AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Er en av de mange studentene som desperat ser etter en grei hybel til så fin pris som mulig, og jeg har sett litt på både finn og Facebook (i tillegg til søknad på samskipnaden). Jeg har fått med meg snakket om utleiere som utnytter desperate studenter, og er litt redd for å komme borti disse. Så jeg lurer litt på om noen har erfaring med å kikke etter hybel, som har noen "triks" til hvordan å på en måte gjennomskue en utleier man ikke burde gjøre avtale med. Om det eventuelt kan ses noen varsellamper i annonsene som kan gjøre det tvilsomt? Eventuelt hva burde jeg da se nøye på? Ser i Bergen, hvis det spiller noen rolle håper på svar. Visste forresten ikke helt hvor jeg burde plassere denne, så beklager om den er plassert feil Anonymkode: e83c2...f5c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Jeg vet ikke hvordan du ser etter useriøse utleiere. Håper noen kommer med tips ang dette. SIB har tildeling hver mandag, så jeg anbefaler deg å ta en tlf til de og høre om de har noe ledige studentboliger. Det lønner seg å "mase" og være pågående. Fikk ordnet med bolig via SIB selv på den måten. Anonymkode: dc77c...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvordan du ser etter useriøse utleiere. Håper noen kommer med tips ang dette. SIB har tildeling hver mandag, så jeg anbefaler deg å ta en tlf til de og høre om de har noe ledige studentboliger. Det lønner seg å "mase" og være pågående. Fikk ordnet med bolig via SIB selv på den måten. Anonymkode: dc77c...3ad Ja håper på å få noe der, er satt på venteliste der. Men jeg fant noe på finn som var interessant, men så er jeg litt redd for å gå på en sånn avtalebom med feil person så lenge jeg leter gjennom finn og sånt... så derfor håper jeg på svar her i morgen Anonymkode: e83c2...f5c
Ruccula Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Jeg leier ut leilighet til studenter. Jeg vet ikke helt hva det er å være nervøs for. Som leietaker har du et enormt lovverk i ryggen og man er myye mer beskyttet enn det utleier er. Risikoen er det utleier som tar. Hvis du raserer leiligheten eller nekter å betale så kan det fortsatt ta månedsvis for oss å få dere kastet ut. En seriøs utleier bruker en god detaljert kontrakt og oppretter depositums konto hos en bank.
Gjest Sukkerbit Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Synes ikke samskipnaden har noe koselige hybler. Har leid hybel i mange år og faktisk forskjellig nesten hvert år, og har aldri vært borti noen useriøse. Du ser det vel på dem på visning og over telefon. Velg en utleier som er hyggelig og imøtekommende, og for all del vær det samme tilbake sånn at du får gode referanser.
Gjest Sukkerbit Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 11 minutter siden, Snublefella skrev: Jeg leier ut leilighet til studenter. Jeg vet ikke helt hva det er å være nervøs for. Som leietaker har du et enormt lovverk i ryggen og man er myye mer beskyttet enn det utleier er. Risikoen er det utleier som tar. Hvis du raserer leiligheten eller nekter å betale så kan det fortsatt ta månedsvis for oss å få dere kastet ut. En seriøs utleier bruker en god detaljert kontrakt og oppretter depositums konto hos en bank. Depositumskonto er ikke alltid noe å gå etter. Jeg har leid med garanti i stedet for depositum hos et seriøst utleierfirma. Var ikke noe problem det.
MalloryK Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Sjekk http://www.hybelrating.no/ Der er det mange studenter som har skrevet om hyblene de har leid 2
penny_ Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 (endret) 1 time siden, Sukkerbit skrev: Depositumskonto er ikke alltid noe å gå etter. Jeg har leid med garanti i stedet for depositum hos et seriøst utleierfirma. Var ikke noe problem det. Tipper vedkommende mente at man skal sette inn depositum på en depositumskonto i sitt eget navn fremfor utleiers private konto. Det viktigste er jo inntrykket du får av utleier på visning og at du leser og forstår kontrakten. Ikke gå med på noe tull som ikke står i kontrakten. Man kan jo uansett ikke vite helt 100% hva man går til. Endret 2. august 2016 av penny_
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en av de mange studentene som desperat ser etter en grei hybel til så fin pris som mulig, og jeg har sett litt på både finn og Facebook (i tillegg til søknad på samskipnaden). Jeg har fått med meg snakket om utleiere som utnytter desperate studenter, og er litt redd for å komme borti disse. Så jeg lurer litt på om noen har erfaring med å kikke etter hybel, som har noen "triks" til hvordan å på en måte gjennomskue en utleier man ikke burde gjøre avtale med. Om det eventuelt kan ses noen varsellamper i annonsene som kan gjøre det tvilsomt? Eventuelt hva burde jeg da se nøye på? Ser i Bergen, hvis det spiller noen rolle håper på svar. Visste forresten ikke helt hvor jeg burde plassere denne, så beklager om den er plassert feil Anonymkode: e83c2...f5c Punkt 1 er å sjekke om hybelen er godkjent. Inneklima og brannsikkerhet er viktige punkt. Kommunen laget en sjekkliste i fjor, den ligger her Last ned listen, ta den med på visning og bruk den. Anonymkode: 16ec3...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Punkt 1 er å sjekke om hybelen er godkjent. Inneklima og brannsikkerhet er viktige punkt. Kommunen laget en sjekkliste i fjor, den ligger her Last ned listen, ta den med på visning og bruk den. Anonymkode: 16ec3...4d0 Listen som ligger vedlagt er like relevant uansett hvilken by du bor i, - tilogmed i Bergen er den like relevant Anonymkode: 16ec3...4d0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 En telefon til leieboerforeningen er ikke dumt. Der finnes noen "utleiehaier" som er beryktet for å leie ut boliger ikke egnet for utleie. Å nevne navn eller områder i tråden her vil være i strid med forumets regler. Men generelt, de som leier ut flere bliger i samme bygning bør få varselklokkene til å ringe. Kjellerleiligheter er heller ikke noe å bo i. De er ofte fuktige/råkalde og lite egnet for beboelse. Jussformidlingen kan gjerne og være greit å snakke med? Og søk opp adressen i byggesaksavdelingens saksarkiv. Anonymkode: 78d97...49a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå