Gå til innhold

Navn på postkasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ny postkasse og må bestille nytt postkasseskilt. Jeg er usikker på hva som bør stå der siden mannen og jeg har forskjellige etternavn, og barnet vårt har mitt navn som mellomnavn og mannens navn som etternavn. 

Eks:

Ola Olsen

Kari Nordmann

Lilleputt Pluttipott Nordmann Olsen 

I tillegg er barnets navn for langt til å få med hele på postkasseskiltet. Så hva bør det stå?

Ola Olsen

Kari Nordmann

Lilleputt P. N. Olsen

?

Eller bare Nordmann Olsen? 

Eller Nordmann/Olsen? 

Barnet har to fornavn, et mellomnavn (mitt etternavn) og fars etternavn, men det er ikke plass på skiltet til å skrive det første fornavnet og begge foreldrenes etternavn. Jeg har mest lyst til å skrive kun Nordmann Olsen på postkassen, men blir det feil å ikke ha med fornavn?

AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha levert post, så er postens betingelser at det står navn på postkassen. Ellers blir normalt post tilbakelevert til avsender etter en tids oppbevaring. Barnets alder er angjørende for om hennes fulle navn trenger stå på postkassen. Snakk med posten om du er i tvil.

Anonymkode: 852e1...8b2

Skrevet

Hva med første fornavn og fars etternavn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en klistrelapp fra posten med alle navnene på. Den er nå ganske slitt og har fått beskjed om å merke postkassen igjen. Har printet ut navn, der vi har med fornavn, mellomnavn og etternavn på hver person som bor her. Har ikke fått hengt de ut da vi har vært på ferie og nå regner det trollkjæringer ute.

Anonymkode: b10b7...170

Skrevet (endret)
2 timer siden, penny_ skrev:

Hva med første fornavn og fars etternavn? 

Men hva da med mitt etternavn? Jeg har ikke fars etternavn...

Eller mente du barnets navn? At far og jeg har hele navnene og barnet har første fornavn og fars etternavn? 

Endret av appelsinjuice
Legge til noe
Skrevet
Et øyeblikk siden, appelsinjuice skrev:

Er det så viktig? Du kan jo kjøpe en merkelappemaskin og lage dine egne da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Eller mente du barnets navn? At far og jeg har hele navnene og barnet har første fornavn og fars etternavn? 

Postmannen er ikke dum. Står ditt navn og fars navn så forstår postfolkene at personer med begge etternavn er barn av herr og fru adresseinnhaver. 

Alt folk klarer å lage problemer og særs vanskelige problemstillinger av. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Ja, det var det jeg mente.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare etternavnet på postkassen. 

Anonymkode: bb7bc...f4c

Gjest Bergtekjen
Skrevet

Eg ville sannsynlegvis hatt:

Ola Olsen

Kari Nordmann

Lilleputt Pluttipott N. Olsen eller Lilleputt P.N. Olsen, slik som eine alternativet ditt.

Den siste kjem jo an på nøyaktig kor mykje plass det er på postkassa. Det er vel heller ikkje så viktig at barnets namn er heilt nøyaktig hvis ho/han ikkje får så mykje post.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Postmannen er ikke dum. Står ditt navn og fars navn så forstår postfolkene at personer med begge etternavn er barn av herr og fru adresseinnhaver. 

Alt folk klarer å lage problemer og særs vanskelige problemstillinger av. 

Hvor har jeg skrevet at dette er et "problem og særs vanskelig problemstilling" ? :klo:

Vi har fått satt opp nytt postkassestativ i nabolaget, og alle skal ha like postkasser og skilt, så det er ikke noe alternativ å printe ut navnelapper som enkelt kan byttes ut. Skiltene skal graveres og koster en del, så det vil nok bli hengende en stund, og begrensningen på antall bokstaver følger skiltet som nabolaget i fellesskap har bestemt seg for. 

Jaja, tror vi går for Nordmann Olsen, så slipper vi å styre med å endre skiltet dersom det blir en familieforøkelse i fremtiden. :blomst: 

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å skrive adressen deres under.

Det er så mye lettere å levere post når adressen er bekreftet. Kanskje kommer det flere barn etter hvert som skal ha post. Det er ganske tungt å måtte lese seg gjennom en hel liste for å finne riktig navn. Slik sett er det helt greit med bare etternavn, men helst da også adressen hvis dere heter det samme som noen på kassestativet like ved. Det er ikke moro å måtte gjette seg til riktig postkasse og det øker tida betraktelig på ei rute med kanskje 1000 kasser. Det er ganske mye å huske på. Takk for at du bryr deg om å merke postkassen godt!

Hilsen postmann 

Anonymkode: 1d0cb...cc0

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å skrive adressen deres under.

Det er så mye lettere å levere post når adressen er bekreftet. Kanskje kommer det flere barn etter hvert som skal ha post. Det er ganske tungt å måtte lese seg gjennom en hel liste for å finne riktig navn. Slik sett er det helt greit med bare etternavn, men helst da også adressen hvis dere heter det samme som noen på kassestativet like ved. Det er ikke moro å måtte gjette seg til riktig postkasse og det øker tida betraktelig på ei rute med kanskje 1000 kasser. Det er ganske mye å huske på. Takk for at du bryr deg om å merke postkassen godt!

Hilsen postmann 

Anonymkode: 1d0cb...cc0

Takk for informativt svar :blomst: Jeg hadde ikke tenkt over at det er tungvint å lese seg igjennom en hel liste med navn for å finne rett postkasse. Da blir det bare begge etternavn, samt husnummer. 

AnonymBruker
Skrevet

Thpisk problemstilling når barna skal ha alle mulige snodige navn og etternavn etter begge foreldre?

Anonymkode: b757a...ab8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Thpisk problemstilling når barna skal ha alle mulige snodige navn og etternavn etter begge foreldre?

Anonymkode: b757a...ab8

Vet ikke helt hvor du har det fra at vårt barns navn er snodig, han heter selvsagt ikke Lilleputt Pluttipott... Dersom jeg sier han heter Ole Anders, blir det bedre da ? :klo:

Annonse
Skrevet
12 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Vet ikke helt hvor du har det fra at vårt barns navn er snodig, han heter selvsagt ikke Lilleputt Pluttipott... Dersom jeg sier han heter Ole Anders, blir det bedre da ? :klo:

Asså, tuller du??? For jeg bare :tommelsmil: at noen faktisk hadde kalt ungen Lilleputt Puttiplott! :tongue:

Hadde skrevet Olsen, Nordmann - Byveien 12

Skrevet
3 minutter siden, Agathe skrev:

Asså, tuller du??? For jeg bare :tommelsmil: at noen faktisk hadde kalt ungen Lilleputt Puttiplott! :tongue:

Hadde skrevet Olsen, Nordmann - Byveien 12

Godt forslag! :blomst: Jeg tror det blir noe slikt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...