Gå til innhold

Hvor lenge kan en 8 åring være hjemme alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg trenger noen synspunkter! 

Det har seg slik at jeg egentlig må på jobb en tur i morgen. Jeg blir da borte fra hjemmet fra kl. 8 til kl.13:30. 

Jeg har ikke klart å finne barnevak til 8 åringen enda. Vurderer å høre hva han tenker om å være hjemme alene. 

Er dette greit å vurdere mener dere?  

Setter frem lunsj slik at han får spist osv. Tenkte fri tilgang på ipad og playstation mens jeg er borte. Han kan også ringe til meg om det skulle være noe, så må jeg da bare forlate jobben om han syns det blir vanskelig å være alene. Det er jo mange timer... 

Han er forøvrig en trygg og selvstendig 8 åring. Han har vært hjemme alene et par ganger før, men aldri over 3 timer. 

Hva mener dere? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, moff skrev:

Hei. Jeg trenger noen synspunkter! 

Det har seg slik at jeg egentlig må på jobb en tur i morgen. Jeg blir da borte fra hjemmet fra kl. 8 til kl.13:30. 

Jeg har ikke klart å finne barnevak til 8 åringen enda. Vurderer å høre hva han tenker om å være hjemme alene. 

Er dette greit å vurdere mener dere?  

Setter frem lunsj slik at han får spist osv. Tenkte fri tilgang på ipad og playstation mens jeg er borte. Han kan også ringe til meg om det skulle være noe, så må jeg da bare forlate jobben om han syns det blir vanskelig å være alene. Det er jo mange timer... 

Han er forøvrig en trygg og selvstendig 8 åring. Han har vært hjemme alene et par ganger før, men aldri over 3 timer. 

Hva mener dere? 

Jeg synes det var lenge, hva med å ha noen til titte innom ett par ganger?

Anonymkode: 303f2...83a

Skrevet

min er veldig selvstendig men han får ikke være alene hjemme så lenge, enda han er 10 år. Men det er vel mer fordi han ikke skal få følelsen av å bli forlatt og overlatt til seg selv i mange timer om dagen. I allefall vurderer jeg da en kamerat som er hos han. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sett på som veldig liberal ift dette, men jeg synes faktisk det var veldig lenge. Mitt barn var hjemme to timer alene 2-3 ganger i uka på den alderen, og jeg dro før hun gikk til skolen. 

Hvorfor ikke ringe noen av klassekameratene hans, og spørre om de vil ha besøk? Synes generelt folk bruker venner av barnet for lite, det er jo ikke for barnevakt, men for å ha noe å finne på noen timer. 

Anonymkode: 70104...c5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor variasjon fra barn til barn, men jeg mener absolutt dette er innafor. Han er jo ikke sååå liten lenger. Kan han klokka? 

Husker selv at jeg som 10-åring (nesten 11) var alene hjemme med lillebror på 9 i over et døgn.

Anonymkode: f8c19...476

• Liker 4
Gjest Magnifiq
Skrevet

Du kjenner ditt barn best, og vet hva han syns erOK og ikke.

Gjest ricecrispies
Skrevet

Jeg synes det var for lenge,men jeg er kjent for å være litt hysterisk der. ;) Mine to på 7 og 9 har ikke vært alene mer enn en time ca. Men sier ikke det er det eneste rette. 

Kan du ikke høre om en nabo kan stikke innom og sjekke at alt er OK en gang ila dagen? 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på barnet. For vår 8-åring hadde det ikke vært noe problem. Det er yngstebarnet og er veldig selvstendig. Går hjem alene etter skolen, jeg hadde kunne gått fra uten problem.

Før noen drar opp dårlig-foreldre kortet kan jeg først som sist avkrefte det. Hun liker å være hjemme alene, kan leke i timesvis, har gjerne tilbud om å være med andre. I tillegg til mulighet for å nå oss på telefon. Jeg tenker at det går fint en gang i blandt. Hadde ikke latt henne være alene hele dager ennå.

Anonymkode: 36a4f...632

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var litt lenge.

Våre to på 8 kan være hjemme alene så lenge, tror jeg, men de er også to.

Hvordan er det der du bor? Er det trygt?

AnonymBruker
Skrevet

Ser absolutt ikke hva som skulle vært problemet, så lenge du kanskje sjekker innom ham med en telefon og bare hører med ham at han har det bra. Du kjenner jo ditt eget barn best, hvis du tror han skulle greid seg bra så gjør han nok også det.

Da jeg var liten forsvant mamma støtt og stadig ut døra (alenemor) for å gå på butikken, legetime osv. Synes aldri det var et problem. Hun stakk ikke av i flere timer, men kanskje 1 eller 2 timer om gangen. Da ga hun beskjed til naboen, og fortalte meg og søsteren min at dersom det var noe som helst så kunne vi bare springe over til nabofamilien.

Det skjedde jo ytterst sjeldent noe spesielt, var mest kjedelig å være hjemme og vente.

Anonymkode: d7288...d24

• Liker 1
Skrevet

Det vil jeg tro går helt bra.  Han har mat, tv, nettbrett og telefon. Timene går fort.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt, fra barn til barn. Hvis du mener at han er selvstendig nok, og du tror han klarer ser greit på egen hånd - så er det vel bare å kjøre på?

Anonymkode: 017a6...50f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor det skulle vært et problem. 

Anonymkode: 1e4ed...c99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser heller ikke noe problem med det, så lenge han er moden nok. Og om han vet hva han skal gjøre om det blir brann.

Anonymkode: 328eb...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...