AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Jeg har sluttet med prevensjon, og har sannsynligvis EL i starten av neste uke. Når bør jeg da starte med folat? Med en gang? Ved EL? Eller bør jeg vente en mnd siden syklusen ikke er helt på plass enda? Er det noe annet jeg bør være obs på så tidlig i prøvingen? Anonymkode: 8ebcc...d28
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Man kan begynne med folat fra man planlegger graviditet og helst 3 mnd før. Jeg begynte å ta fra jeg sluttet på prevensjon. Anonymkode: ab188...8d3 1
lunamuna Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Helst 3 måneder før man blir gravid. Så, så fort som mulig, med andre ord. 1
Ruccula Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Folat skal man begynne med 3 mnd før planøagt graviditet
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sluttet med prevensjon, og har sannsynligvis EL i starten av neste uke. Når bør jeg da starte med folat? Med en gang? Ved EL? Eller bør jeg vente en mnd siden syklusen ikke er helt på plass enda? Er det noe annet jeg bør være obs på så tidlig i prøvingen? Anonymkode: 8ebcc...d28 For 3 måneder siden. Eller vente i tre måneder med å bli gravid om du starter med folat i dag. Anonymkode: 1420e...f67
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: For 3 måneder siden. Eller vente i tre måneder med å bli gravid om du starter med folat i dag. Alternativt gå,til legen og få målt folatveridene dine i blodprøve. Anonymkode: 1420e...f67 Anonymkode: 1420e...f67
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 TS her. Takk for svar! Planen var å starte prøvingen i oktober/november, men siden vi egentlig vil ha barn om våren/sommeren innså vi at det bare er å sette igang. Folat er kjøpt inn, så da får jeg starte med en gang! Anonymkode: 8ebcc...d28
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Okay, nå er jo folat et B-vitamin, og som kjent er disse vannløselige. De lagres derfor ikke i kroppen, overskudd skilles ut med urin. At det anbefales med folat fra før prøving må være fordi det er veldig viktig å ha nok fra dag 1 av graviditet. Og mange vet jo ikke akkurat når de blir gravide. Så iaf lurt i det man slutter på prevensjon. Heldigvis er det jo bare å starte snarest mulig og huske å ta hver dag. Anonymkode: 95808...cff 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sluttet med prevensjon, og har sannsynligvis EL i starten av neste uke. Når bør jeg da starte med folat? Med en gang? Ved EL? Eller bør jeg vente en mnd siden syklusen ikke er helt på plass enda? Er det noe annet jeg bør være obs på så tidlig i prøvingen? Anonymkode: 8ebcc...d28 3 mnd før prøving til 3 mnd inn i svangerskapet. Anonymkode: 00c5e...4f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 Folat er viktig fordi de har oppdaget link mellom folatmangel og bl.a ryggmargsbrokk. Dette er såpass viktig at de anbefaler å bygge opp reservene før man blir gravid. Etter man blir gravid er det ennå mer å følge. Noen vaner kan være greit å få inn tidlig. Magnesium, kalsium, sink og et godt inntak av proteiner er viktig for celledelingen tidlig i svangerskapet. Jern er viktig fordi blodvolumet ditt øker i svangerskapet, C-vitaminer hjelper på opptaket av jern. Reduser koffein til et par kopper kaffe/te om dagen eller et par glass cola/pepsi om dagen. Unngå oster som ikke er pasteuriserte, kjøtt som ikke er gjennomstekt, grønnsaker som ikke er vasket. Unngå alkohol og tobakk. Fet fisk er bra osv. Alkohol og tobakk kan påvirke fertiliteten negativt, det samme kan viktige mineralmangler eller vitaminmangler. Jeg tok "alle" kosttilskuddene jeg trengte også som gravid i prøvetiden, men jeg drakk litt i sosiale lag i blant og spiste gode oster og røde biffer før jeg ble gravid. Tommelfingerregelen vil være å leve så sunt du kan. Anonymkode: 54361...01a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #12 Skrevet 4. august 2016 TS her! Takk for gode svar! I dag har jeg vært hos legen. Da ba jeg samtidig om å få sjekket at jeg hadde nok folat. Legen sa at det var helt unødvendig så lenge jeg tok folattilskudd en uke eller to før eggløsning. Man blir anbefalt å starte med det 1 mnd før man planlegger å bli gravid i Norge. Anonymkode: 8ebcc...d28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå