AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Hei! Er ei jente på 20 år, har samboer og går på skole. Vi vil gjerne ha barn, men det at jeg går på skole hindrer meg litt. Jeg er ferdig med første året mitt, så jeg har to år igjen.. Vi har leilighet og bil, samt at mannen har god jobb, så alt er på plass. Det jeg lurer på er om det er flere som har fått barn i studietiden sin? Setter pris på seriøse svar, takk Anonymkode: 282c5...e47
Pås Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Helt sikkert flere som har fått barn når de studerte, men sikkert ikke så mange som planlegger det... "så alt er på plass.", nei det er det ikke så lenge du ikke er ferdig med utdannelsen din! 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Få gjort studiene dine ferdig og kom deg i jobb før du begynner å planlegge barn. Noe annet er galskap. Anonymkode: 21194...587 8
Selise Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Har ei venninne som hadde en hun studerte med - hun fikk 2 barn i løpet av bachelorperioden og gikk ut med A i snitt. Alt er mulig, men du må virkelig være dedikert. Og så klart, kommer jo veldig an på hvordan barna dine blir. Vil nok anbefale deg å bli ferdig med studiene først, for husker selv at eksamensperiodene er krevende. Spesielt når bachelorperioden startet. Og du er bare 20 år, du har god tid. Skjønner hvordan du tenker og sånn, for har alltid vært veldig klar for barn selv. Men merker nå i ettertid at jeg er glad studiene ble prioritert de årene Da får dere også et par år til å vokse på. 1
asterix Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Jeg for min del synes det var helt supert å få barn mens jeg studerte. Hadde en mye mer avslappet hverdag da enn i jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Er jo kanskje lurt om du går på skole få det ferdig først, men det er jo opp til deg. Men er du i et stabilt forhold, så aldersmessig er ikke det for tidlig nei. Anonymkode: 6649c...f01
Forundret.. Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Jeg ville nå jobbet minst et år og to først, slik at jeg lettere ville kommet tilbake i arbeid etterpå. Og ikke minst fått rett på foreldrepenger i permisjonstiden. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 Jeg har en venninne som fikk 2 barn (planlagt) i løpet av studiene. Mannen hadde god jobb, og de eide rekkehus og bil. Hun har alltid sagt at hun syntes det var helt supert. Hun hadde mer tid til barna (lange ferier) og det er gode økonomiske fordeler. Anonymkode: 4b770...e29 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 Hvor lenge har dere vært sammen? Anonymkode: 6f663...654 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Få gjort studiene dine ferdig og kom deg i jobb før du begynner å planlegge barn. Noe annet er galskap. Anonymkode: 21194...587 Tull. Det handler om selvdisiplin. Jeg fikk min første som 21. Hun kom på våren og høsten begynte jeg på nettstudier+kveldskole (da var hun 4 mnder), før hun kom hadde jeg jobbet da, så fikk utbetalt full mammaperm. Jeg måtte ta opp fag fra VGS (strøk en eksamen og ville ha litt høyere karakterer). Jeg hadde ikke vært sammen med typen et år en gang. I dag er vi fremdeles sammen. Vi eide leilighet og hadde bil. Jeg var heldig med en rolig baby, men det var virkelig ikke et problem. Jeg leste når hun sov eller når pappen kom hjem fra jobb og tok hun litt ut eller jeg dro på skolen/biblioteket. Nå studerer jeg sisteåret som sosionom og hun er i barnehage på dagen. Jeg vil si det har gått overraskende bra! Mannen har blitt ferdig med sin utdanning. Du får en del støtte med barn og det finnes studentbarnehage. Vi har aldri hatt det trangt økonomisk heller. På det "verste" hadde vi utbetalt 25k til sammen. Ikke hør på de som faktisk ikke vet hva de snakker om. Så lenge du vet at du kommer til å klare å fokusere på skolen og familien istedenfor festing og reising så går det bra. Folk har fordommer mot unge mødre, men det handler om deg som person. Du er ikke 16 år, og så lenge du er villig til å gi opp litt av ditt eget liv så vil jeg virkelig anbefale deg det Anonymkode: b3989...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 Hei! Vi er i ganske så lik situasjon, jeg er også 20, har to år skole igjen og har kjæreste, hus og bil. Og nå er jeg gravid. Ja det kommer til å sette skolen litt på vent, men det er dette jeg vil Anonymkode: 95c87...4cb
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Alt er ikke plass fordi typen din akkurat nå har en god jobb og dere bor i en leilighet. Du er fortsatt på skolebenken og nettopp ferdig med tenåra.. Anonymkode: 3e156...bcf
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #14 Skrevet 2. august 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Det handler om selvdisiplin. Jeg fikk min første som 21. Hun kom på våren og høsten begynte jeg på nettstudier+kveldskole (da var hun 4 mnder), før hun kom hadde jeg jobbet da, så fikk utbetalt full mammaperm. Jeg måtte ta opp fag fra VGS (strøk en eksamen og ville ha litt høyere karakterer). Jeg hadde ikke vært sammen med typen et år en gang. I dag er vi fremdeles sammen. Vi eide leilighet og hadde bil. Jeg var heldig med en rolig baby, men det var virkelig ikke et problem. Jeg leste når hun sov eller når pappen kom hjem fra jobb og tok hun litt ut eller jeg dro på skolen/biblioteket. Nå studerer jeg sisteåret som sosionom og hun er i barnehage på dagen. Jeg vil si det har gått overraskende bra! Mannen har blitt ferdig med sin utdanning. Du får en del støtte med barn og det finnes studentbarnehage. Vi har aldri hatt det trangt økonomisk heller. På det "verste" hadde vi utbetalt 25k til sammen. Ikke hør på de som faktisk ikke vet hva de snakker om. Så lenge du vet at du kommer til å klare å fokusere på skolen og familien istedenfor festing og reising så går det bra. Folk har fordommer mot unge mødre, men det handler om deg som person. Du er ikke 16 år, og så lenge du er villig til å gi opp litt av ditt eget liv så vil jeg virkelig anbefale deg det Anonymkode: b3989...7c0 Tusen takk for svar! Setter stor pris på det! Når det gjelder mammaperm, hvor lenge må en ha jobba for å få full utbetaling? Anonymkode: 282c5...e47
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #15 Skrevet 2. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi er i ganske så lik situasjon, jeg er også 20, har to år skole igjen og har kjæreste, hus og bil. Og nå er jeg gravid. Ja det kommer til å sette skolen litt på vent, men det er dette jeg vil Anonymkode: 95c87...4cb Takk for svar Godt å se at det er flere som vil begynne i studietiden! Lykke til framover! Anonymkode: 282c5...e47
Gjest Boxee Skrevet 2. august 2016 #16 Skrevet 2. august 2016 Jeg fikk mitt første barn da jeg var 20. Begynte på en bachelor da babyen var fire uker. Det har vært veldig tungt til tider, spesielt ettersom det er mye praksis på mitt studie. Har klart alle eksamener uten å måtte ta de opp igjen, dog med varierende resultater. Dersom du vet at du har nok viljestyrke og nok ressurser rundt deg til å klare hverdagen med både barn og studier så er det jo bare å kjøre på. Hadde selv kun leilighet, studiekompetanse, dårlig bil, og samboer som var lærling da vi fikk førstemann. Nå nesten fire år etter har vi eget hus, nesten ferdig med bachelorgrad, gode biler, samboer med fagbrev og barn nummer to på vei. Alt går så lenge man er motivert. Noen mener kanskje vi er dumme som får to barn planlagte før min utdannelse er ferdig, men det var det som var rett for oss.
Gjest Boxee Skrevet 2. august 2016 #17 Skrevet 2. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Setter stor pris på det! Når det gjelder mammaperm, hvor lenge må en ha jobba for å få full utbetaling? Anonymkode: 282c5...e47 Mener det er 6 av de 10 siste mnd før termin.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #18 Skrevet 2. august 2016 Jeg gikk ut med A i snitt som alenemor. Fikk barn på 1. året. Det dere vil klare får dere til, og dersom dere ikke klarer det, så går det likevel pga kjærlighet til barnet. Deres avgjørelse Anonymkode: 7ec99...163
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #19 Skrevet 2. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Setter stor pris på det! Når det gjelder mammaperm, hvor lenge må en ha jobba for å få full utbetaling? Anonymkode: 282c5...e47 Det er vel strengt tatt ingenting som heter "full utbetaling" når det gjelder foreldrepenger, men du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjon får du tilsvarende utbetalt. Litt andre regler for studenter med foreldrestipend fra lånekassen, men det finner du på nett. Synes det er hakket mer interessant hvor lenge dere har vært sammen enn hvor gamle dere er? Anonymkode: 60a9a...bc1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #20 Skrevet 3. august 2016 Dette er noe dere to må tenke godt gjennom og finne ut av selv. Selv er jeg et par år eldre, men prøver å få barn nå mens jeg er student. På mitt studie har vi en dag i uka uten forelesning og vi har stort sett korte dager. For meg er det kjempegunstig å bli gravid som student. Man er mye mer fri enn som arbeidstaker, jeg har mye kortere dager, jeg kan disponere dagen mer som jeg vil (kan feks lese kveldstid) og jeg har rett og slett tid/overskudd nå som jeg ikke kommer til å ha som nyutdannet i full jobb. Som student har heg kun ansvar for meg selv, slik blir det ikke når jeg er ferdigutdannet.. Det eneste som er fordel med å være i jobb er mer penger og at far får rett til permisjon. Dette er selvsagt to viktige fordeler, men vi ønsker barn nå. Hos oss er samboer noen år eldre enn eg og har fast jobb. Anonymkode: a08d9...466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå