AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 1. Er det normalt/greit at valpen jager etter halen sin når hun kjeder seg? Hun driver og sirkler rundt og biter mye i halen. Jeg tenker jo egnt. det bare er lek, men det er bare det? Er sikkert litt hysterisk, men men... 2. Når vi leker med valpen, kan det innimellom bli for mye tror jeg. Etter rundt 5 min med lek begynner hun å bite og bjeffe. Hun bjeffer også når vi slutter leken. Er det normalt hos valper? Vil helst at hun ikke skal bite og bjeffe, hvordan kan jeg "avvenne" det? Personlig pleier jeg å snu meg rundt og slutte leken og vente til hun roer seg ned igjen, men føler deg funker dårlig. 3. Valpen har både bur og hundeseng, men ofte legger hun seg midt på det kalde stuegulvet og sovner. Er det fordi hun syns det er varmt? Er jo ikke et problem, stusser litt over det bare... 4. Hun vil ut hele tiden, og det er så slitsomt. Hittil har jeg lært henne å gå rundt i hagen og til postkassa/søpla (rett ved garasjen) uten å bruke bånd. Jeg vil trene henne til å kunne gå løs på tomta uten å stikke av liksom. Det har hun nå blitt vandt til så hun vil ut hele tiden og utforske alt mulig. Hun kan være ute i flere timer uten å kjede seg og det kan fort bli slitsomt. Hva skal jeg gjøre? Har kjøpt en valpegrind (?) til henne som er stor og som er i hagen, men den liker hun ikke. Da blir det mye klynking, til tross for at det er leker i grinda. 5. Valpen liker veeeldig godt å grave rundt i hagen med snuten og spise ting som er på bakken. Akkurat som et barn spiser hun alt og jeg må alltid være på vakt for at hun ikke spiser noe "farlig" (snegle, små trebiter som kan settes i halsen, steiner). Prøver å avlede og distrahere til lek når hun gjør det, men hun er absolutt ikke interresert. Noe jeg kan gjøre, eller skal jeg bare la det være? 6. Når kan jeg begynne å lære henne å være alene, og hvordan skal jeg gå frem? Hun begynner jo å klynke så fort jeg er ute av synet. Kan bli bittelitt slitsomt (Valpen er snart 9 uker) 7. Har prøvd å lære henne navnet sitt, "sitt" og "kom". Vanskelig er det, for hun begynner bare å hoppe etter godbiten og følger absolutt ikke med. Hun ser på det som lek; noe som er bra, men hun begynner å bite og bjeffe da. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem? 8. Og til sist, hva er klikkertrening og shaping? Har lest litt om det, men forstår ikke mye. Syns dog det virker interresant og vil gjerne vite mer! 9. Gir valpen mat klokka 6, 12 og 18 hver dag. Har sommerferie nå, men vil venne henne til hvordan det kommer til å bli til høsten. Er det greit at jeg mater henne slik? Oppdretter sa hun skal få mat 3 ganger om dagen, og det samme sa de i dyrebutikken, lurer bare på om valpen ikke blir sulten igjen til neste dag...? Syns det er virker ufattelig lenge å ikke mate fra 18 til neste dag klokka 6... Herre dette ble langt, beklager! Vil bare det beste for valpen! Har hatt henne i 1 uke nå snart og hun er min første hund. Føler hver dag at jeg har mislyktes. Frykten for at hun ikke blir en god hund som voksen er skremmende, for da er det min skyld. Tenker ærlig innimellom "herregud tenk om jeg ikke kan klare dette?" og "herregud valpen fortjener det beste, tenk om jeg ikke kan tilby det". Samtidig tenker jeg at jeg skal lykkes og at vi skal ha det flott. Anonymkode: 750c7...2cc
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Glemte å legge til at valpen nyser mye. Burde jeg ta hun med til dyrelege? Anonymkode: 750c7...2cc
Gjest StripeyPanda Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Hei! Jeg er ikke noe kjempeekspert, men er dyrlegestudent. Skal prøve å svare så godt jeg kan 1. Jager etter halen: valper er nyskjerrige, fulle av energi og alt er spennende for dem. Det å leke med sin egen hale ser man i flere arter i ung alder, det er som oss mennesker som babyer som blir superfascinert av tærne våre. Ingenting å tenke på. Kan muligens avlede med en leke om du syns det blir litt "nevrotisk" (flere ganger til dagen eller lignende). Mest sannsynlig vil hun nok vokse det av seg! 2. Biting og bjeffing; du må huske at valpen er bare ni uker! Alt er rasende gøy for den og i så ung alder har de ingen grenser. Slikt trener man. Biter hun, gi henne en leke å bite i. La det bli en fast leke. Å avlede er mye bedre enn å brått avslutte eller trekke seg unna, slik konsekvens-tenking er veldig vanskelig for dem å forstå som så små. Bjeffingen vil forhåpentligvis også avta med denne avledningen. Hvis ikke, så må du igjen huske at hun er bitteliten og kan bråke. Hjernetrim (feks labyrint å ha i maten), kong med leverpostei inni eller annet godt (kong er en type gummileke for hunder, søk det opp - de har masse forskjellig og er svært robuste leker!). Søker man "hjernetrim valp" så får man opp mange gode ideer 3. Valpen har både bur og hundeseng, men ofte legger hun seg midt på det kalde stuegulvet og sovner; komfort går lett under trøtthet for sånne små. De regulerer temperaturen på denne måten (såfremt de ikke sover ute i kulda på vinteren som et litt ekstremt eksempel). Det med bur er det svært delte meninger om - om man skal ha døren lukket om natten, la de være der når man er på jobb.. Det blir ofte store diskusjoner om dette på hundegrupper. Personlig ser jeg på bur som deres personlige sted å trekke seg unna. Gi bur gode assosiasjoner - gi henne noe godt å jobbe med om kvelden i buret uten å lukke døra osv. Burtrening kan man også finne masse om på google. 4. Hun vil ut hele tiden, og det er så slitsomt. Hittil har jeg lært henne å gå rundt i hagen og til postkassa/søpla (rett ved garasjen) uten å bruke bånd. Jeg vil trene henne til å kunne gå løs på tomta uten å stikke av liksom. Det har hun nå blitt vandt til så hun vil ut hele tiden og utforske alt mulig. Hun kan være ute i flere timer uten å kjede seg og det kan fort bli slitsomt. Hva skal jeg gjøre? Har kjøpt en valpegrind (?) til henne som er stor og som er i hagen, men den liker hun ikke. Da blir det mye klynking, til tross for at det er leker i grinda. - Her var det mye! En valp er energisk og nyskjerrig - små korte turer ute er topp, både for sinn og for dotreningen(!). Igjen, hun er bare ni uker. Å lære henne å gå _uten_ bånd allerede nå kan være risikabelt, plutselig spretter hun avgårde uti veien (nå vet ikke jeg hvordan dere bor men du skjønner vel bildet). Å la henne gå fri på tomta er også langt unna, det må dere sakte ta når hun blir eldre. En valpegrind er en god start - det gir et avgrenset område og ikke hundetusen nye inntrykk hver gang Kan tenke meg det nok blir klynking pga. Hun ikke er vandt med at du forsvinner bort (se punkt 6 om alenetrening) 5. Valpen liker veeeldig godt å grave rundt i hagen med snuten og spise ting som er på bakken. Akkurat som et barn spiser hun alt og jeg må alltid være på vakt for at hun ikke spiser noe "farlig" (snegle, små trebiter som kan settes i halsen, steiner). Prøver å avlede og distrahere til lek når hun gjør det, men hun er absolutt ikke interresert. Noe jeg kan gjøre, eller skal jeg bare la det være? Ikke la henne spise alt hun kommer over! Det blir en dårlig uvane, og plutselig får hun i seg noe som kan gå svært galt.. Igjen ( ), hun er bare 9 uker. De forstår ikke "bra" og "dårlig", hertfall ikke av det som er på bakken. Noen hunder spiser nada fra bakken, andre svelger alt med stor glede. Hold stålkontroll om hun begynner, og fortsett med å avlede - ting tar tid. 6. Når kan jeg begynne å lære henne å være alene, og hvordan skal jeg gå frem? Hun begynner jo å klynke så fort jeg er ute av synet; alenetrening er også noe jeg kunne skrevet en stil om. Man finner også mangfoldige treff om man søker! I bunn og grunn er det samme prinsipp man ser; man begynner med å gå ut av rommet, lukke døra, og komme rett inn igjen. Noen velger å belønne hunden under treningen, andre vil ignorere hunden for å ikke gjøre det til noe "hyped up" at eier har vært borte litt, for 'slik skal det bare være' om man kan si det slik. Alene-trening begynner du med allerede nå, slik at valpen får det inn fra ung alder (dere skal vel ut i jobb snart også). Det vil si at dere må trene en hel haug før arbeidet begynner igjen, og også belage dere på å dra hjem i pauser eller få et familiemedlem/andre til å stikke innom i løpet av dagen. Noen hunder tar det helt chill og lærer svært fort å være alene, andre kan bruke uker, måneder, gjerne et år. Derfor er det viktig å være "consistent" og øke tiden med feks. 30 sek. hver gang hun har vært alene uten å skape seg. Slår hun seg vrang, må man begynne fra scratch. Det er ikke noe quick-fix på dette området heller. Det å ha valp er mye arbeid! 7. Har prøvd å lære henne navnet sitt, "sitt" og "kom". Vanskelig er det, for hun begynner bare å hoppe etter godbiten og følger absolutt ikke med. Hun ser på det som lek; noe som er bra, men hun begynner å bite og bjeffe da. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem? Både navn, sitt og kom er mange kommandoer for en ni uker gammel valp. Kommandotrening ville jeg anbefalt å ta på et valpekurs (her får du forøvrig masse tips om de andre problemstillingene!). Navnlydighet er nummer en, så kan man sakte prøve seg frem med enkle kommandoer. Sitt er lett (forsåvidt hvertfall), "kom" kan supplementeres med en spesiell lyd for tilkalling, og selvfølgelig- maaaasseeee ros hver gang hun gjør det rett! 8. Og til sist, hva er klikkertrening og shaping? Har lest litt om det, men forstår ikke mye. Syns dog det virker interresant og vil gjerne vite mer! Her faller jeg nok litt til kort. Har ikke særlig kunnskap om klikkertrening, annet enn at jeg forstår grunnprinsippet; positiv forsterkning! Gjør hun noe rett (til klikkerlyden) = belønning. Gjør hun feil, avled og led inn på "rett vei" igjen. Vil anbefale valpekurs for dette punktet også. 9. Gir valpen mat klokka 6, 12 og 18 hver dag. Har sommerferie nå, men vil venne henne til hvordan det kommer til å bli til høsten. Er det greit at jeg mater henne slik? Oppdretter sa hun skal få mat 3 ganger om dagen, og det samme sa de i dyrebutikken, lurer bare på om valpen ikke blir sulten igjen til neste dag...? Syns det er virker ufattelig lenge å ikke mate fra 18 til neste dag klokka 6... Valper trenger mye energi for å vokse. Å fore 3 ganger til dagen er helt kurant - men jeg ser hvordan du føler ang. de 12 timene uten mat. Virker hun sulten? Samtidig så er det jo ganske greit å innarbeide en vane som passer til dere, og om hun får nok mat i henhold til vektøkning og energinivå så skal det gå greit. Phew! Håper dette hjalp litt? Du er velkommen til å sende pm om du har flere spørsmål. Åh, og den nysingen... Er hun vaksinert? Andre valper i kullet som nyser? Gjort det siden hun kom? Hvordan er allmenntilstand? Mye spørsmål til dette, men jeg vil nok si det sikreste er å ta det opp hos veterinær. Det er vel snart tid for vaksine? Så om formen er toppers (noe det virker som den er..!) og hun bare nyser en og annen gang uten sekret fra øyne og nese, så kan man se det an. Er hun i merkbar dårlig form eller har sekret, så sjekk det hos dyrlege
