AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #1 Skrevet 1. august 2016 Skal på universitetet på andre siden av landet. Ingenting følger med hybelen min, utenom litt kjøkkenutstyr. Sliter med å skrive liste over hva jeg skal pakke med. Har så langt bare søppelboks til badet, tallerken, kopper... kan noen erfarne hjelpe meg? Takk på forhånd Anonymkode: 2811c...cb1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal på universitetet på andre siden av landet. Ingenting følger med hybelen min, utenom litt kjøkkenutstyr. Sliter med å skrive liste over hva jeg skal pakke med. Har så langt bare søppelboks til badet, tallerken, kopper... kan noen erfarne hjelpe meg? Takk på forhånd Anonymkode: 2811c...cb1 Skaff deg det du trenger i nærområdet. Anonymkode: 47445...38a 2
asterix Skrevet 1. august 2016 #3 Skrevet 1. august 2016 Gå på Europris f.eks der hybelen er og kjøp det du trenger.
drikkerbrushverdag Skrevet 1. august 2016 #4 Skrevet 1. august 2016 Hvis du skal bo i kollektiv bør du vente til du vet hva som er der fra før. Dersom du skal bo alene får du noen tips fra meg: Ikke kjøp mer enn du trenger. Du kjenner litt på hva du MÅ ha når du får bodd deg inn litt. Du trenger ikke det du har hjemme hos foreldrene dine. Dessuten blir det så mye å drasse på dersom du skal flytte med deg alt av kjøkkenutstyr. Kjøpte det meste på Søstrene Grene og Clas Ohlson. Et tips: Ikke kjøp store kvanta av alt. Hvis du har mange tallerkener blir det bare mye oppvask. Sjelden jeg kommer til det nederste laget av tallerkener selv. Dette er det jeg har som jeg bruker oftest - nesten daglig, med unntak av bakeutstyret: 4-6 av alt, da har du til besøk også. Kniv, gaffel, skje, asjett, middagstallerken, suppetallerken/bolle, glass, kaffekopper. 1 bakebolle 1 litermål Ostehøvel Visp Øse Stekespade Potetskreller Brødkniv Kokkekniv Kjevle (hvis du baker) Ildfast form (liten, husk at du skal lage mest mat til 1-2 pers) Stor kasserolle Liten kasserolle 1 stekepanne Etter hvert: Stavmikser (da blir det lett å lage mye forskjellig billig mat, supper f.eks) Kjøkkenvekt (hvis du baker) Vinglass Dette er det jeg har som er oftest i bruk. Resten har jeg supplert med litt etterhvert. Jeg er ikke student nå, men innholdet i kjøkkenskapene har ikke endret seg så mye - den største forandringen er utvalg glass... 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #5 Skrevet 1. august 2016 Overfallsalarm og pepperspray. Anonymkode: 4949d...8bb 1
Bokdamen Skrevet 1. august 2016 #6 Skrevet 1. august 2016 Hvordan skal du flytte? Flyr du, blir du kjørt eller skal du sende ting med båt/tog? Tenker dette vil være viktig mht hvor mye du tar med deg hjemmefra og hvor mye du handler når du kommer frem. Er det IKEA der du bor og der du flytter til? Det var gull for meg... Du trenger Seng med dyne/pute/sengetøy Noe å oppbevare klær i (kommode, skap) Nattbord med nattbordslampe Hvor stort er rommet ditt? Har du plass til pulten? Bor du alene eller med andre? Hvis det er litt kjøkkenutstyr ville jeg ventet med evt supplering til jeg ser hva som er der 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #7 Skrevet 1. august 2016 Du må ha noe å sove på, seng eller sovesofa, skrivebord og kommode/ skap, ev. gardiner. Hvis du kjører/ blir kjørt så får du kanskje med deg noe hjemmefra? Selv skal vi på Ikea når datteren min skal flytte på hybel nå. De har mye rimelig og smarte møbler. Ellers er det mye å finne på finn.no til en rimelig penge eller gis bort. Ting vi har kjøpt inn er: håndklær lakener (dynetrekk og putetrekk har vi masse av som hun får ta med endel av) strykejern strykebrett (lite fra Ikea) Nå skriver du ingenting om du har mulighet til å kjøpe noen møbler, men dette er ihvertfall noe av det min datter skal kjøpe. Så kommer litt kjøkkenting i tillegg. Dette vil komme på 10 - 11.000,- Enkelte av møblene har flere bruksområder, noe som kan være lurt når man møblerer en hybel med liten plass. Dette skal inn på ca 12 kvm. På hennes hybel er det garderobeskap, men det er det eneste som er der. Anonymkode: cc414...713 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #8 Skrevet 1. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ha noe å sove på, seng eller sovesofa, skrivebord og kommode/ skap, ev. gardiner. Hvis du kjører/ blir kjørt så får du kanskje med deg noe hjemmefra? Selv skal vi på Ikea når datteren min skal flytte på hybel nå. De har mye rimelig og smarte møbler. Ellers er det mye å finne på finn.no til en rimelig penge eller gis bort. Ting vi har kjøpt inn er: håndklær lakener (dynetrekk og putetrekk har vi masse av som hun får ta med endel av) strykejern strykebrett (lite fra Ikea) Anonymkode: cc414...713 Strykejern? Hvilke studenter trenger det? Anonymkode: 9e575...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #9 Skrevet 1. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strykejern? Hvilke studenter trenger det? Anonymkode: 9e575...9a8 Jeg brukte strykejern hele min studenttid, både til skjorter, bluser og kjoler til privat bruk, og for å stryke uniformen på servitørkobben ved siden av studiet. Anonymkode: 68cda...4fd 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Strykejern? Hvilke studenter trenger det? Anonymkode: 9e575...9a8 Min datter stryker enkelte av sine klær. Er det så rart? Anonymkode: cc414...713
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 Du kan kjøpe dét meste av det du trenger i byen du skal flytte til, så blir det ikke så mye drass hjemmefra. Soverom; gardiner, seng, pute, dyne, sengetøy (helst to sett), noe til nattbord, klesstativ og kommode dersom det ikke er klesskap. Bad; skittentøyskurv, søppelbøtte, tørkestativ, håndklær, dokost, evt kurver og skåler til sortering av smånips som hårstrikk og smykker Kjøkken; sjekk hva som er og suppler ved behov. Bor du et sted med Ikea selg de startpakker som er greie, ellers selger vel Europris, sparkjøp o.l samlepakker med tallerken/kopper/glass. I tillegg til litt service er det greit med bestikk og vinglass, litt gryter til middagslaging, former som tåler å gå i ovnen, og kjøkkenredskaper du regner med å bryke mye som rasp og grønnsakskreller. Jeg brukte også vaffeljern, mixmaster, brødrister og micro hyppig, men det går an å ønske seg til jul. Brødrister er ypperlig for å få spist opp alt brød selv om det er tre dager gammelt og du helst vil ha ferskt. Husk forresten vinåpner! Kjøkkenkluter, grytekluter, kjøkkenhåndkler, oppvaskkost og oppvaskstativ trenger du også, samt selvfølgelig vaskemidler. Ellers kan det være greit med vannkoker og evt kaffetrakter, men det er også fine gaveønsker. Stue; bord av noe slag og noe å sitte på. Ikea selger billig, ellers er det verdt å sjekke finn både på gis bort og til salgs. Litt lamper trenger du kanskje også, og noe å ha tven på dersom du har tv. Anonymkode: 68cda...4fd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 Hvis du er student, så har du kanskje ikke råd til å bare kjøpe deg alt mulig som du kanskje har behov for en eller annen gang? Anonymkode: 1700f...b7b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er student, så har du kanskje ikke råd til å bare kjøpe deg alt mulig som du kanskje har behov for en eller annen gang? Anonymkode: 1700f...b7b Ts skriver ingenting om h*n har økonomi til å innrede en hybel, men har fått tips om Ikea, finn og gis bort. Anonymkode: cc414...713
Faith- Skrevet 3. august 2016 #14 Skrevet 3. august 2016 Når jeg skulle flytte på hybel for å studere hadde jeg allerede brukt en del bursdager og julefeiringer på å ønske meg "hybelting", så jeg hadde en del fra før. Men det jeg gjorde når jeg visste at jeg skulle flytte på en ganske umøblert hybel (kun seng og et skap på et 23kvm stort rom) og hvor det ikke var noe felles kjøkkenutstyr eller noe, det var å skrive en liste over "småtingene" jeg trengte og en liste over større ting (som møbler). Når det kom ting listen over små ting som håndklære og kjøkkenutstyr og slikt, tok jeg utgangspunkt i IKEA, Europris, Clas Ohlsonog Kid/Princess og gikk inn på nettsidene deres og så gjennom hva de hadde av ting. Om jeg følte det var noe jeg kunne få bruk for så skrev jeg det opp på listen. Jeg ble kjørt til hybelen av foreldrene mine, men vi hadde bare 2 dager i byen før vi måtte retunere og jeg flydde alene opp igjen til semesterstart. Derfor fant jeg ut at det var lurest å ordne småtingene i hjembyen min før vi dro, slik at vi kunne fokusere på kjøp og skuing av møbler de to dagene vi hadde. Når det kom til listen over møbler, så hadde jeg gjort mål av rommet mitt fra før (du kan kanskje be huseier gjøre det for deg), slik at jeg visste hva jeg kunne få plass til (mål slik at man vet på cm hvor dør og vindu og slikte ting er). Jeg skrev så ned hva jeg kunne tenke meg av møbler (nattbord, skrivepult, kommode, bokhyller, bord, sofa, teppe, tv, tvbenk, lamper, lenestol, osv.) også brukte jeg Ikea sine hjemmesider til å finne akutelle kandiater hvor jeg sjekket målene og "møblerte" litt på et ark. Dette gjorde at jeg i stor grad visste akkturat hva jeg skulle ha av møbler når vi kom på Ikea på studiestedet. Jeg var nok i overkant forberet når jeg flyttet. Men jeg sparte meg for mye bry senere, da jeg ikke har hatt bil og det var veldig lurt å få tak i alt mens foreldrene mine var her med bil. Og lister er virkelig lurt! Man tror gjerne man skal huske det man trenger når man ser ting på vei gjennom ikea, men det er absolutt ikke lett. Har du tilgang på bil underveis i semesteret så er det langt lettere å "ta det som det kommer". Og husk at selv om du flytter inn om sommeren så kan det være lurt (om du ikke har tilgang på bil gjennom semesteret) å få kjøpt varmeovn mens foreldrene dine er tilgjengelig med bil. Vi måtte spørre om det, men vi fikk tak i en sånn oljeovn på Lefdal selv om det var juli, de måtte bare ut på lageret å hente til oss. Dette var veldig lurt da den er så tung at jeg måtte tatt taxi om jeg skulle kjøpt noe slikt på egenhånd når det begynte å bli kaldt ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå