AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Har en rasekatt, gutten er 3 år og han har markert forskjellige plasser i huset i alle år. Men nå i det siste har det vært litt mye. Måtte kvitte oss med sofaen og skaffe sofa i skinn, lettere å vaske kattepiss. Men likevel. Er det noen som har noen gode råd? Vi har mange katter som går ute i nabolaget, men våres puser (har en gutt og en jente) er innekatter. Finnes det noe spray, medisiner og lignende man kan prøve? Anonymkode: 68317...0d8
Gjest Raiu Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 Kan være at han prøver å konkurrere med den andre katten, altså at han føler han ikke har nok som tilhører han. Katter som føler seg truet på den måten har en vane for å markere der det lukter mest av dere (sofa, seng, klær) for å ta "eierskap". Kan også være at kattene ute plager han. Ville også sjekket han for evt urinveisinfeksjon. Er vanligere hos mannlige katter da de blir litt trangere etter kastrering vistnok. Og spesielt hvis de spiser tørrfor da de ikke får i seg nok væske.
Gjest Raiu Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 Og jo husk å vaske det bort meg midler spesifikt for rengjøring av kattepiss. Hvis han lukter at han har gjort fra seg der fra før så vil han mest sannsynlig markere der igjen.
Minya Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 Veterinærbesøk for å utelukke sykdom. UVI er en vanlig synder, kastrerte katter får dette hvis de får feks urinstein eller krystaller i urinen, og også om de har fått nyresvikt. Andre sykdommer kan også føre til økt markering fordi katten ikke føler seg trygg i eget hjem, eller har vondt og økt markering er den eneste måten katten kan meddele eieren at noe er alvorlig galt. Feliway diffuser i tilfelle det er stress som forårsaker det, ekstra kattedo, regelen er en per katt pluss en, så om du bare har en når du har to katter er det alt for lite. Kjøp deg så en blacklight og gå over hele huset for å finne ut hvor pus har vært og tisset. Dette er potensielt JÆVLIG ekkelt fordi det sannsynligvis er kattepiss på steder du virkelig ikke skulle tro det er. Vask ordentlig enten med kattepiss-vaskemidler, eller en blanding av 1dl Omo Color pulver til 4-5dl varmt vann. Blandes godt til pulveret har løst seg delvis opp og bruk som skrubb på harde flater. Behold blandingsforholdet om du trenger større mengder. I praksis varer den nevnte mengden til 10kvm hard flate, tre ganger kattedovask eller fem ganger vask av standard størrelse fillerye. (1,2m lang?) Skyll/tørk over med en fuktig klut til flaten er ren, er det stoff/fillerye/noe som kan vaskes i maskin, slenger du det i vaskemaskinen på kort program med høyest mulig temperatur det du skal vaske tåler, bruk eddikk som skyllemiddel. Skinnsofaen tåler det også, bare vær nøye på å skylle/tørke av igjen etterpå. Til slutt kan du spraye på litt eddikk for å knerte evt lukt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 Jeg hadde en jentepus som tisset og bæsjet rundt omkring, særlig i sengen min, og etter hvert skjønte jeg at det var fordi de andre to kattene mobbet og stengte henne inne mens hun var på do. Her ble da løsningen rett og slett å ta lokket av kattedoen slik at de ikke kunne sitte og bevokte inngangen, samt å passe litt ekstra på da hun var på do. Så for å generaliser litt: Hun gjorde fra seg rundt omkring fordi det var ukomfortabelt for henne på do, og hun gjorde det særlig i sengen min enten for å få min oppmerksomhet eller fordi det var et trygt sted for henne. Et rop om hjelp på et vis. (Jeg ser at denne historien virker litt skrekkelig, men pusen hadde det fint ellers.) Anonymkode: 8253e...642 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 Det kan være stressmarkering. Det er slett ikke sikkert katten din trives som innekatt selv om du tror noe annet.. Anonymkode: fee35...41a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 Slipp han ut. Da vil han ta markeringen ute, få noe å gjøre, og slippe å stresse med et bittelite territorie og katter på utsiden som han ikke kan nå. Så lenge du bor i et kattevennlig nabolag er det ingen grunn til å ikke slippe han ut, med mindre han r handikappet på noe vis. Anonymkode: c68e0...24b
Gjest Raiu Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 Eller hvis du slipper han ut kan han virkelig bli plaget av de andre kattene, markere mer, sloss. Det er ikke nødvendig for en katt å markere og hvis de gjør det når de er kastrerte så er de virkelig desperate! Jeg hadde en kastrert hannkatt som var kun inne og eneste gangen i sitt liv han tisset utenfor doen var når han var syk og ville vise oss, da gjorde han fra seg på senga. Innekatter kan ha ett helt topp liv så lenge man gjør det man kan for at de skal trives, gode senger, leker, selskap, mye å se på, høye plasser å klatre opp på, nok, rene og riktige doer. Først ta en tur til dyrlegen så følger du rådene fra AB642 og @Minya. Jeg ville kjøpt flere kattedoer om du bare har to eller mindre og satt dem overalt, med forskjellig type sand i. Så etterhvert tatt bort de som ikke blir brukt. For å forstå mer om hva vi mener så kanskje se noen episoder av Jackson galaxy eller hans tips videoer. Det er desverre ikke noen spray eller lignende som kan fikse det også er man ferdig. I slike tilfeller må man litt dypere og jobbe hardt for å gjøre det bedre for pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå