exictence Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Noen eldre er ikke så opptatt av hygiene (ikke alle unge heller, men nå snakker jeg om eldre). Tror kanskje enkelte ikke vasker klærne deres så ofte som de burde, eller kleskapet. Kanskje er klærne gammel og lite vasket. Har også hørt at kroppslukten til eldre mennesker er tydeligere og annerledes. Jeg synes at mine foreldre har begynt å lukte litt "stramt". Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Men jeg tror ikke de er så nøye med å dusje eller bruke såpe hver dag. Kanskje det ikke er nødvendig hver dag. Men jeg synes noen ganger at eldre lukter, og da hjelper det vel å vaske seg og dusje, ikke minst ta på seg rene klær. Skal jeg si det til dem, eller la være? Hvordan evt si ifra om det? Det er ikke veldig ille. Men jeg selv hadde satt stor pris på å høre det. Håper aldri jeg blir likegyldig til min hygiene på meg selv. Hva mener du?
Elandrir Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 2 minutter siden, exictence skrev: Noen eldre er ikke så opptatt av hygiene (ikke alle unge heller, men nå snakker jeg om eldre). Tror kanskje enkelte ikke vasker klærne deres så ofte som de burde, eller kleskapet. Kanskje er klærne gammel og lite vasket. Har også hørt at kroppslukten til eldre mennesker er tydeligere og annerledes. Jeg synes at mine foreldre har begynt å lukte litt "stramt". Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Men jeg tror ikke de er så nøye med å dusje eller bruke såpe hver dag. Kanskje det ikke er nødvendig hver dag. Men jeg synes noen ganger at eldre lukter, og da hjelper det vel å vaske seg og dusje, ikke minst ta på seg rene klær. Skal jeg si det til dem, eller la være? Hvordan evt si ifra om det? Det er ikke veldig ille. Men jeg selv hadde satt stor pris på å høre det. Håper aldri jeg blir likegyldig til min hygiene på meg selv. Hva mener du? Merker samme tendensen hos min egen far og tror nok jeg kommer til å si ifra om det fortsetter. Hos han tror jeg det er en kombo av ikke å dusje ofte nok og også bruke klærne for lenge. 2
Forundret.. Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Jeg har gitt beskjed til min mor at hun burde bedre hygienen sin. Når folk som er glad i personen reagerer, hvordan reagerer da de som ikke har nær relasjon til vedkommende..? Jeg har brukket meg mer enn en gang av illeluktende fremmende. 5
exictence Skrevet 2. august 2016 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2016 3 minutter siden, Forundret.. skrev: Jeg har gitt beskjed til min mor at hun burde bedre hygienen sin. Når folk som er glad i personen reagerer, hvordan reagerer da de som ikke har nær relasjon til vedkommende..? Jeg har brukket meg mer enn en gang av illeluktende fremmende. Hvordan sa du det, og hvordan reagerte hun? Ja, det kan man gjerne spørre seg. Men jeg tror mine foreldre vil ta det ille opp. Tenke at jeg er hysterisk opptatt av hygiene. Min mor har f.eks sagt at det ikke er så sunt for huden å dusje hver dag. Tror hun siktet til at jeg burde ikke dusje hver dag.
Kontormus Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Generelt lukter eldre mennesker mindre stramt enn yngre. Dette tror jeg skyldes hormoner og det faktum at de er mere passive og svetter ikke så lett, unntatt at de svetter like mye på føttene når de bruker tett skotøy. At de lukter "gammel" tror jeg skyldes at de vasker tøyet for sjeldent og at de ofte er redd for utlufting for da fryser de. Innestengt lukt blir da hengende i alle husets tekstiler. Og mange kjenner ingen lukt fra seg selv, og blir derfor litt slappe mht dusjing. Og at mange føler seg utrygge på våte gulv 8
exictence Skrevet 2. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2016 2 minutter siden, Kontormus skrev: Generelt lukter eldre mennesker mindre stramt enn yngre. Dette tror jeg skyldes hormoner og det faktum at de er mere passive og svetter ikke så lett, unntatt at de svetter like mye på føttene når de bruker tett skotøy. At de lukter "gammel" tror jeg skyldes at de vasker tøyet for sjeldent og at de ofte er redd for utlufting for da fryser de. Innestengt lukt blir da hengende i alle husets tekstiler. Og mange kjenner ingen lukt fra seg selv, og blir derfor litt slappe mht dusjing. Og at mange føler seg utrygge på våte gulv Jeg håper og tror at det er det du sier. Synes at det er ille å tenke på at kroppene våre skal lukte mer "stramt" når man blir eldre. Forklaringen din høres logisk og riktig ut. Tror og mange ikke merker selv at de lukter noe. Så tenker de ikke over det. 2
Forundret.. Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 7 minutter siden, exictence skrev: Hvordan sa du det, og hvordan reagerte hun? Ja, det kan man gjerne spørre seg. Men jeg tror mine foreldre vil ta det ille opp. Tenke at jeg er hysterisk opptatt av hygiene. Min mor har f.eks sagt at det ikke er så sunt for huden å dusje hver dag. Tror hun siktet til at jeg burde ikke dusje hver dag. Jeg sa det rett ut at hun luktet ubehagelig og at jeg hadde reagert på det et par ganger allerede så kanskje hun burde bedre den personlige hygienen sin. Så ikke noe grunn til å pakke det inn. Hun ble litt forfjamset. Og begynte å forbedre seg. De fleste vet jo at eldre ofte begynner å lukte mer enn før. Noen av dem har kanskje overvekt som fører til at enkelte områder er vanskeligere å komme til og som begynner å lukte osv. Altså, kroppen endrer seg og da må man endre hygienen etter det. 2
exictence Skrevet 2. august 2016 Forfatter #8 Skrevet 2. august 2016 @Forundret, så bra av deg. Fint av din mor å ta deg på alvor og gjøre noe med det. Har hun sagt noe om det at du sa det?
Forundret.. Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 Hun har ikke sagt noe om det i ettertid. Men det har andre derimot gjort, andre som har lagt merke til forbedringen. Nå har jeg alltid vært den som sier i fra om sånt. Det er jo bare til å sette seg i situasjonen selv, ville du at folk skulle sagt fra slik at du kunne forbedre problemet eller ville du foretrukket at de lot være mens de følte ubehag rundt deg? 1
exictence Skrevet 2. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2016 15 minutter siden, Forundret.. skrev: Hun har ikke sagt noe om det i ettertid. Men det har andre derimot gjort, andre som har lagt merke til forbedringen. Nå har jeg alltid vært den som sier i fra om sånt. Det er jo bare til å sette seg i situasjonen selv, ville du at folk skulle sagt fra slik at du kunne forbedre problemet eller ville du foretrukket at de lot være mens de følte ubehag rundt deg? Så fint. Jo, selv hadde jeg likt at noen sa ifra.
Kontormus Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 37 minutter siden, exictence skrev: Jeg håper og tror at det er det du sier. Synes at det er ille å tenke på at kroppene våre skal lukte mer "stramt" når man blir eldre. Forklaringen din høres logisk og riktig ut. Tror og mange ikke merker selv at de lukter noe. Så tenker de ikke over det. For dem er vel ikke tøyet skittent før det er skikkelig flekkete. Mange er oppdratt til å spare på alt, så unødig vasking utgår. Mange eldre liker også de tunge gardinene sine, og andre tekstildraperier de har ved dører og på senger. Disse henger der i årevis og samler støv, hvilket en godt kan kjenne hos de som har mye av slikt
Forundret.. Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 (endret) exictence; Samme her Greia er jo den at en mener det godt og sier det med kjærlighet og respekt ovenfor personen. En slenger det ikke ut mens en lager grimaser og holder seg for nesa. Endret 2. august 2016 av Forundret.. 1
Arabella Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Hvor gamle er disse menneskene dere snakker om?
exictence Skrevet 2. august 2016 Forfatter #14 Skrevet 2. august 2016 17 minutter siden, Arabella skrev: Hvor gamle er disse menneskene dere snakker om? Mine foreldre er over 70
Arabella Skrevet 2. august 2016 #15 Skrevet 2. august 2016 (endret) OK. Jeg spurte fordi noen skrev om at mange gamle hadde tunge gardiner og forheng som bare hang der og samlet støv. De ble aldri tatt ned og vasket osv. . Dessuten var de eldre slurvete med sin egen hygiene. Slikt forbinder jeg gjerne med mye eldre personer enn 70-åringer. Endret 2. august 2016 av Arabella 4
Gjest Sly Skrevet 2. august 2016 #16 Skrevet 2. august 2016 Hvis man skal få beskjed om at man lukter vondt eller har dårlig ånde eller noe slikt er det vel best at man får høre det fra familien. Det er mye mer pinlig om noen utenfor familien sier i fra om det. Det er vel bare å si det rett ut at det lukter stramt og blir de sure der og da så går det nok fort over.
Veslefrikk Skrevet 2. august 2016 #17 Skrevet 2. august 2016 Vi har en eldre dame boende på gården her, hun var hushjelp her i hele voksenlivet sitt og har fått liv til å bli boende så lenge hun vil etter det. Hun har begynt å lukte veldig stramt og gammelt i det siste og jeg har tenkt veldig på hvirdan jeg skal si det uten å såre henne, men det løste seg elegant kan man si; En av de minste ungene sa plutselig til henne at hun luktet skikkelig vondt, men at hun ikke måtte være lei seg fordi det var fordi hun var blitt gammel. Og da blir det akkurat som gulost som mugner når den blir gammel . Jeg hadde lyst til å synke i jorden, men lot som jeg ikke hadde hørt noe og hun skjønte hva minsten mente og har bedret seg veldig. Nå lukter hun frisk og godt og jeg passer på å gi komplimenter for hvor godt hun lukter, stadig vekk. 3
exictence Skrevet 2. august 2016 Forfatter #18 Skrevet 2. august 2016 44 minutter siden, Veslefrikk skrev: Vi har en eldre dame boende på gården her, hun var hushjelp her i hele voksenlivet sitt og har fått liv til å bli boende så lenge hun vil etter det. Hun har begynt å lukte veldig stramt og gammelt i det siste og jeg har tenkt veldig på hvirdan jeg skal si det uten å såre henne, men det løste seg elegant kan man si; En av de minste ungene sa plutselig til henne at hun luktet skikkelig vondt, men at hun ikke måtte være lei seg fordi det var fordi hun var blitt gammel. Og da blir det akkurat som gulost som mugner når den blir gammel . Hi, hi, ja, det var litt voldsomt, men greit samtidig. 44 minutter siden, Veslefrikk skrev: Jeg hadde lyst til å synke i jorden, men lot som jeg ikke hadde hørt noe og hun skjønte hva minsten mente og har bedret seg veldig. Nå lukter hun frisk og godt og jeg passer på å gi komplimenter for hvor godt hun lukter, stadig vekk. Så bra at du gir komplimenter når hun lukter godt. Det er veldig bra og motiverende. Det er en veldig lur måte å komme inn på det også at å si hvor godt vedkommende lukter når hn faktisk har tatt en dusj og stelt seg fint. Så motiverer det til å gjøre det oftere.
Kontormus Skrevet 2. august 2016 #19 Skrevet 2. august 2016 1 time siden, Arabella skrev: OK. Jeg spurte fordi noen skrev om at mange gamle hadde tunge gardiner og forheng som bare hang der og samlet støv. De ble aldri tatt ned og vasket osv. . Dessuten var de eldre slurvete med sin egen hygiene. Slikt forbinder jeg gjerne med mye eldre personer enn 70-åringer. Det var jeg som skrev det. Og da er de somt oftest så gamle at de ikke lenger klarer å ta dem ned selv, for vaske dem. 80+... ☺ 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #20 Skrevet 2. august 2016 Jeg har gått å lurt på det samme selv i sommer. Vi pusser opp huset vårt og mamma er så grei å lar oss bo her hos ho imens. Jeg har lenge kjent at det lukter direkte vondt av ho (noen år) men har jo regnet med at hun dusjer og vasker seg, klær etc. Det gjør hun ikke. Dusjer virkelig hver 8-10 dag og alt tøyet går i maskinen på fin vask. Dama er 74 år, men sprek. Svær hage som ho holder på stell selv, trim med venninnene to ganger i uka og hver morgen går hun en lang tur med nabo dama. Hun har hatt kreft og bruker nå ikke deodorant?? Har ikke spurt hvorfor på ett par år, men mener å huske at hun sa det var pga kjemikaler. Barberer seg heller ikke under armene. Når vi går tur sammen og jeg er kanskje en - to meter bak hun og det kommer motvind så kjenner jeg lukta godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å si noe for jeg har prøvd å manne meg opp de siste ukene men det blir vanskelig med den dama der... Uff, blir kvalm av å lese gjennom her 😂 Anonymkode: 615bd...678 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå