Gå til innhold

Oppussing av bad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe meg, jeg har absolutt ingen peiling på interiør og oppussing.

Jeg har et bad som er fra 1996, som kunne hatt godt av en oppussing, men jeg aner ikke hvordan jeg går frem eller hva dette vil koste meg. Jeg vet ikke en gang hvem jeg skal kontakte, snekker eller rørlegger?

Badet er ca 3x3 m i gulvareal, veggene er flisebelagte og trenger ikke fikses på. Jeg har en enkel vask med skap under og et speil med skap bak over vasken. Utover det har jeg bare en vaskemaskin og løse møbler.

Jeg kunne tenkt meg å legge nytt gulv (har varmekabler under flisene) og kjøpe nye møbler, gjerne satt inn et ekstra skap. Jeg trtenger også nytt dusjkabinett da jeg i dag bare bruker dusjforheng. 

Hvor mye sånn ca tror dere dette vil koste meg? Snakker vi over 100 000?

Anonymkode: c224f...81a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke over 100 000. Jeg vil tippe et sted mellom 50 000- 70 000, inkl. innredning, materialer og arbeid, :) alt ettersom hvor dyre valg du gjør. 

Anonymkode: 39a10...289

AnonymBruker
Skrevet

Hvis badete er 20 år gammelt er det galskap å bruke penger på å legge nytt gulv uten å gjøre det skikkelig. Sannsynligheten for at hele badet må tas innen få år er veldig stor. 

Anonymkode: 74d36...efa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis badete er 20 år gammelt er det galskap å bruke penger på å legge nytt gulv uten å gjøre det skikkelig. Sannsynligheten for at hele badet må tas innen få år er veldig stor. 

Jeg tenker jo å ta en nesten totalrenovering. Alt bortsett fra veggene skal bli nytt

Skrevet

Har du ikke dusjkabinett i dag, men dusjer rett på flisene? I så tilfelle ville jeg totalrenovert hele badet for å få lagt membran alle steder det er nødvendig. Et 20 PR gammelt bad er sikkert lurt å renovere fra topp til tå når du først tar noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville totalrenovert. Vårt 7m2 bad kom på 210 000, men da hadde vi dyr innredning, rullestein og ikke de billigste flisene. Dyrt ja, men jeg elsker det badet. Har gitt hele huset ett løft.

Anonymkode: 0bd01...5f6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Serafina. skrev:

Har du ikke dusjkabinett i dag, men dusjer rett på flisene? I så tilfelle ville jeg totalrenovert hele badet for å få lagt membran alle steder det er nødvendig. Et 20 PR gammelt bad er sikkert lurt å renovere fra topp til tå når du først tar noe. 

Har dusjet rett på flisene i ti år ja, eieren før meg hadde badekar. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre det superfancy, men vil jo selvfølgelig ha det fint når jeg først er i gang. Jeg hadde håpet rundt 100 000 skulle holde.

Gjest steinbukk79
Skrevet

Megaflis.no har bad og flis i fleng, har sikkert kontakt med håndverkere også

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dusjet rett på flisene i ti år ja, eieren før meg hadde badekar. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre det superfancy, men vil jo selvfølgelig ha det fint når jeg først er i gang. Jeg hadde håpet rundt 100 000 skulle holde.

Da er min (ufaglærte) vurdering at du bør ta hele badet. Det kan lett bli fuktskader i et så gammelt bad og utrolig kjipt hvis du pusser opp deler av det nå og så må ta resten om to år når du oppdager fuktskadene. 

Jeg vil tippe det koster kr 250000 å ta hele, med fliser, varmekabler og nye baderomsmøbler. Du kan jo velge annet enn fliser på veggene utenom våtsonen og jeg antar det gjør det noe billigere. 

Ta kontakt med et rørleggerfirma eller baderomsbutikk så hjelper de deg på veien. Og få for all del tilbud fra flere enn en leverandør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier meg enig. Skulle faktisk akkurat starte en slik tråd, men da med totalrenovering 5m2.

Ring total leverandør i Bergen de ville anta pm de gjorde alt, nye rør, eletrisk alt. 250.000kr

Membran tåler vare 20-30 år fikk jeg beskjed om. 