Tabris Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 1. Her er det kanskje litt ulike meninger, men jeg tenker begge deler. Det kan være en typisk valpe-ting, men jeg ville også sett på det å bite etter egen hale som en mulig stress-ting. Jeg ville stoppet det og roet valpen ned og sett om det var noe mønster i når valpen gjorde det. Når han er trett? Over- eller understimulert? Stresset av andre grunner? 2. At valpen begynner å bjeffe og kave er for meg et tegn på at man har lekt for lenge og valpen har stresset seg opp. Jeg ville stoppet med leken før den tid - fem minutter er lenge å leke med en valp. Jeg ville heller fokusert mer på å trene ro og kontakt, og heller trent bevisst på lekutvikling om det er noe man ønsker å bruke som belønning senere hvis man vil trene hunden i noe hundesport. (Valper generelt trenger ikke å lære å leke og herje med mennesker eller hunder, det kan de - de har mye mer bruk for å lære ro og kontakt). 3. Ja, hunder vil ofte skifte underlag og det er ikke unormalt at de blir varme og legger seg på gulvet. Vår hund sover på soverommet med oss og har en myk og god hundeseng, men sover helst på gulvet. Det er et (av flere) argument mot bruk av bur - hundens behov for å skifte underlag om den blir varm eller kald. 4. Jeg for min del ville ikke hatt valpen ute mye uten at jeg var tilstede. Da kan valpen fort lære seg "unoter" som å grave i hagen, bjeffe på forbipasserende osv. For valpen og deg selv tror jeg det er mye viktigere at du bruker tid på miljøtrening, sosialisering, samt trene grunnleggende kontakt, innkalling og gå pent i bånd med eier. 5. Det går vel under punkt 4 - ikke la valpen bruke for mye tid i hagen alene, da lærer den seg sånne unoter. 6. Du kan begynne så fort den er trygg på deg. Du kan gjøre følgende: Når valpen ser på deg, gå ut døren og gå inn igjen med en gang. Ikke gjør noe mer utav det enn det. Gå inn og ut døren helt til valpen slutter å reagere på det. Så kan du være på andre siden av døren noen få sekunder, og så gradvis være borte lenger. Her gjør mange feilen med at de går for fort frem - gå frem så sakte at valpen ikke rekker å klynke. Hvis den gjør det, hold deg på det stadiet (eller helst enda kortere) til den slutter. Og skal du være borte lenger enn noen sekunder, gi valpen noe å holde på med (fryst kong, tyggebein osv). 7. Her vil jeg anbefale et godt valpekurs hos noen som driver med moderne (positiv) hundetrening. Skaff deg gjerne også boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud, der står dette og mer til god beskrevet. Ellers kan jeg gjerne hjelpe deg på PM om du har konkrete spørsmål. 8. Klikkertrening og shaping er superspennende og er mye av min egen bakgrunn. For å forklare kort: a) klikkertrening kan kjennes igjen på disse fire grunntegnene: 1. Fokus på å belønne riktig adferd 2. Hunden skal tilby adferder frivillig 3. Bruk av en betinget forsterker 4. Vi fokuserer på det vi kan se Punkt 1 betyr at man fokuserer på å belønne det som er riktig, overse det som er feil og ikke ty til noen form for ubehag (nei, kjefting, rykking i bånd osv) når hunden gjør noe galt. Dette er basert på læringslovene og kjennskap til konsekvensene ved bruk av belønning vs (positiv) straff. Punkt 2 betyr at man ikke maser eller lokker hunden, men lærer den å tilby atferder selv. Det gjør hunden mer selvstendig og aktiv deltagende i treningen. Punkt 3 betyr at man bruker en klikker, evt stemmen (sier kort "bra!") for å markere hva hunden gjorde riktig, før man gir