Gå til innhold

Valp som klynker mye om natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så utrolig frustrert nå. 

Valpen har fått mat og vann, og vært ute og tissa, men likevel klynker hun. 

Valpen er i et bur (med åpen dør) i gangen. Der har hun mulighet til å gå ut av buret og legge seg i hundesengen sin om hun heller ønsker det. Lyset er også på, men likevel klynker hun. 

Jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre. Gikk inn til valpen igjen, og tok henne med ut for å dobbeltsjekke at hun ikke måtte på do, men nei; hun ville leke. Tok henne med inn, og hun ville fortsatt leke. Jeg oppmuntrer selvsagt ikke til det midt på natten, jeg bare ignorerer og lukker øynene mens jeg sitter ved siden av. Går jeg inn på soverommet klynker hun igjen. 

Skal jeg bare la henne holde på å klynke og ignorere? Jeg vil ikke at hun skal bli vandt til å ha meg ved siden av seg når hun sover; vil starte tidlig med å lære henne at hun skal sove alene.  Hun er 9 uker; tok hun med hjem for 5 dager siden.

Herregud sitter her og tenker "Hva søren er det jeg har gjort? Jeg er da ikke klar til å oppdra en valp". Alt virker så håpløst med henne nå. Går rundt og er livredd for at jeg kommer til å feile. Er det vanlig å angre på valpekjøoet i førsten? Går det over?

Anonymkode: d1247...d32

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eh, det er ein liten baby, og den vil ikkje være alene. Det bør være rimelig åpenbart. Den har jo gått fra å være sammen med mammaen sin og søskenene sine døgnet rundt, til å plutselig skulle sove heilt alene på eit fremmed sted, og valpen er engstelig. Er det virkelig så krise om den sover i samme rom som deg den første tiden?

Endret av TheNordTroll
  • Liker 2
Skrevet

Hun er redd for å være alene, verden er et skummelt sted. Gjør det noe å sove ved siden av hverandre, egentlig? Det er viktig for valpen å ikke føle seg forlatt og etterlatt, det er klart det er skremmende.

Hvorfor kan ikke åpent bur eller hundeseng være på soverommet, eller i det minste utenfor soverommet med en grind i mellom så hun kan høre deg puste og bevege deg? Noen pleier å starte med å ha hundesenga ved siden av egen seng så de kan ta på valpen når den våkner og roe den ned, og så gradvis natt etter natt flytte senga lenger unna til der man vil ha den. Andre legger seg på sofaen eller madrass på gulvet og flytter seg selv gradvis unna. Vi hadde bur (og vi angrer veldig veldig på at vi hadde lukket bur og er blitt heftige motstandere av det, for å si det - åpent bur er noe helt annet , så jeg kritiserer ikke deg her, bare meg selv) ved siden av senga, og når han slutta med bur etter at vi tok til vettet så bare hadde vi ham løs i leiligheten og lukka dørene eller satte opp grinder dit han ikke fikk være. Når vi øvde på alenetrening da han ble litt eldre hadde vi en Plantasjen-grind i soveromsdøra så han kunne lære å bli selvstendig, men samtidig føle seg trygg på at han visste hvor vi var.

Valpen har ingen formening om at du er på soverommet, hver gang du går i et helt annet rom og hun ikke har mulighet for å følge etter kunne du like gjerne dratt til et annet land - hun aner ikke hvor du er, og klynker derfor fordi hun blir redd for at hun er forlatt og for at du aldri kommer tilbake. 

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg bare la henne holde på å klynke og ignorere? Jeg vil ikke at hun skal bli vandt til å ha meg ved siden av seg når hun sover; vil starte tidlig med å lære henne at hun skal sove alene.  Hun er 9 uker; tok hun med hjem for 5 dager siden.

Herregud sitter her og tenker "Hva søren er det jeg har gjort? Jeg er da ikke klar til å oppdra en valp". Alt virker så håpløst med henne nå. Går rundt og er livredd for at jeg kommer til å feile. Er det vanlig å angre på valpekjøoet i førsten? Går det over?

Nei, du skal ikke ignorere - du skal gjøre henne trygg. Hun er forlatt og ensom, og trenger nærhet. Husk hun aldri har vært helt alene før, og det er noe man må gjøre gradvis. Hvis du angrer så lever henne tilbake så snart som mulig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir også frustrert :icon_frown: Frustrert over at folk skaffer seg valp uten å ha satt seg inn i hva det innebærer!

Valpen har nettopp forlatt mor og søsken og alt den hittil i livet har opplevd som trygt. Din jobb nå er å gjøre den trygg. En valp skal ikke overlates til å sove alene de første dagene og kanskje ikke en gang de første ukene. Du kan for eksempel sove på gulvet på en madrass ved siden av der du ønsker at hunden skal ha sin faste plass. Etter hvert som valpen blir tryggere kan du flytte madrassen lenger og lenger vekk. Evt. kan du ha valpen ved siden av sengen din og strekke ut en hånd og la valpen kjenne at du er der når den klynker og føler seg utrygg.

I det hele tatt bør du snarest mulig skaffe deg kunnskap om hvordan en valp skal håndteres og hvis du angrer nå, så bør du vurdere sterkt om du skal levere valpen tilbake til oppdretter.

• Liker 4
Skrevet

...Men nå spør hun om råd, og da hjelper vi med gode råd istedenfor å kappe hodet av henne da dere! 

-Valpen min fikk sove sammen med meg i sengen de 2 første dagene jeg hadde den. Han ble veldig fort trygg, så det holdt med 2 dager. Så flyttet jeg den i hundesengen som sto ved sengen min i noen dager, så flyttet jeg sengen ut på rommet han skulle ha. Det gikk fint. Selvfølgelig kommer det dager der en får tilbakegang, men sånn er det. 

Du er redd for å feile, men husk at ting skal være riktig for DEG - ikke for alle andre. 

Jeg lar mine hunder sove inne hos meg av og til, da jeg syns det er koselig. Men de er godt vandt til å være på sin plass, så det er bare bonus om de får lov til det. 

-Ta valpen inn til deg, gjør den trygg - så kommer den til å sove som bare det etterhvert. 

Lykke til :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fikk valp var jeg fast bestemt på at hunden aldri skulle være verken i sengen eller sofaen. Jeg plasserte den bastant i kurven hver gang den snek seg inntil meg oppå madrassen den første natten (sov på en madrass på gulvet den dagen, i påvente av sengen jeg hadde bestilt). Ignorerte klynkingen og la den over i kurven hver gang den prøvde å snike seg inntil meg. Hver gang jeg våknet den natten hadde den sneket seg inntil meg og lå i sin dypeste søvn inntil meg. Natten etterpå lot jeg den ligge inntil meg og da hørte jeg ikke et pip. Nå er det en voksen hund som foretrekker å sove i sin egen kurv, men det er klart hunden føler seg alene og redd de første dagene borte fra moren og kjente omgivelser. Man ødelegger ikke en valp dersom man lar den sove inntil seg i starten.  

Anonymkode: 00ab7...8ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greit. Det jeg har gjort nå er å ta med buret inn på rommet mitt ved siden av senga. Hun har sovet i 2 timer nå uten et pip, så blir spennende å se hvordan natten blir.

Planen er å la henne sove i buret her og litt og litt setter jeg buret nærmere gangen hvor hn egentlig skal sove. Håper det funker.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...