Så å pusse opp halvveis er jeg veldig enig i er lite lurt om en tenker langsiktig. 

Anonymkode: a9e9f...0ff

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville totalrenovert. Vårt 7m2 bad kom på 210 000, men da hadde vi dyr innredning, rullestein og ikke de billigste flisene. Dyrt ja, men jeg elsker det badet. Har gitt hele huset ett løft.

Var dette med nye rør i rør, sluk, membran, fliser, varmekabler og innredning? 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er i den sitv at jeg vurderer mitt bad fra 1993 utskiftet. Total leverandør var 250.000kr ferdig på 3 uker. Billigere å plukke håndverkere selv kansje men met stress? Her var det 10 års garanti. 

Skrevet

Du må rive hele badet, 

100 000 kan være nok hvis dere gjør mye selv og bruker billige matrialer. 

Vi fikset akkurat et 6 kvd bad. Der kom alt på ca 70 000. Men vi skiftet ikke ut alt av rør osv..

Vi rev badet helt ned selv...så kom elektrikker å la nye varmekabler. Så kom et firma og smurte membran og la fliser på gulvet. 

Så monterte vi baderomsplater selv. Vi listet selv og monterte møblene. 

Vi gjorde alt vi har lov til å gjøre 

AnonymBruker
Skrevet

Flere rørleggerforretninger har 10 års garanti på bad så jeg ville anbefalt å bruke et av de,. Forsikringsselskap dekker ikke skader på bad som er eldre enn 10 år. Så det tilsier at du burde oppgradere ordentlig. Jeg dusjet på dengang splitter nytt bad i 14 år, og ved fuktmåling vedr salg var det helt fint og tørt under der.

Men da jeg kjøpte brl leilighet fra 2007, kjøpte jeg dusjkabinett, da "alle" uavhengige rørleggere alle sa ja til dusjkabinett og nei til dusj på fliser. Jeg turde ikke bli ansvarlig for fukt i mitt badreromsgulv + naboen under meg sitt tak, der forsikringsselskapet kanskje ikke dekker det da mitt bad nærmer seg 10 år.

Anonymkode: 096e4...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, setter veldig pris på det.

Jeg bor i et borettslag, er det da nødvendig å fikse rør også? Vil ikke det påvirke naboene?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du, hvis du bor i borettslag, forandrer det faktisk saken! For hvis borettslaget bestemmer seg å bytte ut rør/bad i hele borettslag, kan du bli tvunget til utskifting av ditt bad også, selv om du har nettopp pusset opp. 

det er flere emner om det her på kvinneguiden, se her f.eks. - 

Anonymkode: d2ea2...506

• Liker 1
Skrevet

Det første du må gjøre er å sjekke om borettslaget har byttet alle soilrør. Hvis de ikke har det, må du undersøke om det er planer om det. 

Dersom det ikke er gjort, og borettslaget er fra 50-60-tallet vil det måtte skje innen noen år. 

Din plan for oppussing er hverken smart eller gjennomførbar. Membranen på badet ditt synger på siste verset. Veggene har og membran og overganger mellom gulv og vegger ødelegges når gulvet pigges opp. 

Hvis du vil ha et finere bad uten å bruke 250.000 eller trolig 300.000 på et så stort bad, kan du legge flis på flis. Da skal det ikke legges membran, og det er sminking av badet. Samtidig kan du bytte innredning (som du vil kunne beholde ved en borettslagsoppussing) og sette inn et dusjkabinett. På et så gammelt bad, bør du gjøre dette for å unngå fuktproblemer som kommer til å komme ved å fortsette å dusje på gammel membran. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi pusset opp et lite bad for 120 000 totalt, så det kan gå...

Den 2. august 2016 at 18.24, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo å ta en nesten totalrenovering. Alt bortsett fra veggene skal bli nytt

Burde som sagt ta alt, veldig kjipt å bruke så mye penger og så må alt tas like etterpå...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet
Den 2. august 2016 at 20.31, AnonymBruker skrev:

Det er inkludert alt du nevner ja.

Gjest Wella31
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er inkludert alt du nevner ja.

Men vi slapp å pigge opp gulvet da, var tregulv under belegget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...