Gå til innhold

Urinlekkasje ved løping

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig tatt opp treningen igjen etter laaaang pause. Fikk barn for snart et år siden og nå merker jeg til min store forskrekkelse at jeg lekker urin ved løping.

Jeg har selvsagt gjort knipeøvelser og har god kontroll på muskulaturen der nede, men det ser ikke ut til å hjelpe. Når knipeøvelser ikke er nok, hva kan da gjøres? Er dette et tegn på at bekkenbunnen ikke er sterk nok og at jeg bør droppe løpingen? Det er veldig hemmende, så det frister dessverre ikke å trene når jeg opplever dette. 

Anonymkode: 67ffb...a8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du heller kan trene på andre måter? Eks spinning? Du kan jo kontakte fysioterapeut og/eller lege for undersøkelse og hjelp til et treningsopplegg? 

Jeg hadde bitte litt lekasje når jeg begynte å ri 6 uker etter fødsel. Da red jeg med bind, og gikk fint det. Kom ikke mye. Det hender seg at jeg kan lekke bittelitt nå også, men det er bare hvis blæra er full (9mnd siden siste fødsel). 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

Kanskje du heller kan trene på andre måter? Eks spinning? Du kan jo kontakte fysioterapeut og/eller lege for undersøkelse og hjelp til et treningsopplegg? 

Jeg hadde bitte litt lekasje når jeg begynte å ri 6 uker etter fødsel. Da red jeg med bind, og gikk fint det. Kom ikke mye. Det hender seg at jeg kan lekke bittelitt nå også, men det er bare hvis blæra er full (9mnd siden siste fødsel). 

Takk for svar. Jogging er egentlig den eneste muligheten jeg har for kondisjonstrening per i dag. Men ja, jeg kan løpe med bind og være ennå mer iherdig med knipeøvelsene. Blir det ikke bedring snart får jeg kontakte legen, selv om jeg synes det flaut.. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke bedring snart får jeg kontakte legen, selv om jeg synes det flaut.. 

Det er ikke flaut! Du må aldri tenke sånn og gå rundt med problemer som kanskje kan fikses enkelt og greit. 

Anonymkode: 1f8a0...803

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig tatt opp treningen igjen etter laaaang pause. Fikk barn for snart et år siden og nå merker jeg til min store forskrekkelse at jeg lekker urin ved løping.

Jeg har selvsagt gjort knipeøvelser og har god kontroll på muskulaturen der nede, men det ser ikke ut til å hjelpe. Når knipeøvelser ikke er nok, hva kan da gjøres? Er dette et tegn på at bekkenbunnen ikke er sterk nok og at jeg bør droppe løpingen? Det er veldig hemmende, så det frister dessverre ikke å trene når jeg opplever dette. 

Du snakker med lege eller gynekolog. De undersøker deg og ser om du trenger kirurgi for å få rettet problemet. Hvis ikke, så kan du få alt fra hjemmeøvelser (med "knipekoner") til hjelp fra fysioterapi med tilleggsutdannelse på denne typen problemer. Stressinkontinens er diagnosen, slik du har fremstilt og forklart problemet her. Er det så pass hemmende at du ikke kan utføre det du ønsker, så har du og rett på urininkontinensutstyr på blå resept. (Alt fra små bind beregnet på urin, til store bleier. Du velger etter behov selv. Du kan og gå på apoteket og få gratis prøver. 

Håper det ordner seg. 

Anonymkode: 23661...797

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode råd og et lite spark bak! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...