Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med å kjøpe inn tøybleier til nyfødt. Har kjøpt sånne brettebleier, og har vel ca. 15 nå. Brukte dere ullbukser eller brillebukser utenpå? Hvor mange må jeg ha av hver?

Synes det virker litt upraktisk. Kan man kjøpe sånne fargerike vanlige tøybleier (aio?) til å ha utenpå? 

Anonymkode: 275d5...990

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri brukt brillebukser, men festet de med  Snappi

Brukte endel ullbukser utenpå, gjerne lange på vinteren, da hadde vi ikke noe mer enn det på. Men alternativ til ullbukse er sperrelag i PUL. Altså samme yttertrekk som brukes i AiO/lommebleier. 

Se feks: Eddabedda.com eller Lillegullbleier.no. Noen av sperrelagene kan også brukes som Ai2, altså som cover for andre typer bleier.

Hvor mange du trenger? Kommer det ikke avføring på de kan de luftes og brukes på nytt etpar ganger før vask (ullbukser/trekk trenger man ikke å vaske så ofte), ved flekker av avføring må man selvsagt vaske. Jeg tenker 5-6 trekk kan holde, men det kommer jo an på barnet og hvor flink du er til å stramme brettisene rundt lårene.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde brillebukser og ullbukser. Brillebukser ble ikke brukt, skjønte ikke poenga med de - men hadde snappy! Mulig brillebukser ville stoppet bæsjlekasjer bedre men var unødvendig for oss. Men det ble sånn at jeg ikke brukte ullbukser heller, synes det ble for klumpete og varmt på en liten baby. Brukte PUL-trekk (sperrelag ja) over brettebleier og det fungerte supert til oss. PUL-trekkene kjøpte jeg på Alvababy.com. Brukte også noen tomme lommebleier som sperrelag men de kan bli nuppete av friksjon mot brettebleier. Ikke noe farlig egentlig men bare sånn du vet. 

Hadde forresten kjempepositiv erfaring med å bruke brettebleier og sperrelag på liten baby, hadde aldri lekkasjer, og det hadde vi massevis med engangs, mest sannsynlig fordi Mini var født liten og tynn og passet dårlig i de minste engangsbleiene. 

Anonymkode: fa7c5...52f

Skrevet

Jeg brukte gaskluter som brettebleier i begynnelsen, og festet de ned snappi. Utenpå brukte jeg PUL-bukse. Tror jeg hadde rundt 30 gaskluter, 4-5 sperrelag og 10 bambusbleier, og det var mer enn nok her (jeg brukte tørketrommel da) Anbefaler også bambusinnlegg inni brettebleiene, iallfall hvis baby tisser mye, da slipper du å vaske sperrelaget så ofte :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Disse andre sperrelagene som ikke er i ull, hva slags type tenker dere på da? Skriver Alvababy bak øret, men er det flere?

AnonymBruker
Skrevet
Den 3.8.2016 at 20.24, AnonymBruker skrev:

Hadde brillebukser og ullbukser. Brillebukser ble ikke brukt, skjønte ikke poenga med de - men hadde snappy! Mulig brillebukser ville stoppet bæsjlekasjer bedre men var unødvendig for oss. Men det ble sånn at jeg ikke brukte ullbukser heller, synes det ble for klumpete og varmt på en liten baby. Brukte PUL-trekk (sperrelag ja) over brettebleier og det fungerte supert til oss. PUL-trekkene kjøpte jeg på Alvababy.com. Brukte også noen tomme lommebleier som sperrelag men de kan bli nuppete av friksjon mot brettebleier. Ikke noe farlig egentlig men bare sånn du vet. 

Hadde forresten kjempepositiv erfaring med å bruke brettebleier og sperrelag på liten baby, hadde aldri lekkasjer, og det hadde vi massevis med engangs, mest sannsynlig fordi Mini var født liten og tynn og passet dårlig i de minste engangsbleiene. 

Anonymkode: fa7c5...52f

Tusen takk! :) Lange ullbukser, hva tenker du på da? Dette hørtes ut til å være praktisk på dagtid så man slipper flere lag. :)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for hjelpen! Disse andre sperrelagene som ikke er i ull, hva slags type tenker dere på da? Skriver Alvababy bak øret, men er det flere?

PUL trekke er sydd mer som en engangableie og er vantette. Kan bruke brettebleier eller annet "innhold"

http://www.toybleia.no/Bleiebukser___Cover/cat2196510_3383021.aspx

Skrevet

Jeg hadde fra Little lamb, veldig fornøyd med de :) De jeg hadde fra Alva baby hadde et slags fleece lag på innsiden som gjorde at de måtte vaskes etter hver bruk, men vet ikke om alle har det.

Anbefaler forresten borrelås og ikke knapper på sperrelaget til nyfødt, da blir det lettere å få det til å sitte ordentlig :)

Skrevet
13 minutter siden, Amys skrev:

Jeg hadde fra Little lamb, veldig fornøyd med de :) De jeg hadde fra Alva baby hadde et slags fleece lag på innsiden som gjorde at de måtte vaskes etter hver bruk, men vet ikke om alle har det.

Sikker på at det ikke er lommebleier du har kjøpt fra Alva? Slik at innlegget skal legges i lommen innunder fleecen? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Amys skrev:

Anbefaler forresten borrelås og ikke knapper på sperrelaget til nyfødt, da blir det lettere å få det til å sitte ordentlig :)

Er dette en slags alt i ett-bleie?

Tenkte å kjøpe noen trekk til brettebleiene, men ser at folk også har bleier som fungerer som en engangsbleier. Hva heter disse?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å kjøpe noen trekk til brettebleiene, men ser at folk også har bleier som fungerer som en engangsbleier. Hva heter disse?

De jeg tenkte på var bare trekk. 

Skrevet
23 minutter siden, Bokdamen skrev:

Sikker på at det ikke er lommebleier du har kjøpt fra Alva? Slik at innlegget skal legges i lommen innunder fleecen? 

De var kjøpt som trekk, men de liknet på lommebleier jo. Men det var 4-5 år siden jeg kjøpte mine, jeg så på siden deres at de hadde fått bedre utvalg siden jeg var der sist, så mulig det de kaller "diaper cover" faktisk er det nå :) 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ganske mye forskjellig:

AiO (All in one) er som en engangsbleie. Innlegg er sydd fast i trekket og man tar det på som en engangsbleie. Hvis barnet tisser mye kan man legge inn ekstra innlegg.

Lommebleier er som en engangsbleie der man legger innlegg inni en lomme i trekket. Her kan man legge inn ulike innlegg etter behov.

Formsydde er sydd som en engangsbleie men hele er "oppsugende" og man må ha et sperrelag utenpå. Disse er visst ganske vanlig som nattbleie.

Ai2 (all in 2) er trekk og innlegg der man bruker trekket på nytt, men skifter innlegg. 

Jeg har tre uker igjen til termin, så har fortsatt ikke prøvd noe, men har litt av hver liggende klart for testing.

Har ingen brettebleier, men vi har tenkt å bruke engangs til vi har kommet gjennom de første ukene. Må også se litt på størrelsen hans da de bleiene vi har kjøpt er one size og kan være litt store i starten.

Mht brillebukse og ullbukse. Brillebuksen er så vidt jeg har skjønt bare for å holde brettingen på plass mens det er ullbuksen som er sperrelaget. Denne kan byttes med de fargerike trekkene ;)

Gruppen tøybleiesnakk på Facebook er veldig aktiv og behjelpelig.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Bokdamen skrev:

Det finnes ganske mye forskjellig:

AiO (All in one) er som en engangsbleie. Innlegg er sydd fast i trekket og man tar det på som en engangsbleie. Hvis barnet tisser mye kan man legge inn ekstra innlegg.

Lommebleier er som en engangsbleie der man legger innlegg inni en lomme i trekket. Her kan man legge inn ulike innlegg etter behov.

Formsydde er sydd som en engangsbleie men hele er "oppsugende" og man må ha et sperrelag utenpå. Disse er visst ganske vanlig som nattbleie.

Ai2 (all in 2) er trekk og innlegg der man bruker trekket på nytt, men skifter innlegg. 

Jeg har tre uker igjen til termin, så har fortsatt ikke prøvd noe, men har litt av hver liggende klart for testing.

Har ingen brettebleier, men vi har tenkt å bruke engangs til vi har kommet gjennom de første ukene. Må også se litt på størrelsen hans da de bleiene vi har kjøpt er one size og kan være litt store i starten.

Mht brillebukse og ullbukse. Brillebuksen er så vidt jeg har skjønt bare for å holde brettingen på plass mens det er ullbuksen som er sperrelaget. Denne kan byttes med de fargerike trekkene ;)

Gruppen tøybleiesnakk på Facebook er veldig aktiv og behjelpelig.

Takk for fin innføring! :) Jeg har litt forskjellig jeg også, men har ikke greid å bestemme meg. Har tenkt på den tøybleiegruppen, men jeg har ikke offentliggjort graviditeten på Facebook.l

Hva tenker dere om sånne alt i ett, som her? http://www.finn.no/79889653 Tenkte på de på bilde nr 2, som heter Bitti d'lish eller noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, August 03, 2016 at 17.04, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på med å kjøpe inn tøybleier til nyfødt. Har kjøpt sånne brettebleier, og har vel ca. 15 nå. Brukte dere ullbukser eller brillebukser utenpå? Hvor mange må jeg ha av hver?

Synes det virker litt upraktisk. Kan man kjøpe sånne fargerike vanlige tøybleier (aio?) til å ha utenpå? 

Tøybleier bør kokevaskes fra tid til annen. Fargede bleier vil fort bli utvasket derfor har jeg aldri sett flanellsbleir i farger eller med mønster. De blir utvasket fort i et eventuelt mønster/farger. 

Finnes ikke plastikk knytte snipper lengre? Sånne til å knytte utenpå bleiene?

Anonymkode: 84481...bf5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tøybleier bør kokevaskes fra tid til annen. Fargede bleier vil fort bli utvasket derfor har jeg aldri sett flanellsbleir i farger eller med mønster. De blir utvasket fort i et eventuelt mønster/farger. 

Finnes ikke plastikk knytte snipper lengre? Sånne til å knytte utenpå bleiene?

Anonymkode: 84481...bf5

Jo, det er sikkert det som heter bleietrekk. Så jeg tenker at jeg kjøper noen sånne til å knytte utenpå bleiene. Men vil gjerne ha noen andre typer da jeg er usikker på om brettebleier er noe for oss. 

Skrevet

Finnes gasbleier (brettebleier) med mønster. Hadde noen fra IKEA som holder overraskende bra til tross for kokvask. 

Plastikknyttesnipper finnes ikke lengere nei. I stedenfor har pustende bleietrekk i PUL (Polyurethane Laminate). Veldig mye bedre for barnet siden trekket puster og slipper til luft. For å feste  brettebleien så bruker man en Snappi (linket til tidligere).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...