AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Hei. Jeg driver og ser på et kollektiv som interesserer meg veldig, og det er kun to andre som da bor med meg i leiligheten. Det eneste som får meg til å stusse er den innmari høye summen i depositum! 8000 kr i depositum! Greia er at leia ikke er så innmari høy - 4100 kr som inkluderer internett, pluss strøm. Jeg syns det er en fin pris med tanke på beliggenhet og det jeg har sett av kollektivet på bilder jeg har fått tilsendt. Er det virkelig vanlig med så høyt depositum i et kollektiv? Jeg lurer også på hvordan man som student får tak i penger til depositum... jeg har ikke penger på sparekonto, og jeg har ingen greie på når eller hvor mye jeg får fra lånekassen nå i august. Det positive er at jeg får halv leie i august, noe som kan hjelpe på pengene til depositum, men jeg vet liksom ikke hvor jeg skal få resten fra. Takk for svar. Anonymkode: d93e6...24d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 To måneder depositum er vel vanlig, så vidt jeg vet. Anonymkode: fd889...b9d 10
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg driver og ser på et kollektiv som interesserer meg veldig, og det er kun to andre som da bor med meg i leiligheten. Det eneste som får meg til å stusse er den innmari høye summen i depositum! 8000 kr i depositum! Greia er at leia ikke er så innmari høy - 4100 kr som inkluderer internett, pluss strøm. Jeg syns det er en fin pris med tanke på beliggenhet og det jeg har sett av kollektivet på bilder jeg har fått tilsendt. Er det virkelig vanlig med så høyt depositum i et kollektiv? Jeg lurer også på hvordan man som student får tak i penger til depositum... jeg har ikke penger på sparekonto, og jeg har ingen greie på når eller hvor mye jeg får fra lånekassen nå i august. Det positive er at jeg får halv leie i august, noe som kan hjelpe på pengene til depositum, men jeg vet liksom ikke hvor jeg skal få resten fra. Takk for svar. Anonymkode: d93e6...24d 8000,- er jo ikke mer enn to måneders leie og det må jo sies å være helt ok. Det vanlige er jo ofte tre måneders depositum. Og når det gjelder hvordan du skal skaffe pengene, så kommer det vel ikke akkurat overraskende på deg at du skal flytte for å studere? Og da har du jo hatt flere år på deg til å legge tilside penger til depositum og det man trenger til å flytte hjemmefra. Du får jo høre om foreldrene dine kan hjelpe deg med et lån da, eller evt søke på husleie.no Anonymkode: d7d33...e6b 15
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Det er vel ikke andre regler for depositum i kollektiv enn ved annen leie? I så fall er depositumet faktisk ikke så høyt, det er lov å ta depositum tilsvarende 6 måneders leie. Les mer om depositum her: Husleieloven § 3-5. Depositum Anonymkode: 6a35c...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 8000-12000 er normalt når leien er på mellom 4000 og 5000 pr mnd. Anonymkode: 1aebe...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: 8000-12000 er normalt når leien er på mellom 4000 og 5000 pr mnd. Anonymkode: 1aebe...d9f Forresten: Jeg hadde 8000 på sparekonto fra før jeg begynte å leie fordi jeg hadde spart til det på forhånd, men min kjæreste fikk låne 8000 av foreldrene sine til depositum. Synes det er rart du ikke har penger på sparekonto. Hvorfor jobber du ikke i sommer og får sparepenger? Anonymkode: 1aebe...d9f 1
Whoops Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 2-3 måneders leie er helt normalt som depositum. Dette beløpet skal jo dekke om du ikke betaler leie eller gjør skade på leiligheten slik at det sikrer utleie (eller i dette tilfellet de som er ansvarlig for leiekontrakten). Du får jo pengene tilbake dersom du betaler leie som avtalt og tar vare på ditt rom og fellesarealer. De pengene kommer garantert godt med til neste gang du skal leie uansett. 2
Ankimaki Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Har du søkt lån kan du se hva du får utbetalt på lånekassen sine sider. Fullt stipend gav i fjor rundt 20k i januar og desember, vet ikke hva det er nå da jeg ikke lenger studerer, men det er ikke lavere enn 20k ihvertfall. Utbetalingsdatoer kan også sees på lånekassen sine sider. Resten av semesteret får man mellom 7 og 8k i måneden.
Ankimaki Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 Legger til at man må betale semesteravgift før man får stipend. Det tar noen dager før lånekassen har registrert at du har betalt det. 1
gobbledigook Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 (endret) helt vanlig. jeg betalte 9300 kroner tok det fra sparekonto, legger det inn igjen når jeg får studielånet. du kan kanskje låne fra en forelder og betale tilbake når du får pengene fra lånekassen? Endret 2. august 2016 av gobbledigook 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 Lån depositumspengene i banken. Det er et såpass lite beløp du trenger at det ikke utgjør de store summene. Medregnet etableringsgebyr, termingebyr og rente på 8-9 % og lånetid på ett år. Tipper jeg lånet kommer til å koste deg en tusenlapp. Altså betaler du tilbake 9000 for å låne 8000. Det er under en hundrelapp i måneden. Anonymkode: 9a218...3b4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 Som andre skriver er det vanlig med 3 x husleie. Depositumet jeg måtte betale lå på 16 500 kr, og jeg kjenner flere som har en god del høyere. Utbetaling fra Lånekassen skjer på fredag eller mandag (så fremt du har fått innvilget støtte). De fleste bruker vel mye av denne summen på depositum. Auguststipendet er på rundt 20 000 kr. Nærmere informasjon om utbetaling og datoer finner du på Lånekassen sine sider. Anonymkode: 20bf0...51a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Okey, da har jeg skjønt at det ikke var så høyt som jeg trodde. Jeg er bare ny med dette, og moren min syntes også at det hørtes høyt ut, men da er det vel bare oss da skjønner nå også at det kanskje har vært dumt av meg å ikke spare til depositumet tidligere ... men jeg stiller meg til den situasjonen jeg er i nå, ikke hvordan den kunne vært. Jeg finner nok en løsning takk for svar Anonymkode: d93e6...24d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #14 Skrevet 2. august 2016 Der jeg kommer fra er det vanlig med 3 mnder leie for depositum (pga 3 mnders oppsigelsestid). Pengene må du spare opp eller så får du låne av noen Anonymkode: b989b...a93
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #15 Skrevet 3. august 2016 Jeg har både bodd i leiligheter hvor jeg ikke trengte å betale depositum, og steder hvor jeg har betalt 1-3 måneders leie. Helt vanlig. Anonymkode: 9e76a...9f5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #16 Skrevet 3. august 2016 Ja, det er nok bare mora di og deg... Ikke høyt depositum i det hele tatt. Anonymkode: 1c53c...596 6
PatrickBateman_ Skrevet 3. august 2016 #17 Skrevet 3. august 2016 Jeg har bodd i flere ulike kollektiv og har aldri betalt mer enn en mnd depositum.
nutella Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 Leia mi er på 4500 og jeg betalte 12.000! Helt normalt det.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke har så mye som 8000kr tilgjengelig når du visste at du blir student til høsten. Jeg sparte allerede på 1.året på vgs for å ha litt ekstra å rutte med. Du virker veldig hjelpesløs. Anonymkode: c4156...229 5
Gjest Mysticgirl Skrevet 12. august 2016 #20 Skrevet 12. august 2016 Den 11.8.2016 at 15.44, AnonymBruker skrev: Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke har så mye som 8000kr tilgjengelig når du visste at du blir student til høsten. Jeg sparte allerede på 1.året på vgs for å ha litt ekstra å rutte med. Du virker veldig hjelpesløs. Anonymkode: c4156...229 Jada, hun har sikkert skjønt det nå. Nå er jo situasjonene slik at hun ikke har det, ikke vits å strø salt i såret. Hun har lært til neste år da TS ,du kan spørre moren din om å låne, eller høre i banken. NAV kan også kanskje hjelpe deg med depositumgaranti, hør med dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå