Gå til innhold

Kjøretimer for ca tre-fire år siden

Alvea

Anbefalte innlegg

Jeg tok kjøretimer for ca 3-4 år siden, alt det obligatoriske. Kjørelæreren min sa det bare var å ta teoriprøven og at det bare var å kjøre opp.

Selv følte jeg meg ikke kompetent til det og bor også så sentralt så det ble ikke noe av.

Men NÅ føler jeg meg klar. Har øvelseskjørt en god del og har tenkt å ta teoriprøven så fort som mulig. 

Men er det bare å bestille oppkjøring da? Eller må jeg starte på scratch igjen? Hvordan fungerer dette? Hvor er mine obligatoriske timer lagret? Hos kjøreskolen? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må iallefall ta teorien på nytt. Det andre mp du spørre kjøreskolen om. Det er ulike frister på delene.

Anonymkode: ec3f1...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31/07/2016 at 23.15, Alvea skrev:

Jeg tok kjøretimer for ca 3-4 år siden, alt det obligatoriske. Kjørelæreren min sa det bare var å ta teoriprøven og at det bare var å kjøre opp.

Selv følte jeg meg ikke kompetent til det og bor også så sentralt så det ble ikke noe av.

Men NÅ føler jeg meg klar. Har øvelseskjørt en god del og har tenkt å ta teoriprøven så fort som mulig. 

Men er det bare å bestille oppkjøring da? Eller må jeg starte på scratch igjen? Hvordan fungerer dette? Hvor er mine obligatoriske timer lagret? Hos kjøreskolen? :P 

Du må sannsynligvis ta de nye obligatoriske som har kommet i senere tid, men hvor mye av det du må ta er jeg usikker på. Førstehjelpskurset er relativt nytt ihvertfall. De som har startet på opplæringen før 2016 trenger ikke å ta tunnellkjøring, vet jeg, men om din opplæring fortsatt "gjelder" som påbegynt før 2016 aner jeg ikke.
Søkte du om førerkort kan du sjekke hva som fortsatt gjelder på Min side på Statens vegvesen sine sider, men søkte du aldri om førerkort, må alt meldes inn på nytt, slik at du da må ta kontakt med den kjøreskolen du hadde opplæring ved for at de skal kunne melde inn det du har gjort. Hvis det er for lang tid siden opplæringen ble utført og den må meldes inn på nytt, risikerer du å måtte ta alle de obligatoriske timene på nytt.

Teoriprøva kan du ta når som helst, sjekk din nærmeste trafikkstasjon for når de har drop-in for teoriprøvetaking. Den er gyldig i tre år fra bestått dato, slik at du like gjerne kan ta den så tidlig som mulig.

Må du ta mørkekjøringen på nytt, utføres den kun mellom november og mars, men den kan taes etter oppkjøring, maks ett år etter oppkjøringen for at førerkortet skal fortsette å være gyldig.

Endret av Minya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Det er ikke riktig som beskrevet ovenfor, du trenger ikke ta obligatorisk opplæring på nytt. All obligatorisk opplæring som er tatt etter 2005 er fremdeles gyldig (det er ingen frist for dette, kun teorieksamen som er gyldig i 3 år). Alle trafikkskoler skal innrapportere obligatorisk opplæring til statens vegvesen innen 2 uker etter at opplæringen er ferdig. Dette blir liggende i systemet til statens vegvesen for alltid. Du kan derfor kontakte vegvesenet direkte og høre hva som er registrert på deg. Da ringer du 02030. Der får du flere valg og trykker på førerkort. Du blir satt over til førerkortavdelingen og så spør du hva som er registrert på deg av obligatorisk opplæring. Ha klart hele personnummeret ditt siden det er det de bruker for å finne deg. Sjekk samtidig at søknaden din fremdeles er ok hvis du har levert den tidligere. I tilfelle du leverte den for flere år siden får du sannsynligvis beskjed om at den må inn på ny vandelsjekk. Dette fordi en vandelsjekk kun er gyldig i 6 måneder. Du kan ta teorien mens du venter på ny vandelsjekk (vegvesenet sender søknaden til politiet for deg), men du får ikke bestilt oppkjøring før denne er ok.

Dersom opplæringen ikke er registrert betyr det at trafikkskolen din har gjort en feil. Da kontakter du dem direkte og ber dem innrapportere all obligatorisk opplæring du hadde da du kjørte der.

Deretter kontakter du en trafikkskole der du bor nå. Det er litt ulike rutiner på bestilling av oppkjøring, så hør med trafikkskolen hvordan de pleier å gjøre det. Dumt hvis du bestiller tid selv uten at trafikkskolen har ledig bil du kan leie til oppkjøringen. Du bør ellers ha en kjøretime (eller flere dersom du ønsker det) for å bli kjent med bilen du skal kjøre på oppkjøringen. Selv om du var ferdig for noen år siden er det normalt greit å få repetert litt småting samt gjennomgå sikkerhetskontroll på den bilen du skal kjøre.

Anonymkode: 233fc...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...