Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemøy
Skrevet

Jeg tok knebøy i går og i dag er jeg så støl at jeg går som en tømmerhogger, redd det blir enda verre i morgen... Problemet er at dette skjer hver gang! Jeg elsker å jogge, så dermed er dette ekstra irriterende, styrketreninga gjør at jeg ikke klarer å jogge dagen etterpå. Syns det er så rart, skal ikke stølhet gi seg etterhvert når man har gjort samme øvelse mange ganger? Noen tips til hvordan man blir mindre støl etter styrketrening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutter siden, Lillemøy skrev:

Jeg tok knebøy i går og i dag er jeg så støl at jeg går som en tømmerhogger, redd det blir enda verre i morgen... Problemet er at dette skjer hver gang! Jeg elsker å jogge, så dermed er dette ekstra irriterende, styrketreninga gjør at jeg ikke klarer å jogge dagen etterpå. Syns det er så rart, skal ikke stølhet gi seg etterhvert når man har gjort samme øvelse mange ganger? Noen tips til hvordan man blir mindre støl etter styrketrening?

Kjøp deg kosttilskuddet ZMA, og spis mer protein. Proteiner bidrar til å gjenoppbygge den nedbrutte muskelmassen i beina dine, og du vil nok oppleve mindre stølhet ved et høyere inntak.

Har du trent styrke lenge?

Gjest Lillemøy
Skrevet
29 minutter siden, Cyrus skrev:

Kjøp deg kosttilskuddet ZMA, og spis mer protein. Proteiner bidrar til å gjenoppbygge den nedbrutte muskelmassen i beina dine, og du vil nok oppleve mindre stølhet ved et høyere inntak.

Har du trent styrke lenge?

Gode tips, ikke tenkt på. Jeg har alltid trent litt styrke, men nå har jeg begynt med frivekter, og det tar åpenbart fryktelig mye mer enn alt jeg har gjort før... Særlig knebøyen med stang er killer, men også utfall med vekter. Hvis jeg er støl i armene gjør det jobheller ikke så mye, det er beinmuskulaturen som er mest upraktisk å være så støl i...

Skrevet
5 minutter siden, Lillemøy skrev:

Gode tips, ikke tenkt på. Jeg har alltid trent litt styrke, men nå har jeg begynt med frivekter, og det tar åpenbart fryktelig mye mer enn alt jeg har gjort før... Særlig knebøyen med stang er killer, men også utfall med vekter. Hvis jeg er støl i armene gjør det jobheller ikke så mye, det er beinmuskulaturen som er mest upraktisk å være så støl i...

Hvis du nettopp har endret treningsmetode så vil stølheten gi seg etterhvert. Jeg er nesten aldri støl lenger, uansett hvor hardt jeg trener.

Skrevet

Hvordan er treningen organisert; altså, hvor ofte trener du hver øvelse/hver muskelgruppe? (Splittprogrammer hvor man f.eks. har knebøy én gang i uka er ikke så lurt.)

Gjest Lillemøy
Skrevet
10 timer siden, Leifr skrev:

Hvordan er treningen organisert; altså, hvor ofte trener du hver øvelse/hver muskelgruppe? (Splittprogrammer hvor man f.eks. har knebøy én gang i uka er ikke så lurt.)

Ja, det er vel kanskje her problemet ligger. Nå hadde jeg ikke trent styrke på en uke, pga ferie, og da jogget jeg bare.
Det blir ofte bare én gang i uka med styrke nå i sommerhalvåret. Men siden jeg er godt trent fra før og uansett trener jevnlig hadde jeg håpet denne ekstremstølheten skulle gi seg. 
I dag er det akkurat like ille som i går så blir vanskelig å få jogget i dag og...
Er det antagelig det sporadiske som er problemet? At én gang i uka er for lite? De gangene jeg har tatt to skal jeg innrømme det var mindre ille.

Skrevet

Trener du det samme i løpet av et par uker bør ikke stølhet være et problem. Som Cyrus sier blir det også verre av å skifte øvelser. Du kan kjøre knebøy i årevis uten problemer, men hvis du så trener utfall kjenner du det godt dagene etterpå. Det har sannsynligvis å gjøre med at litt forskjellige deler av musklene blir aktivert, og fra forskjellige vinkler.

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.8.2016 at 12.39, Lillemøy skrev:

Ja, det er vel kanskje her problemet ligger. Nå hadde jeg ikke trent styrke på en uke, pga ferie, og da jogget jeg bare.
Det blir ofte bare én gang i uka med styrke nå i sommerhalvåret. Men siden jeg er godt trent fra før og uansett trener jevnlig hadde jeg håpet denne ekstremstølheten skulle gi seg. 
I dag er det akkurat like ille som i går så blir vanskelig å få jogget i dag og...
Er det antagelig det sporadiske som er problemet? At én gang i uka er for lite? De gangene jeg har tatt to skal jeg innrømme det var mindre ille.

Dersom du har trent lite med frivekter tidligere er det ikke rart at du opplever en ekstrem stølhet nå. Apparater vil i liten grad aktivere støttemuskulatur, i tillegg til at de tvinger kroppen til å operere i bestemte bevegelsesmønstre. Det er ikke som linsejesus sier at man kan aktivere forskjellige deler av en muskel - en muskel kan bare trekke seg sammen i en lengde og den gjør det all the way, men du involverer nok en del muskler du ikke tidligere har brukt. 

Med styrketrening 1 gang i uken kan det nok bli vanskelig å unngå stølheten, da muskulaturen i liten grad vil bygge opp en toleranse. Dersom målet på noen måte er å bli sterkere eller øke mengden muskelmasse bør du nok øke til 2 ganger i uken. Det er på ingen måte et problem å kombinere tung styrketrening med løping, så lenge du legger opp et smart program. 

På den annen side, hva vet vel jeg som bare har et mål om å løpe et 3km bakkeløp i høst. Det å kombinere 3-5 kondisjonsøkter i uken med 7 styrkeøkter med en ødelagt ankel er tross alt ikke godt nok for en PT. 

#fitnok. 

Anonymkode: fe79a...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...