AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Vi adopterte en fin pus for noen måneder siden. Han er 1,5 år og er en trygg og snill katt. Problemet vårt er han er så verbal. Først og fremst: han er helt frisk. Han mjauer for alt, og da mener jeg alt. Han er stille når han sover og når han spiser. Det flyr en flue inn inngangsdøren og han mjauer til den er drept. Han ser en fugl i treet kjempelangt unna: han mjauer til den flyr vekk. Han mjauer på alt som beveger seg. Mennesker, dyr, planter. Han sitter og mjauer på verandaen når han ser utover landskapet og slapper av. Han mjauer og mjauer. Ikke alltid til noe, i løse lufta ofte ser det ut til. Han har ikke blitt utekatt enda for han vil ikke gå langt bort fra oss. Selvom vi gjerne vil at han skal være utekatt, så virker det ikke som om han vil det. Han vil gjerne ha oss i syne, så vi går daglig tur sammen i minst en time for å gjøre han mer trygg, siden han vil gjerne være med oss hele tiden. Dette har vi gjort i en måned nå, men han mjauer hele tiden. Han mjauer om han klatrer opp i et tre og sitter der. Han mjauer om han står under et tre og ser en fugl i treet. Han mjauer om jeg beveger meg ut av syne selv om han hører meg. Han mjauer når han ser meg, selvom han har sett meg for n'te gang i løpet av gåturen. Han mjauer om han skal gå bort fra oss, nærmest for å fortelle at "nå tripper jeg litt bort her". Jeg har prøvd å snike meg unna for å la han være alene ute, men det nytter ikke: han kommer løpende mjauende høyt for å være med. Så vi får fortsette med lufteturer. Samtidig så er han ikke så klengete på oss at han sover med oss eller må ligge i sofaen med oss. Kan det være at han er bare veldig verbal av seg? Jeg føler at han mjauer for å fortelle oss ting ofte: hvis han kunne prate, så føler jeg han ville sagt: Se! En fugl! Se! En flue! Jeg vil ha den! Hvorfor skal du til kjøkkenet nå? Jeg blir med! Han har heller ikke den typiske "Mrrr"-hei lyden, det er bare noen svært korte miauu til alt. Han har hyper-munndiare Anonymkode: 4769b...ebf 2
Dragomir Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Han er nok bare meget pratsom. Har selv en pus som skal hilse, prate om alt og ingenting, varsle om fluer i vinduskarmen og mer. Jeg prater bare tilbake. 7
Tvist Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Er jo som med unger, de er ofte veldig pratsomme, om alt og ingenting.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Noen puser er bare pratsomme. Har også en liten pus som er veldig pratsom. Hun skal spesielt annonsere når hun kommer inn i et rom. Ofte mjauer jeg tilbake også svarer hun Anonymkode: a720b...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 Nyt det Ene jenta sluttet da hun ble voksen. Nå sier hun bare hei. Anonymkode: 8cd39...ba8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 Det høres skikkelig koselig ut😻 Anonymkode: 4a414...82d
Aamu Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 16 timer siden, Tvist skrev: Er jo som med unger, de er ofte veldig pratsomme, om alt og ingenting. Nei, katter er ikke som unger. Herlighet
Aamu Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nyt det Ene jenta sluttet da hun ble voksen. Nå sier hun bare hei. Anonymkode: 8cd39...ba8 Sier hun hei? Det kan du tjene noen grunker på, legg ut på youtube. 1
Aamu Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 Enkelte raser, f.eks siamesere, er mer vokale enn andre. Gatemix er gatemix, men det hender noen er nærmere renrasede enn andre, eller i det minste at de har arvet enkelte egenskaper i større grad enn andre. Jeg har hatt 4 katter, og 1 av dem var slik du beskriver; mjauet veldig mye. Mange forskjellige lyder. Hun apporterte også (hårstrikker), og var veldig spesiell ellers. Det er rett og slett, som andre påpeker, bare forskjell på dem. Noen er bare sånn Det er umulig for oss å komme med et konkret svar.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 Må da være koselig med en pratsom pus. Mine begrenser seg stort sett til å prate når de stiller krav...Anonymkode: 4adcf...dfd
Tvist Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 42 minutter siden, Aamu skrev: Nei, katter er ikke som unger. Herlighet Selvsagt ikke på alle måter. Men noen unger prater dagen lang, mens andre ikke prater mye.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #12 Skrevet 3. august 2016 Min yngste katt på 2 er ei skikkelig skravlebøtte, han kan mjaue hele dagen lang, også når han sover Eldste katten mjauer kun når matskåla er tom, og når han hilser på oss. Er veldig fint med en som er veldig vokal og en som er veldig stille, en fin balanse. Anonymkode: eeafe...311
Lille-pus Skrevet 4. august 2016 #13 Skrevet 4. august 2016 Det er individuelt hvor pratsom en katt er. Noen er skikkelige pratmakere, andre er stillere av seg.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #14 Skrevet 4. august 2016 Kan vel ha litt med at han har kommet til et nytt hjem kanskje. Vi har hatt med vår på hytta noen ganger og når han er ute så går han rundt og mjauer. Virker som han mjauer for å vite hvor langt unna oss han gå før han ikke hører oss lenger. Anonymkode: f9064...10f 1
Minya Skrevet 4. august 2016 #15 Skrevet 4. august 2016 Enkelte katter har skikkelig skravlete personligheter og er mye mer vokale enn andre. Yngstemann her i hus lager lyd for å si hei, be om kos, spørre om å få gå ut, be om oppmerksomhet (høylytt!), for å be om mer mat (han får mat to ganger i døgnet og støvsuger skåla lenge før det er mat neste gang), for å spørre hva som foregår (virker ihvertfall som det er det han spør om.. ) og omtrent i alle andre situasjoner det er en form for interaksjon med oss. Han lager ikke lyd når han slapper av/sover, men selv når han spiser, prøver han å male. Gamlepus er noe mindre vokal. Dvs, hun lager mjaue-fjes, men det kommer ikke så mye lyd ut. Som regel ser hun på deg og "mimer" et mjau. Null lyd, men munnbevegelsen er der. Hvis matskåla er tom (les; man kan se bunnen gjennom tørrfóret) så mjauer hun intenst og tydelig med en bedende mjaaaaoooo-lyd. Samme om kattedoen begynner å bli skitten eller hun har lyst på en tur ut. Eller hvis hun ikke helt vet hvor det ble av deg (finner deg ikke fordi du sitter i stua og hun står på kjøkkenet ) Generelt sett er hun en relativt lite snakkesalig pus, men herregud som den katta maler! :O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå