AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Ser mange som venter på at studiested skal bekrefte oppmøte eller noe slikt.. Men jeg lurer på om man får svar på om søknaden er godkjendt før skolen har bekreftet? Eller blir ikle søknaden ferdigbehandlet før dette? Anonymkode: 90a5e...db6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Ja. Jeg søkte i går og fikk godkjent i dag, men må selvsagt betale semesteravgift og møte på skolen før jeg får penger. Er midt i studiene dog, så kan være derfor det gikk så fort å få svar for min del. Anonymkode: 9e3ba...374
boblevann Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 Skjønner ingenting jeg.. Her står det at første utbetaling er 8.8 men studiestart er ikke før 15.8? Altså jeg får ikke møtt opp før første utbetaling??
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 1 minutt siden, boblevann skrev: Skjønner ingenting jeg.. Her står det at første utbetaling er 8.8 men studiestart er ikke før 15.8? Altså jeg får ikke møtt opp før første utbetaling?? Første utbetaling er 8.8 hvis man begynner på skolen 8.8 eller før dette. Når du ikke gjør det får du ikke pengene før du begynner. Jeg pleier å få første utbetaling 20 august når jeg begynner 15. Anonymkode: 9e3ba...374
boblevann Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Første utbetaling er 8.8 hvis man begynner på skolen 8.8 eller før dette. Når du ikke gjør det får du ikke pengene før du begynner. Jeg pleier å få første utbetaling 20 august når jeg begynner 15. Anonymkode: 9e3ba...374 Men det står jo i utbetalingsplanen min at jeg skal få 8.8? I fjor fikk jeg også før jeg var starta på skolen, men det var en anna skole...
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 11 minutter siden, boblevann skrev: Men det står jo i utbetalingsplanen min at jeg skal få 8.8? I fjor fikk jeg også før jeg var starta på skolen, men det var en anna skole... Det står på alle at første utbetaling er 8.8. Men du får ikke pengene 8 hvis du ikke har innvilget kravene for å få støtte. Kravene er oppmøte første skoledag og betalt semesteravgift. Hva som er blitt gjort tidligere med deg kan jeg ikke uttale meg om. Det er merkelig om du kan unnvike fra Lånekassens regler. Anonymkode: 9e3ba...374
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 39 minutter siden, boblevann skrev: 3 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: c0656...705
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 Det er ingen som registrerer oppmøte på forelesninger på Universitetet, i alle fall ikke der jeg studerer. Men på første året fikk man vel ikke registrert seg på studentweb før man fikk hjelp på skolen? Var i alle fall et tilbud. Man kan jo også registrere med fødselsnummer og pinkode man får tilsendt via e-post hvis man trykker på den linken. Studiestedet må vel melde i fra om at man er oppmeldt til eksamen og har betalt semesteravgift før alle vilkår for utbetaling er oppfylt. Anonymkode: 7f921...0d4
tratri Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står på alle at første utbetaling er 8.8. Men du får ikke pengene 8 hvis du ikke har innvilget kravene for å få støtte. Kravene er oppmøte første skoledag og betalt semesteravgift. Hva som er blitt gjort tidligere med deg kan jeg ikke uttale meg om. Det er merkelig om du kan unnvike fra Lånekassens regler. Anonymkode: 9e3ba...374 Det er da ikke helt riktig. Kravene for å få innvilget pengene er betaling av semesteravgiften og en bekreftelse fra studiestedet (til lånekassen) om at man har fått opptaket hos dem. Det er det som står på mine sider i lånekassen. I følge utbetalingsplanen min får jeg da utbetalt pengene 5.august. 4
briannaa Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 3 minutter siden, tratri skrev: Det er da ikke helt riktig. Kravene for å få innvilget pengene er betaling av semesteravgiften og en bekreftelse fra studiestedet (til lånekassen) om at man har fått opptaket hos dem. Det er det som står på mine sider i lånekassen. I følge utbetalingsplanen min får jeg da utbetalt pengene 5.august. Du er den eneste her som har skrevet riktig! Så sant du har godkjent studieplan på studentweb og betalt semesteravgift OG de har sjekket at du er tilbudt plass, da får du den til datoen som står skrevet i fjor fikk jeg min første utbetaling rundt 7.august 1
Ananas. Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første utbetaling er 8.8 hvis man begynner på skolen 8.8 eller før dette. Når du ikke gjør det får du ikke pengene før du begynner. Jeg pleier å få første utbetaling 20 august når jeg begynner 15. Anonymkode: 9e3ba...374 Dette er ikke riktig, i alle fall ikke når det gjelder "ordinære" studier på offentlige, norske høgskoler og universiteter. Bekreftet opptak og innbetalt semesteravgift er det som kreves, deretter kommer pengene på første mulige utbetalingsdato, som i dette semesteret er 5. august. Man kan selv sjekke på lånekassens nettsider hva som mangler for å få pengene utbetalt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #12 Skrevet 3. august 2016 Det er bare 1. årsstudenter som må møte opp for å få utbetalt pengene. Alle årene etterpå har jeg fått ganske tidlig i august, rundt den 5. Anonymkode: d230a...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #13 Skrevet 3. august 2016 Det er forskjell på høyere utdanning (universitet og høgskoler) og videregående opplæring (vanlig videregående skole, folkehøyskoler, fagskoler, diverse skoler på "mellomnivå"). På høyere utdanning er det mulig å få pengene allerede fra 5. august hvis alle kravene er oppfylt (innvilget støtte, gyldig kontonummer, oppmeldt og betalt semesteravgift), mens på videregående nivå får man ikke utbetaling før man faktisk har møtt på skolen. Anonymkode: 86c7e...d7e
Devilheart Skrevet 3. august 2016 #14 Skrevet 3. august 2016 Fint at noen opprettet denne tråden. Sendte e-post til studieveilederen min i dag, men hun er fortsatt på ferie. På mitt uni (UiA) er det slik at både semesterregistreringen (utdanningsplan) og -avgiften må være ordnet før man kan søke om stipend og lån. Jeg har fått betalt og godkjent avgiften, men utdanningsplanen har jeg såvidt begynt på. Er det noen som vet om utdanningsplanen må være helt korrekt utfylt før man kan søke om penger, eller kan man akseptere alt som den er og søke om penger, og etterpå endre den etter behov og lyst? Står at fristen for siste registrering/godkjenning er 1. september, men vet ikke om det har noe å si for Lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #15 Skrevet 3. august 2016 Du kan søke om støtte allerede nå, så lenge du har kommet inn på studiet. Anonymkode: 86c7e...d7e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #16 Skrevet 3. august 2016 1 time siden, briannaa skrev: Du er den eneste her som har skrevet riktig! Så sant du har godkjent studieplan på studentweb og betalt semesteravgift OG de har sjekket at du er tilbudt plass, da får du den til datoen som står skrevet i fjor fikk jeg min første utbetaling rundt 7.august Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. 1. Bekreftet inntak fra studiestedet 2. Betalt semesteravgift Dette er det eneste kravet for å få utbetaling (med unntak av noen små forskjeller gjeldende private høgskoler). Registrert oppmøte har ikke noe med Lånekassen å gjøre. Anonymkode: 30e60...db5 1
Devilheart Skrevet 3. august 2016 #17 Skrevet 3. august 2016 Eller semesterregistrering fo den saks skyld har jeg endelig skjønt nå. SR og UP dreier seg bare om internt registrering slik at studentene kan få sine studentbeviser og tilgang til semesterappen. Da blir det søknad til LK så fort jeg får anledning.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #18 Skrevet 3. august 2016 Det kan umulig stemme at man må betale semesteravgift FØR skolestrart. Da ville det vært få som kunne begynt på BI f.eks. Og bolig må mange betale både depositum og første husleien før man begynner på skolen. Anonymkode: c6eee...f17
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #19 Skrevet 3. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan umulig stemme at man må betale semesteravgift FØR skolestrart. Da ville det vært få som kunne begynt på BI f.eks. Og bolig må mange betale både depositum og første husleien før man begynner på skolen. Anonymkode: c6eee...f17 Man MÅ ikke betale semesteravgift før skolestart, men man MÅ betale den før man får utbetalt støtte fra Lånekassen. Gamle studenter har mulighet til å betale semesteravgift allerede fra 1. juli (mulig det er noen institusjonsforskjeller). Nye studenter får som regel muligheten til å betale før skolestart, men det er flere som velger å vente til skolestart. Når det gjelder private høgskoler som BI er det kontraktinngåelse som gjelder. Anonymkode: 30e60...db5 4
mjauritz Skrevet 3. august 2016 #20 Skrevet 3. august 2016 Jeg studerer med nettstudier fra høsten av, og da sender de bare ut at de må bekrefte at jeg har signert kontrakt/ godkjent plassen for studiene Jeg tror det er sånn på alle høyere utdanninger utenom kvotestudenter. På VGS husker jeg at man ikke fikk noe før man møtte opp da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå