Gå til innhold

Barn som er hypre og ville, oppdragelse eller genetisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 3 år. Hun er veldig rolig og snill. Når vi er på besøk hos folk sitter hun fint i sofaen og oppfører seg igrunn eksemplarisk. Mulig jeg bare er heldig, jeg vet ikke. I alle fall: Et søskenbarn av meg var på besøk hos oss her om dagen. Det er alltid litt utfordrende når hun og barna er på besøk. Hun har en gutt på 3 år og en jente på 4 år. De er helt spinnville (i mine øyne). Når de kommer så løper de rett i skapet og henter seg sjokolade. De griser med den, får smeltet sjokolade over både seg selv og hendene sine, og tørker det på sofa og tepper før moren rekker å reagere. De roper mye, og blir masete om de ikke underholdes hele tiden. De løper rett på rommet til datteren min og henter en masse leker som de drar inn på stua og herjer vilt med. Slår rundt seg, velter ting, roper hele tiden og løper rundt. I tillegg har jenta på 4 år en tendens til å slikke på andres mat, sure seg og rope veldig høyt for den minste ting. De er rett og slett veldig høylytte og bråkete, roter ekstremt og herjer noe vanvittig.  Datteren min kan sitte still å se en film eller bla i en bok, men disse barna sitter ikke på rumpa et sekund! Det er full fart! Når de drar etter en liten time ser stua helt bomba ut. Jeg må i tillegg frem med tekstilspray for å rengjøre sofa og tepper for sjokoladeflekker og diverse, og innimellom reparere lekene til datteren min. Mitt spørsmål er: Er dette normalt med to barn i den alderen? Er jeg bare veldig heldig med min som er så snill og rolig når vi er på besøk? Barn er vel forskjellige. Men tror dere det er genetisk, eller spiller oppdragelse en stor rolle her? Jeg vil ikke være klagete hvis det er slik at dette er normalt, men jeg må innrømme at det er et lite ork hver gang de kommer.

Anonymkode: 99847...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kombinasjon, kanskje? Nokre born er lettare å oppdra enn andre...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er nok en lett blanding.

Har selv barn som jeg trygt kan ta med på besøk til andre, men antar jeg har hatt flaks.

Men tror at med klare regler får en roligere og mer "oppdradde" barn.

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje barna er født slik, kanskje de har blitt oppdratt slik, kanskje det er kombinasjon.

Som mor til to veldig snille, stille, rolige, høflige og beskjedne barn fikk jeg meg en gedigen overraskelse da nummer tre ble født med ADHD og en langt mer bråkete og utfordrende personlighet, så du kan si at jeg er litt forsiktig med å dømme andre. Det er dessuten ingenting i verden som er så lett som å oppdra et barn som i utgangspunktet er rolig og føyelig ;)

Men for all del, det kan hende denne moren aldri setter grenser og feiler på alle punkter, hva vet vel vi som bare leser om saken på et forum.

Anonymkode: d52f4...10b

• Liker 11
Skrevet

Ehm.. Hvorfor godtar du at de oppfører seg slik på besøk hos deg?

Når vi har besøk (barna er da fra 2 til 5 år) så setter jeg barna ved spisebordet når de spiser noe, og når de får drikke, de får ikke dra det ned seg rundt og dette begrunner jeg ned at da blir det søl. Og jeg ber dem om å vaske seg på badet hvis det trengs etterpå. 

Ang det å drasse leker inn i stua så sier jeg tydelig i fra at gjør dem det så får de rydde det etter seg også etterpå. 

Barna oppfører seg som oftest etter forholdene de kommer til så derfor er det viktig å informere dem om hvordan man vil ha det. Denne informasjonen gjør det også lettere for dem å føle seg trygge på hvordan de skal te seg. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det med å forsyne seg selv med sjokolade som de kliner rundt og rote ut en masse leker vil jeg påstå handler om mangel på oppdragelse. Men ellers er barn forskjellige, noen mer viltre og høylytte enn andre. 

Gjem sjokolade og godteri et annet sted, la de spise mat ved bordet på hver sin stol og ellers kan du jo sette frem en viss mengde leker som det ikke er så farlig med og holde døren til barnerommet lukket. 

Anonymkode: 32c20...2b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Forundret.. skrev:

Ehm.. Hvorfor godtar du at de oppfører seg slik på besøk hos deg?

Det kan du si. Jeg synes det er litt vanskelig å sette de på plass når ikke moren deres reagerer i det hele tatt. Hun bare lar de holde på. Jeg burde antakelig vært tøffere, men jeg føler liksom at hun burde gripe inn. Det hadde i alle fall jeg gjort om min datter hadde oppført seg sånn i andre sine hjem. Siden hun ikke reagerer, begynner jeg å lure på om det er dette som er normalen, og at jeg bare er litt prippen, og da tør jeg ikke helt å si ifra heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med ungen din som bare sitter der da? 

Anonymkode: 99e06...e54

• Liker 6
Skrevet

Når disse barna går løs på dine og din datter sine ting, så er du i din fulle rett til å si i fra. Altså, griser de med is ute på kafé, så er det mor sin jobb å si i fra. Griser de ned sofaen din, så er du i din fulle rett til å si noe.

Du skal heller ikke finne deg i at de forsyner seg fritt av dine matskap. For alt barna og mor vet, så har du handla inn til noe spesielt.

• Liker 6
Skrevet

Kanskje du burde ta ansvar og forklare barna reglene som gjelder for ditt hjem. At du sitter å ser på dette, og irriterer deg over det i ettertid er ikke bra for deg eller forholdet ditt til familien din. 

Det er normalt i min omgangskrets at alle barn som er på besøk får forklart reglene. Husets eier er den som passer på at reglene blir fulgt så langt det lar seg gjøre etter barnets alder. 

At et barn sitter bom stille i en alder av tre år er for meg litt rart, samtidig er ingen barn like. Her er hvertfall mine og andres barn høyt og lavt. Jeg overlater hvertfall ikke ansvaret til de besøkende om å håndheve mine regler i mitt hus. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også ei venninne som ikke irettesetter sønnen sin overhode når de er på besøk, det er nok derfor jeg enkelt og greit ble slik etter et par besøk der jeg irriterte meg over den dårlige oppførselen hans. Så jeg bestemmer hvordan jeg vil ha det når de er her og han elsker faktisk å lomme på besøk. Og slik gjør jeg stort sett når andre barn er på besøk også da jeg har funnet ut at det forenkler det meste. 

Jeg er kjapp med å fortelle datteren min hvis det er noe og jeg godtar ikke at hun tror hun skal få gå på sjølstyr hverken hos andre eller hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med ungen din som bare sitter der da? 

Anonymkode: 99e06...e54

Hva mener du med det? Hun sitter ikke bare der... men når vi er på besøk hos andre folk så spør hun alltid om lov før hun tar ting, hun spiser ved bordet og hun kan sitte 20 minutter å pusle eller bla i en bok uten at hun mister tålmodigheten og flyr rundt. Om det er det du mener. Disse barna som jeg spør om i tråden løper og roper konstant, de leter frem en stor legokasse bare for å tømme den utover gulvet og så løpe videre til neste kasse og tømme den også. De sitter ikke still i ett minutt engang for å leke, de bare henter frem mest mulig og tømmer det utover for så å løpe vilt rundt. Jeg bare lurte på om det var normalt, og om det var genetisk eller om det hadde med oppdragelse å gjøre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min var hyper som liten, autismespektere-nevrologisk arv.

Anonymkode: 66a28...9d2

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Hun sitter ikke bare der... men når vi er på besøk hos andre folk så spør hun alltid om lov før hun tar ting, hun spiser ved bordet og hun kan sitte 20 minutter å pusle eller bla i en bok uten at hun mister tålmodigheten og flyr rundt. Om det er det du mener. Disse barna som jeg spør om i tråden løper og roper konstant, de leter frem en stor legokasse bare for å tømme den utover gulvet og så løpe videre til neste kasse og tømme den også. De sitter ikke still i ett minutt engang for å leke, de bare henter frem mest mulig og tømmer det utover for så å løpe vilt rundt. Jeg bare lurte på om det var normalt, og om det var genetisk eller om det hadde med oppdragelse å gjøre.

Kan ha mange ulike årsaker, alt fra nevrologiske lyter som adhd, add, sanseforstyrrelser, autismespekteret o,l 

Her har voksne omsorgpersoner en stor jobb å gjøre.

Anonymkode: 66a28...9d2

Skrevet

Barn er forskjellige, jeg har både barn som høres ut som din datter og barn som er av det villere slaget.Akkurat dette synes jeg høres ut som det er en del manglende grensesetting i bildet, selv om barna skulle være naturlig spinnville.

Jeg hadde satt grenser for dem hos meg, selv om ikke mor gjorde det. Barn trenger grenser. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du si. Jeg synes det er litt vanskelig å sette de på plass når ikke moren deres reagerer i det hele tatt. Hun bare lar de holde på. Jeg burde antakelig vært tøffere, men jeg føler liksom at hun burde gripe inn. Det hadde i alle fall jeg gjort om min datter hadde oppført seg sånn i andre sine hjem. Siden hun ikke reagerer, begynner jeg å lure på om det er dette som er normalen, og at jeg bare er litt prippen, og da tør jeg ikke helt å si ifra heller.

Moren dems vet ikke helt hvordan du ønsker å ha det hjemme hos deg, ellers så tenker hun som du(det er hennes barn), det er ditt hus. Ellers så gir hun bare faen, hehe Men i hovedsak så må du forklare de reglene, slik som lærere gjør på skolen og ansatte gjør i bowlinghallen. Også må du minne de på det hver gang i starten, det er lett å glemme seg:fnise:

Lykke til videre! :) 

Endret av Sølvi88
Skrevet

Jeg vil gjette at din datter har et roligere temperament + oppdragelsen har gått litt skeis på de to. At de er aktive er greit, at de løper i skapet og selv finner seg sjokolade på besøk osv er ikke greit. Moren må ta ibruk sterkere krutt for å få skikk på dem. Din datter er nok enklere oppdragerjobb sannsynligvis. Foreldre må likevel ta den jobben.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Virker som at du er veldig heldig med temperamentet til barnet ditt, og det er lettere å oppdra ett barn... To tette barn blir nok fort litt villere siden foreldrene ikke kan forventes å kunne følge opp i alle situasjoner. 

Anonymkode: 1ad61...da8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som at du er veldig heldig med temperamentet til barnet ditt, og det er lettere å oppdra ett barn... To tette barn blir nok fort litt villere siden foreldrene ikke kan forventes å kunne følge opp i alle situasjoner. 

Anonymkode: 1ad61...da8

Jeg har to tette (12 mnd imellom) men anser ikke det som en unnskyldning for manglende folkeskikk

Skrevet
32 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har to tette (12 mnd imellom) men anser ikke det som en unnskyldning for manglende folkeskikk

Enig med deg. Jeg har også to barn dog lengre imellom. Klart det er mer jobb å korrigere og forme 2 barn fra apekatt til veloppdratt enn 1, men jeg har jo selv valgt å få dem. Og demed tatt på meg jobben. Lizzom. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...