Gå til innhold

Endring i barnehageloven - sep og okt-barn får plass!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, nå får sep og okt-barna også rett på barnehageplass den måneden de fyller ett år (https://lovdata.no/artikkel/lover_som_trer_i_kraft_1__august_2016/1750) Er ikke dette en veldig gledelig nyhet? Ser ikke noe skriverier om det noe sted.. Regnet med mediene ville hoppe på, de har jo kjørt en del saker om at folk sliter med ett opptak i året.. 

Så, hvem skal prøve seg på en september/oktober-kid? 

Anonymkode: 3a510...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var litt oppslag om dette i januar da lovendringen kom på høring, men har vært helt tyst nå når den ble vedtatt. Enig i at det er rart at media ikke har grepet fatt i det.

I Bergen ble barnehageopptaket endret allerede i år, så sept og okt ungene har fått plass. De klarte ikke at alle fikk i egen bydel, men alle fikk plass. 

Passer oss ypperlig siden vi har termin 1. september :)

AnonymBruker
Skrevet

Rart at INGEN har laget sak av dette, som i høy grad vedrører veldig mange! 

Anonymkode: 20926...131

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, nå får sep og okt-barna også rett på barnehageplass den måneden de fyller ett år (https://lovdata.no/artikkel/lover_som_trer_i_kraft_1__august_2016/1750) Er ikke dette en veldig gledelig nyhet? Ser ikke noe skriverier om det noe sted.. Regnet med mediene ville hoppe på, de har jo kjørt en del saker om at folk sliter med ett opptak i året.. 

Dette opplyste jeg om i en annen tråd for noen timer siden. 

Anonymkode: 3d88f...763

Skrevet

Vi ble veldig glade for dette da vi har ei som er født en uke "for sent" og har behov for plass fra høsten av, men det hjelper lite når man får tilbud om kun en dag eller to. Kommunen er full og vi har etter flere loddtrekninger fått plass 2 dager i uka, men det er jo ikke nok.. 

Vi leter etter dagmamma. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, FantasDick skrev:

Vi ble veldig glade for dette da vi har ei som er født en uke "for sent" og har behov for plass fra høsten av, men det hjelper lite når man får tilbud om kun en dag eller to. Kommunen er full og vi har etter flere loddtrekninger fått plass 2 dager i uka, men det er jo ikke nok.. 

Vi leter etter dagmamma. 

Hvilken kommune er dette?

Og det er jo en gladnyhet for alle som har barn født "sent" på året, men for oss som har februarbarn ble det jo plutselig enda verre å få plass før hovedopptak i august :) 

Anonymkode: c798b...db6

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kommune er dette?

Og det er jo en gladnyhet for alle som har barn født "sent" på året, men for oss som har februarbarn ble det jo plutselig enda verre å få plass før hovedopptak i august :) 

Anonymkode: c798b...db6

En liten, lett gjenkjennelig en! :tongue:

Er flere i kommunen som heller ikke har fått plass selv om de har krav på det, så det var ikke så stor gladnyhet her som vi først trodde. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette opplyste jeg om i en annen tråd for noen timer siden. 

Anonymkode: 3d88f...763

Det kan godt hende, men nå tenkte jeg mer på mediene jeg da. Rart det ikke blir oppslag, det er jo ganske stort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er gammelt nytt!!! Men hvorfor skal de la nov-des-barn stå utenfor? Idiotisk, kunne like gjerne tatt med dem og.

Hilsen mor til barn som ble født en uke "for sent" ift barnehageplass :P OG JODA, JEG FIKK PLASS, men likavæl a..

Anonymkode: 73814...6b6

AnonymBruker
Skrevet

Ja da er det bare å vente tråder av denne typen: "barnet vårt er født i oktober, men vi har fått barnahgeplass fra augst, og jeg vil ikke at gulletullespiren på ti mnd skal begynne så tidlig i barnehagen. Lå jeg virkelig betaaale for plassen om vi ikke bruker den i 2-3-4-5 mnd? Så teit" :eeeh:

Anonymkode: 817a0...5ec

• Liker 1
Skrevet

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gammelt nytt!!! 

Anonymkode: 73814...6b6

Endringen av barnehageloven ble vedtatt i juni, så gammelt nytt er det ikke (selv om det kom på høring rett etter nyttår). Siden det ikke har vært oppe i media er vi mange som ikke hadde fått med oss vedtaket før ganske nylig og endringen trådde i kraft  i går.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da er det bare å vente tråder av denne typen: "barnet vårt er født i oktober, men vi har fått barnahgeplass fra augst, og jeg vil ikke at gulletullespiren på ti mnd skal begynne så tidlig i barnehagen. Lå jeg virkelig betaaale for plassen om vi ikke bruker den i 2-3-4-5 mnd? Så teit" :eeeh:

Anonymkode: 817a0...5ec

Hvis du hadde lest den nye lovteksten ser du at barn født i september og oktober får plass fra den mnd de er født. Mao er det ingen som får plass før sen måneden de fyller ett år, så tviler på at dette blir et kjempeproblem 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...