Gå til innhold

Klærne lukter surt etter vaskemaskin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) har et problem som jeg gjerne skulle hatt hjelp til... T-skjorter som kommer rett fra vaskemaskinen lukter surt. Spesielt de som ikke er helt nye... De er fine i stoffet og alt, men de lukter likevel surt rett etter vask! Nesten helt ny maskin, bruker vaskemiddel og tøymykner på 40 grader. Leste et tips om å ha eddik i maskinen, men i dette tilfellet så er det nok ikke naskinens feil, for det er kun de eldre t-skjortene som lukter surt. Noen som har tips? Eller er det bare å kaste dem? 

Anonymkode: 6209c...2c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tar du dem ut med én gang vasken er ferdig? Eller kort tid etter liksom? Har gått på noen smeller og glemt ut vasken, men regner med du hadde visst det om det var problemet :) 

Edit: Så du skrev rett etter vask.. :P 

Endret av infectedsopp
Skrevet

Har du noen gang vasket såpeskuffen i maskinen? Den bør tas ut av og til og vaskes. Det finnes egne produkter for rens av vaskemaskin. Ikke ha særlig med tøymykner i eller helst ikke da dette legger seg som et belegg på klærne. Se om det kan hjelpe

Skrevet

Noen stoffer som syntetisk treningstøy blir surt etter en stund. Vanlig bomull har jeg god erfaring med at lukter bra etter å ha ligget i en bøtte med eddikvann i et par timer 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) har et problem som jeg gjerne skulle hatt hjelp til... T-skjorter som kommer rett fra vaskemaskinen lukter surt. Spesielt de som ikke er helt nye... De er fine i stoffet og alt, men de lukter likevel surt rett etter vask! Nesten helt ny maskin, bruker vaskemiddel og tøymykner på 40 grader. Leste et tips om å ha eddik i maskinen, men i dette tilfellet så er det nok ikke naskinens feil, for det er kun de eldre t-skjortene som lukter surt. Noen som har tips? Eller er det bare å kaste dem? 

Litt eddik i skyllemiddelkammeret kan hjelpe mot lukten i gamle T-skjorter uansett hvor ny maskinen er. :) 

Anonymkode: 6f386...52a

Skrevet

Vaskemaskinrens :) De har det på europris til 39,- :) 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, mjauritz skrev:

Vaskemaskinrens :) De har det på europris til 39,- :) 

Tviler på at dette er problemet når det ikke gjelder alle klærne, men bare noen. :) 

Ellers kan det være lurt å kjøre en kokevask i blant, om TS ikke allerede gjør det. Jeg kokevasker bl.a. håndklær, og har aldri følt behov for noen annen rens av maskinen. 

Anonymkode: 6f386...52a

Skrevet

Eddik! Hell eddik i pulverskålen og kjør vaskemaskinen på 90 c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var rart, men har du på langt nok vaskeprogram, da? Godt nok vaskemiddel? Tar du ut tøyet like etter at vasken er ferdig? Du kan jo også forsøke å legge den litt i bløt i en bøtte med eddikvann. Og så skylle ut eddiken, for så å vaske normalt.

Men jeg så reklame for en tøymykner som fjernet "gammel lukt", hva het den igjen.. 

Her: Trykk her Comfort FreshTECH

Skrevet (endret)

Lukten er bakterier i klær som er svettet i, som ikke blir vasket rent nok på bare 40°C. Man trenger varmere vann for å drepe svettebakterier i gamle klær, som lukter surt selv etter vask.

Som innlegget ovenfor mitt linker til, så hjelper Comfort FreshTech mot denne lukten. Jeg vet ikke om produktet faktisk gjør noe med problemet (dreper bakteriene) eller bare maskerer lukten, men det hjelper iallfall. Har brukt det skyllemiddelet på min eksmanns t-skjorter, da disse alltid luktet vondt selv etter vask. Det hjalp med det skyllemiddelet (ikke vanlige typer skyllemiddel).

Tåler plaggene 60°C vask, så kjør på det. Det dreper også bakterier og fjerner lukt. Det aller beste er kokevask-programmet, det tar kål på all lukt, men ikke alle plagg tåler det.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Skal prøve både eddik og den comfort freshtech :)

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...