AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Hei Jeg skal besøke en grav snart og lurer på om det er vanlig å plante når man er der? Den avdøde har jo egne barn som gjør dette, så det jeg lurer på er om det er vanlig å legge på en bukett roser e.l? Jeg kan jo ikke uten videre bare sette ned en plante heller føler jeg. Anonymkode: cb7d0...ead
Agathe Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Du kan fint sette ned et gravlys eller en bukett, er fint å sette buketten i en plastvase man kan stikke ned i jorden. Hvis du har lyst til å sette ned en plante og det er plass til det så tror jeg det også går fint.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Det er vel ikke vanlig å plante på en grav man ikke har "eierskap" til, i alle fall ikke uten å ha avklart med de nærmeste først. Men å legge igjen en bukett eller lys er helt innafor. Anonymkode: 2223d...f79 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Tusen takk for svar, da skal beg kjøpe gravlys og en blomst av noe slag. Anonymkode: cb7d0...ead
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Synes ikke du skal bruke en potteplante, men et gravlys og en bukett gjenre med en vannbeholder for graver er helt ok. Anonymkode: 45bbd...80d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Det er ikke vanlig å legge igjen verken blomster eller gravlys på «andres» graver i min verden. Selv ville jeg følt det invaderende om noen hadde gjort dette på graven etter noen av mine nærmeste. Potteplanter er selvfølgelig totalt uaktuelt. Avskårne blomster og gravlys er heller ikke helt innafor hos meg, men det kan gå unntaksvis. Husk at dette er ting som har begrenset levetid, og dersom du ikke kommer tilbake til graven innen få dager for å fjerne det, blir det rett og slett til skjemmende søppel på andres gravsted, og som andre må rydde vekk etter deg. Anonymkode: 82cdc...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Ja, du må i alle fall sørge for at noen fjerner blomstene når de visner. Å plante noe er ikke innafor!! Anonymkode: f822a...f32
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Jeg hadde blitt kjempeglad om noen hadde lagt igjen feks en rosebukett i en vase med vann og et gravlys på graven til mitt lille barn. Vi har alltid en ekstra vase som kan settes i jorden liggende bak støtten. Men i tilfelle det ikke er det på graven du skal til så kan du jo kjøpe med en. De koster ikke mye. Hvis det er et barn sitt gravsted du skal besøke så er også en bamse fint feks, eller et lite leketøy. Jeg blir alltid rørt til tårer når noen (en sjelden gang) har vært innom graven til sønnen min med noe sånt eller blomster. Det er så godt å kjenne at noen andre har tenkt på han. Du gjør nok de nærmeste pårørende glade ved å besøke graven. ❤ Anonymkode: e2f26...976 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig å legge igjen verken blomster eller gravlys på «andres» graver i min verden. Selv ville jeg følt det invaderende om noen hadde gjort dette på graven etter noen av mine nærmeste. Potteplanter er selvfølgelig totalt uaktuelt. Avskårne blomster og gravlys er heller ikke helt innafor hos meg, men det kan gå unntaksvis. Husk at dette er ting som har begrenset levetid, og dersom du ikke kommer tilbake til graven innen få dager for å fjerne det, blir det rett og slett til skjemmende søppel på andres gravsted, og som andre må rydde vekk etter deg. Anonymkode: 82cdc...5a7 Jeg har ikke inntrykk av at dette er en vanlig holdning å ha. Tvert imot, det å legge blomster på graven er en måte å vise sorg, savn og respekt for den avdøde, og jeg vil tro de aller fleste pårørende setter pris på synlige tegn på at mennesket de var så glad i også er savnet av andre, og ikke glemt. Du kan "eie" det permanente stellet av graven, dvs. planting og annen permanent dekorasjon, men å ville nekte andre å gi uttrykk for sin sorg og sitt savn ved å legge blomster på en grav synes jeg er feil. Anonymkode: 2223d...f79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå