Gå til innhold

Fått barnehage mulig å utsette noen mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurte på om noen kunne hjelpe meg. Lurer på om en har rett til å utsette barnehage plassen noen mnd. Vil helst hun skal passere året og helst litt til. 

Noen som har gjort det? Eller må man bare si opp? Eller betale for tom plass? 

Første gangs Mamma😊

Anonymkode: 5f5bb...e9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja,men da må du betale for plassen selv om du ikke bruker den. 

Anonymkode: 202a6...afd

• Liker 1
Skrevet

Da må du nesten ta kontakt med barnehagen og høre, for dette varierer!

I de fleste barnehager er det mulig å utsette start ihvertfall fire uker, men mange tillater ikke at man holder av en plass lenger enn det. Man må betale selv om man ikke bruker plassen. 

Skrevet

Da eldstemann var liten, ønsket vi ikke at han skulle begynne i barnehagen før han ble ett år i desember. Dermed måtte betale for august, september, oktober og november, selv om vi ikke brukte plassen da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Cesil skrev:

Da eldstemann var liten, ønsket vi ikke at han skulle begynne i barnehagen før han ble ett år i desember. Dermed måtte betale for august, september, oktober og november, selv om vi ikke brukte plassen da.

Er nettopp desember barn jeg også har og vil heller ikke at hun starter så tidlig. Ok da må jeg enten betale eller si opp😑 Selvsagt ringe. Men utrolig godt å spørre her. Tusen takk alle sammen😊

• Liker 1
Skrevet

Det er da normalt å betale selv om en ikke bruker plassen.

Skrevet

Her er det max 4uker man kan utsette på kommunale barnehager. De private varierer og det vil fremgå av vedtektene vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Lurte på om noen kunne hjelpe meg. Lurer på om en har rett til å utsette barnehage plassen noen mnd. Vil helst hun skal passere året og helst litt til. 

Noen som har gjort det? Eller må man bare si opp? Eller betale for tom plass? 

Første gangs Mamma😊

Nei, da går plassen til noen andre. Er det sykdom eller andre årsaker av medisinsk art, kan du lettere få noe utsettelse men ikke flere måneder. Men snakk med kommunen din. Det kan være ulike måter å tolke dette på. 

Anonymkode: 919c9...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de kanskje regner med at barnet ditt ikke skal starte enda, det er vel rundt 8 mnd nå? Tar barnehager inn så små barn? 

Men oppga du ikke noe oppstartsdato når du søkte? For å få svar her så må du nok ta kontakt med barnehagen eller kommunen. 

Anonymkode: b6f72...553

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det full barnehagedekning og vel så det. Da vesla begynte i bhg for noen år siden vet jeg det var et barn som utsatte oppstart til oktober. 

Hvis kommunen har full dekning så bør det ikke være et problem å utsette oppstart. Om det derimot står mange barn i kø, kan det bli vanskeligere.

Anonymkode: 79711...af9

AnonymBruker
Skrevet

Åtte måneder er minimum i de kommunale barnehagene i vår kommune, i alle fall. Yngre barn enn det tas ikke inn, men hvis TS har et barn født i desember er det jo innafor.

Her vi bor er det ikke lov å betale for en plass man ikke bruker, så da må du eventuelt si opp plassen. Og da er det oppsigelsestid å forholde seg til. Fikk du ingen informasjon om regelverket da du søkte, TS? Håper du finner ut av det.

Anonymkode: a260f...df7

Skrevet

I noen barnehager er det slik at de sier opp plassen din hvis du ikke bruker den innen en viss tid. Særlig på steder der det er vanskelig å få bhgplass er det umoralsk å sitte å ruge på en plass når man ikke trenger den. 

Du får ta kontakt med bhg og høre med de...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de kanskje regner med at barnet ditt ikke skal starte enda, det er vel rundt 8 mnd nå? Tar barnehager inn så små barn? 

Men oppga du ikke noe oppstartsdato når du søkte? For å få svar her så må du nok ta kontakt med barnehagen eller kommunen. 

Anonymkode: b6f72...553

Svarer her. Tusen takk for svar alle sammen. Problemet mitt er at jeg fikk store komplikasjoner etter fødsel infeksjon osv. Så bf har styrt mye av det i den perioden da søknad måtte sendes. Vi er ikke ett par lenger og har dårlig kommunikasjon. Derfor måtte jeg spørre her så jeg fikk litt innspill på hvordan det er rundt om. Har lyst å si opp plassen å være hjemme litt ekstra. Er andre bh som er ledig. Men han føler da jeg saboterer det han har ordnet. Selv om det finnes andre ledige plasser når hun blir litt større tenker 12-15 mnd minst. Det er problemstillingen min i hovedsak. 

TS

Skrevet

Å sende et barn på åtte måneder i barnehagen er det veldig mange foreldre som ville valgt bort, så da får han bare føle seg så sabotert han bare vil. Du er ikke alene om å ville vente til barnet er passert 12, og gjerne 15 mnd før barnehagestart. Dersom du har økonomisk og praktisk mulighet til det, så ville jeg fulgt hjertet, og heller latt eksen føle på sine urimelige følelser. Andre ting skal du selvsagt måtte ta hensyn til ham på, i og med at du gjerne vil ha et godt samarbeid om barnet, men dette er en ganske stor ting, og du vil angre mer på å ha barnet i bhg fra åtte mnd enn du vil angre på at eksen ble sur. 

De fleste barnehager har strammet inn på å få betale for plassen uten å bruke den. For det første står det ofte barn i kø for å få den plassen (selv om barnet har plass i en annen barnehage vil mange ha den som er nærmest, eller som de har hørt mest positivt om fra andre). For det andre er det veldig uheldig for barnegruppa å ha tilvenning gjennom hele året, og de fleste vil begrense det til august/september og januar. Når det stadig kommer nye barn blir dynamikken i gruppa endret, det blir urolig på avdelingen, og de som er nye trenger mer ro og stabilitet på avdeling, enn de som er godt kjent og kanskje trenger mer stimulering/tur. Derfor er det veldig mange barnehager som sier at du ikke får begynne utenom vanlig tilvenningsperiode (utenom særskilte tilfeller, asylbarn, flykninger, syke barn, barn under barnevernets omsorg, barn med tiltak fra barnevernet, barn som flytter midt i året osv.)

Ville ventet til januar, og dersom du ikke fikk plass da kunne du sett på muligheten til å bruke dagmamma/besteforeldre/jobbe redusert frem til august, om du kan vente så lenge med barnehage. Det blir litt mer ustabilt for barnet en periode, men du slipper i alle fall å sende i bhg fra barnet er 8 mnd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...