Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har noe helt vanvittige mørke ringer under/rundt øynene. Dukket plutselig opp i 14årsalderen og forsvinner ikke uavhengig om jeg sover mye/lite, drikker mye/lite vann, tar jerntilskudd eller ikke, vitamintilskudd eller ikke. Jeg er 26 nå og har gjort og prøvd alt i 12 år nå.

De er både blåe og brune, så jeg tror det er en blanding av tynn hud så blodårer synes, og hyperpigmentering, så det er ganske ille.

Jeg går aldri ut av huset uten sminke. Jeg må stå opp 3 timer minimum før jeg starter på jobb for å være sikker på jeg har tid å sminke det vekk. Jeg svarer ikke tlf i frykt for at noen trenger at jeg skal bli med/komme et sted kjapt. Jeg blir aldri med på venninne-turer eller overnattinger for jeg takler ikke at folk ser det. Jeg tørr ikke skaffe meg noen kjæreste for jeg vet jeg ikke kan opprettholde å sminke meg før han får mulighet til å se det hver eneste morgen etc. Jeg klarer ikke ta døren dersom det ringer på og jeg er så uheldig at jeg har fjernet sminken.

Kort fortalt det påvirker absolutt hele livet mitt og jeg er lei.. Er villig til å gjøre hva som helst men vet ikke hva jeg KAN gjøre. Lurer derfor på om dette er noe jeg kan gå til fastlege med for å få råd om ? Bor på en veldig liten plass så det er ikke noe plastisk kirurgi greier her, eller hudleger eller noe sånt.. Så jeg tenkte fastlege kanskje er et fint sted å starte. Selv om bare det å vise det til legen gir meg fullstendig panikk.

Endret av Freckls
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så leit at dette plager deg så fælt! :\ 

Har dessverre ikke så mange tips angående dette, men håper du får hjelp av fastlegen din til å begynne med. Leger ser jo så mye forskjellig, så du trenger ikke å få panikk for å vise det. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: fcc0b...611

AnonymBruker
Skrevet

Huff, må være slitsomt å ha det slikt. Jeg vet ikke hva som kan hjelpe, men kanskje laser kan være en mulighet? 

Anonymkode: 22406...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Har lest et sted at det ofte er genetisk så sånn sett ikke så mye å gjøre noe med. Men jeg har også lest at det kan ha med nyrene å gjøre.

Er du ellers frisk og rask? Spiser du sunt? Beveger du deg regelmessig? Nok søvn?

Røyker du?

Anonymkode: 260ab...56d

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest et sted at det ofte er genetisk så sånn sett ikke så mye å gjøre noe med. Men jeg har også lest at det kan ha med nyrene å gjøre.

Er du ellers frisk og rask? Spiser du sunt? Beveger du deg regelmessig? Nok søvn?

Røyker du?

Anonymkode: 260ab...56d

Jeg har noe helt vanvittige mørke ringer under/rundt øynene. Dukket plutselig opp i 14årsalderen og forsvinner ikke uavhengig om jeg sover mye/lite, drikker mye/lite vann, tar jerntilskudd eller ikke, vitamintilskudd eller ikke.

Anonymkode: 84019...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Har selv dette. Kjøpte meg en krem fra Korea som bleket litt, roet seg noen hakk.

Anonymkode: b50b5...6a7

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok genetisk, og dermed ganske vanskelig å gjøre noe med. Jeg er litt usikker på om du får noe spesielt hjelp hos fastlegen, men det er jo et forsøk. Det er for øvrig mulig å gjennomføre et kosmetisk inngrep på poser under øynene. Det er et veldig vanlig og lite inngrep. Det er jo litt kostbart, men ettersom du er så begrenset i hverdagen av dette (i og med at du verken svarer på telefoner i frykt for spontane aktiviteter eller drar på venninneturer) er det jo et alternativ. 

Anonymkode: b0093...c27

Skrevet

Når man er så plaget av dette så hadde jeg glatt dratt lang for å fikse det. Men først ville jeg dratt til legen for å høre alternativene der før kirurgisk inngrep. Har du blitt testet for allergi? 

Skrevet

Hei!

Jeg har selv slitt med blå ringer under øynene. I mitt tilfelle skyldtes det i stor grad allergi (helårsallergi), og da jeg fikk behandling for allergien ble de bedre også. Jeg ville testet meg for det om jeg var deg. Jeg har hørt at brune ringer er genetisk, så de er kanskje vanskeligere å gjøre noe med. Ellers er Restylane en mulighet i en god del tilfeller. Mener også å ha lest om en ny behandling som er på vei mot dette, så venter spent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...