Mear Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Her er kanskje en litt uvanlig problemstilling. Vi forsøker å bli gravid, og selv om jeg ikke stresser, så er jeg definitivt en planlegger av natur. Jeg skal bort i et par uker, og kommer sannsynligvis til å ha eggløsning dagen jeg kommer hjem (jeg er ganske forutsigbar). Det er usannsynlig liten tid til å få det til å klaffe, og dersom jeg er uheldig og har eggløsning litt tidlig, så er den måneden gått. Men så tenker jeg... kan jeg bruker angrepillen til å utsette eggløsning i noen dager...? Jeg har googlet litt, og nyere forskning viser at den faktisk ikke i noen grad påvirker endometrium, så i teorien burde muligheten for å bli gravid være like stor selv om eggløsningen blir forskjøvet. Noen som har noen tanker om dette? (Ut over "hvorfor stresse". Det er ikke stress. Det er å være løsningsorientert. :D) 1
Havrekjeksen Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Joda, løsningsorientert er vel og bra, men tipper eneste måten å utsette eggløsningen på er ved å forlenge lutealfasen til menstrusjonen før eggløsningen du vil utsette ved å tilføre hormoner til kroppen. Primolut N inneholder progestoron og kan brukes til menstrusjonsforskyvning, men med strenge instruksjoner at dette brukes kun må benyttes hos de som ikke planlagger graviditet, da doseringen ikke er forenelig med å bli gravid, ved menstrusjonsforskyvning må man tilføre trippel dose over en periode av ti dager. Men dette kan gi lengre plager. Si at du forskyver i ti dager med primolut, tredobbel progestorondose tilført på toppen av den dosen du allerede har. Du er ikke garantert at menstrusjonen kommer som planlagt med det samme du slutter på tablettene og kan ende opp med å klusse til den kommende syklusen på lik linje med de som opplever at første (og andre) syklus etter P-pillebruk (p-piller flest inneholder progestoron og østrogen, minipillen kun progestoron). Du kan dermed risikere å jobbe rimelig hardt med å putte tabletter i kroppen for å ende opp med første ordentlige eggløsning en eller to sykluser etter denne datoen du ønsker å utsette litt. Jeg er ikke lege, men jeg tror ikke det finnes noen enkle tabletter som hemmer LH-hormonet som styrer eggløsningen og utsetter eggløsningen med få dager, med unntak av kurene som kvinner som gjennomgår prøverør og hormonbehandlinger får, som da gjerne er litt lenge behandlinger og også ganske tøffe på den naturlige syklusen. Dersom du ikke er tilknyttet til denne type hormonbehandlinger, så vil jeg tippe at Primolut N er det eneste alternativer som forskyver menstrusjon (ikke eggløsning). Selv ville jeg ikke risikert det, for jeg har brukt Primolut for å utsette en dårlig timet mens midt i en badeferie, og det fungerte greit, men blødningen i etterkant var så jævlige og langvarige at jeg nå heller tilpasser meg syklusen i stedet for å forsøke å få syklusen til å passe meg. For å få et helt garantert svar så må du nok snakke med lege, men dette er trolig en prosess som vil ta tid, og at du allerede er litt sent ute for å få det til. Jeg ville heller håpet på at sex på selve eggløsningsdagen er godt nok i denne syklusen, og slått meg til ro med at det trolig ikke klaffer før neste eggløsning igjen. Selv om jeg forstår godt utålmodigheten og ønsket om å planlegge.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 37 minutter siden, Mear skrev: Her er kanskje en litt uvanlig problemstilling. Vi forsøker å bli gravid, og selv om jeg ikke stresser, så er jeg definitivt en planlegger av natur. Jeg skal bort i et par uker, og kommer sannsynligvis til å ha eggløsning dagen jeg kommer hjem (jeg er ganske forutsigbar). Det er usannsynlig liten tid til å få det til å klaffe, og dersom jeg er uheldig og har eggløsning litt tidlig, så er den måneden gått. Men så tenker jeg... kan jeg bruker angrepillen til å utsette eggløsning i noen dager...? Jeg har googlet litt, og nyere forskning viser at den faktisk ikke i noen grad påvirker endometrium, så i teorien burde muligheten for å bli gravid være like stor selv om eggløsningen blir forskjøvet. Noen som har noen tanker om dette? (Ut over "hvorfor stresse". Det er ikke stress. Det er å være løsningsorientert. :D) Hva og hvor du har lest, opplyser du ikke om kilder til. Men har du lest forsiktighetsprosedyrene for for eksempel denne angrepillen her: http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/ellaone-hra-pharma-558521 der står det nemlig at man skal bruke bariereprevensjon etter å ha brukt angrepille frem til neste menstruasjon. Dette er ikke uten grunn, men for å forhindre missdannelser på et eventuelt foster. For oss som har et familiemedlem med skader etter Taledomidskandalen, så er denne typen eksprimentering med meidisner, enten det er seriøst ment eller ikke fra din side, ts, forkastelig. Anonymkode: 41d77...213 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Inneholder ikke angrepillen noe mer som gjør det vanskeligere å bli gravid? Hva om den hemmer el helt? Er det ikke da bedre å bare ha sex dagen du kommer hjem og håpe på det beste? Enn å ta en angrepille som jeg vil tro ødelegger muligheten til å blu gravid den måneden og kanskje klusser til syklusen videre osv. Herregud, hva betyr en mnd til eller fra egentlig? Anonymkode: da4e9...c93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå