AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #1 Skrevet 1. august 2016 Hovedproblemet er at hun står opp etter å ha blitt lagt. Om og om igjen. Kommer med hundre unnskyldninger. I et halvt år fulgte vi henne bare til sengs igjen, uten å si et ord, men det funket ikke. Siden har vi vært i begge enden av skalaen: milde, snakket med henne - sinte og NÅ LEGGER DU DEG! Ingenting har funket. Det har pågått i halvannet år, fra hun fikk juniorseng. Hun legges ca kl 19-19.30. Hun bikker over i et annet stadiet rundt 18.30, når hun forstår at det er leggetid. Hun blir mer aktiv, nærmest hyper. Kryper og klatrer overalt. Det går overhodet ikke an å legge henne tidligere, og vi har forsøkt å holde henne lenger oppe - men da blir hun bare verre og verre. Hun sover ikke på dagtid, og skulle hun sovne i bilen ila dagen, utgjør det ingen forskjell på leggingen. Hun har vært bleiefri i et halvt år nå, og kun brukt bleie på natten. Nå er hun selvfølgelig begynt å stå opp etter legging fordi hun må på do. Hun er på do før bleia kommer på. Hun gir seg ikke før hun får gå på do, men hun må aldri på do. Hun gir seg ikke, og hun vekker minstemann med skrikinga. Hun holder det gjerne gående til midnatt om hun ikke får viljen, og våkner da 5 i stedet for 7...Jeg vet ikke hva vi skal gjøre. Hvordan vi skal gripe dette an. Ungen er sjeldent i seng før kl 21., og det hele er et j*vla styr. Har dere noen råd eller tips og komme med, så er jeg lutter øre her. Anonymkode: 38815...8fd
livmor Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 Belønningsskjema for å bli i senga, har dere prøvd det?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #3 Skrevet 1. august 2016 2 minutter siden, livmor skrev: Belønningsskjema for å bli i senga, har dere prøvd det? Vi har prøvd å friste med syltetøy på skiva om morgenen, om hun blir på rommet (hun får aldri det ellers), men det funket ikke. Kanskje hun skjønner det bedre nå, så vi kan prøve det. Anonymkode: 38815...8fd
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #4 Skrevet 1. august 2016 Vi hadde noen lunde samme problem med ene her hjemme. Belønningssystem funket her. Det tok litt tid før hun skjønnte poenget men når det satt så var det stas. Hun fikk klistermerke på morningen hvis hun hadde vert flink. 3 klistermerker utgjorde en premie. F.eks en slikkepinne, en kjekk aktivitet eller film. Anonymkode: ef474...958
Mammabamma Skrevet 1. august 2016 #5 Skrevet 1. august 2016 Jeg satte meg på en stol og leste bok og ga null respons på mas. Da ble det rimelig kjedelig å tøye legginga for ikke fikk de komme opp fra senga og ikke ga jeg noe respons. Vi brukte god tid på legging med lesing og synging og prating for å få en ro rundt selve legginga.
Teddi Skrevet 1. august 2016 #6 Skrevet 1. august 2016 Uff, så slitsomt for dere. Jeg ville også testet belønningsskjema. Lag en fin plakat som festes på rommet hennes. Så får hun et fint klistremerke som gjør bildet finere og finere hver natt hun blir i senga. Jeg har ikke erfaring med dette problemet, da sønnen min er yngre. Men han pleier å bli hyper som en duracelkanin når han er trøtt. Kan datteren din være sånn også kanskje? At hun rett og slett fort blir overtrøtt? Kanskje du kunne prøvd å legge henne en halvtime før, eller dempe lyset og lese bok eller noe sånt litt tidligere. Det pleier ihvertfall å hjelpe her. Lykke til!
Gjest Magnifiq Skrevet 1. august 2016 #7 Skrevet 1. august 2016 Her funket det med klistremerker, og belønning. Vi hadde prøvd "alt" før det..
Vera Vinge Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Det kan godt være ting dere har prøvd tidligere plutselig kan funke, fordi hun nå er større. Som belønningssystem, som noen nevner. Ellers kjenner jeg igjen noe av det med at overtrøtte barn kan bli hypre. Det ene barnet mitt kunne særlig før bli sånn, den perioden mellom at han sluttet med dagsoving og fram til han tok mandlene (han fikk dårlig søvnkvalitet av store mandler og snorking). Han kunne bli helt bajas, og umulig å roe, særlig hvis han var ekstra sliten. Mens når vi først klarte å roe ham ned, slik at han faktisk la seg i senga, kunne han sovne på et blunk. Vi måtte bare komme dit at han selv kunne kjenne at det var godt å ligge stille.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hovedproblemet er at hun står opp etter å ha blitt lagt. Om og om igjen. Kommer med hundre unnskyldninger. I et halvt år fulgte vi henne bare til sengs igjen, uten å si et ord, men det funket ikke. Siden har vi vært i begge enden av skalaen: milde, snakket med henne - sinte og NÅ LEGGER DU DEG! Ingenting har funket. Det har pågått i halvannet år, fra hun fikk juniorseng. Hun legges ca kl 19-19.30. Hun bikker over i et annet stadiet rundt 18.30, når hun forstår at det er leggetid. Hun blir mer aktiv, nærmest hyper. Kryper og klatrer overalt. Det går overhodet ikke an å legge henne tidligere, og vi har forsøkt å holde henne lenger oppe - men da blir hun bare verre og verre. Hun sover ikke på dagtid, og skulle hun sovne i bilen ila dagen, utgjør det ingen forskjell på leggingen. Hun har vært bleiefri i et halvt år nå, og kun brukt bleie på natten. Nå er hun selvfølgelig begynt å stå opp etter legging fordi hun må på do. Hun er på do før bleia kommer på. Hun gir seg ikke før hun får gå på do, men hun må aldri på do. Hun gir seg ikke, og hun vekker minstemann med skrikinga. Hun holder det gjerne gående til midnatt om hun ikke får viljen, og våkner da 5 i stedet for 7...Jeg vet ikke hva vi skal gjøre. Hvordan vi skal gripe dette an. Ungen er sjeldent i seng før kl 21., og det hele er et j*vla styr. Har dere noen råd eller tips og komme med, så er jeg lutter øre her. Anonymkode: 38815...8fd Helsestasjonpsykolog er et gratis lavterkseltilbud for foreldre i denne typen situasjoner. Der får du "nøkler" til å takle denne typen utfordringer. Anonymkode: e8e54...a9f
Gjest Magnifiq Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 Har du forresten prøvd å sette på lydbok? Lese for henne i sengen? Begge deler syntes vår ene var supert.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 TS her. Vi har forsøkt å legge henne tidligere, men det er som å slå på en bryter når hun skjønner at hun snart skal i seng. Vi har forsøkt å legge henne så tidlig som 17.30, 18.00 og 18.30 - det er samme greia hver gang, men legger vi henne før 18.30 så er hun overhodet ikke trøtt, og holder det gjerne gående enda lenger enn vanlig... Belønningssystem skal prøves. Lydbok har vært forsøkt (lillekanin som så gjerne ville sove), men jeg tror ikke hun hørte at den sto på engang. Men det kan prøves igjen, da hun jo er større nå. Vi har ellers gode leggerutiner som vi har holdt på siden hun slutta med pupp: kveldsmat, kveldstell, så lese bok på sengen og snakke om dagen som har vært, så nattasang. Anonymkode: 38815...8fd
Gjest Magnifiq Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Vi har forsøkt å legge henne tidligere, men det er som å slå på en bryter når hun skjønner at hun snart skal i seng. Vi har forsøkt å legge henne så tidlig som 17.30, 18.00 og 18.30 - det er samme greia hver gang, men legger vi henne før 18.30 så er hun overhodet ikke trøtt, og holder det gjerne gående enda lenger enn vanlig... Belønningssystem skal prøves. Lydbok har vært forsøkt (lillekanin som så gjerne ville sove), men jeg tror ikke hun hørte at den sto på engang. Men det kan prøves igjen, da hun jo er større nå. Vi har ellers gode leggerutiner som vi har holdt på siden hun slutta med pupp: kveldsmat, kveldstell, så lese bok på sengen og snakke om dagen som har vært, så nattasang. Anonymkode: 38815...8fd CD med barnesanger funker også her forresten.. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå