Gå til innhold

Er Familievernkontoret obligatorisk for par som skal skilles?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at Familievernkontor tilbyr interessante kurs holdt av psykologer og i samarbeid med Modum Bad, f.eks "Fortsatt foreldre".

Er Familievernkontor obligatorisk for par som vil skilles? 

Anonymkode: 70663...dca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja desverre.

Anonymkode: cbde0...c02

Skrevet

Så til og med hvis en av partene er utro, voldelig eller noe slikt og en vil skilles så er man nødt til å stille opp på noe slikt? 

AnonymBruker
Skrevet

Kun obligatorisk for par med barn under 16 (12?)

Anonymkode: f6155...809

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun obligatorisk for par med barn under 16 (12?)

Anonymkode: f6155...809

Dette!!!

Ikke obligatorisk hvis ikke barn er involvert...

Anonymkode: b5695...8ce

• Liker 1
Skrevet

Litt spesielt med tanke på hvor fælt noen har det før de tør ta valget om å bryte opp. 

Ser for meg verste scenario der en person og barn som er blitt fysisk og psykisk mishandlet av ektefelle skal da være nødt til å stille opp på noe slikt. Eller kan partene møte opp hver for seg kanskje?

Kan ikke se for meg at en kan bli tvunget til å sitte i samme rom og ha et møte med eks hvis det foreligger en voldsanmeldelse eller lignende.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er obligatorisk dersom man har barn under 16 år. Uansett årsak til skillsmissen, men er årsaken feks. vold / mishandling / misbruk kan man be om separat mekling.

Meklingsattesten må dere ha. Den skal sendes med seperasjonspapirene.

Anonymkode: 6343e...f86

AnonymBruker
Skrevet

jeg syns det var pyton fordi det var full krig mellom oss selvsagt, men jeg fikk da meklingsattesten og snakket aldri med dem igjen uansett hvor mye de prøvde å ringe i ettertid. (jeg syns egentlig det var værre, hvorfor de skulle prøve å kontakt etterpå en slags overvåkning de holdt på med. 

Anonymkode: 5ce52...bf8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at Familievernkontor tilbyr interessante kurs holdt av psykologer og i samarbeid med Modum Bad, f.eks "Fortsatt foreldre".

Er Familievernkontor obligatorisk for par som vil skilles? 

De nye reglene du tenker på? Om det er slik skal det gis mer rådgivning /kurs, når foreldrene ikke er enige om barnefordeling. Kall det hva du vil. Dette for å minske antall saker I retten. 

Skrevet

Par med barn, obligatorisk med 1 time. Lurt å være bestemt på hva du vil før du kommer dit. Vi hadde litt av en krig den timen vi var der, men meklingsattesten var endelig i boks. 

Skrevet

Det er obligatorisk med en time mekling om man skiller seg og har barn, men det behøver ikke foregå på familievernkontoret.

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Peter007 skrev:

De nye reglene du tenker på? Om det er slik skal det gis mer rådgivning /kurs, når foreldrene ikke er enige om barnefordeling. Kall det hva du vil. Dette for å minske antall saker I retten. 

Nei, det er det ikke.

Det er for å sikre/bidra til at det skrives en samværsavtale og at begge foreldre informeres om rettigheter og økonomiske konsekvenser.

Samt barnets rettigheter, selvsagt.

Endret av MapleSirup
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, asterix skrev:

Det er obligatorisk med en time mekling om man skiller seg og har barn, men det behøver ikke foregå på familievernkontoret.

Dette får man vel ikke informasjon om? Har hørt at man MÅ få denne meklingsattesten på Familievernkontoret. Hvor ellers? 

Alle de foreldre jeg kjenner som har brutt som har barn har møtt til obligatorisk time på Familievernkontoret.

En av disse foreldrene er advokat og husker hvordan han sukket oppgitt over den mannlige sosionom-føleri-terapeuten de hadde fått time hos...tok visst kun "hennes parti", mente han.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette får man vel ikke informasjon om? Har hørt at man MÅ få denne meklingsattesten på Familievernkontoret. Hvor ellers? 

Alle de foreldre jeg kjenner som har brutt som har barn har møtt til obligatorisk time på Familievernkontoret.

