Gå til innhold

Valp på vei!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Da har vi endelig bestemt oss for å kjøpe en liten valp, og gleder oss masse til det nye familiemedlemmet kommer. Ettersom det er første gang vi får hund, lurer jeg på om dere anbefaler tispe eller hannhund? Og har dere noen gode tips til å trene på å være hjemme alene?

Anonymkode: 1f3ac...d2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på hva du foretrekker selv. Vi har alltid hatt tisper og er storfornøyd med det. Tisper har løpetid to ganger årlig, så kan bli noen bloddråper på gulvet i den tiden, men hannhunder (etter min erfaring som tispeeier) kan bli veldig overstadige når det er tisper i nærheten med mindre de er veldig godt dresserte eller kastrerte. Er litt skummelt for både meg og hunden (liten rase) dersom det kommer en løs rottweiler springene i full galopp mot oss når tispa har løpetid. Jeg tror også hannhunder kan være mer aggressive mot andre hannhunder, men det er basert på antall mennesker jeg møter per tur som spør om hunden min er tispe eller hannhund før de lar sin hannhund hilse på hunden min (får inntrykk av at, dersom hunden min hadde vært hannhund, at hundene deres ikke kunne ha hilset på hunden min uten å eventuelt gå til angrep). 

Anonymkode: 345a5...b21

Skrevet

Hannhunder KAN være svært hormonelle og være veldig opphengt i andre hunder (mer enn tisper). De KAN være kranglevorne med andre hanner, være svært opphengte i tisseflekker og svært flørtete med tisper. Men de trenger ikke være det, de kan også fungere mer rolig og avbalansert.  Men det er noe å ha i bakhodet (jeg endte med å kastrere min hannhund pga ekstremt stress bare vi gikk ut døren selv om det ikke var noen andre hunder i sikte).

Tisper KAN bli hormonelle og sære før, under og etter løpetid. De KAN bli aggressive mot andre hunder i den perioden og de kan bli "rare" mot eier og vanskeligere å trene i kortere eller lengre perioder alt etter hvor påvirket de blir. De KAN slite med innbilt svangerskap hvor de tar til seg kosebamser og er "drektige" og "har valper" lenge etter. Men de trenger ikke få noe av dette, du kan helt fint få en tispe hvor du knapt merker løpetid, som lar seg trene året rundt og ikke sliter med innbilt.

Men generelt sett kan man si at hanner vil vise større interesse for andre hunder året rundt enn tisper, og tisper vil blø og ha løpetid hvor man kan ende opp med å få andre hunders interesse rettet mot egen hund.

Så det er alt etter hva man selv foretrekker, egentlig.

Ang. hjemme alene så bør man ta det svært gradvis. Start med å gå ut døren mens valpen ser på og gå rett inn igjen med en gang. Forsett med det til valpen ikke lenger bryr seg om at du går ut døren. Så er det du borte noen få sekunder, gjentar det til valpen ikke bryr seg (ikke strekk det så langt at valpen begynner å sutre, da må du gå tilbake i treningen). Når du har kommet så langt at valpen kan være alene noen minutter, gi den noe å holde på med (fryst kong, tyggebein) når du er borte litt lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for supre svar! Setter enorm pris på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...