Gå til innhold

Familiegrav eller egen gravstein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva hadde dere valgt dersom dere måtte velge mellom å begrave en nærstående i familiegrav med besteforeldre og tanter etc. Eller å ha en egen stein med kun han/hennes navn?

og hva veier for og imot?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne bli begravd sammen med familie. Selv om en død person ikke veit hva som skjer så liker jeg tanken på at jeg ikke ligger der alene. 

Anonymkode: 346d8...479

• Liker 2
Skrevet

Tja.. Familie-grav høres fint ut hvis det fortsatt er plass :) Mange minner samlet på ett og samme sted :) Det tar jo ikke så mye plass heller, - hvis man velger egen stein/grav så må det jo graves en ny.. Ikke at det tar så mye plass altså, men sånn sett sparer man også på en familiegrav.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som avgjøres av de stedlige gravferdsmyndighetene. I de fleste store byer tillater de ikke flere i en grav før det har gått 25 år mellom hver gravlegging. Ved kremasjon er det mulig å få flere i samme grav/på samme gravstein. 

Alternativt må man kjøpe en utgått på dato familiegravplass, dersom der er noen ledige, med plass til flere. 

Og det finnes enmikke mangen ukene gammel lang tård på dette temaet. Hvorfor enda en tråd? 

Anonymkode: 028f5...1c2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som avgjøres av de stedlige gravferdsmyndighetene. I de fleste store byer tillater de ikke flere i en grav før det har gått 25 år mellom hver gravlegging. Ved kremasjon er det mulig å få flere i samme grav/på samme gravstein. 

Alternativt må man kjøpe en utgått på dato familiegravplass, dersom der er noen ledige, med plass til flere. 

Og det finnes enmikke mangen ukene gammel lang tård på dette temaet. Hvorfor enda en tråd? 

Anonymkode: 028f5...1c2

Jeg er i en situasjon hvor jeg skal avgjøre det. Jeg fant ikke den andre tråden, beklager, har du link?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært barnet mitt, tror jeg at jeg hadde valgt egen grav (faren måtte vel vært enig, men). Men begge foreldrene mine har vært døde siden jeg var tidlig i 20-årene, og de er "gravlagt" (urnenedlagt) sammen på min fars familiegrav og slik ville jeg valgt det fremdeles.

Anonymkode: 02c12...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rimeligere med én grav, og også enklere å stelle én fremfor å måtte reise rundt på flere kirkegårder. 

Anonymkode: b9335...b1e

• Liker 1
Skrevet

Kondolerer @minister-mio

Det er nok ikke lett å gi råd i den situasjonen du er i, da det er så masse faktorer og personlige preferanser som spiller inn. Har ulik familie gravlagt på ulike gravstedet, hvorav noen i dobbel grav,  og merker at frekvensen man besøker de ulike påvirkes noe av dette etter som tiden går. Det kunne vært enklere om alle lå sammen, men her er ikke relasjonene naturlige nok for en familiegrav. 

Skrevet

Først, kondolerer. Det er  mye man må ta stilling til når man planlegger/ "har ansvar for" en begravelse, kanskje ting man ikke hadde sett for seg at man måtte ta stilling til. Dette er kanskje en av de?

Det hadde kommet an på flere elementer;

• Relasjonen/ nærheten til de andre som allerede lå der. Hvis det var f eks med vedkommendes foreldre, ok. Hvis det var med tante, mindre ok (for meg da)
  • Om det hvis det ikke ble familiegrav, ville bli ulike kirkegårder for de gravene du fra før besøker og denne? Er du sikker på at det er plass til en ny grav på samme kirkegård? Da mine foreldre gikk bort, var det fullt på den kirkegården/ kirken vi føle tilhørighet til pga tidligere livshendelser, og de måtte gravlegges på en annen kirkes kirkegård. Hva tenker du om å i vareta flere gravsteder og ikke "kun" ett?
  • Hvis familiegrav, kan du fritt velge mellom kiste og kremering, eller tvinger det deg til å velge kremering? Er det ok for deg? (På kirkegården nevnt over går det 2 kister og 4 urner i én og samme grav, før man etter 20 eller 25 år kan begynne på nytt for å si det litt banalt..)
  • Hvis familiegrav, er det plass til flere navn på eksisterende gravstein? Hvis ikke, kan man gravere på baksiden av stenen? Hvis ikke, er du ok med å bytte den ut? Hvis det er en av dine foreldre og den andre er i live, vil det være plass til den andre forelderen i samme grav (hvis de fortsatt er sammen da)?

Uansett hva du velger, så er det deg (og avdødes øvrige familie) dette skal være riktig for, så ikke tenk så mye på hva andre vil tenke, men hva som er riktig for deg. Uansett hva du velger, stay strong :blomst:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...