En av disse foreldrene er advokat og husker hvordan han sukket oppgitt over den mannlige sosionom-føleri-terapeuten de hadde fått time hos...tok visst kun "hennes parti", mente han.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/mekling-for-foreldre/id501555/

"Hvem er meklere?
Alle familievern- og familierådgivningskontorer
driver mekling. Men også andre kan oppnevnes
som meklere hvis det er behov for det. Derfor kan
f eks enkelte prester, advokater, tilsatte på sosialkontoret
eller andre med helse- og sosialfaglig utdanning
være godkjente meklere. Alle meklere
skal ha kunnskaper om problemer som kan oppstå
i forbindelse med skilsmissen, barns reaksjoner
på separasjon og om juridiske forhold rundt
separasjon og skilsmisse.

Du kan henvende deg til Barne-, ungdoms- og familieetaten
eller familievernet for å få vite hvor
nærmeste mekler finnes."

Jeg og eksen var til mekling hos en advokat.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Nei, det er det ikke.

Det er for å sikre/bidra til at det skrives en samværsavtale og at begge foreldre informeres om rettigheter og økonomiske konsekvenser.

Samt barnets rettigheter, selvsagt.

Det sendes to forslag om flytting med barn på høring. Det ene forslaget forsterker dagens ordning ved at det innføres meklingsplikt ved uenighet. Det andre forslaget innebærer at foreldre med felles foreldreansvar må være enige hvis barnet skal flytte med bostedsforelder til et annet sted i landet, dersom flyttingen fører til vesentlige endringer i samværsordningen. 

Det var dette jeg mente I mitt innlegg. Ikke noe annet som du antyder. 

Skrevet (endret)
40 minutter siden, Peter007 skrev:

Det sendes to forslag om flytting med barn på høring. Det ene forslaget forsterker dagens ordning ved at det innføres meklingsplikt ved uenighet. Det andre forslaget innebærer at foreldre med felles foreldreansvar må være enige hvis barnet skal flytte med bostedsforelder til et annet sted i landet, dersom flyttingen fører til vesentlige endringer i samværsordningen. 

Du refererer stadig til endringsforslagene. Det er bare forslag og ikke noe man forholder seg til. 

Jeg korrigerte svaret ditt ettersom du skrev feil ang motivet for mekling.

Ps: Å hindre bostedsforelderen å flytte innebærer også en endring av diverse trygderegler og kan derfor ikke gjennomføres uten andre regelendringer.

Endret av MapleSirup
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg kjenner et par med barn som skulle skilles og de var ikke uenige.

De var helt enige. De var enige om hver sin bolig i damme nabolag, delt bosted og 50/50. 

Likevel ble de tvunget av staten til å møte opp på en obligatorisk time ved Familievernkontoret for å få den berømte "meklingsattesten".

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner et par med barn som skulle skilles og de var ikke uenige.

De var helt enige. De var enige om hver sin bolig i damme nabolag, delt bosted og 50/50. 

Likevel ble de tvunget av staten til å møte opp på en obligatorisk time ved Familievernkontoret for å få den berømte "meklingsattesten".

Ja det stemmer. Slike har det vært mange år 

Skrevet
2 timer siden, MapleSirup skrev:

Du refererer stadig til endringsforslagene. Det er bare forslag og ikke noe man forholder seg til. 

Ps: Å hindre bostedsforelderen å flytte innebærer også en endring av diverse trygderegler og kan derfor ikke gjennomføres uten andre regelendringer.

Ja det er endringsforslag. Det har jeg også opplyst. Jeg misforstod TS.her da det menes dagens regelverk. 

Hvorvidt de nye foreslåtte endringer I Barnelova blir vedtatt og når får en se. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Hvorfor må du fortsette med han, kan du ikke gi deg! Det er alltid dere 2!

Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Ja det er endringsforslag. Det har jeg også opplyst. Jeg misforstod TS.her da det menes dagens regelverk. 

Hvorvidt de nye foreslåtte endringer I Barnelova blir vedtatt og når får en se. 

Nå må du deg, Peter, du er som broken record når det gjelder dette barne samvær , og det er det eneste du skriver om selv i tråder som ikke omhandler det i det hele tatt! Denne tråden, ja en smule,men likevel!

Det er ikke det som blir spurt om og det heller ikke hva tråden handler om!

Nå må dere gi dere!

Lag deres egen private tråd da vel,hvis dere synes det er sååå intersant å diksutere dette,enn å ødelegge tråden til TS!!

Anonymkode: caadf...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...