Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg mottar AAP og har samtidig lyst å starte opp en bedrift sammen med mannen min. Vi kommer ikke til å ha noen inntekt, bare står som bedriftseiere, og jeg vil stå som daglig leder. Er det mulig?

Anonymkode: e1b8d...002

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du tenkt til å jobbe i/med bedriften?

Anonymkode: e31ba...7f8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du tenkt til å jobbe i/med bedriften?

Anonymkode: e31ba...7f8

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: c7570...a99

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Har du tenkt å jobbe 100 % så kvalifiserer du vel ikke akkurat til aap. 

Anonymkode: 415a7...da7

• Liker 1
Skrevet

Ikke lov å jobbe mer enn 50%(om jeg ikke tar helt feil) på aap. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg mottar AAP og har samtidig lyst å starte opp en bedrift sammen med mannen min. Vi kommer ikke til å ha noen inntekt, bare står som bedriftseiere, og jeg vil stå som daglig leder. Er det mulig?

På AAP spiller det ingen rolle hva du tjener, men antall timer du jobber. Selv om dere ikke har inntjening skal du altså føre opp alle timer du jobber med dette, slik at du blir trekt tilsvarende. 

Anonymkode: 4b4f6...cc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg over som spurte hvorfor dette var relevant.

1. Man kan jobben inntil 60 % FØR man mister retten til AAP for den aktuelle meldekortsperioden.

2. AAP er noe man får innvilget for en viss tid. Heldigvis ofte så kan vedkommende jobbe seg oppover i prosent og til slutt klare å jobbe inntil fulltid. AAP'en er fortsatt innvilget i den perioden, men man får altså ikke utbetalt noe utover 60 % arbeid i den meldekortperioden.

Det vil si at på AAP kan man periodevis jobbe fulltid men likevel få full utbetaling hvis man ikke jobber. Og Man kan jobbe 50 % en periode, 20 % en annen og 80 % en tredje.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om å beholde AAP i etableringsfase av ny virksomhet. Du må ha en godkjent næringsfaglig vurdering i forkant. Det må være din virksomhet, og ikke mannen din sin. Vurderingen bekoster du selv. Du kan da om du er heldig få innvilget AAP i utvikling og oppstartsfase (Max ni måneder til sammen). Etter det blir AAP avsluttet. 

Anonymkode: d5cf8...f85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å jobbe i bedriften, kun stå som eier og daglig leder. Om jeg ikke kan motta full AAP samtidig så blir jo dette uaktuelt. Jeg er på vei til å bli ufør så er ikke et alternativ å begynne å jobbe i bedriften etterhvert. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å jobbe i bedriften, kun stå som eier og daglig leder. Om jeg ikke kan motta full AAP samtidig så blir jo dette uaktuelt. Jeg er på vei til å bli ufør så er ikke et alternativ å begynne å jobbe i bedriften etterhvert. 

TS

Om du tror at å være daglig leder av en bedrift innbefatter å ikke jobbe der, ville jeg sterkt anbefalt deg å ikke vurdere å starte et firma i det hele tatt:

https://no.wikipedia.org/wiki/Daglig_leder

Du ville fått enorme problemer med å forklare hvordan en daglig leder er daglig leder, men ikke jobber i selskapet....

Anonymkode: 09bce...bda

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du stå som daglig leder? Sikker på at du ikke blir svindlet og lurt av mannen din? Du kan jo risikere å havne i dyp gjeld for tabbene han gjør

Anonymkode: 5001a...ded

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt sikker på at jeg ikke blir svindlet og lurt av mannen min, siden dette først og fremst er min ide. Dessuten er ikke han smart nok til å klare å svindle meg. 

Skal prøve å forklare planen vår. 

Min mann jobber 100% og skal fortsette med det. I tillegg skal han stå som eier og være styremedlem i bedriften. 

Jeg er 100% sykemeldt og har vært det i tre år, er fortsatt sykemeldt i to år og kommer nok ikke til å bli bedre. Jeg skal stå som eier, styremedlem og daglig leder. 

Grunnen til at jeg skal stå som daglig leder er fordi bedriften må ha noen ansatt for at det skal være mulig å opprette, og med tanke på fremtiden så er det lurest at det er jeg som er registrert som det. 

Dette er en franchisebedrift, der alt av regnskap og budsjetter og kundeservice blir gjort av hovedkontoret. Det eneste som kan bli våre oppgaver er vedlikehold av utstyr og det er min mann som skal ta seg av det, uten å være arbeidstaker og ta ut lønn. 

Planen er å etterhvert ta ut bonus så lenge bedriften går i overskudd. Bonusen vil kun gå til min mann. 

Så spørsmålet mitt er jo om jeg kan beholde AAP selv om jeg er eier, styremedlem og daglig leder. Jeg skal ikke jobbe og jeg skal ikke ta ut lønn. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at jeg ikke blir svindlet og lurt av mannen min, siden dette først og fremst er min ide. Dessuten er ikke han smart nok til å klare å svindle meg. 

Skal prøve å forklare planen vår. 

Min mann jobber 100% og skal fortsette med det. I tillegg skal han stå som eier og være styremedlem i bedriften. 

Jeg er 100% sykemeldt og har vært det i tre år, er fortsatt sykemeldt i to år og kommer nok ikke til å bli bedre. Jeg skal stå som eier, styremedlem og daglig leder. 

Grunnen til at jeg skal stå som daglig leder er fordi bedriften må ha noen ansatt for at det skal være mulig å opprette, og med tanke på fremtiden så er det lurest at det er jeg som er registrert som det. 

Dette er en franchisebedrift, der alt av regnskap og budsjetter og kundeservice blir gjort av hovedkontoret. Det eneste som kan bli våre oppgaver er vedlikehold av utstyr og det er min mann som skal ta seg av det, uten å være arbeidstaker og ta ut lønn. 

Planen er å etterhvert ta ut bonus så lenge bedriften går i overskudd. Bonusen vil kun gå til min mann. 

Så spørsmålet mitt er jo om jeg kan beholde AAP selv om jeg er eier, styremedlem og daglig leder. Jeg skal ikke jobbe og jeg skal ikke ta ut lønn. 

TS

Nei. 

En daglig leder er arbeidstaker. Om du er på AAP og tror du skal avklares mot ufør, er det vel ikke så lurt å gi seg selv tittelen daglig leder og samtidig ta jobben med å opprette selskapet, forhandle franchiseavtaler, osv.

Det har null å bety hvordan du og din mann ordner dette dere imellom, NAV ser strengt på lovverket her.

Anonymkode: 09bce...bda

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da dropper vi det. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...