belønningen. F.eks man sier sitt - hunden setter seg - man klikker i det rompa treffer bakken - og så gir man godbit. Dette gir høyere presisjon og man kan veldig lett fortelle hunden nøyaktig hva som var riktig. Punkt 4 betyr at vi fokuserer på den atferd vi kan se uten å ilegge den mange "mystiske" kvaliteter. Vi tenker ikke på lederskap, at hunden dominerer /opponerer, at den er sta, at den er vanskelig osv osv. Ingenting av dette er tilbakemeldinger som er særlig matnyttige for oss. Vi forholder oss til atferd vi kan se og gir konkrete tilbakemelding basert på læringsteori og observerbar atferd. Shaping betyr at man former hundens atferd gradvis. F.eks hvis man ønsker å lære hunden å ha alle fire labbene i en eske, så starter man med å klikke når hunden snuser på esken og belønner det. Når hunden forstår at den får belønning for å snuse på esken, så slutter man å belønne det. Da vil hunden bli frustrert og vil f.eks begynne å krafse på esken - da klikker og belønner man for det. Hunden vil da fortsette å krafse. Når man slutter å belønne for det, så vil hunden kanskje komme til og sette èn labb i esken - klikk og masse belønning! Poenget med shaping er at man IKKE skal lokke, mase eller kjefte. Hunden skal finne det ut selv. Det er mentalt krevende og kan gjøre hunden ganske godsliten. Og jo mer man shaper, jo mer forstår hunden leken og vil tilby mer atferder man kan plukke fra. Utrolig gøy! 9. Det går helt sikkert bra. Jeg ville droppet minst et av de måltidene og brukt den mengden som belønning i trening heller. Min voksne hund får sjelden mat i skål - all hans matrasjon går til trening som regel. Og spesielt viktig er det for valper. Jeg synes det er bra du tenker slik du gjør, det viser at du tar dette seriøst. Det er helt vanlig med de tankene du har, og som regel går det veldig fint. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Er det normalt/greit at valpen jager etter halen sin når hun kjeder seg? Hun driver og sirkler rundt og biter mye i halen. Jeg tenker jo egnt. det bare er lek, men det er bare det? Er sikkert litt hysterisk, men men... 2. Når vi leker med valpen, kan det innimellom bli for mye tror jeg. Etter rundt 5 min med lek begynner hun å bite og bjeffe. Hun bjeffer også når vi slutter leken. Er det normalt hos valper? Vil helst at hun ikke skal bite og bjeffe, hvordan kan jeg "avvenne" det? Personlig pleier jeg å snu meg rundt og slutte leken og vente til hun roer seg ned igjen, men føler deg funker dårlig. 3. Valpen har både bur og hundeseng, men ofte legger hun seg midt på det kalde stuegulvet og sovner. Er det fordi hun syns det er varmt? Er jo ikke et problem, stusser litt over det bare... 4. Hun vil ut hele tiden, og det er så slitsomt. Hittil har jeg lært henne å gå rundt i hagen og til postkassa/søpla (rett ved garasjen) uten å bruke bånd. Jeg vil trene henne til å kunne gå løs på tomta uten å stikke av liksom. Det har hun nå blitt vandt til så hun vil ut hele tiden og utforske alt mulig. Hun kan være ute i flere timer uten å kjede seg og det kan fort bli slitsomt. Hva skal jeg gjøre? Har kjøpt en valpegrind (?) til henne som er stor og som er i hagen, men den liker hun ikke. Da blir det mye klynking, til tross for at det er leker i grinda. 5. Valpen liker veeeldig godt å grave rundt i hagen med snuten og spise ting som er på bakken. Akkurat som et barn spiser hun alt og jeg må alltid være på vakt for at hun ikke spiser noe "farlig" (snegle, små trebiter som kan settes i halsen, steiner). Prøver å avlede og distrahere til lek når hun gjør det, men hun er absolutt ikke interresert. Noe jeg kan gjøre, eller skal jeg bare la det være? 6. Når kan jeg begynne å lære henne å være alene, og hvordan skal jeg gå frem? Hun begynner jo å klynke så fort jeg er ute av synet. Kan bli bittelitt slitsomt (Valpen er snart 9 uker) 7. Har prøvd å lære henne navnet sitt, "sitt" og "kom". Vanskelig er det, for hun begynner bare å hoppe etter godbiten og følger absolutt ikke med. Hun ser på det som lek; noe som er bra, men hun begynner å bite og bjeffe da. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem? 8. Og til sist, hva er klikkertrening og shaping? Har lest litt om det, men forstår ikke mye. Syns dog det virker interresant og vil gjerne vite mer! 9. Gir valpen mat klokka 6, 12 og 18 hver dag. Har sommerferie nå, men vil venne henne til hvordan det kommer til å bli til høsten. Er det greit at jeg mater henne slik? Oppdretter sa hun skal få mat 3 ganger om dagen, og det samme sa de i dyrebutikken, lurer bare på om valpen ikke blir sulten igjen til neste dag...? Syns det er virker ufattelig lenge å ikke mate fra 18 til neste dag klokka 6... Herre dette ble langt, beklager! Vil bare det beste for valpen! Har hatt henne i 1 uke nå snart og hun er min første hund. Føler hver dag at jeg har mislyktes. Frykten for at hun ikke blir en god hund som voksen er skremmende, for da er det min skyld. Tenker ærlig innimellom "herregud tenk om jeg ikke kan klare dette?" og "herregud valpen fortjener det beste, tenk om jeg ikke kan tilby det". Samtidig tenker jeg at jeg skal lykkes og at vi skal ha det flott. Anonymkode: 750c7...2cc Kan nok ikke svare like utfyllende som personen ovenfor, men prøver meg likevel, ettersom jeg/vi har hatt hunder siden før jeg ble født. 1. Aner ikke, de hundene vi har hatt har hatt haler som ligger krøllet over ryggen. Men er vanlig at valper blir fascinert av det meste, så vil tro det er helt vanlig. 2. Min hund er nå 13 år og oppfører seg fortsatt slik når hun er i et lekent humør. Biter hunden hardt? Min hund biter ganske forsiktig når hun forsøker å leke, og bjeffer hvis jeg avviser henne når hun prøver å leke. Jeg kjefter på henne med streng stemme dersom hun gjør det i situasjoner der det ikke passer seg (ute, for eksempel). Inne pleier jeg å leke med henne til hun går lei, slik at hun skal få utløp. 3. Det er helt normalt. Hunden min veksler mellom kurv, gulv og sofa, uten at jeg har registrert av temperaturen har noe særlig å si. Kommer vel an på hva den føler for, og synes den skal få lov å ligger der den vil. 4. Dette har jeg dessverre ikke noe svar til. Er det en hunderase som krever veldig mye aktivitet? Jeg har aldri opplevd dette problemet. Når det er sagt hadde vi en hund som kun gikk i hagen når jeg var mindre, men det var ikke jeg som trente den opp så vet ikke hvordan. Men en gang hun var i hagen ble hun angrepet av en annen hund og bitt såpass ille at hun måtte opereres, så ville ikke anbefalt å la hunden gå ute uten tilsyn. Hunden til en familievenn ble også rygget på og drept av naboen da den ble sluppet løs utenfor uten oppsyn, men dersom dere bor veldig landlig til uten naboer vil det sikkert gå greit(?) Personlig ville jeg aldri gått fra hunden min utendørs uten oppsyn. 5. Min hund er også sånn, og vet ikke om det er noe som det går an å avvenne. Jeg kjefter på henne når hun spiser ting ute i naturen som jeg ikke vet hva er, men hun har ikke lært av det til denne tid. Tror det beste er å passe godt på, og trøste seg med at hunder ikke blir syke av å spise ting som snegler, osv. Men pass på at du unngår områder med rottegift, vi har en blokk i nærheten som har rottegift utenfor (er godt merket med faresymboler), men merker at hunden alltid vil bort dit for å snuse. 6. Vi skaffet nåværende hund i sommerferien, så var hjemme med den i et par måneder, men når de månedene var over var det inn i buret mens vi var på skole/jobb. Etterhvert som hunden ble eldre, var stueren og klarte å gå opp og ned trappen på egenhånd fikk den gå fritt i huset. Klart den syter i begynnelsen når den var vant til å ha folk/andre hunder rundt seg fra fødselen av, men den vendte seg fort til det. Vi brukte ikke noen form for "alenetrening" for det. 7. Lær hunden navnet sitt først av alt, og vær tålmodig. Belønn den når den reagerer på navnet sitt. Når du skal lære den andre ting som f.eks. "sitt" må du være tålmodig og hjelpe hunden på vei (ikke gi etter å gi den godteri før den har gjort det du ber om). Hjelp den på vei ved å gi den litt press bakerst slik at den setter seg, og gi masse skryt og godbiter når den får det til. Ser du skriver at valpen bare er 9 uker gammel, så det er mye å forvente at den skal lære seg mange kommandoer med en gang før den i det hele tatt har blitt kjent med verden. Gi den god tid og tren ofte. Angående kommandoen "kom" bruker jeg det samme som navnet på hunden. Hvis jeg roper på hunden kommer den, fordi den forstår at det er den jeg referer til og ønsker at skal komme til meg. Aldri hørt om noen som har lært en hund en egen kommando for "kom". 8. Klikkertrening har vi aldri utført på noen av hundene vi har hatt, søsteren min forsøkte på sine hunder men lykkes ikke. 9. En gang hunden min hadde løs mage fikk jeg streng beskjed fra dyrlegen om at jeg skulle la den faste i tre dager. Jeg synes det hørtes ufattelig lenge ut uten mat, men dyrlegen forsikret meg om at hunder klarer å gå ufattelig lange perioder uten mat, så det å gå uten mat i 12 timer er ikke en dødsdom. Jeg pleier å gi hunden min (voksen hund, vel og merke, vet ikke om det er annerledes med valper) får mat med omtrent 12 timers mellomrom. Hvis valpen skal ha mer mat kan du vel gi den større porsjoner på morgen og kveld? Anonymkode: 6eeb1...0f6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Tusen takk for svar alle sammen. Settes ufattelig pris på det! Når det kommer til å la valpen gå fritt på tomta, så skjer det ALDRI uten tilsyn. Jeg har haukeblikk over henne når hun er ute i hagen og ved garasjen. Følger etter til hver eneste krik og krok hun snuser i. Bor i en relativt rolig gate hvor biler i grunn ikke er et problem, men følger alltid med på valpen likevel. Når det gjelder maten, så spiser ikke valpen all maten selv. Jeg må liksom sitte ved siden av og passe på. Når hun slutter å spise må jeg gi maten med hånd eller legge maten utover gulvet (tørrfor). Da spiser hun. Andre ganger slikker hun ren matskålen. Er oftest det siste måltidet hun blir litt vrang med hvor jeg må mate henne. På morgenen er ikke mag problem. Anonymkode: 750c7...2cc
Tabris Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Jeg ville ikke matet henne eller sittet ved siden av henne når hun spiser. Slike ting blir skremmende fort en vane og hunden klarer/vil ikke spise uten de hjelpen. Jeg ville evt hatt mengden til et måltid (eller to) som godbiter til trening og gitt resten i skål. La skålen stå fremme ti minutter, har hun ikke spist da så fjernes maten. Mat får hun jo i løpet av dagen som godbiter. Så til kvelden er det igjen å tilby skål med mat. Ikke heng ved henne, ikke mat henne. La henne være i fred og la maten stå i ca ti minutter før du fjerner den. Gjør du dette konsekvent så lærer hun fort å spise når maten er der. Og ved å gi resten av maten som godbiter under trening så passer du også på at hun får i seg næring hun trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå