Gå til innhold

Lavkarbo - føler meg elendig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har spist lavkarbomat i sommer og jeg har stort sett vært i ketose eller på grensa til ketose. Det har gått opp og ned, men greit. Jeg kom ut av ketose forrige uke, men nå er jeg i ketose igjen, og kroppen føltes blytung, og jeg kjenner meg litt hjernedød. Jeg liker å trene og ut på tur, men nå orker jeg ikke. Er det noen der ute som har prøvd lavkarbo og funnet ut at det rett og slett ikke er noe for dere? Nå er jeg riktignok på temmelig "streng" lavkarbo, men likevel... jeg skal litt ned i vekt, også har jeg hørt så mye bra om lavkarbo, så jeg trodde at karbohydrater rett og slett var Fy-fy"... men jeg spiser sundt, mye egg og fisk og grønnsaker. Mye vann, og noe pepsi max. Mye sukkerfrie pastiller.... men har keto-stix og jeg er stort sett i ketose.

Føler meg så tung! Klarer liksom ikke å skrive innlegget slik jeg vil heller, men er som sagt på 3. eller 4. dagen i ketose igjen...

Anonymkode: 2299b...c43

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du nok vann og tar vitaminer/mineraler i tillegg til maten du spiser? 

For noen så er det en stor overgang å spise så mye fett som lavkarbo er. Det kan også være følelsen av å være så "tung". 

Og så kan det rett og slett hende at du bør gå opp i karbohydrater en liten periode. Er du veldig overvektig? 

Og så får du kanskje bedre og flere råd og tips osv hvis du går inn på forumet på lavkarbo.no - der er det mange som helt sikkert har vært der du er nå. Lykke til. 

Anonymkode: 5ec3f...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn som deg i flere uker, da jeg var i ketose. Måtte bare gi opp. Klarte ikke konsentrere meg på jobb, slet med å sove, var konstant slapp og hadde hodepine. 

Det er visst ikke for alle, det der :( 

Anonymkode: 7b3cc...c76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke det jeg vil kalle overvektig, men vil gjerne ned fra 70 til 60 kilo da 60 kilo er min trivselsvekt.

Jeg merker fordeler med lavkarbo også. Jeg har ikke den veldige ulvehungeren som jeg merker så fort jeg spiser en del karbo. Blodsukkeret holder seg jevnt og stabilt. Jeg er mindre oppblåst. Jeg har orket noe i sommer, men innimellom, spesielt nå, så føltes ting veldig tungt og som et ork. Spesielt det at kroppen føltes så motvillig. Men når jeg først er i ketose så kan jeg godt holde ut litt til bare jeg vet at det vil bli bedre

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sånn som deg i flere uker, da jeg var i ketose. Måtte bare gi opp. Klarte ikke konsentrere meg på jobb, slet med å sove, var konstant slapp og hadde hodepine. 

Det er visst ikke for alle, det der :( 

var du i ketose, eller "vanlig" lavkarbo?

AnonymBruker
Skrevet

Pepsi max og sukkerfrie pastiller inneholder aspartam i stedet for sukker. Aspartam gir faktisk en blodsukkerstigning hos meg.

Drikk masse vann. Lavkarbo er vanndrivende.

Noe karbohydrater går greit, bare tenk på hvor dem kommer fra. Kommer det fra havregryn er det greit, men fra is ikke så greit hvis du skjønner :)

Man trenger ikke nødvendigvis å være streng lavkarbo for å være i ketose. For noen kommer ketose selv med 70 g karbo. Stiksene er ikke så sensitive, så dem anbefales ikke i like stor grad nå som tidligere.

Anonymkode: 020e1...69e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Pepsi max og sukkerfrie pastiller inneholder aspartam i stedet for sukker. Aspartam gir faktisk en blodsukkerstigning hos meg.

Drikk masse vann. Lavkarbo er vanndrivende.

Noe karbohydrater går greit, bare tenk på hvor dem kommer fra. Kommer det fra havregryn er det greit, men fra is ikke så greit hvis du skjønner :)

Man trenger ikke nødvendigvis å være streng lavkarbo for å være i ketose. For noen kommer ketose selv med 70 g karbo. Stiksene er ikke så sensitive, så dem anbefales ikke i like stor grad nå som tidligere.

Åja, så jeg kan være i ketose selv om det ikke vises på sticksen? Åssen merker man at man er i ketose? JEg tror jaggu at jeg må begynne å spise litt mer karbo, da... :)

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke om jeg var i ketose, spiste under 50g karbo til dagen. Blei elendig og fikk enorm hodepine. Det gikk ikke over. Økte til 70-100 gram dagen og fikk da god effekt av lavkarbo og følte meg veldig bra. Skulle ønske jeg hadde motivasjonen til  å leve slik alltid, for jeg føler meg super da. Men matlagingen og planleggingen tar for mye tid til at jeg orker det som livsstil. 

Anonymkode: f227e...a34

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke om jeg var i ketose, spiste under 50g karbo til dagen. Blei elendig og fikk enorm hodepine. Det gikk ikke over. Økte til 70-100 gram dagen og fikk da god effekt av lavkarbo og følte meg veldig bra. Skulle ønske jeg hadde motivasjonen til  å leve slik alltid, for jeg føler meg super da. Men matlagingen og planleggingen tar for mye tid til at jeg orker det som livsstil. 

Anonymkode: f227e...a34

kanskje jeg har overdrevet litt... tenker jeg øker litt på karbohydrater og ser om "tungheten" gir seg :)

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

var du i ketose, eller "vanlig" lavkarbo?

Jeg var i ketose :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i ketose :) 

prøver med litt mer karbo fra i morgen av, jeg :-)

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er at du bør prøve det litt til. Denne tungheten er fordi du gikk ut av ketose og inn igjen, og også fordi kroppen din ikke har blitt helt vant med ketose enda. Hvis du tenker på kroppen din som en fabrikk har du plutselig sagt til alle arbeiderne at nå skal det ikke fokuseres på sukker lenger. Nå går vi over til fett. De hadde alt utstyret og kunnskapen som skulle til for å fokusere på fett, men de var ute av trening. De måtte sjekke litt manualer og børste støv av noe utstyr. Gi dem tid. Det tar litt tid å bli effektiv på et nytt drivstoff. Det tar ca en måned før kroppen kommer skikkelig inn i det, og ca ett år før kroppen klarer å bruke fett like effektivt som den før brukte sukker. Og så øker det litt til.

Det at du føler deg litt hjernedød bekrefter også det jeg sier. Hjernen er en storforbruker av energi. I ketose må den klare seg på over 50% ketoner, og når den ikke er helt klar for det så føler man seg litt hjernedød. Men hold ut! Det blir bedre!

Har du regnet ut makrofordelingen av det du spiser? Det kan hende at du må spise mer fett enn du gjør nå. Husk at proteiner er en dårlig energikilde (men en nødvendig byggstein, så vi må spise det), så når du ikke spiser karbohydrater må du erstatte det med fett. I ketose bør fordelingen være ca slik:
Karbohydrater: 0-5%
Proteiner: 20-25%
Fett: 70-80%

Og de sukkerfrie alternativene bør man holde seg unna i startfasen. De har ikke sukker, men de tuller med blodsukkeret og insulinet.

Anonymkode: 55d6e...813

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du spiser sunt, dvs egg, grønnsaker og fisk. Men får du i deg nok fett? Som er over her sier, når du går på lavkarbo med veldig lite karbohydrater så må du ha i deg nok fett, ikke kun proteiner. Og tingen med lavkarbo er at du ikke må være redd for fettet.

Selv er jeg på vei inn i lavkarbo igjen da det er den eneste slankingen jeg får til i en travel hverdag (selv om matplanlegging tar litt lang tid), for meg betyr dette salater med olivenolje, mye avokado, bacon, ost og gjerne ekstra med fløte i gryta hvis jeg feks spiser kylling og annet magert kjøtt... Da slipper jeg ulvehungeren og går ned i vekt, usikker på om jeg er i ketose, men så lenge vekta går ned og jeg føler meg bra så fortsetter jeg! 

Anonymkode: 1180c...576

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her

har ikke spist frokost enda, og er utrolig i tvil om jeg skal fortsette like streng lavkarbo eller ikke. For... hva er egentlig fordelene med å spise SÅ lite karbo VS å spise moderat lavkarbo?

Jeg spiser en del fett. Har en del fløte i eggerøra osv. I går ble det nesten en bks med fløte, så det ødela nok veknedgangen litt :O (Over 1000 kcal i en boks fløte), men jeg var så utrolig fysen på noe og piska krem og spiste som kos. Jeg klarer ikke være i ketose i et år, jeg har allerede merket at det kan være ganske upraktisk når jeg skal på besøk til folk.

Gjør sukkerfrie pastiller, tyggis osv noe med insulinet og blodsukkeret altså? kan blodsukkeret gå opp eller ned hvis man f eks spiser masse sukkerfri tyggegymmi? :O

Jeg så også en dokumentar som skremte meg, på nrk, "fett versus sukker" om to tvillinger, leger, da den ene skulle leve en måned kun på fett og den andre kun på karbo. Det gikk særdeles bedre med han på karbo...

Takk for svar folkens :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør sukkerfrie pastiller, tyggis osv noe med insulinet og blodsukkeret altså? kan blodsukkeret gå opp eller ned hvis man f eks spiser masse sukkerfri tyggegymmi? :O

Jeg så også en dokumentar som skremte meg, på nrk, "fett versus sukker" om to tvillinger, leger, da den ene skulle leve en måned kun på fett og den andre kun på karbo. Det gikk særdeles bedre med han på karbo...

Takk for svar folkens :)

Sukkerfrie pastiller oppleves ikke som sukkerfrie for kroppen pga aspartam hvert fall. Holder meg unna det, selv om det også innebærer å holde seg borte fra Pepsi maks. Merker godt blodsukkerstigningen av den :(

Såg også den dokumentaren. De går på hver sin ekstreme versjon. Det er derfor jeg mener og tror at moderat lavkarbo er det beste. Noe karbohydrater kan kroppen gjøre god nytte av så lenge det ikke kommer fra f.eks sjokolade. Hvor karboen kommer fra er altså det vesentlie. Tenk naturlig, dess mer naturlig (mindre bearbeidet), dess bedre :) En frukt kan f.eks gjøre susen hos deg dersom du ønsker å ta karbo derfra.

De to tvillingene, spesielt han som i England, har flere programmer om kropp og helse :)

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, så jeg kan være i ketose selv om det ikke vises på sticksen? Åssen merker man at man er i ketose? JEg tror jaggu at jeg må begynne å spise litt mer karbo, da... :)

Bivirkninger av ketose kan være dårlig ånde ved at det blir en acetonlignende lukt av ånden,samt at du kan føle deg slapp og litt trøtt. Dårlig ånde skyldes at overskuddet av ketoner skilles ut gjennom pusten. Det er dog ikke alle som opplever denne bieffekten.

Fedon har mange gode svar her: http://fedon.no/tema/noen-vanlige-sporsmal-om-lavkarbo/

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser mange synes det er styr med matlaging og slikt på lavkarbo. Må innrømme at det var litt styr til å begynne med da jeg leste meg litt opp, men nå gjør jeg det enkelt.

Lager omtrent middag som før. Lager pasta/ris/potet til dem som ønsker det, også lager jeg en ekstra kjøttbit til meg selv. Mye grønnsaker eller salat. Sauser nå er ofte fløtebasert. De som før var hvetemelbasert, som hvitsaus: er bruker jeg xantham gum (tror det skrives slik) som tykningsmiddel. Vet at mange bruker fiberhusk, selv liker jeg ikke ettersmaken av den så bruker ikke den lenger.

Xanthan gum fungerer både til varme og kalde retter.

Brøderstatning: Der lager jeg ofte solsikkeruter. Det blir 18 ruter i hver batch.

Ca 3 dl solsikkefrø

1 boks cottage cheese

8 egg

tykningsmiddel (fiberhusk, xantham gum el tilsvarende)

Knus frøene med en stavmikser.

Gjør det samme med cottage cheese og tilsett egg og frøene.

Stek ca 15 min 200 grader i ovnen. Veldig mettende

Til stekte egg bruker jeg ost og skinke som 'brød': en skive ost, så en skinkeskive også en ny osteskive.

Funker godt som gull. Savner ikke brødmat i det hele tatt.

Ellers har lavkarbotips.net mange tips og triks, følger også flere på instagram.

I dag hadde vi ostelasagne. Mini i huset elsker den, og den er veldig mettende!

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for svar, folkens! :-)

Jeg er fortsatt i ketose, men nå er det ikke lenge før jeg går over til moderat lavkarbo, for jeg er helt tung og dvask fysisk og psykisk... men når jeg først er i ketose så må jeg innrømme at det frister å vente noen dager til... jeg har lest og lest, men FORTSATT ser jeg ikke fordeler/ulemper med ketose versus lavkarbo :forvirra: jeg har forstått det med ketoner og fettforbrenning og det, men ikke hva som gjør det til en bedre slankemetode versus lavkarbo...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Takk for svar, folkens! :-)

Jeg er fortsatt i ketose, men nå er det ikke lenge før jeg går over til moderat lavkarbo, for jeg er helt tung og dvask fysisk og psykisk... men når jeg først er i ketose så må jeg innrømme at det frister å vente noen dager til... jeg har lest og lest, men FORTSATT ser jeg ikke fordeler/ulemper med ketose versus lavkarbo :forvirra: jeg har forstått det med ketoner og fettforbrenning og det, men ikke hva som gjør det til en bedre slankemetode versus lavkarbo...

Først og fremst, den beste slankemetoden for deg, er den du greier følge best, og over lang nok tid. Om det er høykarbo/lavkalori, moderat lavkarbo, LCHF- det du greier å få til å funke, er selvsagt den optimale måten å gå ned på (for deg).

Hovedargumentene for å velge en ketogen diett er vel at svært mange mister appetitten kraftig i ketose, og dermed spiser langt færre kalorier enn vanlig, uten å prøve/føle sult. Det hevdes også at ketose skal øke kroppstemperaturen og hvor mye du forbrenner i løpet av et døgn med rundt 200 kcal, men jeg har ikke sett noen pålitelige kilder som støtter skråsikkert opp om den teorien.

Endel forteller også om økt energi, bedre søvn, at de har kvittet seg med uren hud, og at ketose omtrent har kurert dem for absolutt alt.

Jeg testet ketogen diett over en lang nok periode til at kroppen min fikk vent seg til det (fire mnd, noe slikt), men det fungerte bare ikke for meg. Om jeg så fikk litt redusert apetitt, og om så forbrenningen min muligens økte, var energinivået mitt jevnt over lavere, så jeg var mindre aktiv, og energi ut/inn forble nok likt, mens jeg mistrivdes med redusert energi og savnet høyere aktivitetsnivå.

Jeg opplevde heller ingen andre fordeler med ketose, og selv om det at en ketogen diett medfører en begrensning i matvarer man kan spise som kan gjøre det enklere for noen å begrense inntaket av mat også, ble det for min del, på den tiden, for begrenset til at jeg fikk laget mat ut av det (jeg var dårligere og mindre kreativ på kjøkkenet den gangen). Jeg endte opp med å spise råvarer, som ble utrolig kjedelig.

Det siste jeg kan komme på som gjør at jeg nå i ettertid aldri ville spist ketogent igjen, var at den der "holde på ketose"-greia førte til en helt ekstremt "alt eller ingenting"- tankegang i forhold til mat. Hvis jeg først hadde spist noe som ville få meg ut av ketose, brukte jeg resten av dagen på å spise alt med karbohydrater jeg kom over, "når jeg nå først hadde ødelagt ketosen". Det var ikke bra for vektnedgang, og ikke særlig sunn oppførsel, sånn mentalt.

Så, ketose eller moderat lavkarbo, finn ut hva som passer deg best. Du kan alltids endre på det etterhvert, og redusere eller øke antall karbohydrater. Ketose fremstilles dog ofte som noe nærmest magisk for vekttap, det er det virkelig ikke. Det kan være et hjelpemiddel, men for mange fungerer det ikke så godt.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for at du deler erfaring, Hot mess! Jeg tror ikke jeg orker det mer... den lave energien... nå har jeg nok ikke vært i ketose så lenge at kroppen har klart å vende seg til det, men det er som du sier, det begrenser sterkt hva man kan spise. Men noe som er ganske utrolig er at jeg veier 200 gram mindre i dag enn jeg gjorde på søndag! Jeg har nemlig spist så ekstremt mye de siste tre dagene, så jeg tenkte at jeg måtte veie meg for å se hvor mye jeg har lagt på meg. Jeg har vært i kraftig overskudd og dytta innpå med kyllingvinger, krem med litt bringebær, masse ost og bacongull osv. Jeg har nok vært 1500 i kcal overskudd - minst. Hvordan i all verden kan jeg ha tatt av meg 200 gram?!

Skrevet

Men som en over her spurte om, spiser du nok fett? Det er jo det aller viktigste når du går på lavkarbo. Når kroppen ikke lenger får energi fra karbo så må den få energi fra fett. Du bør ikke tenke kalorier, for da vil du få problemer med å få i deg nok fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...