AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #1 Skrevet 1. august 2016 Jeg la merke til en sak der et foreldrepar hadde tegnet barneforsikring men da barnet fikk brannskade så gjaldt ikke denne forsikringen likevel. På vestlandet har utallige nå tegnet forsikring i bank i tillfelle de blir arbeidsledige, men det viste seg at de fikk ikke dette likevel når de ble oppsagt "fordi de burde ha skjønt eller visst" at det kom til å skje. Var det ikke dette de betalte dyrt og hellig for? hva er vitsen med forsikringer da hvis det sitter advokater av de beste i forsikringsselskapet for hver ting du forsikrer deg og tyner sakene og passer på at det skal mye til for at du får erstatning når du har sittet og betalt i dyre dommer for dette? Anonymkode: 3de0a...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 Det er umulig å komme med noe så mye konstruktivt, da du ikke viser til en konkret sak. Når det gjelder arbeidsledighetsforsikring, er det mange som ikke setter seg inn i reglene, eller bevisst prøver å lure seg til forsikringspenger de ikke har rett på. Forsikringen må være tegnet før det er antydning til permitteringer/oppsigelser i bedriften din. Stort sett alle oljerelaterte bedrifter har sendt ut melding om at det kan komme permitteringer for lang tid siden (bedriften jeg jobber i, et av de største innen oljesektoren, sendte ut første varsel i 2013) og alle forsikringer tegnet etter dette, vil som regel ikke være gjeldende. Dette er en forsikring du tegner i gode tider, i tilfelle dårlige tider kommer. Det er ikke noe du bestemmer deg for å tegne når de dårlige tidene allerede har ankommet. Anonymkode: e906b...b28 12
Pengebingen Skrevet 1. august 2016 #3 Skrevet 1. august 2016 Ja det er svært viktig å lese dokumentene nøye, så man forstår hva som dekkes og ikke. Vite hva man betaler for. Det verste er at man nesten bør være jurist for å faktisk forstå alle forbeholdene... 4
debattanten Skrevet 1. august 2016 #4 Skrevet 1. august 2016 (endret) De aller fleste som klager over forsikring har ikke tatt seg bryet til å lese vilkår, sikkerhetsforskrifter og hva slags dekninger forsikringen faktisk har. En gjenganger i nesten alle saker som omtales i media. Jeg vet også at veldig mange saker i media blir feil fremstilt, gjerne fremstår det som at selskapet er skurken, men ofte er dette feil. Man får som regel bare frem en side i media og det er skadelidte sin, selskapene kommenterer som regel aldri i media når saken er under utredning. Og om selskapet går til media i ettertid når saken er ferdig behandlet er ikke media interessert fordi det er ikke salgbart. Forsikringer dekker ikke alt, men så koster de heller ikke allverdens i det store og hele. Forsikring er ofte veldig nødvendig, så man kan ikke si at det ikke er verdt det. Endret 1. august 2016 av debattanten 9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #5 Skrevet 1. august 2016 Det er penger ut vinduet helt til huset ditt brenner, da er man sjeleglad for å ha forsikring. Men når det er sagt, så er jeg usikker på uføreforsikringen, jeg er blitt kronisk syk i ettertid, og er på vei til å bli ufør. Håper ikke å oppdage at forsikringsselskapet har noe klausul som ikke innbefatter utbetaling til meg. Tiden vil vise. Anonymkode: acc8a...5c0 1
debattanten Skrevet 1. august 2016 #6 Skrevet 1. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er penger ut vinduet helt til huset ditt brenner, da er man sjeleglad for å ha forsikring. Men når det er sagt, så er jeg usikker på uføreforsikringen, jeg er blitt kronisk syk i ettertid, og er på vei til å bli ufør. Håper ikke å oppdage at forsikringsselskapet har noe klausul som ikke innbefatter utbetaling til meg. Tiden vil vise. Anonymkode: acc8a...5c0 Håper du er dekket. Men her er det mye forskjellig ute å går.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #7 Skrevet 1. august 2016 Jeg tegnet en sykdomsforsikring med et selskap og da jeg ble akutt syk måtte jeg som student ut med mange tusen på en måned i egenandel i tillegg til alle medisinene som ikke var på blå resept. Da jeg ringte og ville ha utbetaling så sa de at det ikke var en del av forsikringen selv om jeg satt og leste det høyt for dem med pcn foran meg. De hevdet de ikke kunne se det samme på nettsiden deres som jeg så. Skulle ringt forbrukerrådet. Anonymkode: a5d94...33c 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #8 Skrevet 1. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er penger ut vinduet helt til huset ditt brenner, da er man sjeleglad for å ha forsikring. Men når det er sagt, så er jeg usikker på uføreforsikringen, jeg er blitt kronisk syk i ettertid, og er på vei til å bli ufør. Håper ikke å oppdage at forsikringsselskapet har noe klausul som ikke innbefatter utbetaling til meg. Tiden vil vise. Anonymkode: acc8a...5c0 Men denne loven om brann er svært streng, så brenner huset ditt ned av noe som i teorien kunne vært forhindret av deg risikerer du mange, mange tusen i bot av politiet. Anonymkode: a5d94...33c
debattanten Skrevet 1. august 2016 #9 Skrevet 1. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men denne loven om brann er svært streng, så brenner huset ditt ned av noe som i teorien kunne vært forhindret av deg risikerer du mange, mange tusen i bot av politiet. Anonymkode: a5d94...33c Helt klart, men du får fortsatt dekket huset på forsikringen. Tror ikke en bot på noen tusenlapper er det du tenker på om huset tar fyr uansett. Litt artig det der, har en kollega det skjedde med. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #10 Skrevet 1. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg la merke til en sak der et foreldrepar hadde tegnet barneforsikring men da barnet fikk brannskade så gjaldt ikke denne forsikringen likevel. På vestlandet har utallige nå tegnet forsikring i bank i tillfelle de blir arbeidsledige, men det viste seg at de fikk ikke dette likevel når de ble oppsagt "fordi de burde ha skjønt eller visst" at det kom til å skje. Var det ikke dette de betalte dyrt og hellig for? hva er vitsen med forsikringer da hvis det sitter advokater av de beste i forsikringsselskapet for hver ting du forsikrer deg og tyner sakene og passer på at det skal mye til for at du får erstatning når du har sittet og betalt i dyre dommer for dette? Anonymkode: 3de0a...9a8 Før du tegner forsikring så er det alfoa og omega å sette seg inn i hvordan forsikringen fungerer og hva den dekker. Dette kan du sammeligne med å kjøpe en vare, gå hjem og tro du vet hvordan det skal brukes, sette i gang uten å lese bruksanvisningen, ødelegge varen og dra tilbake til butikken og forlange ny vare. Anonymkode: 4b100...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #11 Skrevet 1. august 2016 De er veldig sleipe, og føler selv jeg kaster penger utav vinduet. Likevel gir det meg en (falsk) trygghet. Anonymkode: 907da...584 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #12 Skrevet 1. august 2016 11 minutter siden, debattanten skrev: Helt klart, men du får fortsatt dekket huset på forsikringen. Tror ikke en bot på noen tusenlapper er det du tenker på om huset tar fyr uansett. Litt artig det der, har en kollega det skjedde med. Jaja, selvsagt! Anonymkode: a5d94...33c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #13 Skrevet 1. august 2016 Sitter her med konsekvensene på grunn av en forsikringsak selv. Sykkelulykke på vei til skolen. Mistet to tenner og store problemer med to til. Skoletannlegen er jo gratis. Må ha hjelp med de to andre tennene nå. 2 år etter at gratistannlege er over. NAV fikk aldri svar fra tannlegen. Varslet ikke foreldrene mine. Skolen påstår deres forsikring ikke dekker noe. For det skjedde før skoletid. På vei til skolen, men på skolensområde. De mener NAV skal dekke saken. NAV mener de skolens forsikringsselskap skal dekke dette. Jeg hadde standard forsikring og reiseforsikring. Mitt gamle forsikringsselskap (som jeg har nå i dag også) mener skolen skal dekke det. Ifølge nettet så skal skolen stå for skade og ulykke på vei til og fra skolen. Vi har kontaktet kommunen og de sier det samme, skolen SKAL dekke skolevei! Men de nekter og sier NAV har ansvaret. Tannlegen vet ingenting om noe forsikringssak. Det står i papirene at det var ulykke, skolensområde, på vei til skolen, skaden dekkes av forsikring. Mer enn det vet de ikke. Saken var ferdig fra deres side. Hvem har riktig i denne saken? Ikke vet jeg. Men jeg sitter her med store smerter og aner ikke hva jeg skal gjøre. Forsikring er så komplisert. Ei venninne ble frastjålet mobil på byen. Fant mobilen i en vannfontene dagen etter. Hun trodde først hun hadde mistet den. Forsikringsselskapet nektet å betale noe. Hvorfor? For ingen tar med seg en splitter ny iphone ut på byen! HVA FAEN! Dummeste unnskyldningen ever. Nei forsikringsselskaper er slue og sleipe. De legger skylden på alt annet, for å unngå å hjelpe deg når du trenger det. Du kan være kunde hos dem i 40 år og de vil fortsatt være gnuen med å hjelpe. Jeg leier så jeg har ikke innboforsikring. Bortkastet penger. TV'en til 3000 kr kan noen bare komme å stjele. Jeg bryr meg ikke. Alt av ekte verdi oppbevares hos mamma og pappa. Ikke fader om jeg kaster bort penger på idiotiske forsikringer som så å si aldri gjelder når du trenger dem. Buffer kontoen min har nok til det nødvendige; seng, hvitevarer og standard møbler. Har også familie som kan hjelpe om det trengs. Har også ny sofa og slikt oppbevart på hytta, til den dagen jeg eier. Akkurat nå har jeg billig skit fra finn.no og ikea. Dersom leiligheten brenner ned så har jeg nok til å starte på nytt. Og det gjør jeg med glede, uten å må krangle med de hersens forsikringsselskapene. Den dagen jeg eier bolig, da skal jeg ha innboforsikring. Reiser jeg til et land med krig og elendighet, da kan jeg tegne reiseforsikring. Men skal jeg til syden og alt jeg risikerer er influensa og at lommeboken blir stjålet; nei. Aldri i livet. Anonymkode: 41f75...1b3 1
debattanten Skrevet 1. august 2016 #14 Skrevet 1. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitter her med konsekvensene på grunn av en forsikringsak selv. Sykkelulykke på vei til skolen. Mistet to tenner og store problemer med to til. Skoletannlegen er jo gratis. Må ha hjelp med de to andre tennene nå. 2 år etter at gratistannlege er over. NAV fikk aldri svar fra tannlegen. Varslet ikke foreldrene mine. Skolen påstår deres forsikring ikke dekker noe. For det skjedde før skoletid. På vei til skolen, men på skolensområde. De mener NAV skal dekke saken. NAV mener de skolens forsikringsselskap skal dekke dette. Jeg hadde standard forsikring og reiseforsikring. Mitt gamle forsikringsselskap (som jeg har nå i dag også) mener skolen skal dekke det. Ifølge nettet så skal skolen stå for skade og ulykke på vei til og fra skolen. Vi har kontaktet kommunen og de sier det samme, skolen SKAL dekke skolevei! Men de nekter og sier NAV har ansvaret. Tannlegen vet ingenting om noe forsikringssak. Det står i papirene at det var ulykke, skolensområde, på vei til skolen, skaden dekkes av forsikring. Mer enn det vet de ikke. Saken var ferdig fra deres side. Hvem har riktig i denne saken? Ikke vet jeg. Men jeg sitter her med store smerter og aner ikke hva jeg skal gjøre. Forsikring er så komplisert. Ei venninne ble frastjålet mobil på byen. Fant mobilen i en vannfontene dagen etter. Hun trodde først hun hadde mistet den. Forsikringsselskapet nektet å betale noe. Hvorfor? For ingen tar med seg en splitter ny iphone ut på byen! HVA FAEN! Dummeste unnskyldningen ever. Nei forsikringsselskaper er slue og sleipe. De legger skylden på alt annet, for å unngå å hjelpe deg når du trenger det. Du kan være kunde hos dem i 40 år og de vil fortsatt være gnuen med å hjelpe. Jeg leier så jeg har ikke innboforsikring. Bortkastet penger. TV'en til 3000 kr kan noen bare komme å stjele. Jeg bryr meg ikke. Alt av ekte verdi oppbevares hos mamma og pappa. Ikke fader om jeg kaster bort penger på idiotiske forsikringer som så å si aldri gjelder når du trenger dem. Buffer kontoen min har nok til det nødvendige; seng, hvitevarer og standard møbler. Har også familie som kan hjelpe om det trengs. Har også ny sofa og slikt oppbevart på hytta, til den dagen jeg eier. Akkurat nå har jeg billig skit fra finn.no og ikea. Dersom leiligheten brenner ned så har jeg nok til å starte på nytt. Og det gjør jeg med glede, uten å må krangle med de hersens forsikringsselskapene. Den dagen jeg eier bolig, da skal jeg ha innboforsikring. Reiser jeg til et land med krig og elendighet, da kan jeg tegne reiseforsikring. Men skal jeg til syden og alt jeg risikerer er influensa og at lommeboken blir stjålet; nei. Aldri i livet. Anonymkode: 41f75...1b3 Her var det mye useriøst fjas. Reiseforsikring dekker ikke reiser til krigsområder av opplagte årsaker. Skulle du bli innlagt på sykehus med en helt vanlig infeksjon er det dog lurt på reiseforsikring. Kjipt å betale 100 tusenvis av kroner pga det. 13
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #15 Skrevet 1. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er penger ut vinduet helt til huset ditt brenner, da er man sjeleglad for å ha forsikring. Men når det er sagt, så er jeg usikker på uføreforsikringen, jeg er blitt kronisk syk i ettertid, og er på vei til å bli ufør. Håper ikke å oppdage at forsikringsselskapet har noe klausul som ikke innbefatter utbetaling til meg. Tiden vil vise. Anonymkode: acc8a...5c0 Hadde du opplevd å miste ditt hjem, så hadde du ikke svart slik. Da hadde du smertelig fått erfare hvordan prosessen etterpå er. Du og de fleste andre, tror at forsikringen dekker både det ene og det andre, men du skal og kunne bevise hva du hadde, hvordan det så ut før askehaugen oppstod. Og du skal ikke ha dekket verdistigning eller oppgradering av boligen ved gjenoppbygging. Og du skal i møter og diskusjoner med forsikringen samtidig som du skal overleve som menneske uten et hjem og fungere i jobb, blant familien og gjerne barn. Hvordan DET skulle fungert uten forsikring det kan folk bare drømme om i sine verste mareritt. Anonymkode: 4b100...6bc 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2016 #16 Skrevet 1. august 2016 Jeg har fått utbetaling for skade oppstått på reise som reiseforsikring dekket. Jeg kjenner flere som har hatt god hjelp av innboforsikring.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #17 Skrevet 1. august 2016 Og jeg har opplevd vannskade i enebolig to ganger der forsikringen har fikset alt uten knussel. Det var ikke bortkastede penger, de dekket kostnader på 50 -100 000 pr gang når man kom hjem til et hus som fløt i 1 etasje. Og siden innbo også var dekket, så fikk jeg erstattet det som lå og duppet i vann også som ikke kunne tørkes. Anonymkode: fe01f...bbe 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #18 Skrevet 1. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg la merke til en sak der et foreldrepar hadde tegnet barneforsikring men da barnet fikk brannskade så gjaldt ikke denne forsikringen likevel. På vestlandet har utallige nå tegnet forsikring i bank i tillfelle de blir arbeidsledige, men det viste seg at de fikk ikke dette likevel når de ble oppsagt "fordi de burde ha skjønt eller visst" at det kom til å skje. Var det ikke dette de betalte dyrt og hellig for? hva er vitsen med forsikringer da hvis det sitter advokater av de beste i forsikringsselskapet for hver ting du forsikrer deg og tyner sakene og passer på at det skal mye til for at du får erstatning når du har sittet og betalt i dyre dommer for dette? Anonymkode: 3de0a...9a8 Mange hadde sluppet skuffelsen dersom man bare hadde tatt seg bryet med å sette seg inn i vilkårene. Jeg tror ikke folk er klar over hvor dyr forsikringene ville blitt dersom det ikke hadde sittet advokater "av de beste" i forsikringsselskapet, som sørget for at erstatningskriteriet er oppfylt før de pøser ut svære summer. Bare et raskt google-søk viser at det ble avslørt svindel for 574 millioner i 2012 og 518millioner året før *. Riktignok gamle tall, men jeg tror ikke moralen til Ola Nordmann er blitt særlig høyere siden den gang. Og hva arbeidsledigsforsikringen angår så sier det seg selv at de ikke får dekket dette når de har fått varsel om permittering før de tegnet forsikring. Det er som å tegne dødsfallforsikring etter at man har fått beskjed om at man har kreft stadium 4. * http://e24.no/lov-og-rett/en-av-fem-unge-er-villig-til-aa-begaa-forsikringssvindel/21526993 Anonymkode: ff978...5c3 6
skruf Skrevet 1. august 2016 #19 Skrevet 1. august 2016 Jeg har iallefall fått utbytte av forsikringene mine! Minstejenta løp rundt i fjæra, snublet og slo løs to tenner på en stein. Blivende tenner. Forsikringen kom til nytte og vi fikk dekket å gå til privat tannlege og til en som er ekspert på rotfylling pga den ene tanna ødela nerven. Selv om dette skjedde da hun var barn (mtp at det er ei barneulykkesforsikring) så vil hun likevel få dekket hvis den rotfylte tanna ramler ut i voksen alder og hun må få tann på stift. Har også uførforsikring, noe som kom meg tilgode. Fikk alvorlige problemer med ryggen og måtte igjennom en stor operasjon. Endte opp med 50% ufør. Fikk derfor en heftig sum utbetalt fra forsikringselskapet. Så ja, forsikringer lønner seg. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #20 Skrevet 2. august 2016 Første punkt er å forstå hva forsikringen(e) din dekker og ikke dekker. Er ikke forsikringen tilpasset ditt behov har du feil forsikring. Så lenge du ikke trenger å benytte forsikringen er det penger ut av vinduet. Selv har jeg hatt stor nytte av forskjellige typer forsikringer ved flere tilfeller. Har heller ikke hatt noen problemer med de forskjellige selskapene jeg opp gjennom tiden har benyttet. Anonymkode: e3034...fe8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå