Gå til innhold

Drikke lettbrus under vektreduksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg lurer på om lettbrus vil ødelegge eller sinke vekttap? Hvis jeg ellers gjør alt riktig i forhold til mat og mosjon, kan jeg da unne meg lettbrus, eller vil jeg ikke oppnå ønsket resultat da? Jeg har en del kilo jeg skal bli kvitt, og er så klar for en drastisk endring av kosthold! Men jeg kjenner dessverre at jeg har vanskelig for å slutte med brusdrikkingen min, har blitt en veldig dårlig vane. Jeg tenker også at jeg nok ser på det som en liten "trøst" for det jeg ellers går glipp av.

Håper noen kan komme med råd til meg! :blomst: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen mener det ødelegger vektnedgangen ettersom lettbrus gjør dem mer sulten.

Jeg har gått ned 15 kilo og nådd idealvekten min samtidig som jeg har drukket (altfor) mye Pepsi Max. Så for meg ødela ikke lettbrus for vektnedgangen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mumsy skrev:

Hei :)

Jeg lurer på om lettbrus vil ødelegge eller sinke vekttap? Hvis jeg ellers gjør alt riktig i forhold til mat og mosjon, kan jeg da unne meg lettbrus, eller vil jeg ikke oppnå ønsket resultat da? Jeg har en del kilo jeg skal bli kvitt, og er så klar for en drastisk endring av kosthold! Men jeg kjenner dessverre at jeg har vanskelig for å slutte med brusdrikkingen min, har blitt en veldig dårlig vane. Jeg tenker også at jeg nok ser på det som en liten "trøst" for det jeg ellers går glipp av.

Håper noen kan komme med råd til meg! :blomst: 

Min erfaring har at jeg klarer å holde vekten med å drikke lett brus,så unn deg det :)

Det jeg gjør er at jeg kjøper en halv liter pepsi max, drikker halve til lunsj og så resten til middag og resten av dagen drikker jeg kun vann. I helgene kan det hende en sjelden gang jeg splasher ut med en 1,5 liter pepsi max som jeg drikker på lørdag og søndag.

Jeg merker forhold til trening så er det lurt og drikke mye vann istendenfor brus, av en eller merkelig grunn klarer jeg ikke å yte like mere hvis jeg har drikket pepsi max før trening..

Anonymkode: 4698c...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ja, men ikke som tørstedrikk. Heller vann som tørstedrikk, eller vann som er smaksatt eller noe. light brus feks til måltid en eller annen gang gjør ikke noe da. 

Anonymkode: 7063a...b82

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Cesil skrev:

Noen mener det ødelegger vektnedgangen ettersom lettbrus gjør dem mer sulten.

Jeg har gått ned 15 kilo og nådd idealvekten min samtidig som jeg har drukket (altfor) mye Pepsi Max. Så for meg ødela ikke lettbrus for vektnedgangen.

Takk for svar! Fint å høre at du har nådd målet ditt, selv om du har drukket brus. Da vet jeg at jeg bare må holde meg til dietten, ikke spise mer om jeg evt. føler sult, pga brusen :) Tror det blir enklere for meg å holde ut i tyngre perioder om jeg ikke kutter ut all brusen, skal prøve å redusere mengden. 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring har at jeg klarer å holde vekten med å drikke lett brus,så unn deg det :)

Det jeg gjør er at jeg kjøper en halv liter pepsi max, drikker halve til lunsj og så resten til middag og resten av dagen drikker jeg kun vann. I helgene kan det hende en sjelden gang jeg splasher ut med en 1,5 liter pepsi max som jeg drikker på lørdag og søndag.

Jeg merker forhold til trening så er det lurt og drikke mye vann istendenfor brus, av en eller merkelig grunn klarer jeg ikke å yte like mere hvis jeg har drikket pepsi max før trening..

Anonymkode: 4698c...a25

Takk for svar! Veldig godt å høre at det er mulig å holde vekten, selv om man drikker lettbrus. Jeg føler at om jeg unner meg det vil det bli lettere å holde seg til dietten ellers, slik som du også skriver :) Det med trening og vann er sikkert viktig, har ikke tenkt så mye over det før du skrev det nå. I går drakk jeg er stort galss Cola Zero, før jeg skulle gå en fjelltur. Det var mildt sagt et ordentlig slit, kanskje det var pga. brusen. Det er jo så klart alltid tungt å trene, men denne turen har jeg gått mange ganger i uka, og jeg har aldri slitt så mye som jeg gjorde i går. Pissregn, og glatt sti gjorde ikke humøret bedre heller, på en tung tur :P 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, men ikke som tørstedrikk. Heller vann som tørstedrikk, eller vann som er smaksatt eller noe. light brus feks til måltid en eller annen gang gjør ikke noe da. 

Anonymkode: 7063a...b82

Takk for svar! Skal prøve å drikke mye vann i tillegg, så krysser jeg fingrene for at jeg oppnår ønsket resultat likevel :) 

Skrevet
1 time siden, Mumsy skrev:

Takk for svar! Skal prøve å drikke mye vann i tillegg, så krysser jeg fingrene for at jeg oppnår ønsket resultat likevel :) 

Siden det kun er kalorier inn-ut som påvirker vekt (fett) direkte, trenger du ikke krysse verken fingre eller tær, bare sørg for at du inntar korrekt mengde kalorier. HVA du spiser/drikker KAN påvirke hvor LETT eller VANSKELIG det er for deg å holde deg til korrekt antall kalorier, men hvis du har et kaloriunderskudd, VIL du gå ned i vekt.

Du har masse å tjene på å undersøke hva som er fakta, og hva som er myter. Man er ikke enig om alt, men noen historier (slik som denne med lettbrus) har åpenbare mytiske trekk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker alt for mye pepsimax, og har gått ned 11kg. Skal ned helst 10kg til! Jeg trøster meg med pepsimax når søtsuget etter noe annet godt kommer. Samt at jeg syns det demper sultfølelsen min. Så for meg, som var totalt avhengig av Cola, har det helt klart Vært bedre for meg å drikke pepsimax. 

Om all den pepsimax'n jeg har bælma i meg er sunt, er jo en annen sak! Så klarer du å begrense brusdrikking, så trur jeg det er sunnere å drikke vanlig brus og regne det inn i kaloribudsjettet ditt. Selv om sukker ikke er så bra for kroppen, har jeg en oppfatning av at aspartam er verre. Jeg har planer om å fade ut pepsimax når jeg nærmer meg vektmålet mitt. Har prøvd nå, men klarer ikke mange dagene uten. Så for meg er jeg dessverre blitt avhengig, og jeg bruker det som et "hjelpemiddel" til å nå idealvekta mi....

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri greid å holde dietten om det ikke var for pepsi max! Det var liksom det ene usunne/gode tingen jeg kunne unne meg, når jeg kuttet ut så mye annet. For meg gikk det ikke bare bra å gå ned i vekt mens jeg drakk lettbrus, det var selve redningen.

Anonymkode: 0082f...548

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 23 kg på 6 mnd til tross for en uanstendig mengde Cola Zero. Jeg har etterpå holdt vekta i 8 mnd med det samme inntaket av Cola Zero.

Anonymkode: 996ed...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 13 kg og drikker en del Cola Zero og sukkerfri saft.

Anonymkode: fb81b...58d

AnonymBruker
Skrevet

Cola Zero og Pepsi Max inneholder 0 kalorier så du kan drikke så mye du vil.

Noen mener at kunstige søtningsstoffer lurer kroppen til å tro at den får sukker, men har ikke sett noen dokumentasjon på denne påstanden.

Noen føler at når de drikker Pepsi Max får de et sug etter usunn mat. Har aldri merket dette selv, men dette er nok mer psykisk enn fysisk. 

Det er nok ikke sunt å drikke litervis hver dag, men relatert til vektnedgang er det bare å drikke på.

Anonymkode: fe306...a49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...