Gå til innhold

Kan man få montert stikkontakt hvor som helst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Savner en stikkontakt et sted i hjemmet. Det er i et huk i veggen på en måte (sånn at det går ca 1mx2m inn), og vil gjerne ha satt opp noe elektrisk der uten å måtte bruke skjøteledning for det ser ikke fint ut, og med lite barn i hus så er det greit å ikke ha for mye ledninger liggende.

Så, går det ann å få montert dette der jeg vil ha det, eller er det kun noen steder man kan lage stikkontakt? Litt vanskelig å forklare, men skjønner meg ikke så mye på sånn og vet rett og slett ikke.

Anonymkode: b787e...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En elektrikker må kunne strekke ledninger dersom du vil ha strøm i stikkontaktene dine. Ellers så kan du i teorien skru ledningsløse stikkontakter opp hvor som helst. 

Anonymkode: e064b...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, elektrisitet er magisk, og man må plassere dem etter den gamle kinesiske praksisen som er kjent som feng shui. 

Det er dessverre ikke så enkelt som å stifte en ledning til veggen og skru opp en stikkontakt (dog er det stygt, jeg ville lagt kabelen inni veggen, man bare slår to små hull og bytter ut gipsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En elektrikker må kunne strekke ledninger dersom du vil ha strøm i stikkontaktene dine. Ellers så kan du i teorien skru ledningsløse stikkontakter opp hvor som helst. 

Anonymkode: e064b...e7c

19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nei, elektrisitet er magisk, og man må plassere dem etter den gamle kinesiske praksisen som er kjent som feng shui. 

Det er dessverre ikke så enkelt som å stifte en ledning til veggen og skru opp en stikkontakt (dog er det stygt, jeg ville lagt kabelen inni veggen, man bare slår to små hull og bytter ut gipsen).

TS her.

Takk for svar.

Jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan putte en stikkontakt i veggen, jeg mente selvfølgelig å kontakte en elektriker, men lurer på om det er mulig å få elektrikeren til å montere den hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar.

Jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan putte en stikkontakt i veggen, jeg mente selvfølgelig å kontakte en elektriker, men lurer på om det er mulig å få elektrikeren til å montere den hvor som helst.

Dessverre må jeg skuffe deg igjen, elektrikere er en yrkesgruppe som ikke tar anvisninger eller gjør ting som de blir bedt om. Når hus blir bygget gir man bare elektrikeren en viss mengde ledning, et rikelig antall stikkontakter og låser han inne i boenheten i et par døgn. Noen ganger blir det bra, andre ganger er alle plassert idiotisk. Det sies at resultatet blir bedre dess lengre unna fullmåne man er.

Så med mindre du vil ha montert 47 stikkontakter er det lite sannsynlig at noen av dem vil være i nærheten av der du ønsker.

Dette minner meg på at kødden som monterte elbilladeren min har ødelagt garasjeporten "min" så bilen min må stå ute i regnet! Faen jeg hater håndtverkere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dessverre må jeg skuffe deg igjen, elektrikere er en yrkesgruppe som ikke tar anvisninger eller gjør ting som de blir bedt om. Når hus blir bygget gir man bare elektrikeren en viss mengde ledning, et rikelig antall stikkontakter og låser han inne i boenheten i et par døgn. Noen ganger blir det bra, andre ganger er alle plassert idiotisk. Det sies at resultatet blir bedre dess lengre unna fullmåne man er.

Så med mindre du vil ha montert 47 stikkontakter er det lite sannsynlig at noen av dem vil være i nærheten av der du ønsker.

Dette minner meg på at kødden som monterte elbilladeren min har ødelagt garasjeporten "min" så bilen min må stå ute i regnet! Faen jeg hater håndtverkere. 

Du må ha hatt maks uflaks.

De elektrikerne vi brukte til å lag flere stikk og flere spotter evnet å utføre oppdraget plettfritt.

(i dag fisker de ledningene frem slik at det er enklere for dem å få det til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev:

Du må ha hatt maks uflaks.

De elektrikerne vi brukte til å lag flere stikk og flere spotter evnet å utføre oppdraget plettfritt.

(i dag fisker de ledningene frem slik at det er enklere for dem å få det til)

Han la igjen masse verktøy også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar.

Svaret er at mer eller mindre kan de det, må selvfølgelig ta visse forbehold.

Gå til din lokale elektriker og be om ett anbud på jobben 

(husk å innhente minst 3 anbud og om noen er laver enn din lokale elektriker kan du spørre om de kan matche laveste anbud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Han la igjen masse verktøy også... 

Høres ut som en merkelig elektriker du har brukt, og ikke spesielt proff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en merkelig elektriker du har brukt, og ikke spesielt proff...

Renaultforhandlere er visst ikke så flinke til å ansette brukbare folk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, amativeReflection skrev:

Renaultforhandlere er visst ikke så flinke til å ansette brukbare folk... 

Åpenbart ikke.

Har ikke el bil selv, og vil nok ikke få det med det første.

(Må ha 7 seter med bagasjeplass og den elbilen som oppfyller det kravet er elendig å sitte i, foretrekker kirkebenker i kirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke.

Har ikke el bil selv, og vil nok ikke få det med det første.

(Må ha 7 seter med bagasjeplass og den elbilen som oppfyller det kravet er elendig å sitte i, foretrekker kirkebenker i kirken)

Er virkelig en Tesla med takboks så ubehagelig?

Jeg trenger egentlig bare et sete, vurderte en sånn liten toseter men batteritiden sugde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Er virkelig en Tesla med takboks så ubehagelig?

Jeg trenger egentlig bare et sete, vurderte en sånn liten toseter men batteritiden sugde. 

Om du putter på en takboks (som aldri hadde tatt tvillingvognen min) så vil forbruket på bilen gå såpass betraktelig opp at rekkevidden ikke ville holdt i lengden. (Beregner kun inn lading hjemme og på destinasjons steder som har mulighet til lading)

Forøvrig er ikke tesla så bra med engang du må ha inn flere barneseter uten isofix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du putter på en takboks (som aldri hadde tatt tvillingvognen min) så vil forbruket på bilen gå såpass betraktelig opp at rekkevidden ikke ville holdt i lengden. (Beregner kun inn lading hjemme og på destinasjons steder som har mulighet til lading)

Forøvrig er ikke tesla så bra med engang du må ha inn flere barneseter uten isofix.

Om det så halverer forbruket så dekker deg jo alle daglige turer. Sjeldent jeg kjører mer enn ti mil på elbilen på en dag. Lader kun hjemme, virker slitsomt å bruke ladestasjoner. 

Jeg ville aldri brukt et bilsete uten isofix. Men har du virkelig 6 unger som du kjører rundt på daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Om det så halverer forbruket så dekker deg jo alle daglige turer. Sjeldent jeg kjører mer enn ti mil på elbilen på en dag. Lader kun hjemme, virker slitsomt å bruke ladestasjoner. 

Jeg ville aldri brukt et bilsete uten isofix. Men har du virkelig 6 unger som du kjører rundt på daglig?

Kjører over 40km for å komme til nærmeste åpne barnehage uten mulighet til lading når jeg kommer frem, så skal en gjerne handle litt, og hente skolebarn før en reiser hjem så da går km raskt.

Er ca 50-60 km til nærmeste by, og kan ikke satse på å få ladet når jeg er parkert der.

Kjører rundt på 3 barn siden den eldste kjører selv, men har som sagt tvillingvogn og den tar sin plass, i tillegg så har jeg en hund som liker å følge med på lasset. (Ja en hund kan sitte i bil i perioder så lenge den har tilgang på litt frisk luft og vann)

Når det kommer til barnesete så har vi kjøpt test vinneren og den er uten isofix, isofix gjør det bare lettere å feste sete det er heller ikke noe en kan ha i hele perioden som det er anbefalt å ha barneseter idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Savner en stikkontakt et sted i hjemmet. Det er i et huk i veggen på en måte (sånn at det går ca 1mx2m inn), og vil gjerne ha satt opp noe elektrisk der uten å måtte bruke skjøteledning for det ser ikke fint ut, og med lite barn i hus så er det greit å ikke ha for mye ledninger liggende.

Så, går det ann å få montert dette der jeg vil ha det, eller er det kun noen steder man kan lage stikkontakt? Litt vanskelig å forklare, men skjønner meg ikke så mye på sånn og vet rett og slett ikke.

Det høres ikke ut som det du ønsket deg skal by på noen store problemer.

Med stor sannsynlighet er det heller ingen stor jobb (kommer an på hvor stor belastningen på nærmeste passende kurs er fra før).

Som allerede nevnt; Kontakt elektrikerfirma og fortell hva du ønsker pris på, og så bestiller du jobben.

Anonymkode: f45ea...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest solavskjerming

Så lenge du kan leve med åpen føring til denne kontakten er det sannsynligvis null problem å få det fikset. Må det derimot være skjult må det være mulig å trekke nye føringer inne i veggen eller så må veggen åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...