AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Hei skjønninger! Er noe jeg lurer på. Skal kjøpe meg en leilighet i en annen by der jeg bor nå, og lurer på om noen andre har erfaringer. Har veldig lyst til å beholde den leiligheten jeg har nå(eier). Mamma har sagt at hun vil leie av meg. Jeg kommer også til å "bo" der en kveld her og der og noe helger pga en helgejobb jeg har her. Det store spørsmålet mitt er, blir dette skattepliktig utleie? Da hun skal stå for mesteparten av utgiftene til banken, mulig 60-70% av det lånet koster? Lest en del på nett, men får ikke det til å gå opp i opp. Leiligheten/hybelen er 38 kvm. Det er ikke godkjent soverom her, men er en sovealkove (til hun) og jeg blir mest sannsynlig sovende på sovesofaen i stuen. Håper noen har noen saklige svar før jeg går videre med dette 😘 Anonymkode: 4c1fe...ded
Haakon_V Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Uten at jeg har skattereglene oppe så mener jeg du kan få det skattefritt om det er oppført at du bor der samtidig som du leier ut. 1
Zienna Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 Dersom du flytter og står registrert med annen adresse, så mener jeg at leien til din mor vil være skattepliktig. Det hjelper ikke at du overnatter der i blant. Lurt å spørre på Skattekontoret.
Tingeling17 Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 okei, men hvordan registrere hvem som får hvor mye areal? hvordan får skattemyndigheten vite det? det må vel spille en rolle siden jeg skal betale noe av utgitene selv tenker jeg. hadde selvfølgelig skattet om jeg leide 100% til hun, men er avhendig av å være der pga jobb som tideligere nevnt. har faktisk snakket med skattekontoret idag og de kommer bare med svada svar og mener forskjellige. og alexander, om jeg leier ut mindre enn 50% har det noe å si hvor mye hun betaler i måneden? type at hun betaler meg enn meg, og "får bruke mindre plass"? eller må hun betale mindre enn meg også?
Gjest Coolaid Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Hvis du leier ut hele eller en større del av boligen din, og utleieinntektene overstiger 20 000 kroner, blir alle utleieinntektene fra boligen i løpet av året skattepliktige og du må levere RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom sammen med selvangivelsen. Ergo, det har ingenting å si om du noen helger overnatter på sofaen i boligen du selv leier ut til din mor. Du er skattepliktig for den type utleie du beskriver. Dette handler ikke om dine utgifter til boligen når din mor betaler 60-70%. Skatteetaten bryr seg lite om hvilke utgifter du måtte ha, de bryr seg kun om at du skal skatte for utleieinntektene dersom de overstiger 20 000 kr pr år - samt at du personlig ikke leier ut mer areal enn du bor på selv. Du kan svindle skatteetaten og hevde at du bor der selv. Men da utnytter du systemet.
Gjest Margit Spat Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Husk også at selv om utleien er skattepliktig, så har du ganske mange fradragsmuligheter. Både vedlikehold, kommunale avgifter og i mange tilfeller også reiser i forbindelse med utleieforholdet er fradragsberettiget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå