Try2 Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Ny. finner ikke noe på produsentens nettside om vedlikehold. Det jeg tenker er at den bør vaskes med litt zalo og settes inn med olivenolje evt raps? Men man veit jo aldri.. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 "Bruksanvisningen" på min skjærefjøl (riktignok i bambus) anbefaler å sette den inn med "kjøkkensikker" mineralolje i blant. Jeg fant oljen min på Obs! bygg, i en litersflaske som jeg sikkert kommer til å ha i flere år. Grunnen til å bruke mineralolje i stedet for matolje er at den visstnok ikke harskner så fort som matoljene gjør. Anonymkode: acaeb...de0
Try2 Skrevet 3. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2016 ok tusen takk;D Men kanskje det er forskjeller mht type tre..?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 Et øyeblikk siden, Try2 skrev: ok tusen takk;D Men kanskje det er forskjeller mht type tre..? Det tviler jeg på. Det viktige er å bruke en olje som er trygg å bruke rundt mat, og som ikke harskner for fort. Treverket bryr seg bare om at det får litt olje så det ikke tørker ut. Hva slags olje det er har ikke noe å si så lenge det ikke er krav til at den skal herde og lage en blank hinne. Jeg svarte ikke på Zalo-spørsmålet, forresten. Zalo funker fint når det ikke holder å børste av tørre smuler e.l. Anonymkode: acaeb...de0
Try2 Skrevet 3. august 2016 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2016 Ok. Mange tusen takk. Ha en fiin sommekveld
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 Bare hyggelig! Nysgjerrigheten fikk meg til å google litt mer. Jeg fant denne produsenten av bl.a. valnøttfjøler og -blokker. De anbefaler (selvsagt) sin egen "unike" og garantert overprisede olje (som består av mineralolje og bivoks), men sier at man også kan bruke ren mineralolje. De anbefaler å holde seg unna vanlig matolje. (Sitat: "NOTE: Use only John Boos ® Mystery Oil or Boos Block ® Cream when oiling your cutting board. A quick alternative would be to use mineral oil only. DO NOT USE ANY TYPE OF COOKING OIL ON YOUR WOOD CUTTING BOARDS. THIS WILL DAMAGE YOUR BOARDS." Det var da voldsomme greier da. Tror ikke det er fullt så ille å bruke f.eks. olivenolje som de skal ha det til, men mineraljolje skal i alle fall være trygt. ) Anonymkode: acaeb...de0
Try2 Skrevet 4. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2016 det er denne https://www.room21.no/no/artiklar/walnut-skjarefjol-medium.html har sendt spm men ikke fått svar
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 Flott fjøl, valnøtt er vakkert treverk! Jeg fyser litt på en slakterblokk e.l. i valnøtt. Det er så mye fiiiint å velge mellom! Men bambusfjøla er både pen og praktisk, og det er grenser for hvor mange svære treblokker det er plass til på et vanlig kjøkken. Anonymkode: acaeb...de0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå