AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Hei! Håper det finnes noen her som kan svare; Jeg har valget mellom 2 utdannelser, ene er sykepleierutdanning på høyskolen med oppstart nå i august, og andre er da lokførerutdanning med oppstart en eller annen gang i 2017. Er et infomøte i slutten av august, altså en stund etter studiestart ved høyskolen. Jeg har tenkt nøye gjennom mine to potensielle kandidater, og jeg ser for meg at begge studiene er spennende og interessante å studere, men hva gjelder etter endt utdannelse er jeg helt sikker på at jeg kommer til å trives best som lokfører. Det står nærmest lokfører skrevet i pannen min. Jeg har to spørsmål som jeg sikkert får svar på på infomøtet, men det hadde vært kjekt å få et innspill før den tid; Hvordan er det med startsted, hvor vanskelig er det å få base der man vil? Eneste kjeppen i hjulet slik jeg ser det er om jeg skulle få startsted f.eks i Hamar da jeg bor i Halden. Hadde jeg vært singel og barnløs, hadde jeg jo bare flyttet på meg, men med unger etablert i skole og barnehage og en mann som trives i jobben sin her vi bor, blir det straks litt vanskeligere. Når har dem oppstart på utdanningen og hvordan er utvelgelsen på hvem som starter når? Regner med det er rett etter nyttår og til høsten. Mistet jobben min i oljenæringen, så er veldig ivrig på å starte på nytt med ett eller annet, men har vært vanskelig å få seg jobb her i området, og det er litt surt om jeg risikerer ett år med dautid=) Anonymkode: d6511...3a6
prt90 Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Lokfører: + Betalt utdannelse - Kjeeedelig jobb - Stor sannsynlighet for at lokfører blir like vanlig som heisfører om noen år (automatisert bort)
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 37 minutter siden, prt90 skrev: Lokfører: + Betalt utdannelse - Kjeeedelig jobb - Stor sannsynlighet for at lokfører blir like vanlig som heisfører om noen år (automatisert bort) Er vel noe individuelt hva man regner som kjedelig, og ingenting av det du nevner besvarer spørsmålet, men takk for ingenting=) Anonymkode: d6511...3a6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 Ta kontakt med Lokomotivmannforbundet og spør dem 😊 Anonymkode: 2762e...1bc
prt90 Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er vel noe individuelt hva man regner som kjedelig, og ingenting av det du nevner besvarer spørsmålet, men takk for ingenting=) Anonymkode: d6511...3a6 Et overveldende flertall av togrutene i Norge starter i Drammen, Lillestrøm, Stabekk, Bryn, Dal, Oslo S, Gardermoen eller på Alnabru så jeg vil gjette at Oslo er ganske bankers. Passer sikkert fint for olje-mannen din som sikkert vil ha ny jobb også Husk at lokfører ikke akkurat er noen 08-16 jobb da
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 2 timer siden, prt90 skrev: Et overveldende flertall av togrutene i Norge starter i Drammen, Lillestrøm, Stabekk, Bryn, Dal, Oslo S, Gardermoen eller på Alnabru så jeg vil gjette at Oslo er ganske bankers. Passer sikkert fint for olje-mannen din som sikkert vil ha ny jobb også Husk at lokfører ikke akkurat er noen 08-16 jobb da Takk for svar=) Mannen er heldigvis ikke oljemann, han har en helt vanlig 8-4 jobb. Er jeg som har jobba i oljenæringen, så jeg er godt kjent med turnusarbeid og natteskift og trives godt med det=) Anonymkode: d6511...3a6
noknaa Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 Har du blitt tatt opp til å starte på lokfører da? Hvis du starter på sykepleien kan du jo evt. bare slutte om alt går som det skal med lokførerutdanningen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 Sjekk jernbaneskolen.no Lokførerutdanningen har forkunnskapskrav. Du må gjennom arbeidspsykologisk test og intervju for å komme inn. Utdanningen har flere opptak i løpet av året, dvs flere kull. Du må bestå prøver jevnlig iløpet av utdanningsåret. Det er flere stasjoneringssteder, men hvor lett det er å få stedet man ønsker er jeg ikke sikker på. Jeg tror ikke det er veldig vanskelig. Ansiennitet er et stikkord. Ellers er det turnusarbeid, mye endring av vakter alt etter behov. Men det er jevnt over veldig godt miljø og jeg har enda ikke møtt en lokfører som ikke trives i yrket sitt. Om det er dette du vil, go for it! Anonymkode: a8f90...304
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå