Gå til innhold

Satt barnevakt i 11 timer, uten å bli tilbydd en matbit.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg satt barnevakt for babyene  til min venninne. Hun og mannen skulle i 40-årslag, og ble borte fra kl 15 på dagen, til 2-tiden om natten. Hun spurte om vi kunne komme å sitte barnevakt hos dem, så ungene fikk sove i egne senger og slippe reisevei. Vi bor en times kjøre tur unna. Var i utganspunktet jeg som ble spurt om å passe de, men ettersom jeg ikke trives å kjøre alene på landeveier på natterstid, ble min snille mann med. Det hele fristet i utganspunktet svært lite, spesielt når de ikke kunne tilby oss soveplasser, men venner stiller jo opp for hverandre  :) 

På vei til hjemmet deres fikk jeg en sms hvor hun spurte om jeg ikke kunne stikke innom matbutikken og handle noen ting. Jeg fikk handlelisten, og betalte rundt kr 300 for div husholdningsartikler. 

Da jeg kom med bæreposen, sa min venninne "Takk, da skylder jeg deg til en annen gang". Ble ganske paff da jeg i det miste forventet å få tilbake pengene jeg hadde lagt ut. Men jeg sa ingen ting, beskjeden som jeg er. 

Da de skulle dra sa hun at de hadde kjøpt en halvliter brus til oss hver, og en pose potetgull vi kunne dele etter barna hadde lagt seg. Hyggelig det, men så kom jeg til å tenke på mat. Vi hadde ikke tatt med oss så mye som en brødsmule, og jeg hadde tatt det som en selvfølge i underbevisstheten at de hadde en frossenpizza eller noe lignende vi skulle spise. Hadde ikke tenkt på dette med at vi kanskje burde ha med oss noe.  Hun nevnte ingen ting, annet enn mat til barna. De er såpass små at de spiser babymat.  

Etter de hadde dratt så tok jeg en tur i kjøleskapet. Tenkte at hun kanskje hadde noe liggende, men at hun glemte å nevne det.  Fant pålegg og noen knekkebrød som vi tok oss friheten til å spise. Men det lå ikke annen mat tilgjengelig som var tiltenkt oss, og det å tine middagsprodukter fra fryseren var for meg ikke bekvemt. Ettersom de bor langt unna sivilisasjon var det ikke bare å stikke en svipptur innom matbutikken. Skal love deg den ostepølsa på bensinasjasjonen kl 02.30, var den beste pølsa jeg noen gang har smakt. Hehe

Jeg lurer på om det er normalt å forventa at barnevakt medbringes mat selv? Mulig jeg er svær, men merker jeg blir litt oppgitt av å ikke bli tilbytt en matbit. Jeg handlet for hun, reiste langt, brukte hele lørdag på å sitte barnevakt, og det hun tilbyr gjennom 11 timer babysitting er en pose potetgull og en halvliter cola. For all del, så var ikke dette noe krise, vi klarte oss fint gjennom kvelden. Og mannen hadde selvfølgelig mulighet til å kjøre til butikken selv om dette var et stykke unna.  Men er vel hele prinsippet som gjør meg irritert. 

Hva synes dere? Er det forventet at barnevakt tar med mat selv? Har du selv en kjip barnevakthistorie og fortelle? 

Anonymkode: b23b8...b04

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg satt barnevakt for babyene  til min venninne. Hun og mannen skulle i 40-årslag, og ble borte fra kl 15 på dagen, til 2-tiden om natten. Hun spurte om vi kunne komme å sitte barnevakt hos dem, så ungene fikk sove i egne senger og slippe reisevei. Vi bor en times kjøre tur unna. Var i utganspunktet jeg som ble spurt om å passe de, men ettersom jeg ikke trives å kjøre alene på landeveier på natterstid, ble min snille mann med. Det hele fristet i utganspunktet svært lite, spesielt når de ikke kunne tilby oss soveplasser, men venner stiller jo opp for hverandre  :) 

På vei til hjemmet deres fikk jeg en sms hvor hun spurte om jeg ikke kunne stikke innom matbutikken og handle noen ting. Jeg fikk handlelisten, og betalte rundt kr 300 for div husholdningsartikler. 

Da jeg kom med bæreposen, sa min venninne "Takk, da skylder jeg deg til en annen gang". Ble ganske paff da jeg i det miste forventet å få tilbake pengene jeg hadde lagt ut. Men jeg sa ingen ting, beskjeden som jeg er. 

Da de skulle dra sa hun at de hadde kjøpt en halvliter brus til oss hver, og en pose potetgull vi kunne dele etter barna hadde lagt seg. Hyggelig det, men så kom jeg til å tenke på mat. Vi hadde ikke tatt med oss så mye som en brødsmule, og jeg hadde tatt det som en selvfølge i underbevisstheten at de hadde en frossenpizza eller noe lignende vi skulle spise. Hadde ikke tenkt på dette med at vi kanskje burde ha med oss noe.  Hun nevnte ingen ting, annet enn mat til barna. De er såpass små at de spiser babymat.  

Etter de hadde dratt så tok jeg en tur i kjøleskapet. Tenkte at hun kanskje hadde noe liggende, men at hun glemte å nevne det.  Fant pålegg og noen knekkebrød som vi tok oss friheten til å spise. Men det lå ikke annen mat tilgjengelig som var tiltenkt oss, og det å tine middagsprodukter fra fryseren var for meg ikke bekvemt. Ettersom de bor langt unna sivilisasjon var det ikke bare å stikke en svipptur innom matbutikken. Skal love deg den ostepølsa på bensinasjasjonen kl 02.30, var den beste pølsa jeg noen gang har smakt. Hehe

Jeg lurer på om det er normalt å forventa at barnevakt medbringes mat selv? Mulig jeg er svær, men merker jeg blir litt oppgitt av å ikke bli tilbytt en matbit. Jeg handlet for hun, reiste langt, brukte hele lørdag på å sitte barnevakt, og det hun tilbyr gjennom 11 timer babysitting er en pose potetgull og en halvliter cola. For all del, så var ikke dette noe krise, vi klarte oss fint gjennom kvelden. Og mannen hadde selvfølgelig mulighet til å kjøre til butikken selv om dette var et stykke unna.  Men er vel hele prinsippet som gjør meg irritert. 

Hva synes dere? Er det forventet at barnevakt tar med mat selv? Har du selv en kjip barnevakthistorie og fortelle? 

Hun var nok bare tankeløs og ikke vant til å ha barnevakt :)

Om hun spør deg en annen gang, så spør om hun du skal ta med matpakke eller om hun har noe liggende du kan varme opp, for sist hadde du ikke med deg matpakke og da ble du dritsulten!

Anonymkode: bc55b...338

• Liker 27
Skrevet

De gangene jeg har vært barnevakt, har de alltid sørget for noe å spise.

Og det å legge ut 300 for så og ikke få igjen? Meget frekt i mine øyne.

Hadde nok ikke passet barn der igjen.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var nok bare tankeløs og ikke vant til å ha barnevakt :)

Om hun spør deg en annen gang, så spør om hun du skal ta med matpakke eller om hun har noe liggende du kan varme opp, for sist hadde du ikke med deg matpakke og da ble du dritsulten!

Anonymkode: bc55b...338

Enig!

Anonymkode: 6bced...502

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns venninna di var tankeløs her. Kan ha vært en forglemmelse, men bare det med at hun skulle skylde deg penger til senere syns jeg hørtes ganske uhøflig ut. Det skulle hun da ha forhørt seg med deg om, ikke sagt det sånn hun gjorde. Du skulle kanskje spurt henne om hun ikke hadde hørt om Vipps. 

Dere satt der et halvt døgn, selvfølgelig skulle dere fått mat. Skulle bare mangle. Tror ikke det hadde gjort noe om dere hadde tatt noe fra fryseren. Og sagt i fra om dette da de kom hjem på natta. (Det kan hende at hun hadde glemt å si at det bare var å forsyne seg av maten?) 

• Liker 5
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Ærlig talt, denne venninna di fortjener deg ikke! Du burde ta opp at det virket tankeløst og som at hun tok deg og din hjelp for gitt. Forstår hun ikke dette er det bare å kvitte seg med henne! 

Skrevet

Jeg synes man skal kunne forvente å få mat når man sitter barnevakt fra ettermiddag til midt på natten. Selvsagt!

Men jeg synes også du burde gi beskjed til henne om det! Man bør ikke være beskjeden når det gjelder venner, man må da kunne snakke om slikt (siden du nevner at du ikke sa noe ang den posen du handlet for henne).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan jeg ville reagert på det, om jeg var i dine sko, ville kommet an på personen. Generelt vil jeg derimot si at det var en smule tankeløst å ikke tilby dere noe å spise, dere var der tross alt over ett ganske langt tidsrom. Det at hun ikke betalte tilbake for varene umiddelbart var også litt betenkelig om hun ikke ga dere noen konkret grunn, som dere var fornøyd med.

Hvis dette gjentar seg, ville jeg tatt det opp med personen det gjelder. Eventuelt nevnt det med en gang for at de kan være bedre forberedt neste gang. Om de bestandig er slik, hadde jeg ikke orket å sitte barnevakt der.

Anonymkode: b7789...f34

Skrevet

Jeg sitter gjerne barnevakt gratis, men da forventer jeg at det er mat og drikke tilgjengelig. Trenger ikke å være dyrt og fancy. Som regel har jeg blitt spurt om det er ok at de legger igjen penger til å bestille pizza eller om det er ok med en frossenpizza.

Tror aldri jeg har opplevd at det ikke har vært rikelig med brus og snacks i tillegg.

Men ettersom ting var slik som de var og dere var to med bil tilgjengelig kunne kanskje mannen ha svippet en tur til butikken eller bensinstasjonen og kjøpt noe småtteri? Jeg synes absolutt at foreldrene til barna skulle ha kjøpt inn noe eller foreslått en løsning altså, men jeg synes kanskje det var litt tafatt av dere å ta en liten kjøretur når dere oppdaget at det ikke fantes mat i huset. Så kunne dere kanskje lagt igjen kvitteringen og sagt at dere måtte ut og kjøpe inn litt mat, men at det var ok at de betalte tilbake sammen med de 300 kronene.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror virkelig bare at det med mat til dere var blitt helt glemt, jeg. Dårlig såklart når dere står der og er sultne, men jeg hadde virkelig bare tatt og tint meg noe mat fra fryseren. Er man venner/godt kjent burde ikke det være noe å være beskjeden for mener jeg, og hun tar seg ho litt friheter selv (noe som forøvrig er vanlig når man er venner). 

Anonymkode: f126e...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror virkelig bare at det med mat til dere var blitt helt glemt, jeg. Dårlig såklart når dere står der og er sultne, men jeg hadde virkelig bare tatt og tint meg noe mat fra fryseren. Er man venner/godt kjent burde ikke det være noe å være beskjeden for mener jeg, og hun tar seg ho litt friheter selv (noe som forøvrig er vanlig når man er venner). 

Anonymkode: f126e...a2a

Jeg tenkte tanken selv. Men synes det var merkelig at hun nevnte at de hadde kjøpt en pose potetgull og 2 halvlitere brus til oss, men ikke nevnte noe mat. Hadde det vært en Grandiosa i fryseren hadde jeg stekt den, men fant ikke noe mat som det så ut som kunne vært tiltenkt oss. Man kjøper jo ikke fisk, kyllingfileter eller kjøttdeig, og legger det i fryseren, tiltenkt barnevakten. Hehe. Jeg er nok litt beskjeden av meg av natur, og synes det ble ubehagelig å ta meg til rette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Whoops skrev:

Jeg sitter gjerne barnevakt gratis, men da forventer jeg at det er mat og drikke tilgjengelig. Trenger ikke å være dyrt og fancy. Som regel har jeg blitt spurt om det er ok at de legger igjen penger til å bestille pizza eller om det er ok med en frossenpizza.

Tror aldri jeg har opplevd at det ikke har vært rikelig med brus og snacks i tillegg.

Men ettersom ting var slik som de var og dere var to med bil tilgjengelig kunne kanskje mannen ha svippet en tur til butikken eller bensinstasjonen og kjøpt noe småtteri? Jeg synes absolutt at foreldrene til barna skulle ha kjøpt inn noe eller foreslått en løsning altså, men jeg synes kanskje det var litt tafatt av dere å ta en liten kjøretur når dere oppdaget at det ikke fantes mat i huset. Så kunne dere kanskje lagt igjen kvitteringen og sagt at dere måtte ut og kjøpe inn litt mat, men at det var ok at de betalte tilbake sammen med de 300 kronene.

Vi kunne selvfølgelig kjørt til butikken ja. Men vi sultet ikke, vi spiste jo både potetgull og knekkebrød.  Så er ikke sulten i seg selv som er problemet. Handler vel mer om opplevelsen av å være så på tilbudssiden, og få så lite igjen, om du skjønner? Derfor jeg lurte på om det er jeg som er sær, som hadde belaget meg på å ikke medbringe noe :) 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Send henne en melding å be henne vippse over de 300 kronene. I en bisetning kan du si at du hadde satt pris på å få beskjed om at dere må ha med mat selv neste gang dere sitter barnevakt så lenge, fordi dere ble veldig sultne. 

Anonymkode: 791d5...a20

• Liker 6
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at dere ikke fikk overnatte, men måtte kjøre hjem midt på natten Skulle jeg ha passet barna til noen som bodde en time unna og måtte passe de fra 15 til 2 på natta, så hadde jeg forventetå få overnatte. Ellers hadde jeg ikke gjort det. 

Det kan jo hende hun trodde dere hadde med mat eller kjøpte på butikken,  men dette er jo noe hun burde gi beskjed om. At de ikke hadde så mye mat og om dere tar med. Ikke bare ta det som en selvfølge. Dere fikk jo ikke så mye igjen for dette her. De pengene skal hun betalte deg tilbake. Ikke gi deg på det :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er frekk, som ikke betaler for varene, ikke tilbyr mat, ikke tilbyr overnattingsplasser. Ut fra dette ville jeg jo trodd at dette var et mønster, at hun er slik ellers også? I så tilfelle ville jeg ikke orket å fortsette vennskapet.

Anonymkode: 9dce8...a3c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Send henne en melding, "Har du muligheten til å overføre de 300 du skylder meg i dag? Trenger de".

Skulle bare mangle at du fikk pengene dine i alle fall.

Anonymkode: 2fa7f...003

• Liker 3
Skrevet

Frekt av venninna di absolutt, men hvorfor skaffet dere ikke mat selv? Bestille eller kjøre på butikken? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio skrev:

Frekt av venninna di absolutt, men hvorfor skaffet dere ikke mat selv? Bestille eller kjøre på butikken? 

Leser du ikke hva ts skriver? Hun skriver jo at det ikke var maten som var et problem for de sultet ikke, men prinsippet.

Anonymkode: 2fa7f...003

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hun også var ufin ved å ikke tilby dere mat og ikke betalte deg tilbake for matbutikkturen du tok for henne. Dette er ikke bare tankeløshet i mine øyne. Dette er mangel på folkeskikk. 

Anonymkode: b2b45...660

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sitti endel barnevakt. Ville kikka i fryser osv sett hva hun har liggende og laget meg noe bare jeg. Ellers har alle jeg har sittet for alltid satt frem eller gjort klar middag osv.

Anonymkode: 337bc...0a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...