpe, whatever kun fordi man kan og vil, så burde sterilisering også være noe man kan gjøre i myndig alder). Gjerne mange har ventet på den dagen, slik som hun jeg linket til i BYAS i hovedinnlegget, men som ikke kan gjennomføres. Anonymkode: 54e2e...4a5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ærlig talt ikke at du har innsikt i noen av problemstillingene. Dersom du virkelig tror at konsekvensene, og hva det innebærer å endre mening, er i samme omfang i begge disse situasjonene blir jeg litt bekymret for din egen refleksjonsevne. Det er uansett mye som går innunder plastisk kirurgi. Man skiller mellom kosmetisk plastikkirurgi og medisinsk plastikkirurgi. Det sistnevnte har åpenbart ikke en satt aldersgrense. Det er heller ikke en satt aldersgrense for kosmetisk plastikkirurgi. Dette bestemmer klinikken selv, men de må selvsagt være over 18 år. Utover det er det flere klinikker som opererer med 20-årsgrense for eksempel. Dette varierer også med type inngrep. Merkelig forsøk på å skape debatt. Anonymkode: 29e40...1aa Har også lest på enkelte sider hvor man kun trenger å være 16 år med foreldres samtykke.. Anonymkode: 54e2e...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå