Gå til innhold

Innbilt svangerskap hos hund

Ylajali

Anbefalte innlegg

Har så vondt av hunden min, hun klynker og klynker.

Oppdaget igår at hun har melk i pattene.

Leste litt om dette på nettet, og det var delte meninger om man skulle gå til dyrlegen eller ikke.

Planen min er å ringe dit i morgen, men kunne vært greit å få høre litt om det av noen med erfaring uansett.

Spesielt kjedelig er dette for meg som har amstaff, og som ikke kan ha valpekull på henne med mindre jeg drar til Sverige. (For det er vel sånn at når de først har fått valper en gang, så slipper de dette i mer eller mindre grad?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innbilt svangerskap er noe som de fleste tisper får, i større eller mindre grad. Jeg ser ingenting av dette på min hund, og de andre tispene vi har hatt har heller ikke vært plaget noe med dette. Så jeg har ikke erfaring selv, men jeg rabler ned noen setninger likevel, som du selv kan vurdere.

- Tilstanden kan avhjelpes ved at du øker både fysisk og psykisk trening. Med psykisk trening menes trening av øvelser som f.eks. kontakt, gå fot og apport etc. Matrasjonen kan også med fordel minskes. Dersom dette ikke hjelper, og symptomene er svært uttalte og lite hyggelige for eier, kan det være til hjelp med medikamentell behandling. (kilde: "Hundens beste venn", Fjellanger og co)

Tror det kan være viktig at den psykiske treningen er litt avbalansert, og ikke for stressende, derfor anbefales slike "kontrollerte treningsformer" som kontakt og fot etc.

Det er noe som heter hormonsprøyte, men jeg er litt usikker på om dette brukes ved vanskelige tilfeller av innbilt svangerskap. Uansett vil jeg bare råde deg til å ikke bruke hormonsprøyte da det sies å gjerne ende med livmorbetennelse :veldigsur:

Du har sikkert også sterilisering i bakhodet, og det kan kanskje være en fin løsning for hunden din også? Du kan jo ikke få valper på henne uansett. (helt teit hele forbudet mot amstaffer!)

Dette under er hentet fra www.canis.no. Det er en homeopat som uttaler seg:

Jeg kan imidlertid gi tips om en urt som kan virke godt regulerende på tispas hormoner: Bringebærblad! Dette får du kjøpt i helsekostforretningen. Det finnes også enkelte veterinærklinikker som har produkter tilpasset hund, men det går fint å bruke et produkt beregnet for oss på to også - da kan du halvere doseringen om du ikke har en stor hund da (dvs. over 40 kg) - da bruker du voksendose slik det står på pakken. Bland i tispas mat eller gi gjerne blandet i vann direkte i tispas munn. Du bør starte med å gi dette ca 2 uker før løpetiden starter - fortsette hele tiden gjennom løpetiden og fram til tiden da tispa får symptomer på innbilt svangerskap.

Hos veterinæren er det vanlig å gi tispa noe som heter Galastop dersom hun har stor melkeproduksjon. Dette medikamentet påvirker de hormoner som stimulerer til produksjon av melk og hindrer disse. Dette er ikke en behandling som fjerner det innbilte svangerskapet - bare tar vekk melkeproduksjonen der og da.

Det er også faktisk ganske vanlig å sterilisere tisper (fjerne eggstokker og livmor) som er mer plaget med innbilt svangerskap. Dette er selvfølgelig en litt omfattende og ikke reversibel løsning. Noen tisper får klart et bedre liv etter dette, men det er også tisper som får andre plager på grunn av de hormonene som da blir borte fra kroppen i og med at eggstokkene fjernes (produserer blant annet hormonet østrogen etc.) Slike plager kan være vektøkning, pelsforandringer og redusert aktivitetsnivå.

Ble kanskje litt uryddig dette her, men kanskje du får litt informasjon som du kan ha nytte av likevel, i tillegg til veterinærens uttalelser.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaff er spesielt plaget av innbildt svangerskap, desverre, og det hjelper som regel ikke for dem å ha ett kull heller. Jeg har hørt om andre raser hvor ett kull har hjulpet, men hos amstaff er problemet like stort, eller større etter ett eller flere kull. (Jeg synes heller ikke at man skal sette ett kull på en hund pga dette, det må være en hund som er egnet til avl objektivt sett også.)

Hva du bør gjøre kommer vel litt an på hvor hardt plaget hun er. Vanligvis går det over av seg selv, og du kan gi henne ett kosedyr eller en lignende baby-erstatning dersom hun har behov for det. Tror også det finnes en sprøyte dyrlegen kan gi henne, for å avbryte det, dersom det varer veldig lenge. Vet ikke hvor gammel tispen din er, men dersom dette er noe som gjentar seg noen måneder etter hver eneste løpetid, bør du vurdere å sterilisere henne også. Eventuelt vente til etter at hun har hatt kull/ene sine, dersom du har planer om å avle på henne.

Skjønner godt at du har vondt av henne, selv krysser jeg foreløpig fingrene for at hunden min ikke får det, selv om rasen er utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden bestemor til en liten, pipete sak.

Hunden løper rundt med denne i munnen og klynker sårt :ler:

Vi får lov til å passe på babyen hennes da. Den legges forsiktig inn under armen min når hun trenger en pause.

For øyeblikket har vi gjemt den bort i håp om at tilstanden går over. Og det ser ut til å gå helt fint.

Det går over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella: Tusen takk for et veldig informativt svar! :)

Eir: Okei, det visste jeg faktisk ikke. Er helt enig i at hunden bør ha kvaliteter det er verdt å avle på. Her har vi også et lite problem iom. at hun har en blåselyd i hjertet som vi ikke er helt sikre på hva kommer av. Bortsett ifra det så er hun en super hund, med en kjempefin stamtavle. Selv om hun kommer fra et litt "mislykket" kull estetisk sett så har hun et fantastisk lynne. Vi har snakket med dyrlegen om hjertet og han sa at det i utgangspunktet ikke burde være et problem, men at vi skulle ha gode grunner for å avle på henne. Er helt uaktuellt for meg å sette valper på henne om de ikke blir friske og fine.

Lea: Hehe, vår bare biter i stykker alt hun får. Så noe forhold til lekene sine tviler jeg på at hun rekker å få. Men godt å høre at det går over tilslutt. Er trist å høre på henne der hun ligger og "gråter".

Snakket forøvrig med dyrlegen som ville skrive ut medisin, problemet er at hun har fått tidligere og ble styggdårlig i følge tidligere eier. Vi får se det an litt, kanskje det går over av seg selv snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...