AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Hei allesammen! 😊 Jeg lurer på om hvor ofte/mye dere snakket med oppdretter før dere var å hentet dyret? Jeg har reservert en hvalp, men skal ikke hente den før oktober. Jeg har til nå stilt spørsmål om alt jeg lurer på, men føler det er lenge til oktober uten å prate.. Bilder av hvalpen legges ukentlig ut på facebook. Hva prater dere med oppdretter om? Anonymkode: a1a5e...6bf
ArtyFarty Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Fra en oppdretter: Snakk med oppdretter om det du lurer på, men du trenger ikke prate bare for å prate
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 1 minutt siden, ArtyFarty skrev: Fra en oppdretter: Snakk med oppdretter om det du lurer på, men du trenger ikke prate bare for å prate Så du ville ikke synes at det var merkelig at ikke kjøper tar noe serlig kontakt ila ca. 2 mnd? 😊 føler liksom vi ikke har så mye å prate om.. Kommer selvfølgelig å være litt snakk om hvordan hvalpen forandrer seg (farve, gemytt, treng osv), men ikke noe serlig ellers. Anonymkode: a1a5e...6bf
ArtyFarty Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du ville ikke synes at det var merkelig at ikke kjøper tar noe serlig kontakt ila ca. 2 mnd? 😊 føler liksom vi ikke har så mye å prate om.. Kommer selvfølgelig å være litt snakk om hvordan hvalpen forandrer seg (farve, gemytt, treng osv), men ikke noe serlig ellers. Anonymkode: a1a5e...6bf Nei, når jeg har valper så er det ganske ensidig fokus her. Om alle valpekjøperne skal prate bare for å prate blir det litt mye, sånn summa summarum. Koselig om man kommenterer bilder og sånt, men jeg forventer ikke at mine valpekjøpere skal bli mine bestevenner.
FriCol Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Vi utvekslet noen mailer med oppdretter med spørsmål og info, og ellers var vi på besøk to ganger for å se valpene. Det var altså ikke så veldig mye prat selv om det tok 3 mnd fra vi kontaktet oppdretter til vi hentet valpen
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Vi hadde ingen kontakt med oppdretter utover "Vi ønsker å kjøpe valpen" - "ok, kom (dag) og hent den". Aldri hatt kontakt siden. Trenger jo ikke tvinge kontakt på verken deg selv eller oppdretteren dersom avtalen er i boks. Anonymkode: 7ef41...71d
Skywalker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 (endret) Da jeg kjøpte min siste malamute ble det naturlig nok en del prat på telefon i første omgang. Deretter besøkte jeg kennelen da valpen var seks uker gammel. Da fikk jeg se hele kullet, og pratet ordentlig med oppdretter i fred og ro. Hva jeg ville bruke hunden til, hvordan jeg bodde, kjønn på hvalpen m.m. Jeg avtale med dem at de på bakgrunn av samtalen skulle velge en valp for meg, som de mente passet best til min personlighet og bruk (friluftsliv, trekk av pulk, kløving). Jeg hentet valpen da den var ni uker, og det viste seg raskt at oppdretter hadde truffet perfekt. Endret 2. august 2016 av Skywalker
Sirah Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Jeg har kjøpt flere hunder av oppdretter og har som regel begynt med å sende noen mail frem og tilbake. Så har jeg besøkt oppdretter og valpene for så å følge på facebook. Har likt og kommentert bilder som har blitt lagt ut av valpene, og oppdretter har sendt meg melding om det har skjedd noe spesielt. Jeg er ute etter å kjøpe valp, ikke etter å skaffe meg nye bestevenner Har alltid hatt litt sporadisk kontakt i etterkant. Har sendt litt mailer med bilder osv, men stort sett har bare oppdretter kommentert og likt bilder på facebook
Rainbow Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 (endret) Med første valpen ble det sånn at vi hadde flaks fordi det ikke var flere ledige hos dem vi ville ha hos, og så undersøkte vi litt og tok kontakt og det var én ledig hann hos en annen. Så fortalte vi om oss selv, og om hva vi ville bruke valpen til og hvordan vi ville oppdra ham. Så kjørte vi på besøk til valpene to ganger før den dagen vi henta ham. Første gangen var det ikke avgjort hvem som skulle få hvem, så da hilste vi på alle, andre gangen hilste vi på ham og prata endel. Prata lite på mail, mest da vi var der. Når vi nå tenker på ny hund med litt andre bruksområder (mer aktivt i hundesporter) har vi allerede kontakta oppdretter før noe kull er planlagt ordentlig, og vi skal ha hund i 2017 eller 2018. Har maila mye om gemytt, gener, sykdommer, mentaltesting, hva de foreldrene det vurderes kull på er brukt til, hva vi vil bruke hunden til, hvor mye vi vil trene, hva vi tenker om treningsmetoder etc. Har spurt masse om testing for sykdommer, om foreldredyras gemytt, om hva slags krav oppdretter har til valpekjøpere også videre. Føler vi er mye mer forberedt nå, og at det er viktig både for oppdretter og kjøpere å vite hvem man har med å gjøre. Når det er sagt skal man ikke mase heller, altså. Når det blir aktuelt med kull håper vi å komme på besøk et par ganger dit også, og oppdretter har også ytret ønske om å møte oss før det kommer valper. Jeg liker at folk er veldig opptatt av hvor hunden deres havner og hva den skal brukes til, samt at de tenker mye på sykdommer, gener og mental helse. Edit: Det er også veldig fint når oppdretter venter med å avgjøre hvem som skal få hvilken hund, så hun/han kan se hvilket gemytt som passer til hvilke eiere. Vi må feks ha en som går sammen med vår underanige hannhund, så da vil vi ikke ha supersjefen i kullet, sånn at vår får en "bror" som vil bestemme alt hele tiden. Endret 3. august 2016 av Rainbow
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 Var der først en gang og valgte hvilken valp vi skulle ha. Så ble det utvekslet et par bilder av henne, før vi hentet henne noen uker senere. Datteren i huset fant meg på instagram, så hun og moren (oppdretter) følger meg der, liker og kommenterer iblant på bildene av henne. Jeg syns det er veldig koselig, og jeg tror de liker å se henne også Har funnet broren til hunden min, så nå følger vi hverandre der også. Gøy å se hvordan de er så forskjellig selvom de er fra samme kull :D Anonymkode: c079a...fac
Coronas Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 Hadde lett kontakt vi nettet, og var på besøk en gang før vi hentet pus senere. Den andre katten fant vi oppdretter på en utstilling og fikk vite at hun skulle ha et kull til. Når kullet kom, fikk vi velge først. Altså et besøk for å kikke på pus og området/menneskene den vokste opp med. Jeg er veldig opptatt av at kattene har det normalt hos oppdretter og at de ikke røyker inne. Er nok noen useriøse oppdretter der ute, så en må være forsiktig. Men stort sett er de fleste med nettsider og stamtavle på dyrene sine, samt oversikt over veterinær turer seriøse oppdrettere Da jeg kjøpte scottish fold, var jeg opptatt av at den ikke hadde far og mor som begge er scottish fold. Det skal ikke gjøres for at pus ikke skal ha problemer med skjelett, brusk og ledd. Den skal ha en med fold genet og en som er britisk korthår. Fantastisk flott rase
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå