Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min samboer har bestemt oss for å prøve å få barn. Jeg har bestilt time hos legen for en første samtale om dette. Er det vanlig at partneren er med på dette? Eller er det først når man er blitt gravid? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt med partner dersom vi skulle hatt forsamtale til utredning eller prøverør eller om noe var galt eller avvikende i svangerskapet. Ellers ikke, det var nok at jeg var der. 

Men sliter dere med å få barn? For friske, fertile er det ikke vanlig med legetime for å ha sex uten prevensjon. Men mindre du skal fjerne spiral eller lignende, men jeg har heller ikke med partner til sånne ting. 

Anonymkode: b334b...fd1

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke vanlig at kvinnen engang skal ha noen legesamtale før prøving. Unntak dersom det er relevant sykdom, medisiner eller yrkesbelastning som kan skade foster eller lignende. Ellers bør legetimer gå til syke.

• Liker 5
Skrevet

Har fått beskjed av legen min å sette opp time når jeg sluttet på prevensjon. Vi har ikke prøvd før, så er første gang. Det kan være fordi jeg går på medisiner til vanlig som må endres på, men som sagt er dette helt nytt for meg, derfor spør jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du til lege før dere i det hele tatt har begynt å prøve?

Anonymkode: 29e10...fa2

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du til lege før dere i det hele tatt har begynt å prøve?

Unnskyld. Fikk ikke med meg ditt siste innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Om du skal ha en time for å justere medisinering før dere begynner å prøve å bli gravid så er jo ikke det noe mannen trenger være med på. Utenom i ditt spesielle tilfelle pga medisinene så er det jo ikke nødvendig med legetime overhode før prøving.

Anonymkode: 94f4d...da5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen i morgen og sjekke at alle vitaminer og mineraler er på plass før vi starter prøvingen. Jeg har gått en del ned i vekt det siste tiden, så da er det greit å være sikker. Mannen blir ikke medmeg iallefall. 

Anonymkode: ed899...c7b

Skrevet
5 timer siden, miss bs skrev:

Har fått beskjed av legen min å sette opp time når jeg sluttet på prevensjon. Vi har ikke prøvd før, så er første gang. Det kan være fordi jeg går på medisiner til vanlig som må endres på, men som sagt er dette helt nytt for meg, derfor spør jeg.

Ok. Det er nok ikke nyttig å ha med mannen i et slikt ærend, han vil nok føle seg veldig til overs der. Lykke til med prøving☺

Skrevet
14 timer siden, Biloba skrev:
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til legen i morgen og sjekke at alle vitaminer og mineraler er på plass før vi starter prøvingen. Jeg har gått en del ned i vekt det siste tiden, så da er det greit å være sikker. Mannen blir ikke medmeg iallefall. 

Tusen takk til dere som svarer meg på en ordentlig måte, det setter jeg pris på 😊 jeg tenkte i utgangspunktet ikke å ha han med, men vil jo ikke at han skal føle seg uttafor om det er vanlig at man har med seg partner på alt. Så takk igjen til dere som deler hva dere gjør eller ville gjort. Til dere andre, dropp å svar om dere bare skal være spydige. Det er bare bortkasta tid for alle. 

Skrevet

Jeg synes ikke folk er spydige, og jeg tror heller ikke de mener å være det. Folk er nok bare overrasket over legetime i forbindelse med prøving. Det har ikke jeg hørt om før. Men det har vel som du skriver sammenheng med medisiner etc. 

For å svare på spørsmålet ditt. Jeg hadde ikke tatt med mannen på en slik time. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør ha med lege og gynekolog under samleiet også. I tilfelle dere ikke gjør det riktig.

Anonymkode: 03075...c58

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, VirreVapp skrev:

Jeg synes ikke folk er spydige, og jeg tror heller ikke de mener å være det. Folk er nok bare overrasket over legetime i forbindelse med prøving. Det har ikke jeg hørt om før. Men det har vel som du skriver sammenheng med medisiner etc. 

For å svare på spørsmålet ditt. Jeg hadde ikke tatt med mannen på en slik time. 

Enig, men så kom dette:

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør ha med lege og gynekolog under samleiet også. I tilfelle dere ikke gjør det riktig.

....og den var spydig!

Jeg var den første AB som svarte deg, TS, at det ikke er naturlig med legebesøk med mindre man skal fjerne spiral eller lignende. Og justering av medisiner eller diskutere diagnoser (alt fra allergier til elepepsi) er en naturlig årsak til legebesøk før man begynner å prøve. Men mener fortsatt at det er mest naturlig å ta med samboer på Ultralyd og kanskje 1-2 timer hos jordmor mot slutten når man diskuterer selve fødselen og tiden etter, ellers kun ved avvik eller problemer. Lykke til, håpe legetimer og svangerskap går knirkefritt.

Anonymkode: b334b...fd1

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig,  den siste kommentaren var totalt unødvendig.  

Skrevet

Føl på det selv. Jeg hadde med samboeren til legen ertter min sa, og det var jeg glad for. Graviditet er et fellesprosjekt. Om du har lyst til å ha med samboeren din  er vel det helt greit.

Skrevet
Den Tuesday, August 02, 2016 at 17.47, Biloba skrev:
Den Tuesday, August 02, 2016 at 12.37, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til dere som svarer meg på en ordentlig måte, det setter jeg pris på 😊 jeg tenkte i utgangspunktet ikke å ha han med, men vil jo ikke at han skal føle seg uttafor om det er vanlig at man har med seg partner på alt. Så takk igjen til dere som deler hva dere gjør eller ville gjort. Til dere andre, dropp å svar om dere bare skal være spydige. Det er bare bortkasta tid for alle. 

Jeg har nå fått svar på det jeg lurte på. Takk igjen til dere som har svart 😊 han blir hjemme denne gangen, så får han velge selv på resten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...