evelynn Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Har nettop kjøpt el-sykkel og sykler til jobben og er sååååå fornøyd med denne løsningen (med tog og t-bane tar det ca. 1 time, mens med sykkel ca. 40 min og jeg bekymrer meg ikke om toget er i rute denne dagen). Så nå vurderer å sykle om vinteren også. Er det noen her som har en erfaring med dette? Trenger litt råd. Ikke klær kanskje - det tror jeg klarer selv, men om sykkel. Blir den veldig sliten etter vinter sykling? Må den forberedes til vintersesongen på en spesielt måte (smør eller lignende)? Hva med piggdekk? Noen tips?
prt90 Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Kommer litt an på hvor i landet du bor, men Med gode vinterdekk er det vanligvis ikke noe problem med vanlig sykkel ihvertfall. Med eksykkel må du nok regne med endel dårligere rekkevidde på batteriet når det er kaldt
evelynn Skrevet 2. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2016 (endret) Jeg bor i Oslo og sykkler 17 km en vei, så 34 daglig, og jeg kan lade batteriet hver dag, dette ikke er et problem. Jeg bare lurer på om det blir store skader på sykkelen etter vintersesongen (f.eks rust osv.), hørte at vinteren - med søl, salt, frost - kan øddelge sykkel. Endret 2. august 2016 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 Største problemet om vinteren er alt saltet som blir brukt rundt om kring. Dette sliter på sykkelen. Det aller beste er å vaske sykkelen etter hver tur, men dette er ikke alltid praktisk mulig. Det nest beste er i det minste å spyle sykkelen etter hver tur, men dette er heller ikke alltid praktisk mulig. Du bør i det minste vaske sykkelen en gang i uka dersom du sykler (tilnærmet) daglig. Når det gjelder piggdekk eller ikke avhenger dette av forholdene der du sykler. Det finnes mange forskjellige typer piggdekk fra de enkleste med noen få pigger som ruller nesten like godt som vanlige dekk, men ikke har like godt feste på is, til hardcore piggdekk som gir feste på all tenkelig underlag. En velassortert sykkelbutikk kan veilede deg slik at du får et dekk som passer din bruk. Bruker selv piggdekk på vinteren og kan absolutt anbefale dette. Du slipper da å bekymre deg for om det er is under snøen og du kan sykle tilnærmet på samme måte som når det er bart. Anonymkode: 3b722...7e4
prt90 Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 20 timer siden, evelynn skrev: Jeg bor i Oslo og sykkler 17 km en vei, så 34 daglig, og jeg kan lade batteriet hver dag, dette ikke er et problem. Jeg bare lurer på om det blir store skader på sykkelen etter vintersesongen (f.eks rust osv.), hørte at vinteren - med søl, salt, frost - kan øddelge sykkel. I Oslo er det definitivt ikke noe problem å sykle hele vinteren. Kjøp deg gjerne noen skikkelige piggdekk. Noe slikt https://www.xxl.no/schwalbe-testvinnende-marathon-winter-240-piggdekk/p/1091693_2_style holder sikkert fint til en elsykkel. Har aldri fått noen skader på mine sykler pga vintersykling, tror det aller meste på en skikkelig sykkel er rimelig rustfritt.
evelynn Skrevet 3. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 3. august 2016 Takk for svar. Har snakket med mannen min (han sykkler mye, men ikke om vinteren) og han sa, at allerede i oktober er det så kald og ubehaglig å sykkle, at jeg gir meg opp senest på sluten av oktober vel, får se...
Grønt blad Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 Anbefaler deg å prøve vintersykling, det er faktisk minst litt gøy som sommersykling. Ha noen gode votter, og varme klær, så er det null problem, i alle fall ned til 10-12 minus. Jeg synes det er for kaldt i ansiktet og lungene å sykle når det er kaldere enn det, men det er en smakssak. Jeg har opplevd at girene kan fryse/fuske litt når det blir flere minusgrader, men dette er noe en sykkelbutikk kan hjelpe deg med. Få også hjelp til å velge riktige piggdekk, så går du en flott vintersyklingsesong i møte! 1
makkapakka Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 jeg syns det er litt skummelt når det kommer frost på iallefall med vanlige dekk det er ikke bremselengde det står på men sykkelen bikker sidelengs når det er glatt så jeg ble redd for "lårhalsen" liksom. Selv om jeg var utstyrt med rikelig refleksvest og lys så er ikke bilistene like våkne ved kryssing av vei og det er mørkt og dårlig vær i tillegg det blir ekkelt. ps. når vi hadde rikelig med snøfall over en natt og jeg så en kollega med sykkelen over skuldra på vei til jobb, er det på tide å parkere sykkel og ta tog syns nå jeg.
evelynn Skrevet 3. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 3. august 2016 24 minutter siden, makkapakka skrev: jeg syns det er litt skummelt når det kommer frost på iallefall med vanlige dekk det er ikke bremselengde det står på men sykkelen bikker sidelengs når det er glatt så jeg ble redd for "lårhalsen" liksom. Selv om jeg var utstyrt med rikelig refleksvest og lys så er ikke bilistene like våkne ved kryssing av vei og det er mørkt og dårlig vær i tillegg det blir ekkelt. ps. når vi hadde rikelig med snøfall over en natt og jeg så en kollega med sykkelen over skuldra på vei til jobb, er det på tide å parkere sykkel og ta tog syns nå jeg. Heldigvis er det en separert sykkelvei nesten fra huset mitt til sentrum, og da sykler jeg langs elva, på veien helt uten biler, så det går nok bra. Eller kanskje ikke? Lo ikke merke til hvordan sykkelveier ser ut om vinteren, kanskje det ligger mye snø og gjørme der? Men sykkelen over skuldra vel... sykkelen min veier 21 kilo (plus klær, kosmetik og alt som jeg trenger for å forberede meg på jobben, so blir det 25 kilo sikkert) og jeg veier litt over 50 kilo :))
Gjest Tigress Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 Sykkelen blir skikkelig sliten av saltet, så eg støttar det som blei skrive om å vaske sykkelen i alle fall kvar veke. Eigentleg held det å spyle, men problemet er ofte at då fryser alt på sykkelen fast... Eg vil tilrå å ha sykkelen ståande ein frostfri plass, både med tanke på batteriet, og for å halde gir og bremser i stand - dei frys... Før vintersesongen ville eg sett inn sykkelen til service, særleg med tanke på å få olja opp alt som helst ikkje skal fryse... Oslo kommune satsar på vintersykling, og har ein del prioriterte sykkelvegar som det brøytar før det meste anna. Sjekk ut nettsidene deira!
evelynn Skrevet 4. august 2016 Forfatter #11 Skrevet 4. august 2016 (endret) 15 timer siden, Tigress skrev: Oslo kommune satsar på vintersykling, og har ein del prioriterte sykkelvegar som det brøytar før det meste anna. Sjekk ut nettsidene deira! Det er god å vite, takk! Og sykkelen blir stående inne - hjemme står den inne, i gangen, og på kontoret parkerer jeg rett ved pulten :). Om vinteren skal det sikkert dryppe av den, så da må jeg finne et bedre sted, uten teppe - men fortsatt inn på kontoret, så det går nok greit. Endret 4. august 2016 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #12 Skrevet 4. august 2016 19 timer siden, evelynn skrev: Takk for svar. Har snakket med mannen min (han sykkler mye, men ikke om vinteren) og han sa, at allerede i oktober er det så kald og ubehaglig å sykkle, at jeg gir meg opp senest på sluten av oktober vel, får se... Trikset er å komme i gang med syklingen før det blir for kaldt. Hvis du er i gang å sykler på høsten når temperaturen gradvis synker vender du deg til dette og temperaturen er ikke noe problem. Anonymkode: 3b722...7e4 2
evelynn Skrevet 4. august 2016 Forfatter #13 Skrevet 4. august 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trikset er å komme i gang med syklingen før det blir for kaldt. Hvis du er i gang å sykler på høsten når temperaturen gradvis synker vender du deg til dette og temperaturen er ikke noe problem. Anonymkode: 3b722...7e4 Samme som med bading i fjord om vinteren min venninne gjør det, og sa, at hvis man ønsker å begynne, anbefaler hun å begynne allerede nå, og fra nå av, bade 1-2 ganger i uka så det går nok greit om vinteren da.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #14 Skrevet 4. august 2016 Du har fått mange gode tips alt, men jeg vil gjerne komme med noen jeg og. Om vinteren er det viktig at sykkelen er i orden, så få en grundig sjekk av gir, bremser og kjede, samt rens og stell av disse. Om du ikke er veldig sykkelkyndig er det nok lurt å overlate dette til et verksted, siden sykkelen din er ganske dyr. Spør samtidig verkstedet om de har noen råd til stell av sykkelen om vinteren, og skriv ned rådene. Sykkelverksteder har stor pågang når vinteren kommer, så vær ute i god tid. Forsøk å ordne deg slik at du kan spyle sykkelen ofte, så får du bort saltet. Kjøp en slik dings du kjører kjedet gjennom for å rense det, og bruk den minst en gang i uka. Husk å ta på ny olje etterpå. Ved lave temperaturer trenger du ofte en annen kjedeolje enn om sommeren, spør på en sykkelbutikk hva slags olje som egner seg om vinteren. Smør girene jevnlig, få eventuelt sykkelverkstedet til å vise deg hvordan. Gode hansker er viktig. Noen ganske tynne til høsten, tykkere til vinteren og polvotter til de kaldeste dagene. Det er veldig viktig at de er vindtette. En eller flere buffer er fine til å ha under hjelmen og til å beskytte ansiktet. Jeg foretrekker ull foran munnen, for den er varm selv når den blir våt eller fryser pga pusten. En tynn ullue til å ha under hjelmen når det er veldig kaldt er lurt. Husk beina, dunjakke og jeans fører bare til iskalde lår og veldig varm overkropp. Knærne er også mer utsatt for skader om de er veldig kalde, en buff på hvert kne kan ofte hjelpe om det bare er litt kaldt. Om høsten er det lurt å ha regnklær som puster, så du ikke blir så klam. Du bør også ha vanntette trekk til skoene, vanntette sko eller mulighet for å bytte sko og sokker på jobb. Du trenger friksjon både til å bremse og til å svinge. På is er friksjonen ofte begrenset, det er ikke sikkert du har nok friksjon til å gjøre begge deler samtidig. Snø oppå is kan være veldig glatt, uansett hvor gode piggdekk du har. Vær obs ved slike forhold. Piggdekkene får mye bedre feste når du sitter enn når du står, så hold deg på setet. Vær forsiktig når du går av sykkelen. Selv om sykkelen har godt feste på holka er det ikke sikkert skoene dine har det. I 10 cm saltslaps eller 15 cm nysnø går det raskere å bære sykkelen. Ved slike forhold bør du la sykkelen stå. Det går egentlig veldig fint å sykle om vinteren. Hvis du er vant til å sykle fra før er det egentlig bare å gi sykkelen litt stell i slutten av oktober eller der omkring, bytte til piggdekk når gradestokken vipper under null og fortsette å sykle som før. Anonymkode: 1fb52...4fe 2
Gjest Tigress Skrevet 4. august 2016 #15 Skrevet 4. august 2016 Og i tillegg vil jeg tipse om slike hummerhansker, det er ein slags trefingersvott, der tommelen sjølvsagt har eiga "finger", og der peike- og langfingeren bur saman, og ring- og veslefingeren bur saman. Utruleg mykje varmare enn hanskar, og mykje lettare å gire og bremse med enn ein vanleg vott. Spyling er eigentlig hovudproblemet, kor finn ein spylestasjonar som ingen har herpa, tru?
evelynn Skrevet 4. august 2016 Forfatter #16 Skrevet 4. august 2016 (endret) Takk for alle tips. Nå begynner jeg å tenke, at det er faktisk ikke så god ide å sykkle om (kommende) vinteren. Jeg vil sikkert ikke ha tid til å stelle sykkelen ordentlig på grunn av to små barnehagebarn og mannen som jobber sent, så jeg sitter med barna alene helt til sovetiden (henting, middag, lek, bading osv). Og selve spyling blir problematisk - ikke å nevne alle andre ting som må gjøres veldig ofte. Kanskje når ungene blir littstørre, får jeg mer tid til meg selv og sykkelen min Men vil sikkert sykkle så lenge som mulig så alle tipsene (spesielt om klær) kommer sikkert til nyte. Endret 4. august 2016 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #17 Skrevet 4. august 2016 24 minutter siden, evelynn skrev: Takk for alle tips. Nå begynner jeg å tenke, at det er faktisk ikke så god ide å sykkle om (kommende) vinteren. Jeg vil sikkert ikke ha tid til å stelle sykkelen ordentlig på grunn av to små barnehagebarn og mannen som jobber sent, så jeg sitter med barna alene helt til sovetiden (henting, middag, lek, bading osv). Og selve spyling blir problematisk - ikke å nevne alle andre ting som må gjøres veldig ofte. Kanskje når ungene blir littstørre, får jeg mer tid til meg selv og sykkelen min Men vil sikkert sykkle så lenge som mulig så alle tipsene (spesielt om klær) kommer sikkert til nyte. Min første vinter syklet jeg på sommerdekk (var bare litt ekstra forsiktig, og falt kun én gang (ikke hardt)), jeg spylte aldri sykkelen (før våren kom) og oljet ikke gir eller kjede. Når det var flere minusgrader fungerte riktignok giret dårlig, men siden det stod i et middels tungt gir, gikk det likevel. Lærte om bekledning ved erfaring om hva som fungerte godt og dårlig. Alle tipsene du får er der for å gi deg en best mulig sykkelvinter. Synes det er flott at du vil sykle så lenge som mulig! Ikke la minusgradene stoppe deg, og du kan alltids utvide sykkelsesongen til å bli helårig ved en senere anledning. Anonymkode: 291d8...dce
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #18 Skrevet 4. august 2016 Som en mellomting kan du sykle når det er bart og tørt føre om vinteren. Det er saltet som gjør at det blir mer vedlikehold om vinteren. Lar du være å sykle når det er saltsørpe slipper du unna mye vedlikehold. Her i Vestfold som jeg sykler om vinteren er det for det meste tørre veier om vinteren, men har fått inntrykk av at Oslo dessverre er veldig ivrige på å bruke salt. Anonymkode: 3b722...7e4
Wiggins Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 Jeg ser du har fått mange gode råd om å vaske sykkelen ofte for å få av saltet osv. Jeg har imidlertid et par tips mht bekledning. Det største problemet med å sykle om vinteren er at man blir kald på fingrene hvis det er skikkelig kaldt. Med gode hansker blir du ikke fullt så kald. Jeg vil anbefale en av disse to: http://fast-bikes.no/e-vendo.php?SessionId=&a=article&ProdNr=Gonso10057&p=1029 http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?SessionId=&a=article&ProdNr=GON37780&p=1038 Ellers bør du ha sokker med ullsåle (Safa eller Ullvang) og en litt tykkere buf under hjelmen, samt en buf rundt halsen. Du kan også vurdere å ha en superundertrøye på overkroppen.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 På de virkelig kalde dagene er "bar mitts"/"bike mittens" genialt for å holde fingrene varme. Gjør et Google bildesøk så ser du hva dette er. XXL har en billig variant som fungerer ypperlig. Ser ikke veldig smart ut, men de fungerer. Anonymkode: 3b722...7e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå