Gå til innhold

Kosthold.. Noen snille sjeler der ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har nå begynt å slanke meg men er ikke så

god på å regne ut kcal. Jeg har lest mye på nettet og prøvd meg frem men lurer på om noen kan se på dette for meg? Legger ved kcal vedsiden av så hvis noen der ute ser feil så si gjerne fra til meg. Jeg kan godt få svar på PM og gi deg betalt for gode svar. 

En vanlig matdag for meg: 

Jeg spiser 15-timer etter siste måltid så legger ved ca klokkeslett. 

Frokost/lunsj (10-12):

2 rugsprø (35kcal PR skive/70kcal) og en boks med makrell i tomat (256kcal). Kanskje en gulerot(hva er kcal på disse?). Drikker kun vann 

Mellommåltid(15/16): banan/90kcal yoghurten/gulerot

Middag (17-18): Denne varierer litt men spiser ikke pasta/ris/potet. 

1.grønnsakssuppe kokt på buljong med ca tre gulrøtter, litt erter og vårløk (kcal?)

2. 70g laks (156,8kcal) erter,gulerot,blomkål og kanskje en dæsj remulade

kvelds (20-2030): 1 rugsprø (35kcal) to skiver kalkunfilet(kcal?) og en gulerot. 

I tillegg til dette trener jeg 30min kardio og 30 min styrke. Har en jobb der jeg går hele dagen også. 

Noen som vil hjelpe meg å se over om jeg har telt riktig på kalorier? hva blir summen på hele denne pakken? Jeg kom frem til noe men vet ikke kcal på alt ennå 💛🙈

Anonymkode: 79f7b...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noen snill sjel, snarere en uempatisk drittkjerring, men jeg håper likevel jeg kan hjelpe deg: 

Du skal ikke betale noen for å gi deg kostholdsråd. 

Det er ikke så viktig når du spiser og hvor mange måltider du spiser. Det er ikke direkte viktig for vektnedgangen hva du spiser eller drikker. Du vil sikkert føle deg bedre og ikke sulten om du spiser sunt, men det er kaloriunderskuddet som får deg ned i vekt. Du trenger ikke kutte ut matvarer eller spise bestemte ting. 

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt, men trening kan bidra ved å øke kaloriforbruket ditt. Trening er uansett godt for helsa, så fortsett. 

Hvis du skal ned i vekt, trenger du å vite hvor mange kalorier du spiser, og for matvarer som ikke har etikett med angivelse av dette, kan du finne det ut ved å slå opp i feks matvaretabellen som finnes på nett. Du må veie alt du spiser for å finne ut hvor mange kalorier du spiser av hver ting. 

Men du må også vite hvor mange du trenger. Legg inn dine tall her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Hvis du er seriøs på dette, skaffer du deg en konto hos myfitnesspal og registrerer matinntaket ditt der. Det er også mye lettere enn å summere med kalkulator. 

• Liker 1
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

1 minutt siden, Pringle skrev:

Jeg er ikke noen snill sjel, snarere en uempatisk drittkjerring, men jeg håper likevel jeg kan hjelpe deg: 

Du skal ikke betale noen for å gi deg kostholdsråd. 

Det er ikke så viktig når du spiser og hvor mange måltider du spiser. Det er ikke direkte viktig for vektnedgangen hva du spiser eller drikker. Du vil sikkert føle deg bedre og ikke sulten om du spiser sunt, men det er kaloriunderskuddet som får deg ned i vekt. Du trenger ikke kutte ut matvarer eller spise bestemte ting. 

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt, men trening kan bidra ved å øke kaloriforbruket ditt. Trening er uansett godt for helsa, så fortsett. 

Hvis du skal ned i vekt, trenger du å vite hvor mange kalorier du spiser, og for matvarer som ikke har etikett med angivelse av dette, kan du finne det ut ved å slå opp i feks matvaretabellen som finnes på nett. Du må veie alt du spiser for å finne ut hvor mange kalorier du spiser av hver ting. 

Men du må også vite hvor mange du trenger. Legg inn dine tall her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Hvis du er seriøs på dette, skaffer du deg en konto hos myfitnesspal og registrerer matinntaket ditt der. Det er også mye lettere enn å summere med kalkulator. 

Skulle til å skrive, men Pringle var raskere og har tatt med seg det viktigste. Kjempegod informasjon her.

Lykke til, TS!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 18 kilo på 6 måneder, og er nå normalvektig.

Er VELDIG imot å veie mat og telle kalorier! Har aldri gjort det. Det kan fort føre til en besettelse og en usunn livsstil. Kaloribehov varierer med kjønn, alder, aktivitetsnivå osv og er ikke likt for alle. Det er alt jeg har å si om den saken (gidder ikke diskutere akkurat det).

Det du skal gjøre er å spise "rene" matvarer. Altså naturlige ting som ikke er tuklet med/dyppet i noe/most sammen med masse andre ingredienser.

Kyllingfilet, fiskefilet, biff, tunfisk i vann, svinekjøtt, osv. Frukt, grønnsaker, bær. Minst mulig olje/smør/fløte. Bruk heller krydder for å få god smak. Vær litt obs på fete "sunne" ting som nøtter osv, du kan spise det, men ikke overdriv. Kutt ut snop, brus, chips og kaker.

Fysisk aktivitet hjelper veldig, men det er i hovedsak kostholdet som avgjør om du går ned i vekt. Sett et realistisk mål: en halv kilo i uken. Vei en maks én gang i uken (vekt varierer fra dag til dag uansett). Om du sprekker en dag, ikke gi opp, bare fortsett. En dårlig dag har lite å si i det store og hele. Gi belønning (for. Eks når du har gått ned 3 kilo kan du kjøpe et par fine sko).

Du må tåle å være litt sulten innimellom, kroppen må venne seg til det nye matinntaket. Ikke hopp over frokosten, for den setter forbrenningen i gang (og du unngår fråtsing senere på dagen). Ikke spis rett før du legger deg. Drikk mye vann. Evt te med litt sukrin hvis du får lyst på noe godt. 

Synes det kostholdet du lister opp ser bra ut, men kanskje litt for lite i forhold til at du trener. Du kan hvertfall ikke spise mindre enn det der!

Anonymkode: 36a6b...89e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 8 kg ved å bruke Lifesum-appen. Var veldig hjelpsomt for meg å telle kcal, og fikk meg noen aha-opplevelser mtp kcalinnhold i forskjellige matvarer. De siste kg har forsvunnet uten app, for nå har jeg lært hva som må til for å bli lettere 😊 Er endelig normalvektig! 

Anonymkode: b48db...88b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser ut som du spiser litt lite? Til at du er i aktivitet hele dagen. 

Jeg bruker grete roede sin kalkulator på mat og kcal. Det er gratis, og den er kjempelett å bruke. Der kan man legge til aktivitet også😊 

Anonymkode: 7c2db...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...