Zienna Skrevet 1. august 2016 #1 Skrevet 1. august 2016 Sønnen min (8 år) er ikke flink til å dele med andre barn, fortalte moren meg. I helga var de to på besøk, og mine barnebarn på snart 4 og 7 år også. Mor og sønn skulle kjøpe godteri til barne-tv til alle. Da de kom hjem hadde de kjøpt 1 stor pose potetgull, 1 stor flaske solo og smågodt i en pose. Dette er til oss barna, sa sønnen. Men DETTE, sa han, og la fram en stor sjokolade, ei eske drops og en pose popcorn, er BARE til meg. Slik ble det. Fellesgodteriet ble delt, mens han i tillegg hadde sitt eget. I går grillet vi. Sønnen tok raskt overblikk over maten, og var den første til å fortelle hva han ville ha. Utvalget var stort, og det var mat nok for en bataljon. Moren la alt han pekte på på tallerkenen. Før han hadde spist halvparten ilte han til grillen, pekte på en kotelett og sa: DEN ser best, så DEN vil JEG ha! Moren la på tallerkenen. Han klarte selvfølgelig ikke å spise den, men unnet ingen andre den heller. I dag tenker jeg, er det rart at denne gutten ikke deler med andre? Moren er høyst oppegående, men det er da merkelig at hun ikke ser at hun legger til rette for egoisme? Eller er slikt vanlig?
Gjest Sly Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 Hvis det var mat nok til en hel bataljon, så skjønner jeg ikke at dette var noe å bry seg med. Han lærer nok.
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2016 11 minutter siden, Sly skrev: Hvis det var mat nok til en hel bataljon, så skjønner jeg ikke at dette var noe å bry seg med. Han lærer nok. Er det ikke sent når man er blitt 8 år? Selv mitt barnebarn på under 4 år ser det som en selvfølge å dele. 2
Gjest Sly Skrevet 1. august 2016 #4 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, Zienna skrev: Er det ikke sent når man er blitt 8 år? Selv mitt barnebarn på under 4 år ser det som en selvfølge å dele. Neida, det går sikkert helt fint. Han har kanskje ikke så godt utviklede sosiale evner enda? Og dessuten, når jevnaldrene begynner å reagere, da korrigerer de seg ofte. Det er ikke så moro å bli holdt utenfor i kompisgjengen fordi man er kjip.
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2016 22 minutter siden, Sly skrev: Neida, det går sikkert helt fint. Han har kanskje ikke så godt utviklede sosiale evner enda? Og dessuten, når jevnaldrene begynner å reagere, da korrigerer de seg ofte. Det er ikke så moro å bli holdt utenfor i kompisgjengen fordi man er kjip. Blink. Han fortalte meg at han ikke har noen venner. Episodene i innlegget var bare eksempler, for helgen var fylt med mange, mange intriger mellom de små - alle knyttet til at han satte seg selv i fokus. Jeg mener at moren handlet feil da hun lot gutten sitte med "eget" godteri og lot ham få lov til å være egoist ved matbordet. Hun burde lært ham at slikt gjør man ikke. 5
Gjest Sly Skrevet 1. august 2016 #6 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, Zienna skrev: Blink. Han fortalte meg at han ikke har noen venner. Episodene i innlegget var bare eksempler, for helgen var fylt med mange, mange intriger mellom de små - alle knyttet til at han satte seg selv i fokus. Jeg mener at moren handlet feil da hun lot gutten sitte med "eget" godteri og lot ham få lov til å være egoist ved matbordet. Hun burde lært ham at slikt gjør man ikke. Du får si det til henne, da.
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 1. august 2016 Et øyeblikk siden, Sly skrev: Du får si det til henne, da. Jeg har, men forsiktig.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #8 Skrevet 1. august 2016 Verden er full av idioter. Du får krysse fingra for at han blir en god forretningsmann. Eller så får du konfrontere mora til ungen... Anonymkode: 2c958...cd0 1
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Verden er full av idioter. Du får krysse fingra for at han blir en god forretningsmann. Eller så får du konfrontere mora til ungen... Anonymkode: 2c958...cd0 Mora har en logisk brist, i mine øyne. Forretningsmann må han gjerne bli, men jeg håper at han ikke får underordnede.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #10 Skrevet 1. august 2016 Jeg synes det er mer forunderlig at du oppretter ENDA en tråd om moren til barnebarna dine. Sønnen din da, har han ikke noe ansvar for oppdragelsen? For øvrig bør du som bestemor kanskje trekke deg et par skritt tilbake snart. Anonymkode: 4946c...0f6 3
Gjest Sly Skrevet 1. august 2016 #11 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, Zienna skrev: Mora har en logisk brist, i mine øyne. Forretningsmann må han gjerne bli, men jeg håper at han ikke får underordnede.. Nå får du gi deg, gutten er åtte år! Han er et barn!
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er mer forunderlig at du oppretter ENDA en tråd om moren til barnebarna dine. Sønnen din da, har han ikke noe ansvar for oppdragelsen? For øvrig bør du som bestemor kanskje trekke deg et par skritt tilbake snart. Anonymkode: 4946c...0f6 Moren til barnebarnet mitt? Les innlegget, er du snill. 1
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #13 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, Sly skrev: Nå får du gi deg, gutten er åtte år! Han er et barn! Det hender jeg har et glimt i øyet når jeg skriver Ikke verre enn det..
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #14 Skrevet 1. august 2016 3 minutter siden, Zienna skrev: Moren til barnebarnet mitt? Les innlegget, er du snill. Skjønner, ikke barnebarnet, men et annet barn du ser behovet for å lage en tråd om rundt "feil" oppdragelse i dine øyne? Enda verre. Anonymkode: 4946c...0f6 2
Gjest Sly Skrevet 1. august 2016 #15 Skrevet 1. august 2016 5 minutter siden, Zienna skrev: Det hender jeg har et glimt i øyet når jeg skriver Ikke verre enn det.. Å, er det humor, nå? Jeg synes det virket som om du mente denne åtteåringen var helt fortapt fordi han ikke ville dele godteri og forsynte seg med en ekstra kotelett på grillaften, skjønner du.
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #16 Skrevet 1. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, ikke barnebarnet, men et annet barn du ser behovet for å lage en tråd om rundt "feil" oppdragelse i dine øyne? Enda verre. Anonymkode: 4946c...0f6 Moren forteller meg om de problemene hun strir med i forhold til sønnen sin. Jeg bidrar gjerne, men synes det er vanskelig å vite hva og hvordan hun bør gå fram. Derfor nyttig å observere gutten sammen med andre. Når jeg legger fram en problemstilling her er det for å få tilbakemelding, om jeg tenker feil eller rett. Kanskje er det nyanser og hensyn jeg ikke ser, kanskje er det slik det er vanlig i dag. Jeg spør når jeg er i tvil. 1
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #17 Skrevet 1. august 2016 4 minutter siden, Sly skrev: Å, er det humor, nå? Jeg synes det virket som om du mente denne åtteåringen var helt fortapt fordi han ikke ville dele godteri og forsynte seg med en ekstra kotelett på grillaften, skjønner du. Alt er relativt. Fortell meg heller hvordan dere lærer barna å dele med hverandre. Er det greit at barnet ditt har eget godteri når det er sammen med andre?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #18 Skrevet 1. august 2016 Usj, jeg blir irritert når folk lesser mat på tallerkenen uten å spise opp. Slik sløsing liker jeg ikke. Anonymkode: 94eab...bb6 2
Zienna Skrevet 1. august 2016 Forfatter #19 Skrevet 1. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Usj, jeg blir irritert når folk lesser mat på tallerkenen uten å spise opp. Slik sløsing liker jeg ikke. Anonymkode: 94eab...bb6 Du har visst litt vansker med å ta et poeng, eller? ...
ViljaH Skrevet 1. august 2016 #20 Skrevet 1. august 2016 Mine barn er flinke til å dele, og det er fordi de er lært opp til det. Hvis de er på besøk i ditt hjem, og moren gir uttrykk for at hun ikke helt får det til, så kan du vise hvordan ved å ta styringa iblandt. Da kan du si at du synes alle barna skal behandles likt og dele, og be dem legge bort godteriet som var bare til ham til en annen dag. Ved grilling kan du si høyt at alle bsrna får et kjøttstykke hver først, og kan få mer når de har spist opp. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå