Gå til innhold

Kommentarer barn i mellom - hvor mye skal de tåle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på 4,5 år har akkurat begynt på storbarnsavdeling, hvor de er to årskull sammen. Han har alltid hatt bestemte meninger om klær, og liker spesielt godt rødt, rosa og gult, samt at han liker å gå i snekkerbukser. Han kan for øvrig være litt forsiktig når han er sammen med barn og voksne han ikke kjenner, men dette går vanligvis fort over når han blir kjent, og han har blitt beskrevet som trygg og sosial gjennom barnehagetiden hittil. Han leker med alle, er sjelden i konflikter, og det nevnes stadig at han aktivt inkluderer andre barn og drar i gang nye leker. Flere foreldre beskriver ham som et slags forbilde for barna deres, siden han er så grei og finner på morsomme ting. 

Så til saken. Under tilvenningen til storbarnsavdelingen, kom han hjem og var tydelig lei seg en dag, da noen hadde kommentert at klærne hans var rare. Dette var da to eldre barn som hadde kommet bort til ham, og så hadde de sagt dette. Dermed vil han ikke lenger gå i snekkerbuksene han er så stolt av. Jeg spurte barnehagen om dette var noe man bare måtte regne med når barna blir eldre, men da sa de at de ville snakke om dette med den gruppa det gjaldt (jeg navnga ikke barna) og at det ikke var greit. Nå etter ferien har det skjedd igjen, hvor noen både skal ha kommentert at gutter ikke kan gå i rosa (lyserosa tskjorte kjøpt i gutteavdeling med nøytralt trykk) og at han hadde rare sko (blå og grønne, typiske "guttesko"). Jeg har ikke fått snakket med noen på avdelingen hans ennå, siden det har vært ferietid og bare ansatte fra andre avdelinger på jobb.

Men det jeg lurer på, er jo om dette er noe å ta opp med barnehagen igjen? Mannen min mener at vi må legge om garderoben til sønnen vår, mens jeg blir provosert over at han ikke skal få bruke de klærne han liker fordi andre barn kommer med kommentarer. Og kommentarene kan tydeligvis komme på alle slags klær og sko, så hvor skal det hele ende? Og skal det så lite annerledeshet til før det blir kommentert? Hittil i barnehagen har vi vært forskånet for slikt, eller evt. kommentarer fra jevnaldrende har sønnen min parert greit, men det er vel noe med at det nå kommer fra eldre barn. Vi er tydeligvis over i en ny fase, og ting er ikke like uskyldig som i småbarnsfasen, så jeg blir veldig i tvil om hva som er riktig reaksjon. Dvs. til nå har vi snakket litt med sønnen vår om at alle kan få gå i de klærne de vil, og at han kan si dette hvis han får kommentarer, men det tør han ikke, sier han. Overfor barnehagen vil jeg ikke være en som gjør sønnen min til et slags offer ved å overreagere, så derfor spør jeg dere kloke KG-mødre med mer erfaring med eldre barn, om dette bare skal forbigås i stillhet eller om jeg skal be dem enten snakke med de det gjelder (dette er de samme barna, og som jeg vet er ganske "rampete" av seg) eller be dem fokusere mer på inkludering o.l. i de ulike gruppene.

Anonymkode: 2d7c5...171

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde oppfordret barnehagen til å snakke om at det alle ikke er like, like de samme tingene og tar ulike valg. Så hadde jeg unngått å ta på sønnen rosa klær i barnehagen, og heller latt han bruke det hjemme og på fridager. Det er den mest "jentete" fargen, og den som er lettest for andre å kommentere på. Det er greit å stå på krava, men når sønnen risikerer å bli utestengt og føle seg rakked ned på i barnehagen hadde jeg lagt om klesstilen litt samtidig som andre tiltak. Personlig syns jeg snekkerbukser som privattøy er noe kun småbarn opp til 2årsalderen bruker (jeg har aldri forstått dette som mote hos voksne heller), så hvis han er den eneste som bruker det er det jo lett for bøllene å angripe han på det. Jeg sier ikke det er greit, men samtidig som barnehagen tar grep er det jo greit med litt tilrettelegging hjemmefra for å gjøre det enklere for sønnen deres. Så kan han heller gå tilbake til rosa klær og snekkerbukser når han har fått innpass i miljøet og etablert det sosiale.

Anonymkode: b9736...92c

• Liker 1
Skrevet

Det er mobbing. Må slås ned på. Krev handling. 

• Liker 12
Skrevet
13 minutter siden, Silfen skrev:

Det er mobbing. Må slås ned på. Krev handling. 

Helt enig.

Alle skal få gå som de vil og likevel bli respektert.

En av mine sønner gikk med kjole i bhg. De andre barna synes det var helt greit. De fikk den enkle forklaring at "Thomas" liker kjole og sånn er det. Ingen mystikk, ikke noe dilldall.

Hvis bhg ikke tar tak skaper de fremtidige mobbere. Toleranse for andre må fremmes tidlig.

• Liker 12
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde oppfordret barnehagen til å snakke om at det alle ikke er like, like de samme tingene og tar ulike valg. Så hadde jeg unngått å ta på sønnen rosa klær i barnehagen, og heller latt han bruke det hjemme og på fridager. Det er den mest "jentete" fargen, og den som er lettest for andre å kommentere på. Det er greit å stå på krava, men når sønnen risikerer å bli utestengt og føle seg rakked ned på i barnehagen hadde jeg lagt om klesstilen litt samtidig som andre tiltak. Personlig syns jeg snekkerbukser som privattøy er noe kun småbarn opp til 2årsalderen bruker (jeg har aldri forstått dette som mote hos voksne heller), så hvis han er den eneste som bruker det er det jo lett for bøllene å angripe han på det. Jeg sier ikke det er greit, men samtidig som barnehagen tar grep er det jo greit med litt tilrettelegging hjemmefra for å gjøre det enklere for sønnen deres. Så kan han heller gå tilbake til rosa klær og snekkerbukser når han har fått innpass i miljøet og etablert det sosiale.

Jeg er helt uenig i dette. Hvis foreldrene sier eller viser at rosa og snekkerbukse ikke er greit, så gir de barna som erter "rett". La gutten selv bestemme klær, og snakk om at alle har rett til å like de fargene de vil, og ingen har lov til å erte for det.

Jeg ville også tatt det opp i barnehagen, og fortalt hvem som kommenterer. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle dem mobbere, men de kan fort bli det hvis de får holde på sånn. Dette må barnehagen ta tak i straks.

• Liker 8
Skrevet

Dette er ikke greit, ville tatt det opp med bhg

det virker litt som om de guttene vil finne andre ting å kommentere uansett hva han har på.

lær han at en kan gå i det en vil

Skrevet

Gutten din skal få gå i akkurat de klærne han vil!

Slike ting du nevner, var aldri et problem i den barnehagen barna mine gikk i, fordi det ble slått hardt ned på så snart det var den minste antydning til ekle kommentarer fra barn. Det var rett og slett uakseptabelt. De hadde stort fokus på inkludering, raushet, vennskap, alle sammen-sammen og anti-mobbingstiltak. Det var et svært trygt og godt sted for barna.

Så du må ta dette opp med barnehagen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en gutt som liker rosa. Vi byttet barnehage pga flytting for en stund siden, og etter noen uker der så likte han plutselig ikke rosa lenger for det var jentefarge. Han ville heller ikke leke med jenter lenger, selv om han alltid har kommet best overens med jenter tidligere.

Etter noen mnd byttet han barnehage igjen da det var mange ting som ikke fungerte der. Og etter en stund i den nye barnehagen likte han rosa igjen og hadde fått en bestevenn som var jente.

Det er vanskelig å styre nøyaktig hva barn sier, men jeg tror man i høy grad kan styre miljøet i barnehagen og påvirke barna til å gi andre barn rom for å være seg selv.

Anonymkode: 1c81c...890

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Sushi skrev:

Jeg er helt uenig i dette. Hvis foreldrene sier eller viser at rosa og snekkerbukse ikke er greit, så gir de barna som erter "rett". La gutten selv bestemme klær, og snakk om at alle har rett til å like de fargene de vil, og ingen har lov til å erte for det.

Jeg ville også tatt det opp i barnehagen, og fortalt hvem som kommenterer. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle dem mobbere, men de kan fort bli det hvis de får holde på sånn. Dette må barnehagen ta tak i straks.

Det handler ikke om å gå barna som erter rett, men om å unngå klør som skaper kommentarer i en periode til gutten er blitt trygg og ting tatt tak i. Det er greit for voksne å stå på sitt, men det er gutten som må gå gjennom det i hverdagen, og det syns jeg altså han bør unngå frem til det hele er blitt tatt tak i i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, dere. Fint å høre andres syn på dette, og ser at flere tenker som meg. Vi snakker en del med sønnen vår om at folk er forskjellige, og det er viktig for meg at barna våre er åpne og inkluderende. Og så tenker jeg at andre gjør det samme, og så ble det et litt brutalt møte med virkeligheten på ny avdeling. Likevel ser jeg jo at noen barn er mer impulsive enn andre også, at noen umiddelbart sier mer det de tenker enn andre, så jeg er ikke sint på disse barna som kommer med kommentarer, altså. Jeg skal snakke med barnehagen igjen.

TS.

Anonymkode: 2d7c5...171

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Mobberne" har lært at rosa klær er fy-fy på gutter, og det er dette dere nå lærer gutten deres, om dere gir etter. Selvsagt må dere vurdere om gutten skal tåle å bli mobbet til dette blir ordnet opp i, eller om dere skal la andre barn ta kampen. Barnehagen bør ihvertfall gjøre noe med holdningene ungene har til forskjellige klær og stiler når ikke foreldrene selv klarer det. Det er ikke alltid så lett heller. Unger plukker opp alle steder at ting skal være sånn og sånn, så det plumper gjerne ut ting unger synes er "rart" uansett hvor veloppdragne de er.

Anonymkode: 6ea57...8fb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å gå barna som erter rett, men om å unngå klør som skaper kommentarer i en periode til gutten er blitt trygg og ting tatt tak i. Det er greit for voksne å stå på sitt, men det er gutten som må gå gjennom det i hverdagen, og det syns jeg altså han bør unngå frem til det hele er blitt tatt tak i i barnehagen.

Som du leser av innleggene til TS så skaper alle slags klær kommentarer. Gult, rosa, snekkerbukser, blå og grønne sko. Selvsagt skal ikke gutten til TS endre klær pga dette, og det vil neppe hjelpe uansett. Det er barna som erter som må endre oppførsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så skal du bare ta dette opp med barnehagen igjen! Slike kommentarer burde slås hardt ned på med en gang for å "kvele slik oppførsel i fødselen". Du kan også godt navngi barna det gjelder og jeg vil anbefale at du ber ped.leder om å snakke med foreldrene til barna det gjelder. Da kan ped.leder oppfordre foreldrene til å snakke med barna sine om oppførsel og at alle får lov til å ha på seg hva de vil. Dette gjorde jeg i barnehagen og det var effektivt for å stoppe kommentarer. Da må du først gi ped.leder lov til å si dette til de andre foreldrene da for uten lov kan hun ikke snakke om dette. 

Samtidig ville jeg snakket med gutten og fortsatt å si at alle får lov å ha på seg hva de vil og hvilken farger de vil. Jeg ville latt han bestemme selv om han fortsatt ville ha på seg disse klærne, men gjort det klart at å velge favorittbuksa eller den rosa skjorten er helt greit!

Anonymkode: 4d593...d3c

• Liker 2
Skrevet

Nå snakker vi barnehagen her, så da er det greit å snakke med de ansatte og få dem til å ordne opp! Men gutten vil jo bli større og etterhvert begynne på skole/ungdomsskole/vgs. Det at han liker rosa klær er ingen stor sak, men hva hvis det var kjole han ville bruke på ungdomsskolen? Jeg er helt enig i at han bør få gå med det han vil, uansett! Men jeg tror det er viktig å gi gutten selvtillit i store doser, store nok doser til å tåle det også på ungdomsskolen, for der tror jeg det kan bli mer problematisk å få lærerne til å bruke mye tid på å identifisere og "ta" mobberne... Dersom man har barn som skiller seg ut, på den ene eller andre måten, må man gi dem en rygg som er sterk nok til å tåle motstand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, vil bare gi deg honnør, for du høres så snill og klok ut! :)

Synes barn skal få gå i det de vil. Jeg er vokst opp på seksti-syttitallet, og rosa var knapt en farge.... Det var riktignok rødt til jenter og blått til gutter i klær, men også jenter kunne bruke brunt, grønt, gult og blått osv. Lekene var ikke fargekodet slik som i dag. Gult var min yndlingsfarge, var veldig glad i dokker, men lekte også med biler og traktorer og lego (og lego var kjønnsnøytralt og stort sett bare i grått, hvitt og rødt!)

Kan heller ikke huske at det var noen utbredt drøm å bli prinsesse....så da min datter var i barnehagealder, så jeg tydelig at rosadrømmen kom fra de større barna da hun gikk på storbarnavdeling....og hun lærte det nok videre til de mindre. Og bakom synger Disney, Mattell og handelsstanden....

Anonymkode: eee11...a72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo egentlig litt vanskelig, synes jeg. Jeg synes jo rent prinsipielt at alle skal få gå i de klærne de vil, om det så enten er gutter i rosa, gutter i kjole, snekkerbukse eller hva som helst, og jeg mener at det også bør være et tema i bhg: Vi liker alle forskjellige ting, og det er nulltoleranse for stygge kommentarer (at gutter som kommer i kjole kan få spm fra andre barn, må være greit, men det er forskjell på å undre seg og å erte). Samtidig ville jeg nok som mor hatt noen sperrer ift å "bruke" mitt barn i denne kampen: Altså, å la mine prinsipper gjelde og nekte å endre påkledningen...Men jeg er ikke helt enig med meg selv her da. For jeg ser jo at jeg da signaliserer til barnet at hvis andre mobber, så er det allikevel vi som må endre oss...men hvis alternativet er at barnet blir ertet...jeg vet jommen meg ikke. Hva med å kjøpe noen litt mer nøytrale klær, snakke om at alle skal kunne kle seg som de vil, men samtidig la barnet velge klær selv en periode...

Anonymkode: 1c8ed...840

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo egentlig litt vanskelig, synes jeg. Jeg synes jo rent prinsipielt at alle skal få gå i de klærne de vil, om det så enten er gutter i rosa, gutter i kjole, snekkerbukse eller hva som helst, og jeg mener at det også bør være et tema i bhg: Vi liker alle forskjellige ting, og det er nulltoleranse for stygge kommentarer (at gutter som kommer i kjole kan få spm fra andre barn, må være greit, men det er forskjell på å undre seg og å erte). Samtidig ville jeg nok som mor hatt noen sperrer ift å "bruke" mitt barn i denne kampen: Altså, å la mine prinsipper gjelde og nekte å endre påkledningen...Men jeg er ikke helt enig med meg selv her da. For jeg ser jo at jeg da signaliserer til barnet at hvis andre mobber, så er det allikevel vi som må endre oss...men hvis alternativet er at barnet blir ertet...jeg vet jommen meg ikke. Hva med å kjøpe noen litt mer nøytrale klær, snakke om at alle skal kunne kle seg som de vil, men samtidig la barnet velge klær selv en periode...

Anonymkode: 1c8ed...840

En feig approuch endrer ingenting. Feil bør endres på ;)

Skrevet

Vår fremste jobb er å gjøre ungene trygge til å ta valg som er gode og riktige for seg selv. Er en rosa kjole det en gutt vil gå i, så er det ikke vår voksne sneverhet som skal forhindre dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...